Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Erna
#706413
Ik ben het ook hartstikke eens met wat Monique (en anderen ook) schrijft. Maar de vraag van Fido is:
Als men een verdere en snellere groei wil hebben in rauwe voeding dan moeten we het met z'n allen ook aantrekkelijker maken voor ondernemers om er tijd en geld in te willen investeren. Dat zal dan oa inhouden dat we bereid zijn om niet altijd voor het allergoedkoopste te willen gaan maar iets meer willen betalen bij die ondernemer die zijn nek ervoor uitsteekt. Natuurlijk bedoel ik daar niet mee dat rauw tig keer overdekop moet maar een gebruikelijke marge.

Ik heb een aantal mensen (waaronder ook da) gesproken die geloven in rauwe voeding maar die niet willen/kunnen investeren omdat het niet rendabel is.
Je kan er natuurlijk lang en kort over praten maar ondernemers doen niet iets voor niets (iedereen wil zijn geld verdienen ).
Ik denk dat als er verdienende (normale) marges op rauwe voeding zit dat er veel meer verkooppunten in Nederland komen. Ondernemers hebben dan ook ruimte om advertenties over rauwe voeding te plaatsen zodat het bekender wordt, zodat er meer mensen in aanraking komen, zodat er meer omzet is enz enz.
Samengevat: Als wij willen dat het voeren van rauwe voeding een snellere vlucht in Nederland neemt dan zullen we als rauwvoerders moeten investeren in ondernemers die hun nek willen uitsteken. En het investeren moet je dan zien in een grotere marge op de producten.

En dat vind ik dus onzin. Ik vind ieder initiatief van een ondernemer prachtig. Canis Naturalis is een geweldig bedrijf voor mensen die van makkelijk houden en die het kunnen betalen. Net zoals Bandit dat is. Maar het zou natuurlijk heel gek zijn als ik mezelf verplicht zou moeten voelen, vanuit idealistische motieven, om het hondenvoer bij Canis Naturalis of Bandit te moeten bestellen om op die manier ervoor te zorgen dat het verkopen van natuurlijke voeding voor een ondernemer aantrekkelijker wordt. En heel eerlijk gezegd kan ik dat ook niet betalen.

Je kunt op tal van manieren rauwe voeding bekendheid geven en zoals ik het zie zijn er op Bp ontzettend veel gebruikers die daar ieder hun eigen methodes voor hebben.
Door mutsie
#706481
Nou, ik voel mij niet geroepen om barf aan andere hondeneigenaren te promoten.

Ik meld het wel, maar afijn jullie snappen het wel....het kost veel moeite en tijd om dit allemaal uit te leggen, je moet er zelf open voor staan en zelf informatie inwinnen.

Natuurlijk vind ik de prijzen bij de ''ondernemers'' ook duur.
Nee niet duur...veel geld.
Maar ze hebben natuurlijk helemaal gelijk.

En natuurlijk loont het bij 12 honden meer omdit zelf in te slaan dan bij 1 hond.

Gemak is tegenwoordig ook bij ''mensenmaaltijden'' erg populair.

Als ik ga voor een stoommaaltijd bij AH, dan weet ik dat ik meer betaal, maar ik ben wel lekker snel klaar als ik weinig tijd heb en toch gezond wil eten.

Het probleem alleen met barf is, dat er minder barfers zijn dan brokjeseters.
En iedereen wil wel voor zichzelf gezond eten, maar voor de hond....

ik ga maar een optimel met bifidusweetikveelwattus halen bij de dokter.

karin
Door macgirlie
#706493
Ik kom ook best wel met veel hondenbezitters in aanraking via wandelingen en zo. De meeste honden doen het prima op brokken.... totdat er problemen ontstaan. Dan pas gaan ze nadenken over de voeding... en stappen klakkeloos over op de anti-X-aandoening van de DA. Als je ze dan vertelt over het voedingspatroon van jouw honden.... denken ze dat je een soort wierdo bent... die man in de witte jas zal het toch wel beter weten. "Go with the flow.... " kun je in ieder geval altijd zeggen dat het jouw schuld niet is.
Door roefus
#706538
Hitam schreef: Tja, hier ben ik het mee eens. Als wij heel Nederland aan de Barf willen hebben dan kunnen we niet met z'n allen bij het IC voor de deur staan.
Dan is het lekker als de winkel (waarom geen dierenarts?) om de hoek ook een en ander verkoopt.
En mensen die dat te veel geld vinden die rijden maar Nederland rond. No Problem.

