Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ~anna~
#802199
We zijn in Nederland gewoon nuchter en het gaat tenslotte om een spelletje.
Door Minna
#802222
Soms vraag ik me wel eens af op welk niveau we in nederland eigenlijk bezig zijn met deze sport.......
Nou in nederland is het nog eens geen sport (behalve bij een kleine groepering) en in scandinavie en landen zoals tsjechie en polen is het wel een sport. Als je dus iets wil bereiken in het sport zou je er voor moeten werken. Ik heb vorige kerst een training gehad van een tsjech...ik vond hem keigoed, was werken, en als het niet perfect was was het niet goed. Ik ga in oktober weer naar hem om te trainen, naar Tsjechie of Polen.
Alleen de meesten willen trainen voor gezelligheid, kopje koffie er bij, en als je vertelt dat je ook eens workshop looptraining doet of dat je anders eet dan anders omdat je beter nehendigheid wilt doen, kijken ze je aan alsof dat je gek bent. Ik zou heel graag 2 keer per week naar sportschool, maar dat zit hier niet vlakbij. Als je dergelijke dingen wil doen omdat je sport tennis of wielrennen is, dan is het wel gewoon normaal, maar voor behendigheid...
Oh en Pallas tuurlijk zijn er zat mensen die met honden zoals Dot, maar ja hier in het noorden heb je maar bar weinig instructeurs die gewend zijn om met zulke honden te werken. Ik ben toen met Pinkki in Almere gaan trainen (bij ATA) en daar giga veel van geleerd (was wel uurtje heen-uurtje terug rijden) en verder ga ik veel workshoppen bij goede trainers, en af en toe bvb een prive-lesje hier en daar. Van de winter bij Henk en Ietje (Buzgiz) gaan kijken. En de komende weekend huppelen op z'n japans! Heb er zin in!
Ja, ik vind het wel een spelletje, de hond ook, maar het is wel een spelletje die ik graag wil winnen. En zoals nu dat we met Pika in het team zitten voor Nederland vind ik dat ik het wel in die zin serieus moet nemen dat ik wil wel zo goed mogelijk presteren. Vorige jaar met de team brons gehaald, en dat wil je toch graag verbeteren. Dus wat dat betreft mag het wat meer op sport gaan lijken.
Door pallas
#802334
balou&crystal schreef: We zijn in Nederland gewoon nuchter en het gaat tenslotte om een spelletje.
Volgens mij moet elke sport met honden een spelletje zijn, in ieder geval voor de hond!
Want geen plezier = geen prestatie

Ik ken handlers genoeg die bloedfanatiek zijn om het beste eruit te halen tijdens een wedstrijd. Maar of diezelfde handler ook een door de weeks trainingsschema heeft voor zijn hond waardoor de hond nog jaren mee kan in de sport, dat valt meesta erg tegen. De hond wordt vooral getraint in de toestellen en parcoursen. Dat je dan je hond heel eenzijdig belast, daar staan heel veel mensen van te kijken.
Op de wedstrijd willen ze dan wel een toptijd en foutloos rondje, soms ook nog zonder warmlopen enz...

Als ik met Didot een parcour heb gelopen met de training en dan niet meteen blijf kijken hoe diegene na mij het doet, wordt er wat zuur gekeken. Terwijl ik gewoon mijn hond aan het uitlopen ben :-\

Met het A examen was ik degene die vroeg of we de honden wel even mochten lopen en inspringen voor dat we zouden beginnen ::)
Gelukkig begint er wel wat te veranderen...

Verder train ik altijd voor de lol...maar wel graag steeds beter en met steeds meer kennis. Dat de baas het een spelletje vind is prima, als de hond maar niet de rekening hoeft te betalen.
Ik heb het op de harde manier moeten ondervinden met een hond die nu nog steeds niet 100% is, we hopen dat ze dat wel weer wordt, maar zekerheid is er niet.
Door pallas
#802336
Minna schreef: Nou in nederland is het nog eens geen sport (behalve bij een kleine groepering) en in scandinavie en landen zoals tsjechie en polen is het wel een sport. Als je dus iets wil bereiken in het sport zou je er voor moeten werken. Ik heb vorige kerst een training gehad van een tsjech...ik vond hem keigoed, was werken, en als het niet perfect was was het niet goed. Ik ga in oktober weer naar hem om te trainen, naar Tsjechie of Polen.
Alleen de meesten willen trainen voor gezelligheid, kopje koffie er bij, en als je vertelt dat je ook eens workshop looptraining doet of dat je anders eet dan anders omdat je beter nehendigheid wilt doen, kijken ze je aan alsof dat je gek bent. Ik zou heel graag 2 keer per week naar sportschool, maar dat zit hier niet vlakbij. Als je dergelijke dingen wil doen omdat je sport tennis of wielrennen is, dan is het wel gewoon normaal, maar voor behendigheid...
Oh en Pallas tuurlijk zijn er zat mensen die met honden zoals Dot, maar ja hier in het noorden heb je maar bar weinig instructeurs die gewend zijn om met zulke honden te werken. Ik ben toen met Pinkki in Almere gaan trainen (bij ATA) en daar giga veel van geleerd (was wel uurtje heen-uurtje terug rijden) en verder ga ik veel workshoppen bij goede trainers, en af en toe bvb een prive-lesje hier en daar. Van de winter bij Henk en Ietje (Buzgiz) gaan kijken. En de komende weekend huppelen op z'n japans! Heb er zin in!
Ja, ik vind het wel een spelletje, de hond ook, maar het is wel een spelletje die ik graag wil winnen. En zoals nu dat we met Pika in het team zitten voor Nederland vind ik dat ik het wel in die zin serieus moet nemen dat ik wil wel zo goed mogelijk presteren. Vorige jaar met de team brons gehaald, en dat wil je toch graag verbeteren. Dus wat dat betreft mag het wat meer op sport gaan lijken.
Helemaal gelijk :) gewoon voor goud gaan :D
Met Didot hebben we ook al aardig wat opstapel staan. Volgend jaar gaan we zeker ook workshoppen, ik denk bij Buzgiz als het met werk geregeld kan worden. Ik ben nu al heel hard uurtjes aan het sparen voor diverse weekjes vrij met de honden :)

Volgens mij heb ik ook kennissen die bij ATA zijn gaan trainen, het bevalt hun erg goed :) en ach , we rijden nu ook al bijna 45 min. een stukje verder kan ook nog wel.

