Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pallas
#813483
wenche schreef: Hoe slaan jullie het op in de vriezer... alleen in diepvries zakken of ook wel in lege ijsbakken...?
En welke maat diepvrieszakken gebruiken jullie en van welk merk... en waar halen jullie plastic handschoenen vandaan of doen sommige van jullie het ook gewoon met blote hand...
En zetten jullie dan de datum en wat het is er op? of alleen wat het is en hoelang bewaren jullie het vlees (mochten ze eventueel op het moment het vlees niet lusten)

Sohee...zeker net een grote vriezer???!! ;D ;D

in diepvrieszakken en dan per vleessoort in een grote boodschappentas.
groentemix doe ik in bakjes van de chinees (dat is dan voor drie dagen voor twee honden)

Pens doe ik met grote gele huishoudhandschoenen aan , de rest meestal gewoon met de tien geboden en daarna goed wassen.

Ik koop per 6 weken en zorg dan dat ik alles in de goede hoeveelheden in huis heb. Elke dag pak ik gewoon wat en na 6 weken is de vriezer leeg en hebben ze van allles genoeg gegeten :) Langer dan 6 weken ligt het dus niet , soms de pens wel want die koop ik per hele pens (ong 14 kilo) de datum erop zetten heeft niet zoveel nut :)
Door wenche
#813485
haha... nouja, ik ga voornamelijk kvv voeren, dus daar heb ik de meeste ruimte voor.. en zo groot is mn vriezer nu ook weer niet (185 l) dus zal wel passen en meten worden met hetgeen ik ga bestellen... ik moet ong 15 kg KVV kwijt kunnen en ong 10 kg vlees... moet wel lukken hoop ik.... en anders maar wat bij mams in de vriezer... moet ik wel naar apeldoorn om het te halen, maar goed ;)
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#813638
een hakblok,wildschaar,hakmes(allen van Ikea) en soms een zaag.
Verder diepvries en boterham zakjes van de lidl.

Dan nog klipjes van Ikea grote en kleine om de zakjes dicht te binden.

en een digi weegschaal.
En eiketten.
Ik doe altijd per 2 porties(2 honden) in een boterham zakje en die vervolgens met meerdere zakjes in een diepvries zak.
dan met een etiket erop zo in de vriezer.


Man lief of dochter lief helpt altijd mee met snijden ,knippen, wegen en inpakken.
Door cindy1986
#813942
Nou, ik heb gisteravond om 22:00 uur nog vlees staan snijden en in porties verdelen.
Had 5 kilo rundersnijlingen en 2 kilo pens.
Het was nog een beetje bevroren, dus moest flink kracht zetten (en ik had dus niet zo'n goed mes kwam ik achter ::))
Ik heb gewoon gewoon 300 gram porties gemaakt, dan verdeel ik het op de dag zelf wel in Rakker en Kiera.
Maar die pens :o Gatverdarrie, wat een stank! Ruikt gewoon naar koeienstront :-X
Ik had diepvrieszakjes om mijn handen gedaan, maar de geur kwam er dus gewoon door. Tandpasta hielp iets, maar rook het nog steeds. Heb dus veel handcreme opgedaan, en vanochtend was de geur eraf  :)

Ik moet even een benzinestift ofzo gaan kopen om erop te schrijven wat het is. Pens herken ik wel, maar de rest niet ;)

Mijn vriend hielp mee met op zakjes schrijven, met pen, wat het was, en de zakjes openhouden. Maar toen er een stukje pens op zijn hand viel maakte ie een dansje en was ie weg ;D
Door Minna
#814006
:2funny: :2funny: :2funny: ik zie Jur zo voor me met z'n dansje...zal het aan Tijs vertellen kunnen ze Jur pesten op het werk!  ;D Misschien dat die dan wat flinker wordt, hihihiii!!
Ik heb laatst ook heel mooi porties gemaakt, tja en toen kwamen er opeens twee honden bij dus dag goede systeem...Nu laat ik het gewoon in de kilozakken, heb 3 kilo per dag nodig dus komt mooi uit!  ;D en ik voer gewoon een soort per dag, of zoals met orgaan haal ik dan een kilo orgaan en 2 vlees eruit. Behalve pens dat geef ik gewoon alleen.
Ik was gisteren dus binnen 10 minuten klaar met operatie vlees inpakken in de vriezer!  :D
Door cindy1986
#814063
Minna schreef: :2funny: :2funny: :2funny: ik zie Jur zo voor me met z'n dansje...zal het aan Tijs vertellen kunnen ze Jur pesten op het werk!  ;D Misschien dat die dan wat flinker wordt, hihihiii!!
Ik heb laatst ook heel mooi porties gemaakt, tja en toen kwamen er opeens twee honden bij dus dag goede systeem...Nu laat ik het gewoon in de kilozakken, heb 3 kilo per dag nodig dus komt mooi uit!  ;D en ik voer gewoon een soort per dag, of zoals met orgaan haal ik dan een kilo orgaan en 2 vlees eruit. Behalve pens dat geef ik gewoon alleen.
Ik was gisteren dus binnen 10 minuten klaar met operatie vlees inpakken in de vriezer!  :D
Haha, denk dat Jurry me nu heel dankbaar is :-\
Ja, ik baal er eigenlijk van dat ik geen kilo per dag nodig heb :(
Zit er ook aan te denken om bijvoorbeeld één dag alleen maar pens te doen, één dag alleen bot, enz. Zit er wat minder variatie in, maar is toch makkelijker met porties maken.

