Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#729230
[quote="*Natasja*"]
Toen ze als pup bij ons kwam en nog brokken at, was haar eetlust ook slecht. Dat is ook eigenlijk de reden waarom ik naar vers ben overgestapt. Haar eigen puppybrokjes liet ze al snel staan, de brokken die Beau kreeg, daar wilde ze dan nog wel mondjesmaat van eten.

Toen ze op vers (Bibi) overging, vond ze alles even lekker. Ik heb van begin af aan de smaken afgewisseld, en ben na een tijdje steeds meer BARF-maaltijden gaan toevoegen. En Benthe was altijd de BARF-tijger hier in huis, vond alles even geweldig. Beau wist, vooral in het begin, vaak niet wat hij met iets nieuws aanmoest, maar Benthe knaagde alles met smaak op. Een paar maanden geleden is het geneuzel begonnen.
[/quote]

Misschien is een bezoekje aan de DA inderdaad een goed plan. Het is alleen zo lastig om iets te vinden als de enige klacht slecht eten is. Er kunnen zoveel oorzaken voor zijn.
Door *Natasja*
#729369
Zoals verwacht is er niets gevonden wat Benthe d'r eetgedrag zou kunnen verklaren. Tanden waren mooi wit, geen rare dingen gevonden. Tandvlees was mooi roze, keel was niets te zien en vooral over haar vacht was hij erg te spreken  :D Hij zei dat de vacht toch 1 van de 1e dingen is waar je bij een hond aan kunt zien dat hij/zij ziek is of slecht te eten krijgt. Maar dat was bij Benthe dus duidelijk niet het geval. Hij zag geen enkele aanleiding om een  uitgebreid onderzoek te doen, wat ook nog eens veel geld kost.

Hij adviseerde ook om naar 1 keer voeren per dag te gaan, en dan ook ietsje minder voeren (ze was 1,5 kilo aangekomen  ???), omdat hij dacht dat ze gewoon zelf haar grenzen qua hoeveelheid aangeeft op het moment. Daar zat ik later nog over na te denken: Benthe is nu bijna 2 jaar. Kan volgens mij best zijn dat ze nu echt uitgegroeid is, en dus wat minder nodig heeft.

Komt dus mijn vraag: hoe pak ik dat precies aan, want ik neem aan dat daar wel een periode overheen gaat vóór ik echt naar 1 maaltijd per dag kan. En hoeveel zal ik Benthe gaan voeren? 800 gram? 900 gram? En Beau, die ook maar proberen om op 1 maaltijd per dag te krijgen? Het is natuurlijk wel het makkelijkst voor onszelf, als ze allebei tegelijk eten krijgen. Mocht dan blijken dat hij toch weer gal gaat spugen, dan kan ik altijd nog besluiten om hem terug te zetten op 2 maaltijden.

Fijn hoor, ik ben nog niet eens begonnen met BARF-en en ik moet de menu's al aanpassen...   ;)
Door 202Spots
#729373
Fijn dat er niks verkeerd is!
En 1 x per dag eten zal best wel helpen denk ik, en misschien ook helemaal apart van Beau te  eten geven en kijken of ze dan wel gelijk alles eet wanneer ze alleen haar eigen eten ziet..(en dan zou Beau eventueel 2 x per dag kunnen eten)
Door *Natasja*
#729375
[quote="202spots"]
Fijn dat er niks verkeerd is!
En 1 x per dag eten zal best wel helpen denk ik, en misschien ook helemaal apart van Beau te  eten geven en kijken of ze dan wel gelijk alles eet wanneer ze alleen haar eigen eten ziet..(en dan zou Beau eventueel 2 x per dag kunnen eten)
[/quote]

Als ze binnen eten, zit Benthe in de bijkeuken, en Beau in de keuken. Ik laat de deur dan op een kier staan, zodat Benthe er wel langs kan, en Beau niet.

Ik moet wel erg aan het idee wennen hoor, dat ze straks maar 1 keer per dag eten krijgt/krijgen. Gek he?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#729386
[quote="*Natasja*"]
Komt dus mijn vraag: hoe pak ik dat precies aan, want ik neem aan dat daar wel een periode overheen gaat vóór ik echt naar 1 maaltijd per dag kan. En hoeveel zal ik Benthe gaan voeren? 800 gram? 900 gram?[/quote]

Ik zou het eten van ´s morgens steeds een half uurtje later geven en steeds iets minder, zodat je uiteindelijk op 1 maaltijd uitkomt.
Ik weet niet hoeveel je Benthe moet voeren, kwestie van uitproberen lijkt mij.
Ik vind 900 gram wel een behoorlijke hoeveelheid hoor voor een gecastreerde teef. Eet ze bijna net zoveel als Indy (maar die is natuurlijk aardslui  ;D )
Door *Natasja*
#729387
[quote="*Dorothea*"]
Ik zou het eten van ´s morgens steeds een half uurtje later geven en steeds iets minder, zodat je uiteindelijk op 1 maaltijd uitkomt.
Ik weet niet hoeveel je Benthe moet voeren, kwestie van uitproberen lijkt mij.
Ik vind 900 gram wel een behoorlijke hoeveelheid hoor voor een gecastreerde teef. Eet ze bijna net zoveel als Indy (maar die is natuurlijk aardslui  ;D )
[/quote]

