Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door irmaa
#760723
Ik moet even denken aan een paar jaar geleden... ik was ook ervan overtuigd dat gekookte eieren beter waren dan rauwe.. - weet je nog Lizzy?- Afin, als je alles zo lees, dan is een rauw ei echt niet slechter dan gekookte eieren. ( ik geef ze rauw hoor, maar ik heb ook geen bezwaar tegen gekookte eieren... als je er eentje over hebt)
En ik ben er wel van overtuigd, maar kan nog steeds anderen niet duidelijk maken waarom rauw eieren helemaal geen kwaad kunnen.
Weet je, net zo als de discussie van de knoflook, jarenlang is door iedereen knoflook gegeven.. en opeens blijkt dat knoflook niet zo denderend is, niet alleen in grote hoeveelheden, maar vanwege de opbouw...
Ik vraag me dan altijd af.. hoeveel honden  hebben inderdaad problemen gekregen door die knoflook? en hoeveel kregen ze dan. Hoe en wat echte cijfers alstublieft. Natuurlijk uitzonderingen bevestigen de regel. enz....
Vroeger... kreeg je ook te veel cholesterol binnen van eieren... das niet goed van het hart, nu blijkt dat niet zo ernstig te zijn.
Ik denk maar zo... alles met mate en gezond verstand...
Trouwens, je leest ook wel dat appels.. (pitjes) echt slecht zijn, nou ja dan waren mijn honden er al niet meer, heb appelbomen en de honden vreten tijdens appeltijd zoveel appels met pitjes ( natuurlijk niet gemalen maar heel - dat scheelt) dat ze echt heel veel appels binnen krijgen... alle 4 hebben er nog nooit wat van gehad..... zelfs geen diarree.. Maar er zullen echt honden zijn die er wel last van krijgen...
Door Lizzy
#761068
Tinker schreef: Weet ik veel,misschien heb je wel helemaal gelijk hoor ;D ,maar ik vind voor me zelf eiwit ook zo goor(behalve van een gebakken ei,maar dat doen we ook maar niet bij een rauw maaltje ;) ;D ),en het eigeel lust ik wel,dus voer ik alleen het eigeel omdat ik denk dat daar de meeste smaak aan zit.Maar nogmaals het zijn geen feiten wat ik schrijf tis alleen wat ik denk. :)
Dat heerlijke snotterige eiwit vinden ze juist lekker ;D! Het zijn honden, die houden van goor ;D
Door Lizzy
#761070
*irma schreef: Ik moet even denken aan een paar jaar geleden... ik was ook ervan overtuigd dat gekookte eieren beter waren dan rauwe.. - weet je nog Lizzy?- Afin, als je alles zo lees, dan is een rauw ei echt niet slechter dan gekookte eieren. ( ik geef ze rauw hoor, maar ik heb ook geen bezwaar tegen gekookte eieren... als je er eentje over hebt)
En ik ben er wel van overtuigd, maar kan nog steeds anderen niet duidelijk maken waarom rauw eieren helemaal geen kwaad kunnen.
Weet je, net zo als de discussie van de knoflook, jarenlang is door iedereen knoflook gegeven.. en opeens blijkt dat knoflook niet zo denderend is, niet alleen in grote hoeveelheden, maar vanwege de opbouw...
Ik vraag me dan altijd af.. hoeveel honden  hebben inderdaad problemen gekregen door die knoflook? en hoeveel kregen ze dan. Hoe en wat echte cijfers alstublieft. Natuurlijk uitzonderingen bevestigen de regel. enz....
Vroeger... kreeg je ook te veel cholesterol binnen van eieren... das niet goed van het hart, nu blijkt dat niet zo ernstig te zijn.
Ik denk maar zo... alles met mate en gezond verstand...
Trouwens, je leest ook wel dat appels.. (pitjes) echt slecht zijn, nou ja dan waren mijn honden er al niet meer, heb appelbomen en de honden vreten tijdens appeltijd zoveel appels met pitjes ( natuurlijk niet gemalen maar heel - dat scheelt) dat ze echt heel veel appels binnen krijgen... alle 4 hebben er nog nooit wat van gehad..... zelfs geen diarree.. Maar er zullen echt honden zijn die er wel last van krijgen...
Ja, ik weet het nog! Maar dat zijn toch superleuke discussies? En over eieren en knoflook: je hebt gewoon helemaal gelijk. En als je maar niks overdrijft. Trouwens, over die appelpitjes gesproken: ze bevatten inderdaad wat blauwzuur. En da's wel giftig. Maar, als je een hele appel of klokhuis aan je hond geeft, dan worden de pitjes helemaal niet verteerd en poept de hond ze zo weer uit. Je kunt dus gerust hele appels en klokhuizen blijven voeren. Nou is het wel zo, als je een fruitmix maakt waarbij je het fruit pureert en je neemt heel veel appel waar je de klokhuizen niet uit haalt, krijgt de hond dus een verhoogde concentratie blauwzuur binnen. Want de pitten eenmaal gepureerd: komt de stof wel vrij.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#761071
Lizzy schreef: Dat heerlijke snotterige eiwit vinden ze juist lekker ;D! Het zijn honden, die houden van goor ;D
Het liefst van oor tot oor ;D
Door Nonique
#761076
De salmonella bacterie is behoorlijk in opspraak geweest en vanaf die tijd leeft er nog steeds een taboe naar het rauwe ei. Niet te min; hoeveel mensen denk je dat een zacht gekookt eitje eten ?  Ik heb ze er niet voor laten staan. De EU eieren worden behoorlijk bewaakt, dus dat eitje dat wij verorberen kun je met alle gemak als vermaak aan je honden geven (gewoon heel en rauw, la maar voetballen of kliederen) Bovendien bouwen honden die barfen een natuurlijke verhoogde afweer op en zijn minder gevoelig voor zeer veel bacteriën.