Nu ik er langer over nadenk, wil ik mijn mening wel herstellen.
Misschien heb je doodgewoon gelijk, Tannetje.
En is het WEL een goed idee dat ook dierenartsen 'rauwe voeding' gaan verkopen.
Als al de rest (in grote meerderheid)  brokken verkoopt.
Het IS volgens mij ook niet met een 'huisarts'  te vergelijken.
Goede voeding voor mensen, wordt tenslotte overál gepredikt:  zoveel ons groente, tweemaal fruit.
En via de huisarts kun je nog naar een diëtist.
Allemaal mogelijkheden.

En mensen kunnen voor hun voeding OVERAL terecht, ook voor goede voeding.

Maar voor goede voeding voor honden en katten, wordt toch vaak naar 'de brokkenpredikers' geluisterd.
Geen goede en eventueel onafhankelijke overheidsbetutteling op tv, over hoe je hónden en katten goed dient te voederen  :D
Nee, over het algemeen wordt geluisterd naar wat de brokkenfabriek zegt.
En daar staat een hele marketing achter.

En als ook dierenartsen dat dan  promoten......de plek waar mensen TOCH naartoe gaan als alles met Fikkie in duigen valt.......(ik heb daar zelf geen ervaring mee, nog geen da die mij ooit gezegd of gewezen heeft op zijn brokkentoestanden), dan kan ik me voorstellen dat je als een 'anders denkende' da er iets tegenover wilt stellen.

Dus kan ik (achteraf) goed begrijpen dat een dierenarts die een andere koers vaart, en via eigen ideeën en voedingsopvattingen een geheel ANDERE insteek heeft....graag rauwvoeding promoot en dat ook in de verkoop heeft.
Ik kan het me goed voorstellen.

Maar dan tóch...denk ik dat het filantropisch niet werkt.
Jullie hebben de hele marketing van de brokkenindustrie niet achter je, en puur uit ideologie blijft het moeilijk.
Alles moet toch via 'marktwerking' en via gedachtenspoeling.
Laatst gewijzigd door roefus op do 08 feb 2007, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#706550
roefus schreef: Maar dan tóch...denk ik dat het filantropisch niet werkt.
Jullie hebben de hele marketing van de brokkenindustrie niet achter je, en puur uit ideologie blijft het moeilijk.
Alles moet toch via 'marktwerking' en via gedachtenspoeling.

Daarom spoel ik de hersenen van mijn klanten en dan wil ik ze meteen iets kunnen bieden. Ik kan wel gaan uitleggen dat ze bij het IC van alles kunnen gaan halen, maar dat doen ze toch niet. Behalve als hij bij de islamiet op de hoek goedkoper is. En als ik het in de winkel heb liggen komen ze het wel halen. En verdien ik er ook nog wat aan.

Het heeft tijd nodig.