Steeds een half uurtje later vind ik lastig, dan kom ik met mijn dagelijks planning in de war, omdat ik minimaal 2 uur wil wachten met wandelen na het eten. Is alleen steeds iets minderen niet voldoende? Ik wil de ene maaltijd sowieso 's middags om een uur of 4 geven; ze zijn dan 2x een uur mee naar het strand geweest en kunnen dan na de maaltijd lekker uitbuiken.

900 gram is wel veel ja, maar nu eet ze 1 kilo per dag. Of zou ik nog meer moeten minderen?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#729388
[quote="*Natasja*"]
Steeds een half uurtje later vind ik lastig, dan kom ik met mijn dagelijks planning in de war, omdat ik minimaal 2 uur wil wachten met wandelen na het eten. Is alleen steeds iets minderen niet voldoende? Ik wil de ene maaltijd sowieso 's middags om een uur of 4 geven; ze zijn dan 2x een uur mee naar het strand geweest en kunnen dan na de maaltijd lekker uitbuiken.
[/quote]

Je kan natuurlijk ook gewoon gaan minderen ´s morgens als dat beter uitkomt.

[quote="*Natasja*"]
900 gram is wel veel ja, maar nu eet ze 1 kilo per dag. Of zou ik nog meer moeten minderen?
[/quote]

Als ze niet te dik is, heeft ze die hoeveelheid blijkbaar gewoon nodig. Ik weet wel dat honden van BARF minder nodig hebben dan van kvv. Ik zou 900 gram voeren en de hoeveelheid verhogen als ze gewicht gaat verliezen.
Door 202Spots
#729389
Het lijkt me ook makkelijker om s'morgens steeds de helft te geven van wat je NU geeft....
En dan s'morgens niks meer of alleen 'n kleine snack of zo..
Door Lizzy
#729411
Ik blijf 1 kg per dag voor zo'n meiske veel vinden. En volgens mij heb ik onlangs voorspelt dat dat wel minder zou gaan worden. Denk dat ze gewoon vol zit en daarom zo trut met eten. Ik zou toch 1 keer per dag gaan voeren. 800 gram. En dan gewoon eens kijken of ze dan nog trut met d'r eten. Fijn dat ze perfect gezond is Natas!
Door *Natasja*
#729422
[quote="Lizzy"]
Ik blijf 1 kg per dag voor zo'n meiske veel vinden. En volgens mij heb ik onlangs voorspelt dat dat wel minder zou gaan worden. Denk dat ze gewoon vol zit en daarom zo trut met eten. Ik zou toch 1 keer per dag gaan voeren. 800 gram. En dan gewoon eens kijken of ze dan nog trut met d'r eten. Fijn dat ze perfect gezond is Natas!
[/quote]

Ja, ik vind het ook een berg voer voor zo'n kleine muis, maar het afgelopen half jaar (zeg maar vanaf sept/okt) had ze het echt nodig om op gewicht te blijven. En ik had er inderdaad al rekening mee gehouden dat ze met BARF minder nodig zou hebben. Maar blijkbaar heeft ze nu al minder nodig.

Hoe ga ik die ene maaltijd afbouwen? Ik dacht zelf per week 100 gram van de ochtendmaaltijd naar de middag/avondmaaltijd te verzetten. Dan zou ik dus in 3 weken tijd naar 1 maaltijd gaan, of is dat te snel?

Wat adviseren jullie om met Beau te doen? Mee naar 1 maaltijd of voor hem laten zoals het nu is?
Door Lizzy
#729443
[quote="*Natasja*"]
Ja, ik vind het ook een berg voer voor zo'n kleine muis, maar het afgelopen half jaar (zeg maar vanaf sept/okt) had ze het echt nodig om op gewicht te blijven. En ik had er inderdaad al rekening mee gehouden dat ze met BARF minder nodig zou hebben. Maar blijkbaar heeft ze nu al minder nodig.

Hoe ga ik die ene maaltijd afbouwen? Ik dacht zelf per week 100 gram van de ochtendmaaltijd naar de middag/avondmaaltijd te verzetten. Dan zou ik dus in 3 weken tijd naar 1 maaltijd gaan, of is dat te snel?