Gekookt zou niet mijn voorkeur dragen - anders dan zeer zacht en nog rauwe dooier, daar deze hard behoorlijk droog zijn (niet fijn door te slikken - droge plakkerige bek – kleeft ook behoorlijk aan tanden en tandvlees)

Gebakken eitjes in wat olijfolie, doen ze hier een moord voor. Alle neuzen drukken in mijn rug als die bakplaat voor de dag komt hahahhahaha en die behaarde snoet blijft nog toonbaar  ;D
Laatst gewijzigd door Nonique op di 15 mei 2007, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Juud
#761092
Okee...
Ik heb Sam eigenlijk nog nooit een eitje gegeven. Maar lijkt me gewoon grappig om hem met zo'n vreemd rond ding bezig te zien. Hihihihi...
Maar dat hoef je dus niet eerst stuk te maken en dan te geven? Gewoon een ei in de tuin leggen en fototoestel in de aanslag houden??
Maar ik geef hem nog steeds overwegend vv...met barf erbij, maar dat is nog niet de helft... Is het dan nodig om hem een ei te geven of is dat dan teveel als ik hem 2x per week een eitje geef???
Ik zou het hem graag geven... hoop niet dat ik hem dan té veel geef...
Laatst gewijzigd door Juud op di 15 mei 2007, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#761094
Juud schreef: Iemand had het weg gehaald...
Maarja, maakt verder niet uit.
Ik heb Sam eigenlijk nog nooit een eitje gegeven. Maar lijkt me gewoon grappig om hem met zo'n vreemd rond ding bezig te zien. Hihihihi...
Maar dat hoef je dus niet eerst stuk te maken en dan te geven? Gewoon een ei in de tuin leggen en fototoestel in de aanslag houden??


Deze update staat er nog steeds hoor, hier boven aan. En degene die hier iets weg kan halen, ben ik en ik heb niks weggehaald ;)

Je kunt je hond gewoon een heel, rauw eitje geven. Het makkelijkst doe je dat buiten. Want honden... het lijkt wel of er een oer instinct in hen naar boven komt, wanneer je ze een ei geeft! De meeste honden nemen het ei heel zachtjes in de bek, lopen ermee naar een fijn plekje, bij voorkeur met een harde ondergrond, daar laten ze het ei op vallen en likken dan de inhoud eruit. Meestal eten ze daarna een schil. Het is echt zo grappig, ze weten gewoon direct wat ze ermee moeten doen!

Ik heb hier trouwens 1 hond, die maakt 1 klein gaatje in het ei en lebbert dan de inhoud eruit. Ik vind dat zo knap, hoe ze dat doet.

Nou ja, hoe dan ook: ja, geef het eitje dus buiten, anders heb je de inhoud van het ei zo op je plavuizen (of vloerbedekking ;D) liggen en houd je camera gereed! Veel plezier!
Door Juud
#761100
ik had het gezien...  :-[  :-[  :-[ SORRY!!! Lomp van me...
maar ik ga het zo eens proberen...
Door Femke
#761105
Juud schreef: ik had het gezien...  :-[  :-[  :-[ SORRY!!! Lomp van me...
maar ik ga het zo eens proberen...
Sunday neemt een eitje altijd heel voorzichtig in zijn bek, loopt naar buiten en dan hup! gooit hij het zo met een boogje kapot op de tegels :D
Door Juud
#761109
ha ha ha...
ik kan niet wachten!
Maar is het niet teveel als ik dat naast compleet vv geef??
Door Lizzy
#761119
Juud schreef: ha ha ha...
ik kan niet wachten!
Maar is het niet teveel als ik dat naast compleet vv geef??
Nee. Naast versvlees kun je heel gemakkelijk dingetjes bij geven. Natuurlijke dingetjes. Denk dus bijvoorbeeld aan een eitje of 2 per week, 1 keer per week een rauw sardientje, beetje zuivel, gezonde tafelrestjes, 1 keer per week een lekker vleesbot waar je hond z'n tanden eens lekker voor moet gebruiken (eerst laten wennen aan bot - zie de bieb op Barfplaats), etc. Al dat "ohww mevrouwtje, u mag naast ons voer niks anders voeren anders raakt het uit balans": laat lekker kleppen, klopt niks van. Ja, dit geldt wel voor onnatuurlijke spullen zoals voedingssupplementen. Je moet niet zomaar een multivitamine poeder of calcium of levertraanolie of zoiets toe gaan voegen. Dat is uit den boze. Maar gezonde extraatjes zijn gewoon super gezond, zeer zeker ook naast de zogenaamde complete maaltijden.
Door Juud
#761120
ha ha ha ja...klopt idd
wederom bedankt...
pff moet nog veel leren...
Door Danny
#761141
Ik zal Gina vanmiddag ook eens een eitje geven, is er nog niet vsan gekomen..

Als we in het park eierschalen tegenkomen van eenden eet ze de schillen op!
Door roefus
#761320
Ik geef de eitjes rauw, maar op zondag  ;D ;D ;D krijgt Roefus een gekookt eitje en Lara een half.  :D
Dit omdat Roef dat al levenslang gewend was (aan de zondagse ontbijttafel) en hij vindt het héérlijk  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door