En ik zie niet in waarom de huidige barfers duurder zouden moeten inkopen om de markt te vergroten? Lijkt me niet werken.
Maar de nieuwe Barfers kunnen nog kiezen tussen veel werk en rijden of iets duurder maar dan op de hoek.
Door macgirlie
#706576
Heb vanavond dit marketing vraagstuk nog eens aan manlief voorgelegd. Wij hebben wel ervaring met een soort gelijkig product. Heeft niks met hondenvoeding te maken maar met automatisering. Jarenlang hebben we geïnvesteerd in een product dat de goegemeente  (binnen onze branche) alleen maar geld op zou leveren, maar uiteindelijk is het toch nooit doorgebroken want wat de grote fabrikanten op de markt brengen is toch altijd mooier, beter, winstgevender etc.  En uiteindelijk is het toch zo dat de wederverkopers gaan voor de grootste naam, marge en winst terwijl ze zelf al wel weten dat het de klanten geen soelaas biedt. Jaren lang hebben wij als een Don Quichotte tegen de windmolens gevochten, maar uiteindelijk win je het niet !  En hoe hoog je dan je principes hebt zitten, uiteindelijk moet er toch brood op de plank komen.  Het promoten van een product wat in gaat tegen de gevestigde orde, kost heel veel tijd, geld en inspanning. En dan nog maar voor lief nemen dat je voor gek versleten wordt.
Door robijn
#706586
Wat een reacties. Best heftig.
Ik ben blij dat ik op een gegeven moment met rauw voeren ben begonnen. Mijn dieren (hond en katten soms tom de rat)doen er goed op.
Ik kan er via via goedkoop aan komen en ben niet van plan om er nog meer voor te betalen. Ik ben benieuwd wat DA Fido als financieel belanghebbende van alle reacties vindt. Hij heeft deze topic tenslotte geopend.
Door conleeuw
#706638
EdwinK schreef: Tja, ik ben dan zo iemand die moeilijk overal naar toe kan gaan, kan/mag geen autorijden, dus dan is het toch al vaak de lokale slager (die trouwens wel mee denkt). Maar als er ooit iets zou komen waar ik makkelijker kan bestellen dan graag. En iets meer betalen dat is natuurlijk ook afhankelijk van wat je normaal betaald. Had vorige week bij de slager ruim 50 euro aan vlees. En dat was dan ook nog niet eens zo heel erg veel. 2 kilo paardenlappen, 2 kilo riblappen en 2 killo sudderlappen en dan 2 harten.

Vind dit trouwens wel moeilijk. Aan de ene kant zou ik graag zo goedkoop mogelijk blijven, aan de andere kant het gemak van alles keurig verpakt aan de deur geleverd te krijgen.

*maakt mental note om eens contact op te nemen met conleeuw :)*
ik lees jou stukje en denk.... het is hier zo vlak bij.... ik kan makkelijk wat dingen bij jou krijgen voor een veel vriendelijker prijs. Mijn vriezers (ja neus in de lucht het zijn er twee voor de honden) zijn bijna leeg, als die leeg zijn word er gepoetst, en dan moet ik weer een lading inslaan. Ik zal jou laten weten wanneer, en wat, dan kan jij ook aangeven waar jij behoefte aan heb ;) moet beter kunnen dan de prijzen die jij bij de slager betaalt ;)
Door bloemetje
#706740
Rovanna schreef: Nou ik wil nog wel even een duit in het zakje doen want deze discussie is natuurlijk spekkie naar mijn bekkie ;D

De doelgroep voor jou en voor mij is de hondeneigenaar die geen zin, tijd of gelegenheid heeft zelf zijn inkopen te doen. Vergelijk met de bezorgdienst van Albert Heijn. Mensen die die zin, tijd en gelegenheid wel hebben struinen de markt af op zaterdag, gaan naar de groetenman en fruithandel etc en zijn daar een dag mee kwijt. Zo ook barfend Nederland: barfer A huurt De Jong Intratours en gaat een dagje uit naar het Islam Center in Rotterdam (er is een vergunning aangevraagd voor het parkeren van touringcars op de Wolphaertsbocht tegenover nummer 224 ;)). Deze zelfde groep organiseert met enige regelmaat Dode Dieren Dagen en gaat dan lekker met een paar mensen een lap pens staan knippen. Dit zijn NIET jouw klanten. Probeer dit ook niet jouw klanten te maken want het gaat je niet lukken. Tegenover service staat namelijk een prijs en jouw klant bepaalt of hij die prijs wel of niet wil betalen. Dus niet jammeren. Waarom zouden mensen meer geld uitgeven? Om jou een plezier te doen? Zo werkt het natuurlijk niet.

