Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#728249
MarijeJoanne schreef: En ook om dat weer te ontkrachten.De omstandigheden zijn dan misschien niet hetzelfde (ergo, dat weet ik wel zeker), maar het gebit en het darmstelsel zijn nog steeds zo goed hetzelfde als die van een wolf.
Imo een carnivoor en volgens vele geleerden ook.
Als de wolf een omnivoor zou zijn, was het wel heel handig geweest als hij zelf met plantaardig voedsel om had kunnen gaan, oftewel een ander gebit en maag/darmstelsel had gehad.

En ja, ik vind het wel verstandig om het voer wat je nu je hond voorzet, te vergelijken met wat de wolf eet/at. Dat moet toch wel de basis zijn mijn inziens. Van daaruit kun je toevoegen/verbeteren.
Daar ben ik dan zeer benieuwd naar!
Door 202Spots
#729888
MarijeJoanne schreef: Als je nagaat dat wolven carnivoren zijn en hun niet gemaakt zijn om groentes, grassen, granen ed te bewerken en er dus weinig tot niets mee kunnen als het niet voor hun bewerkt worden, zegt dat eigenlijk toch al genoeg?Anders ga je je toch af vragen waarom de wolf zo is gemaakt dat iets wat ze nodig hebben niet zelf kunnen bewerken om er iets aan te hebben...
en
Als de wolf een omnivoor zou zijn, was het wel heel handig geweest als hij zelf met plantaardig voedsel om had kunnen gaan, oftewel een ander gebit en maag/darmstelsel had gehad.
Tja...en hoe verklaar je dan dat er veel honden zijn (o.a die van mij) die ZELF selecteren welk gras, of welke plantenblaadjes of welke besjes/braam ze tijdens hun jacht naar binnen werken. :-\
Door MarijeJoanne
#730058
Zoals ik al eerder aangaf, mijn honden eten ook groenten en fruit en ander plantaardig materiaal.
Op bepaalde soorten zijn ze dol op, andere laten ze links liggen.
Niet omdat ik denk dat het een onderdeel van hun menu moet zijn, maar omdat ze het lekker vinden.
En dan met het idee, baadt het niet, schaadt het niet (en dan laat ik de afgeraden soorten even buitenwege).
Geef ik het onbewerkt, komt het in meerdere gevallen ook onbewerkt aan de achterkant er weer uit.
Oftewel, ze hebben er dan weinig aan gehad behalve maagvulling/tijdverdrijf.

Er zal ook zeker plantaardig materiaal zijn wat voordelen biedt voor de wolf/hond, maar dan wel bewerkt zodat de wolf/hond er ook wat aan heeft.
Door Lizzy
#730059
MarijeJoanne schreef: Type wolf en carnivoor in op google, en je krijgt genoeg hits.
Eentje zal ik dan alvast geven;
Een samenvatting van een lezing van Mogens Eliasen.

http://www.natuurlijkvoordieren.nl/docu ... liasen.doc
Heb je zelf een lezing bijgewoond van Eliasen c.q. zijn boeken gelezen? Want daarin legt hij wel heel duidelijk uit waarom een hond wel groente nodig heeft.
Door Nemosh
#732150
alle boeken even ten spijt , kijk naar je hond.
lust hij groente?
Nemosh vindt sommige groente goed te pruimen en andere niet.
fruit is hij geen liefhebber van dus dat laat ik even.
Wat me wel is opgevallen is dat hij meer gras eet als ik het eruit laat , krijgt hij groente dan is het gras eten een stuk minder.
Dat zegt mij genoeg en dus krijgt hij groente en fruit krijgt hij zo af en toe aangeboden als hij komt kijken en dan is het aan hem of hij het opeet.
Door Boefke
#732153
Gevoelsmatig vind ik het toch wel zinnig af en toe. Ik maak heel soms in een dolle bui een mix, maar meestal gewoon uit het handje. Soms rauw, soms btje gekookt, soms wat er van de pot over is. Boef is dol op gekookte of rauwe spruitjes ontdekte ik laatst weer :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door