Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Angelique
#691301
karin G schreef: thanks! Het zou idd best kunnen dat je dit pas over meerdere generaties kunt zien.
inmiddels ben ik om naar rauw en er heilig van overtuigt dat de puppiebrok een grote leugen is die nog slecht voor je hond is ook,pokon doen ze erin, kan nooit goed zijn voor die nog zachte botten.
Ik heb zelf een kruising van een boerderij, waarvan ik denk dat ze toch vaak gezonder zijn dan vele gefokte rashonden.
Moeder was een 9 jarige berner sennen die er zo supergoed uitzag, op kennerbrok en tafelrestjes dat je zou denken dat het de beste manier van voeren is
En in het kader van dit topic....watvoor HD-uitslag had deze hond?
Door karin G
#691371
geen idee, was een boerderijhond en die lopen doorgaans niet zo hard naar de DA.
Onze hond is te jong om dit uit te sluiten denk ik, tot nu toe geen afwijkingen gevongen gelukkig.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#691383
karin G schreef: geen idee, was een boerderijhond en die lopen doorgaans niet zo hard naar de DA.
Onze hond is te jong om dit uit te sluiten denk ik, tot nu toe geen afwijkingen gevongen gelukkig.
Oke, maar "ziet er goed uit en loopt goed" zegt verdomd weinig over het binnenwerk. Ik had een bouvier die optima forma had en we zijn er "per ongeluk" achter gekomen en hij is er vrijwel probleemloos bijna 16 jaar mee geworden. Maar ik zou toch niet graag met deze hond gefokt hebben.
Door karin G
#691412
Nee, dat snap ik, maar de boer was heel open over de achtergrond van de honden, echte mixjes van grotere rassen en zei dat ie nooit een hond had gehad met HD, en eerlijk gezegd denk ik dat vele mensen ook HD hebben oid zonder het te weten, ik vind bepaalde dingen ook normaal na het verstrijken der jaren, nu weet ik niet hoe oud je hond was toen het ontdekt werd, als ie 3 was zeg maar dan is dat heel jong maar als ie 8 was vind ik dat acceptabel.
Het rare is dat ook de pups van HDvrije ouders het wel kunnen hebben, dus hioe erfelijk is zoiets dan, m'n broer heeft ook HD, had ie al op 3 jarige leeftijd, is ontdekt doordat ineens het beentje uit de kom lag, hij heeft nu veel klachten, bij mij staat 1 kant van m'n bekken scheef, das te zien aan de stand van buitenaf, ook het ene been is korter dan de ander en ik heb tot nu toe geen klachten al ben ik nog lang geen 80.
zo zal het bij honden ook zijn neem ik aan?
Ik val je niet af hoor want ik begrijp heel goed dat we er huiverig voor zijn(ik ook), maar ik probeer dan m'n gezonde verstand te gebruiken en alles wat te relativeren, feit is wel dat de honden vroeger veel minder HD hadden, er werd toen ook veel meer rasloos gefokt, of vermeerderd ;D maar ook anders gevoerd, voor een leek dus lastig om alles goed in te schatten.
Is voor zover jij weet HD ooit onderzocht op wilde honden/wolven enz?
en ik ben me bewust van het feit dat het weinig zegt dat de hond er nu goed uitziet en goed loopt, hij is ook nog heel jong (6maanden) dus zowiezo al te jong om op het oog iets te zeggen, het zou wel heel beroerd zijn als ie er nu al kreupel van zou lopen (of gebeurt dit wel eens?)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#691442
karin G schreef: Nee, dat snap ik, maar de boer was heel open over de achtergrond van de honden, echte mixjes van grotere rassen en zei dat ie nooit een hond had gehad met HD, en eerlijk gezegd denk ik dat vele mensen ook HD hebben oid zonder het te weten, ik vind bepaalde dingen ook normaal na het verstrijken der jaren, nu weet ik niet hoe oud je hond was toen het ontdekt werd, als ie 3 was zeg maar dan is dat heel jong maar als ie 8 was vind ik dat acceptabel.
Het rare is dat ook de pups van HDvrije ouders het wel kunnen hebben, dus hioe erfelijk is zoiets dan, m'n broer heeft ook HD, had ie al op 3 jarige leeftijd, is ontdekt doordat ineens het beentje uit de kom lag, hij heeft nu veel klachten, bij mij staat 1 kant van m'n bekken scheef, das te zien aan de stand van buitenaf, ook het ene been is korter dan de ander en ik heb tot nu toe geen klachten al ben ik nog lang geen 80.
zo zal het bij honden ook zijn neem ik aan?
Ik val je niet af hoor want ik begrijp heel goed dat we er huiverig voor zijn(ik ook), maar ik probeer dan m'n gezonde verstand te gebruiken en alles wat te relativeren, feit is wel dat de honden vroeger veel minder HD hadden, er werd toen ook veel meer rasloos gefokt, of vermeerderd ;D maar ook anders gevoerd, voor een leek dus lastig om alles goed in te schatten.
Is voor zover jij weet HD ooit onderzocht op wilde honden/wolven enz?
en ik ben me bewust van het feit dat het weinig zegt dat de hond er nu goed uitziet en goed loopt, hij is ook nog heel jong (6maanden) dus zowiezo al te jong om op het oog iets te zeggen, het zou wel heel beroerd zijn als ie er nu al kreupel van zou lopen (of gebeurt dit wel eens?)
Mijn reu was 2 jaar toen we er bij toeval achter kwamen omdat een simpele blessure te lang aanhield. Fotootje gemaakt en voila. Maar hd is wat dat betreft simpel, heb je het op je achtste dan heb je het op je 2de ook, vervorming treed niet op met de jaren, dat is hooguit slijtage.