Wie zijn jouw klanten wel? Categorie B: dat zijn mensen die geen tijd, zin en gelegenheid hebben om allemaal adressen af te struinen. Deze mensen gaan voor gemak. DAT zijn jouw klanten. En wat is gemak? Ik bezorg Bibi bij mensen die in Spijkenisse wonen, nog geen kilometer om de hoek bij de winkel van Bibi. En toch kopen ze bij mij. Waarom? Omdat het thuis bezorgd wordt (misschien hebben ze geen auto). Omdat het lekker makkelijk (misschien hebben ze geen zin). En dat mag wat kosten!

Wat ik vreemd vind is dat ik soms emails krijg van mensen uit categorie A omdat ze het een schande vinden dat ik 2 euro vraag voor een kilo pens of 1,95 euro voor 500 gram geitenvlees. Deze mensen kopen of niet bij mij (waarom stuur je dan een email,vraag ik mij af) of ze kopen alsnog wel bij mij (je vindt iets te duur, maar bestelt het wel). Ik kan hier niets mee.
Helemaal juist Rovanna!
Ik zou dus juist categorie B zijn. Als er straks wat meer plek is in de vriezer zal ik je zeker eens een bestelling geven. Trouwens, weet je dat bij jou Energique goedkoper is als bij mijn dierenwinkel?! Zo duur ben je dus ook weer niet.
Door bas rouge
#706754
Rovanna schreef: Nederland: barfer A huurt De Jong Intratours en gaat een dagje uit naar het Islam Center in Rotterdam (er is een vergunning aangevraagd voor het parkeren van touringcars op de Wolphaertsbocht tegenover nummer 224 ;)).
;D ;D ;D
Door Fido
#707014
Erna schreef: Ik ben het ook hartstikke eens met wat Monique (en anderen ook) schrijft. Maar de vraag van Fido is:

Samengevat: Als wij willen dat het voeren van rauwe voeding een snellere vlucht in Nederland neemt dan zullen we als rauwvoerders moeten investeren in ondernemers die hun nek willen uitsteken. En het investeren moet je dan zien in een grotere marge op de producten.
Nee ik bedoel niet dat barfers moeten investeren in ondernemers ;D. Ik bedoel ermee, en excuus dat het niet duidelijk is :-\, dat door het steeds goedkoper willen van rauw vlees en het taboe op het erop mogen verdienen, dat het niet interesant is om het te verkopen. Dit heeft als gevolg dat rauwe voeding niet in de breedte op de markt komt en en het eigen kringetje blijft ronddraaien. Dit terwijl we er van overtuigd zijn dat veeeeeeel meer dieren op rauwe voeding over moeten gaan.

Ik vind het in dit topic door een aantal personen heel goed uitgelegd/samengevat, veel beter dan dat mij met woorden lukt.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#707030
Fido schreef: Nee ik bedoel niet dat barfers moeten investeren in ondernemers ;D. Ik bedoel ermee, en excuus dat het niet duidelijk is :-\, dat door het steeds goedkoper willen van rauw vlees en het taboe op het erop mogen verdienen, dat het niet interesant is om het te verkopen. Dit heeft als gevolg dat rauwe voeding niet in de breedte op de markt komt en en het eigen kringetje blijft ronddraaien. Dit terwijl we er van overtuigd zijn dat veeeeeeel meer dieren op rauwe voeding over moeten gaan.