Ik train op donderdag met een nieuwe trainer uit het westen, ik moet zeggen dat hij mij en Didot heel goed begeleid.
We gaan met sprongen vooruit!
Zondag voor het eerst een zomerparcourtje gelopen zonder disk(en) en met alle aandacht van Didot :)
En toen stonden we meteen op de eerste plek :o


Nu nog 30 kilo afvallen voor het baasje.....
Door Minna
#802356
Wie is jullie nieuwe trainer??? (nieuwsgierig...)
ik vind dat het een zaak is van de instructeur om te vertellen dat er niet wordt gelopen voordat de warming-up is gedaan, wij hebben in het eerste lesuur een blok theorie waar we de warming up en cooling down behandelen, de schoeisel, vragen als er honden zijn met lichamelijke klachten, we checken het gewicht van de honden en vertellen wat ze thuis moeten doen aan de spierconditie van de hond. Dan hoor je ook idd weleens van die kreten ; nou mijn hond is niet dik, of wij doen het gewoon voor de lol, maar ja ik vind niet dat de hond er onder moet lijden dat de baas het "alleen voor de lol" doet. We vertellen ook eerlijk dat in behendigheid altijd een kans op blessures bestaat. De hond is (vind ik ) de belangrijkste.
Daarom vind ik het ook belangrijk dat instructeurs goed op de hoogte zijn van anatomie, sprongtechniek en gedrag. Ook als ze "gewoon maar recreanten voor de lol" les geven. Die moeten ook warming up, die doen ook gewoon de toestellen wat belastend is, die moeten ook niet vet zijn zodat elke sprong een aanslag voor de schouders is.
Nuchter zijn is prima, onwetend en ongeitresseerd vind ik wat minder. Zijn tegenwoordig zat cursussen en workshops wat gevolgd kunnen worden.
Door pallas
#802611
Minna schreef: Wie is jullie nieuwe trainer??? (nieuwsgierig...)
ik vind dat het een zaak is van de instructeur om te vertellen dat er niet wordt gelopen voordat de warming-up is gedaan, wij hebben in het eerste lesuur een blok theorie waar we de warming up en cooling down behandelen, de schoeisel, vragen als er honden zijn met lichamelijke klachten, we checken het gewicht van de honden en vertellen wat ze thuis moeten doen aan de spierconditie van de hond. Dan hoor je ook idd weleens van die kreten ; nou mijn hond is niet dik, of wij doen het gewoon voor de lol, maar ja ik vind niet dat de hond er onder moet lijden dat de baas het "alleen voor de lol" doet. We vertellen ook eerlijk dat in behendigheid altijd een kans op blessures bestaat. De hond is (vind ik ) de belangrijkste.
Daarom vind ik het ook belangrijk dat instructeurs goed op de hoogte zijn van anatomie, sprongtechniek en gedrag. Ook als ze "gewoon maar recreanten voor de lol" les geven. Die moeten ook warming up, die doen ook gewoon de toestellen wat belastend is, die moeten ook niet vet zijn zodat elke sprong een aanslag voor de schouders is.
Nuchter zijn is prima, onwetend en ongeitresseerd vind ik wat minder. Zijn tegenwoordig zat cursussen en workshops wat gevolgd kunnen worden.
Donderdags train ik nu met Hans van Wijk. Hij heeft duidelijk meer ervaring met zeer drukke honden. Veel instructeurs remmen de hond af waardoor er nog meer stress ontstaat bij de hond. Daardoor nog drukker gedrag enz..
Samen met hem kom ik wel een heel eind denk ik. We zijn vooral veel aandachts oefeningen in het parcour aan het doen, als hij het goed doet mag hij als beloning eventjes over een paar toestellen :D

Verder voelen we elkaar goed aan en hebben we vaak dezefde visie, tis leuk om samen oplossingen te zoeken voor mijn ADHD'tje.

zo te lezen zijn jullie goed bezig met jullie cursisten (en honden) :) complimenten!
Door Minna
#802671
Ken ik niet...komt hij ook mee kijken zaterdag? Ik heb er zin iiinnn!!! Bijna alles al ingepakt etc... :D
Door pallas
#802821
Minna schreef: Ken ik niet...komt hij ook mee kijken zaterdag? Ik heb er zin iiinnn!!! Bijna alles al ingepakt etc... :D
Nope.
Andere trainer van mij doet wel gezellig alle dagen mee met met de workshop. (Peter Smit met Tjaske.)
Nog ff geduld...
ik heb het mega druk, draai dubbele diensten omdat mijn collega op vakantie is. Ik hoop dat ik zaterdag ni9et lig temaffen aan de zijlijn ;)

We hebben trouwens besloten om op de camping te overnachten, tenminste als Ronald niet vergeet te boeken... tot zaterdag en veel plezier :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door