Ik ga even uit van mijn ras, maar daarbij wordt pas sinds de jaren '80 op heupen gecontroleerd. Daarvoor hadden de honden ook wel hd, het staat alleen nergens geregistreerd omdat er simpelweg niet op gecontroleerd werd.
Rasloze honden hebben ook gewoon hd, alleen ook hier, wederom geen controle en registratie en zonder deze twee dingen heb je geen cijfers en heb je dus eigenlijk niks.
Uiteraard kunnen er uit vrije honden ook lijders geboren worden, maar ik ga er toch altijd maar vanuit dat als je met een lijder fokt dat je zeker weet dat je je toekomstige generaties met een probleem opzadeld.
En ook bij honden is het zo dat de één er meer last van heeft als de ander.

Ik heb wel eesn gehoord van een onderzoek naar had bij wolven en ik dacht dat de conclusie getrokken was dat wolven geen hd hebben. Zeker weten doe ik echter niet meer.

Als een hond met 6 maanden al kreupel lopt van de hd dan is de prognose over het algemeen niet best. Dit zijn geen uitzonderingen, het gebeurd vrij veel. Soms kan een operatie op iets latere leftijd nog wat soelaas bieden, maar probleemloos oud worden zit er voor deze groep vaak niet in.
Door karin G
#691495
Oeit, met 6 maanden al kreupel, ik ben toch blij dat m'n hond goedloopt al zegt het niet alles want dat is zeker niet goed.
Kon jij doordat je het op 2 jarige leeftijd wist nog hele ernstige dingen voorkomen door bv gedoseerd te lopen en bv geen behendigheid te doen enz?
Ik ben het alleen niet eens met de stelling dat het vroeger wel voorkwam maar niet geregistreerd, dat kun je dan niet met zekerheid zeggen toch?
Door Cindy de Wolf
#691516
Bij Baloe werd al op 4 maanden HD-E2 geconstateerd terwijl hij uit HD vrije ouders komt en Sammy, zijn zus heeft HD A1. Het blijft dus moeilijk. Ook in de lijnen waaruit deze honden komen komt praktisch geen HD voor een enkele keer een C maar eigenlijk allemaal A en B. Baloe is met 7 en 9 maanden geopereerd. (bekkenkanteling) daarna bleek met 11 maanden beiderzijds LPC en ook hier wederom Sammy ED-vrij. Met 12 maanden is hij hieraan beiderzijds tegelijk geopereerd. Daarna heeft hij nooit meer een stap mank gelopen. Wij zijn nu krap 2 jaar verder sinds zijn laatste operatie. Zijn levensverwachting is gelijk aan dat van Sammy. Daarnaast lopen wij vrij veel met ze dus wat dat betreft heeft hij een normaal hondenleven.
Door karin G
#691648
jeetje al op 4 maanden, das heel erg jong en vrij onverwachts denk ik want hij komt uit HD vrije ouders (al weet je dat het wèl kan)
HD is gewoon onvoorspelbaar dus.
Door Cindy de Wolf
#691715
Ja, het was een behoorlijke klap in ons gezicht, des te meer het onze eerste rashond is/was die wij met zorg uitgekozen hadden. Daarvoor alleen maar boerderijhonden waar we nooit problemen mee gehad hebben.
Door karin G
#691954
Dat bedoel ik nu, koop je ras dan krijgen ze HD en heb je een asbachia dan niet, kan je toch nergens meer op vertrouwen? :'(
Ik heb krijg het idee dat het een rashonden probleem is, tenminste, ik hoor het in de omgeving vaker bij rashonden mn de grotere soorten dan bij kruisingen.
Maar goed, ik ben geen onderzoeker oid dus deze uitspraak moet je maar niet serieus nemen, dit is puur mijn mening naar wat ik gehoord heb.
Door Sella
#698672
Mijn asbakkie had echt ernstige hd en 11 jaar terug bestond er nog geen bekkenkanteling.
Nu een rashond uit 2 ouders met top heupen. Pa had al andere nestjes zonder hd verwekt, met deze moeder mijn hond op zeer jonge leeftijd(8 weken al verdacht met 6 maanden vastgesteld door orthopeed) hd optimaforma. Heup kan meer dan 40 graden uit de kom dus geen bekkenkanteling mogelijk. De rest van het nestje is op de leeftijd van 18 maanden op de gevoelige plaat vastgelegd en zitten allemaal met geen perfecte heupen.
Het blijft een rot aandoening maar ik ben het niet eens met het feit dat asbakkies geen hd hebben. Je ziet toch ook weleens asbakkies lopen waarvan je denkt hmm als daar een foto van gemaakt wordt zou ik op gebak trakteren voor het dorp als de heupen goed zijn.
En bij veel boeren bij ons werden hondjes die jong mankten gewoon verzopen of de kop ingeslagen. Linker kon je mij als kind al niet krijgen. Dan belde je de veearts maar nee dat koste te veel geld :boxing: :censored2: :knuppel2:
Ja dan komt er gewoon niets in de volksmond voor omdat men dat niet wil weten.
Door karin G
#699342
Ik bedoel ook niet dat asbakkies het nooit hebben, maar volgens mij toch beduidend minder en dan bedoel ik de echte asbakken, dus kruising op kruising, niet een nestje van 2 verschillende rassen, maar die al sinds jaar en dag door van alles en nog wat gedekt worden.
want je hebt kruisingen tussen bv 2 herdersoorten maar ook die echt onherleidbaar zijn naar een bepaald ras en die bedoel ik.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door