Ik vind het in dit topic door een aantal personen heel goed uitgelegd/samengevat, veel beter dan dat mij met woorden lukt.
Nou dit ben ik dus niet met je eens en is ook niet mijn ervaring. Mijn ervaring is juist dat er steeds meer mensen rauw gaan voeren. Wat ik voor tendens zie is dat mensen die brokken voerden en niet tevreden zijn, kvv gaan voeren en een klein percentage hiervan gaat ook barfen of doet het half dus kvv met soms een kippennekje ofzo. Een klein percentage daarvan weer gaat over tot de door mij genoemde categorie A. Dit is echter zo'n klein gedeelte van de markt, dat er genoeg overblijft om een bedrijf te runnen.
Door geer
#707033
Rovanna schreef: Nou dit ben ik dus niet met je eens en is ook niet mijn ervaring. Mijn ervaring is juist dat er steeds meer mensen rauw gaan voeren. Wat ik voor tendens zie is dat mensen die brokken voerden en niet tevreden zijn, kvv gaan voeren en een klein percentage hiervan gaat ook barfen of doet het half dus kvv met soms een kippennekje ofzo. Een klein percentage daarvan weer gaat over tot de door mij genoemde categorie A. Dit is echter zo'n klein gedeelte van de markt, dat er genoeg overblijft om een bedrijf te runnen.
En dat ben ik dan weer niet helemaal met jou eens. Ja er gaan steeds meer mensen rauw voeren. Ja, het is voldoende om een bedrijf te runnen, maar ik denk dat dat voor een winkel als de jouwe heel anders ligt dan voor een full-verswinkel in een winkelpand, op een gebonden plek. Jij biedt mensen de kans om vanuit hun huis te barfen, maakt niet uit waar ze wonen. Binnen Noord Holland kan jij, bijvoorbeeld, Amsterdam, Hoorn, Schoorl, Den Ilp, Den Helder en Volendam bedienen, jouw klanten zijn dan wel klanten die louter voor vers gaan, maar jij bestrijkt een gebied dat vele malen groter is dan het gemiddelde 'klantengebied' van een winkel. Een winkel moet het hebben van de mensen die in die plaats wonen, of vlakbij en dat is een krappere klandizie dan een bezorgservice heeft. En daarom is het nog moeilijker om, binnen die toch al kleinere groep, ook nog voldoende mensen aan het vers te krijgen, en dan al helemaal als ze bij jou relatief meer moeten betalen dan bij de slager op de markt. En dat is wat het voor een winkel of dierenarts moeilijk kan maken om om te gaan...
Door Fido
#707039
diamant schreef: Wat een reacties. Best heftig.
Ik ben blij dat ik op een gegeven moment met rauw voeren ben begonnen. Mijn dieren (hond en katten soms tom de rat)doen er goed op.
Ik kan er via via goedkoop aan komen en ben niet van plan om er nog meer voor te betalen. Ik ben benieuwd wat DA Fido als financieel belanghebbende van alle reacties vindt. Hij heeft deze topic tenslotte geopend.
Hè hè daar ben ik dan (wegens enorme drukte in de zaak  ;) nog geen tijd gehad voor bp). Ik ben blij met de reacties en veel mensen hebben mijn woorden nog beter verwoord.

Privé sprokkel ik ook mijn barfspullen bij elkaar, je zal wel moeten wil je verschillende diersoorten voeren aan je dieren. Ik ruil hier wel eens materiaal met klanten omdat ik zelf geen tijd heb om naar bv een visboer te gaan.

Dat da zich eigenlijk alleen moeten richten op diergeneeskunde daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Heel veel problemen komen voort uit voeding en dan moet je toch via voeding het probleem gaan benaderen. En dáár zit juist het probleem; de opleiding voorziet niet in kennis van voeding.
Een da die zich wél verdiept heeft in voeding en gezondheidsproblemen in de basis aanpakt, via voeding, mag wat mij betreft naast diergeneeskunde voeding verkopen.
Een da die pretendeerd verstand van voeding te hebben en de brokmeuk, zonder zelfkritiek, gaat verkopen en zonder na te denken napraat wat een vertegenwoordiger zegt, díe kan zich beter alleen bezig houden met diergeneeskunde. (lijkt mij dat er al een groot gedeelte afvalt omdat er veel problemen zijn die voedingsgerelateerd zijn ;))
Waarom verkopen zoveel da dan brok? Heel veel da hebben zulke hoge onkosten/investeringen die met diergeneeskundige uren/handelingen niet genoeg opbrengen (dierenartsen vinden mensen al zo duur :-X) dat het verkopen van brok een noodzakelijk aanvulling is om de praktijk rendabel te houden. (en dit is weer een andere discussie ::))

