Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Helen
#81393
Nee, mensen hebben niet van die zure maagsappen waar wormen van doodgaan. Spoelwormen kunnen voor kinderen heel gevaarlijk zijn. Ze kunnen zelfs blindheid veroorzaken.
Door ziggy
#81511
Vroeger hadden de meeste gezinnen geen koelkast en de koelingen bij de beenhouwer/slager lieten dikwijls ook te wensen over. Toen lag gemalen runds- , varkens- en kalfsvlees gewoon open in de toonbank. Soms zaten er massa's vliegen op en was ook de temperatuur in de toonbank nog te hoog met als gevolg dat er zeer snel wormen voorkwamen in het gemalen vlees. Zo kreeg je een wormbesmetting. Hoelang bestaat de vleeskeuring in Belgie/Nederland? Sinds wanneer is de keuring zo streng?
Volgens mijn bescheiden mening moet je tegenwoordig erg rare dingen met vlees doe om alsnog een wormbesmetting te krijgen.
Groet,
Vic.
Door Lizzy
#81551
ziggy schreef: Vroeger hadden de meeste gezinnen geen koelkast en de koelingen bij de beenhouwer/slager lieten dikwijls ook te wensen over. Toen lag gemalen runds- , varkens- en kalfsvlees gewoon open in de toonbank. Soms zaten er massa's vliegen op en was ook de temperatuur in de toonbank nog te hoog met als gevolg dat er zeer snel wormen voorkwamen in het gemalen vlees. Zo kreeg je een wormbesmetting. Hoelang bestaat de vleeskeuring in Belgie/Nederland? Sinds wanneer is de keuring zo streng?
Volgens mijn bescheiden mening moet je tegenwoordig erg rare dingen met vlees doe om alsnog een wormbesmetting te krijgen.
Groet,
Vic.
Heehee Vic, ZO oud ben ik nou ook weer niet hoor >:(.

;D

Nog meer over wormen: http://www.kring-apotheek.nl/zz/mainzz46.html
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 15 apr 2004, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#81560
Toevallig een familielid die afgelopen zomer een lintworm had van tig centimeter :-\
Wel grappig om zo'n ding real live te bekijken onder de microscoop LOL
Door Lizzy
#81563
Paul_Barte schreef: Toevallig een familielid die afgelopen zomer een lintworm had van tig centimeter :-\
Wel grappig om zo'n ding real live te bekijken onder de microscoop LOL
Gatverdegatverdegatver!!! Bah Paul!

Naar nu je over microscopen begint: Ik heb een behoorlijk professionele (doch bijna antieke) microscoop. Nu is het wel "lollig" om de mest van mijn honden naar de DA te brengen voor een mestonderzoek, twee dagen achtereen, maar kan ik het zelf niet onder de microscoop leggen? Hoe moet ik dat doen en waar moet ik dan naar zoeken/op letten?
Door Paul_Barte
#81572
Lizzy,

In principe moet je een 'aardige' microscoop hebben om dat soort dingen te kunnen bekijken EN weten waar je naar moet zoeken.
Een mestonderzoek heb ik zelf ook nog nooit gedaan aangezien ik met mijn domme kop een grandioze miscroscoop aan mijn neus voorbij heb laten gaan terwijl dat een ding was die ook gebruikt wordt in ziekenhuizen :-\ De prijs was relatief belachelijk laag maar op dat moment zag ik het nut er (nog) niet van in.
Op dit moment ben ik op zoek naar zo'n ding maar die zijn peperduur (verkrijgbaar bij een goede opticien enz) en de prutsdingen uit een speelgoedzaak zijn prima om een lintworm te bekijken maar niet om b.v. Giardia te vinden.
Wormen en wormeitjes zijn voor een beetje microscoop geen probleem maar Giardia b.v. is compleet doorzichtig en als je weet waar je naar moet kijken zie je eigenlijk alleen de omtrek en niet het lijfje anders kijk je er geheid overheen.
Door Lizzy
#81656
Paul_Barte schreef: Lizzy,

In principe moet je een 'aardige' microscoop hebben om dat soort dingen te kunnen bekijken EN weten waar je naar moet zoeken.
Een mestonderzoek heb ik zelf ook nog nooit gedaan aangezien ik met mijn domme kop een grandioze miscroscoop aan mijn neus voorbij heb laten gaan terwijl dat een ding was die ook gebruikt wordt in ziekenhuizen :-\ De prijs was relatief belachelijk laag maar op dat moment zag ik het nut er (nog) niet van in.
Op dit moment ben ik op zoek naar zo'n ding maar die zijn peperduur (verkrijgbaar bij een goede opticien enz) en de prutsdingen uit een speelgoedzaak zijn prima om een lintworm te bekijken maar niet om b.v. Giardia te vinden.
Wormen en wormeitjes zijn voor een beetje microscoop geen probleem maar Giardia b.v. is compleet doorzichtig en als je weet waar je naar moet kijken zie je eigenlijk alleen de omtrek en niet het lijfje anders kijk je er geheid overheen.
Hi Paul, mmm, helaas voor jou zeg...! De volgende keer: gelijk inpikken die handel (microscoop). Mijn microscoop is een oude microscoop van de Erasmus Universiteit. Ik denk dat tie het wel aan moet kunnen. Het in inclusief vele optieken enzo. Maar ja, als ik inderdaad niet weet waar ik naar moet kijken.....

Misschien kan Tannetje me helpen!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#82833
Hoi Lizzy, ik verzamel de ontlasing en doe het in een verzadigde zinksulfaat oplossing. Dat heeft precies de goede dichtheid om de meeste troep te doen zinken en de wormeitjes komen dan bovendrijven.
Ik doe het in een smal hoog potje vul het tot het net niet over de rand gaat. Een kop er op, noemden wij dat vroeger. Dat tenminste 10 minuten laten staan en dan het dekglaasje er bovenop laten vallen. Voorzichtig. De eitjes zitten dan op je dekglaasje, op het objectglaasje doen en dan kun je ze bekijken. Eitjes zijn ovaal of rond en er zit iets in. Luchtbellen hebben een dikke wand en zijn leeg van binnen.

Paul, Giardia herken je vrij gemakkelijk in verse ontlasting, omdat je dan beestjes ziet zwemmen. Ze bewegen echt dwars door je beeld heen, van hot naar her.
Door Paul_Barte
#82864
Hitam schreef: Hoi Lizzy, ik verzamel de ontlasing en doe het in een verzadigde zinksulfaat oplossing. Dat heeft precies de goede dichtheid om de meeste troep te doen zinken en de wormeitjes komen dan bovendrijven.
Ik doe het in een smal hoog potje vul het tot het net niet over de rand gaat. Een kop er op, noemden wij dat vroeger. Dat tenminste 10 minuten laten staan en dan het dekglaasje er bovenop laten vallen. Voorzichtig. De eitjes zitten dan op je dekglaasje, op het objectglaasje doen en dan kun je ze bekijken. Eitjes zijn ovaal of rond en er zit iets in. Luchtbellen hebben een dikke wand en zijn leeg van binnen.

Paul, Giardia herken je vrij gemakkelijk in verse ontlasting, omdat je dan beestjes ziet zwemmen. Ze bewegen echt dwars door je beeld heen, van hot naar her.
Tannetje, volgens dat ik heb gehoord moet het ook perefect lukken in een vezadigde zoutoplossing en dan verder op de manier die jij hebt beschreven...heb je dat weleens geprobeerd??
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door