Waar had jij trouwens die gekleurde plakbandjes weg? Vind ik toch iets makkelijker dan erop schrijven.
Door cylke
#814092
Met 2 honden vind ik het nog te doen om dagporties te maken. Dit steek ik in diepvrieszakjes van de Wibra. Het word geknipt met een tuinschaar, m'n vriend kan dit heel vlot  :D Goeie messen hebben we ook, maar knippen vind ik makkelijker.

Ik benoem het met ettiketjes en het zit door elkaar (alle dieren door elkaar, vleesbot in één schuif, orgaan in een andere schuif...)

Om de 2 weken krijgen ze een groot stuk pens (de pens wordt in stukken gekapt, als hij nog bevroren is) maar dat weeg ik niet af hoor.
Door dorinekok
#814276
Hier ook alles gewoon in kilo verpakking en soms wat meer. Ik geef geen gemengde maaltijden per dag behalve de groente. Die krijgen ze samen met de kippennekken. Dus een dag vlees, een dag lamskop, een dag pens, een dag vis, een dag kippennekken etc. En over het algemeen voldoende variatie in vleessoorten en binnen een week de percentages van de verschillende ingerdiënten. Binnenkort de diepvriezer eens uitsorteren want die zit bomvol. Kreeg zomaar lamshart, long en lever van de slager vandaag.... Dat vries ik dan dus gewoon in per soort en bekijk later of ik er nog wat aan toe wil/moet voegen. Wat ik dan overhoud, krijgen ze op een ander moment als extraatje. Eenmaal ontdooit kan je het in de koelkast nog wel even bewaren hoor. Laatst heb ik rundvlees een week in de koelkast gehad, nadat het was ontdooit. Kompleet vergeten. HEt was een klein beetje grijs maar Babiche vrat d'r pootjes erbij op. Geen enkel probleem mee gehad.
Ik geloof dat al met al een goede diepvries toch wel het meest handige attibuut is.
Door Rozemeijer
#814591
Gisteravond hebben we weer samen de avond doorgebracht (we hadden toevallig ook 10 jaar verkering!!!)....met zo'n 60 kilo vlees snijden en bot hakken. Ik vind het altijd net Sinterklaas! Het maakt me zo blij als de vriezer weer vol is.

Wij gebruiken handschoenen (die chirurgen) voor de pens........die lucht blijft zo hangen.
Verder een goede schaar, 2 echte slagersmessen (net geslepen...een goede voorbereiding is belangrijk!) en ja...een hakbijl. In de tuin ligt een plank en daarop slaat mijn man de botten doormidden.

We maken alle porties per maaltijd, in diepvrieszakjes. Ik vind de doorzichtige met wit schrijfvak het beste. Is gewoon met pen te beschrijven. We hebben ook eens zo'n zwarte stift gebruikt...maar dat veegde eraf.
Verder snijdt de een en weegt het...de ander schrijft en houdt het zakje open. Beetje taakverdelen!
Je kan het in een bakje wegen of een plastic zak om je weegschaal doen (doorzichtig natuurlijk!) zodat hij schoon blijft.

Ik schrijf op de zak wat er in zit. Het gewicht doe ik niet meer erbij....ik weeg het wel maar dan eet hij dus de ene keer net iets meer of minder. Door de ervaring hebben we geleerd! We zijn nu zo klaar.....
Ik schrijf dus ook de datum niet op.......ik voer tot de vriezer bijna leeg is.......doe de rest in onze vriezer en maak de andere schoon.....en dan haal ik de nieuwe bestelling op.
Uiteraard was mijn oog weer groter dan onze vriezer dit keer  Die van Joey (8 vakken) en die van ons zitten barstensvol nu! Oeps!

Ik heb wel aparte laden...een orgaanlade...een lade met vleesbotten...snijafval........Dat vind ik wel erg handig, geen gegraai en gezoek!

De keuken is na zo'n avond een bende........en er zat een stukje pens in mijn haar......maar het is altijd weer feest!

Groetjes van Tanja
(blij zijnde met een volle vriezer! )
Door judith1967
#814634
Gebruik diepvrieszakjes en een watervaste stift(zwart) en schrijf daarmee op wat het is.
Vervolgens maak ik een voorbeeldje ( A4 tje)van de vriezer+inhoud en plak dat op de buitenkant,zodat ik ook gelijk weet welke la ik moet hebben.
Meestal heb ik voor 6 weken eten.
Dagklare porties.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#814814
Ik heb vanmiddag mijn nieuwste vriezer met 6 lades ingeruimd en gelijk opgeschreven wat en hoeveel in elke la ligt.

Zo dat ik het makkelijk kan pakken en is de vrieskast niet zo lang open ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door