Nu Fido als financieel belanghebbende :D.
Wij hebben gekozen voor een andere manier van diergeneeskunde. We realiseren ons ook dat we, ondanks een zware studie, weinig vrije tijd en hard werken, financieel niet binnen lopen. Geeft niet, we hebben een wereld baan die ons veel voldoening geeft. Vies van geld verdienen zijn we niet en voor niets gaat de zon op maar wel op een manier waar wij achter kunnen staan.
Daar hoort bij: ons rauw voer advies, eerst diagnostiek dan diagnose en dan pas therapie en nog een aantal niet traditionele praktijkstandaards.

Waar wij momenteel een beetje voor moeten waken dat is, dat ze bij ons advies vragen over rauwe voeding en het dan ergens anders gaan halen. Natuurlijk gebeurt dit en we kunnen dat nooit helemaal voorkomen maar als de weegschaal te ver doorschiet en wij constant adviezen staan te geven (handig zo'n da die voor rauwe voeding is, die kan mijn man/vriendin enz wel overtuigen) en onze kassala blijft dicht dan gaat het niet goed.
Gelukkig hebben we veel klanten die tot de B ;) catagorie horen  :) en hebben we het risico verspreid door niet alleen rauw te verkopen.

Mede doordat we niet alleen een gezelschapsdierenpraktijk hebben en niet alleen een dierenspeciaalzaak kunnen we rauwe voeding verkopen. Ik geloof erin dat onze eerlijkheid naar de klant wordt gewaardeert en dat die klant ons ook weet te vinden als er iets anders dan rauwe voeding nodig is voor het dier. Niet een directe kassa aanslag maar een duurzame relatie.
Als ik ervaar hoe we groeien, zelfs sinds deze week een da erbij :), denk ik dat we op de goede weg zijn.

Veel da durven de stap niet te nemen omdat het verdienen op rauwe voeding te onzeker is. Dat vind ik jammer en daar zou ik zo graag verandering in willen zien  :)
Vandaar dit topic.
Door Fido
#707041
Rovanna schreef: Nou dit ben ik dus niet met je eens en is ook niet mijn ervaring. Mijn ervaring is juist dat er steeds meer mensen rauw gaan voeren. Wat ik voor tendens zie is dat mensen die brokken voerden en niet tevreden zijn, kvv gaan voeren en een klein percentage hiervan gaat ook barfen of doet het half dus kvv met soms een kippennekje ofzo. Een klein percentage daarvan weer gaat over tot de door mij genoemde categorie A. Dit is echter zo'n klein gedeelte van de markt, dat er genoeg overblijft om een bedrijf te runnen.
Ja er gaan steeds meer mensen rauw voeren maar verweg de meeste mensen gaan/blijven brok voeren omdat ze helemaal onwetend zijn dát er rauw gevoerd kan worden.
Als ik al merk hoe de reacties zijn van mensen op onze voedingsavonden. Sommige zijn écht boos dat ze nooit zijn voorgelicht door fokker/winkelier/da. En dat is een beetje mijn stelling, waarom worden ze niet voorgelicht door fokker/winkelier/da?
Natuurlijk onvoldoende kennis maar ik denk ook omdat er vaak onvoldoende verdient wordt op rauwe voeding zodat de verkooppunten laag blijft zodat er minder kans is om in aanraking te komen met rauwe voeding zodat weinig mensen rauwe voeding gaan/kunnen geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door