Wat adviseren jullie om met Beau te doen? Mee naar 1 maaltijd of voor hem laten zoals het nu is?
[/quote]

Ik zou zelf gewoon in 1 keer van 1 kg naar 800 gramper dag gaan. En ik zou zelf ook van de een op de andere dag van 2 naar 1 maaltijd gaan, eigenlijk omdat Benthe zelf aangeeft dat ze niet meer zoveel wil eten. En waarschijnlijk slaat ze nu al een maaltijd over, zo nu en dan? Dan hoef je haar (in mijn ogen) niet te wennen.

Met Beau: lastig. Het is 'wat jij wil'. Je kunt hem op 2 keer houden, als je dat prettig vindt. Maar als 1 keer per dag voor beide honden makkelijk lijkt: zou ik Beau ook op 1 maaltijd per dag zetten. Hem zou ik wel langzaam wennen. Gezien zijn galspuug-historie.,
Door *Natasja*
#729452
[quote="Lizzy"]
Ik zou zelf gewoon in 1 keer van 1 kg naar 800 gramper dag gaan. En ik zou zelf ook van de een op de andere dag van 2 naar 1 maaltijd gaan, eigenlijk omdat Benthe zelf aangeeft dat ze niet meer zoveel wil eten. En waarschijnlijk slaat ze nu al een maaltijd over, zo nu en dan? Dan hoef je haar (in mijn ogen) niet te wennen.

Met Beau: lastig. Het is 'wat jij wil'. Je kunt hem op 2 keer houden, als je dat prettig vindt. Maar als 1 keer per dag voor beide honden makkelijk lijkt: zou ik Beau ook op 1 maaltijd per dag zetten. Hem zou ik wel langzaam wennen. Gezien zijn galspuug-historie.,
[/quote]

Ok, dan ga ik voor Benthe een nieuw schema maken.

Ik denk dat ik even aankijk hoe het gaat; Benthe 1 keer per dag en Beau 2 keer per dag eten. Mijn gevoel zegt me dat het voor Beau beter is om zijn maaltijden in 2 porties te krijgen. En ik denk niet dat Benthe er veel moeite mee heeft als zij geen eten krijgt en Beau wel (zeker op het moment niet)  ;) Ik kan altijd nog Benthe een beetje Biogarde geven 's ochtends, als Beau zijn "ontbijt" krijgt. Maar in eerste instantie doe ik dat nog niet, eerst maar eens zorgen dat ze weer lekkere trek krijgt.
Door Erna
#729459
Ik denk zelfs dat je nog veel meer moet minderen qua hoeveelheid van Benthe....Ze is een stuk kleiner dan mijn teven die nog intact zijn en die eten allemaal zo rond de 500 gram per dag en dat verdeeld over 2 keer. Benthe krijgt met 1 maaltijd al binnen wat de mijne over een hele dag krijgen.

Volgens mij geeft ze echt nu heel duidelijk haar grens aan en die zal zo rond de 500 gram zitten.
Door *Natasja*
#729465
[quote="Erna"]
Ik denk zelfs dat je nog veel meer moet minderen qua hoeveelheid van Benthe....Ze is een stuk kleiner dan mijn teven die nog intact zijn en die eten allemaal zo rond de 500 gram per dag en dat verdeeld over 2 keer. Benthe krijgt met 1 maaltijd al binnen wat de mijne over een hele dag krijgen.

Volgens mij geeft ze echt nu heel duidelijk haar grens aan en die zal zo rond de 500 gram zitten.
[/quote]

Denk je echt dat ik zo extreem moet minderen? (ik had trouwens net het nieuwe menu van Benthe gemaakt  8))

Komt het trouwens wel vaker voor dat een hond opeens zo veel minder nodig heeft qua voeding? En ligt dat dan aan de leeftijd? Qua beweging is er niets veranderd de laatste tijd; vorig jaar merkte ik wel dat beide honden in de zomer minder eten nodig hadden dan in de winter. Met die hoge temperaturen wordt er natuurlijk een stuk minder gerend en gestoeid, dus is het wel logisch dat ze minder energie verbruiken.
Door Erna
#729469
[quote="*Natasja*"]
Denk je echt dat ik zo extreem moet minderen? (ik had trouwens net het nieuwe menu van Benthe gemaakt  8))

Komt het trouwens wel vaker voor dat een hond opeens zo veel minder nodig heeft qua voeding? En ligt dat dan aan de leeftijd? Qua beweging is er niets veranderd de laatste tijd; vorig jaar merkte ik wel dat beide honden in de zomer minder eten nodig hadden dan in de winter. Met die hoge temperaturen wordt er natuurlijk een stuk minder gerend en gestoeid, dus is het wel logisch dat ze minder energie verbruiken.
[/quote]

Ja ik denk het echt maar je hoeft het niet in 1 keer te doen. Ga eerst maar terug naar 800 en zo langzaam nog meer terug. Ik vermoed dat je binnen een paar weken terug bent naar 500 a 600 gram en dat ze dan uitstekend eet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door