Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jean
#649284
crutz schreef: hey Alex,
wat leuk, toch over op vers....
Narco ziet er goed uit....
succes er mee.....

en over t niet eten van Chica, ben er hier wat makkelijk mee (is niet iedereen op BP t mee eens) maar ze krijgen gewoon niets anders.....bij de zalmkop heeft t 5 dagen geduurd voor ze er aan begonnen en hij op was
en merk nu al dat ze t eerder door hebben dat ze gewoon moeten eten.....
want gisteren hele eend (dus met veren, maar zonder borstfiletjes dus met een "beginnetje") gegeven en werd ook niet naar omgekeken, maar vanavond begonnen ze toch.....
Dank je Carmen, zal wel lukken. Aken en Rome zijn ook niet op 1 dag gebouwd.
Door Jean
#649285
Lizzy schreef: Wat en hoe jij je honden voert Crutz, dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. En niet om je aan te vallen hoor, maar ik vind het algemene advies dat je geeft: "net zo lang aanbieden en niks anders te eten geven, tot ze het vanzelf gaan eten, al duurt het 5 dagen" geen goede, sorry.

Ik vind dat je er dan namelijk aan voorbij gaat dat er ook mensen zijn die nog maar net in het proces van omschakeling zitten. Van brok naar zelf samengesteld voer. Deze honden zijn nog helemaal niks gewend. Hebben een maag van een watje. Bovendien ga je er ook aan voorbij dat er op vers-fora ook mensen zitten die bijvoorbeeld ook nog brokken voeren. En mensen lezen selectief Crutz. En bovendien snappen ze zomaar niet de verschillen. Ze zetten zo maar 5 dagen lang dezelfde brokken voor de neus van hun hond, omdat ze gelezen hebben dat jij dat ook doet (dat jij het met getrainde honden en met zalmkoppen doen... ach, dat zien ze als een 'subtiel verschil'. Wat het dus niet is).

Ik denk dat mensen eerst rustig over moeten schakelen naar zelf samengesteld voedsel. Vervolgens kunnen ze met portie-groottes gaan varieren. Vervolgens kunnen ze hun hond eens een dagje laten vasten. Als ze dat willen. En als ze dan de behoefte voelen om hun hond 5 dagen niet te eten te geven, omdat hij iets echt niet te vreten vindt: dan lijkt me dat in ieder geval een beter moment als wanneer honden nog deels op brokken staan/net aan het overschakelen zijn.
Ik heb mijn eigen visie Lizzy, komt goed. Ben geduldig...... Mijn teef vindt op pens na bijna niets lekker maar vanavond meng ik het kopvlees en kippenlever met een klein beetje pens. De kippennekken leg ik voor de smaak en lucht in het pensbakje en dan maar kijken wat ze doet.
Morgen ga ik eens een zalmkop proberen, ben benieuwd.............
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#649393
Lizzy schreef: Als het oud lam is of eigenlijk schaap: dan moet je even kijken of het bot niet te hard is voor je hond. Nek wil nog wel eens erg hard zijn, als het van lam is dat bijna of eigenlijk schaap is. Dus als je de leverancier niet kent : dan is het misschien raadzaam om niet teveel tegelijkertijd is te slaan?
Ik heb nu ook een partij nekken in de vriezer liggen die echt keihard zijn. De hardheid hangt ook wel van de tijd van het jaar af. Nu worden er redelijk oude lammeren (bijna schaap) geslacht en dat kan ik merken aan de hardheid van de botten. Maar ja, voor die 50 ct per kilo ga ik echt niet klagen. Mijn hond knabbelt het vlees er af en doet niet eens een poging om die botten te kraken.  Ik geef gewoon maar weer even tijdelijk één keer ipv twee keer in de week een lamsbot, als de botten in het voorjaar weer zacht zijn dan krijgt ie er weer twee.

En nog even over dat vasten als ze iets niet lusten, dat lukt je echt niet bij een dalmaat. Als ik hier een keer het vlees te laat uit de vriezer heb gehaald, dan krijg ik al de hele avond van die zielige blikken naar me toe geworpen en moet ik zeurderige klaagzangen aanhoren. Dat ga ik echt geen 5 dagen volhouden.....  :D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#649394
Dorothea2 schreef: Ik heb nu ook een partij nekken in de vriezer liggen die echt keihard zijn. De hardheid hangt ook wel van de tijd van het jaar af. Nu worden er redelijk oude lammeren (bijna schaap) geslacht en dat kan ik merken aan de hardheid van de botten. Maar ja, voor die 50 ct per kilo ga ik echt niet klagen. Mijn hond knabbelt het vlees er af en doet niet eens een poging om die botten te kraken.  Ik geef gewoon maar weer even tijdelijk één keer ipv twee keer in de week een lamsbot, als de botten in het voorjaar weer zacht zijn dan krijgt ie er weer twee.

En nog even over dat vasten als ze iets niet lusten, dat lukt je echt niet bij een dalmaat. Als ik hier een keer het vlees te laat uit de vriezer heb gehaald, dan krijg ik al de hele avond van die zielige blikken naar me toe geworpen en moet ik zeurderige klaagzangen aanhoren. Dat ga ik echt geen 5 dagen volhouden.....  :D
Gooi je ze gewoon de tuin in, hoor en zie je er niks van ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#649401
Angelique schreef: Gooi je ze gewoon de tuin in, hoor en zie je er niks van ;D ;D ;D
Ik heb geen tuin............ :'(
Door Jean
#649420
Bij mij gaan ze ook de tuin in met eten. Narco de pup zit sowieso het grootste gedeelte van de dag in de kennel (slaapt ook buiten).  Alleen moet ik wel oppassen dat Narco niet het eten van z'n moeder pikt.
Vanavond kopvlees met pens gemixed voor Chica en het meeste kopvlees zat nog in haar bak...... Maar ja, al 6,5 jaar brokken......
Door Jean
#649438
Mocht het echt niet lukken kan ik nog een vleesmolen kopen. Heeft iemand een tip???
Gebruikersavatar
Door Angelique
#649488
Jean schreef: Bij mij gaan ze ook de tuin in met eten. Narco de pup zit sowieso het grootste gedeelte van de dag in de kennel (slaapt ook buiten).  Alleen moet ik wel oppassen dat Narco niet het eten van z'n moeder pikt.
Vanavond kopvlees met pens gemixed voor Chica en het meeste kopvlees zat nog in haar bak...... Maar ja, al 6,5 jaar brokken......
Goh, ik had ook een Chica en na 6,5 jaar brokken gaf je haar een stukkie vlees met gevaar voor eigen leven :D

Maar voordat je alles gaat malen zou ik toch nog ff volhouden met ienepiene stukjes. Aken, Rome enz. de één is wat vlotter dan de ander, maar meestal komt het uiteindelijk wel goed.
Door Jean
#649510
Angelique schreef: Goh, ik had ook een Chica en na 6,5 jaar brokken gaf je haar een stukkie vlees met gevaar voor eigen leven :D

Maar voordat je alles gaat malen zou ik toch nog ff volhouden met ienepiene stukjes. Aken, Rome enz. de één is wat vlotter dan de ander, maar meestal komt het uiteindelijk wel goed.
Ze is nooit een grote eter geweest. Maar het zal wel lukken. Wel leuk om te zien hoe Narco de botten kraakt enz.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door