Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#627396
Lizzy schreef: Ja Kruimel, dat vind ik dus ook. Wou ik ook ff zeggen :). Overigens verbaast het me, de voedselkeuzes van succesvolle species als mens en hond (ik bedoel dus echt de hond, niet de wolf).
Oh leuk! Welke heb je nu uiteindelijk gekocht?
Het kruidenboek van Ton Homans heb ik al binnen. Is leuk lezen.
En JdB moet ik nog binnenkrijgen:
http://oas2000.proxis.be/gate/jabba.sg. ... 0571161154
#627400
202spots schreef: PR** is iets wat in smerige oren zit, soms in hoekie van je oog, wat altijd als vuiligheid wat in de stoeprand ligd/ligt/zit te rotten, in de afvoerputje van de douche, in de afvoer van de gootsteen, en de natte gemalen koffieprt wat je in de vuilnisbak mieterd......allemaal PRT!!!
En dan willen jullie ook PRT aan je honden gaan voeren!!! ??? ??? ??? ??? ???
BAH!!!

Mix staat in de HOLLANDSE woordenboek...dus is als Hollandse woord ingeburgerd en dit is BARFPlaats...BARF is van ENGELS ...en word ook geaccepteerd!!!
Dus MIX moet OOK kunnen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! >:(
;D :boxing: Genade!
Gebruikersavatar
Door pike
#627463
Kruimel schreef: Dank, dank  *bloos*

De rauwvoermanie voor mensen, of fruitarians e.d., daar heb ik dus niks mee. Voor zover ik weet is d mens, itt tot de wolf, goed aangepast aan gekookt voedsel, en kun je daarmee een zinvol dieet samenstellen. Wat niet wegneemt dat ik een deel rauwe groente en natuurlijk rauw fruit errug gezond vind, maar dan wel de groentes waar we rauw ook wat mee kunnen. Dus niet bv boerenkool of rode kool, die celwanden zijn zo dik, daar doet ons lijf verder niks mee. Rauw vlees, ik eet sowieso geen vlees maar dat heeft meer te maken met overwegingen van dier(on)vriendelijkheid en de enorme schade aan het milieu, maar ik zou het dus niet doen, om de reden die Lizzy geeft. Veels te link qua bacterien. Wij zijn beschavingswatjes, veel te steriel en schoon opgegroeid, ons immuunsysteem kan dat allemaal helemaal niet aan. Dan zou je van jongs af aan aan rauw gewend moeten zijn zodat je lichaam zich erop in kan stellen. Zoals bij zgn 'natuurvolkeren' vaak het geval is. Inuit bv eten wel rauw vlees en krijgen daar niks van, maar die zijn dat al tig generaties gewend.

Wat betreft fruitarians las ik een keer op een interessante site de opmerking dat die dan ook echt terug naar de natuur zouden moeten gaan, en dat betekent wilde fruitsoorten en niet onze gigablozendesuperzoete gewkeekte fruisoorten. En dan piepen ze wel anders. Ooit een wilde appel geproefd? Niet echt voor herhaling varbaar  :-X :-X idem ditto voor de meeste wilde fruitsoorten. Het suikergehalte in gekweekt fruit is door selectie zo hoog dat je vraagtekens kunt zetten bij de gezondheid ervan. En ook verder is de samenstelling niet te vergelijken met een echt 'oermensendieet'.
Dit vind ik wel een hele aardige, zo had ik het nog nooit bekeken maar is natuurlijk wel zo. Een wild appeltje, ik krijg mijn tanden er niet eens in! De wilde bramen lachen je vaak paarszwart tegemoet, maar als je er een in je mond steekt....oeioei zuuuuuuur! Toch at men dit fruit in vroeger tijden wel. Dan hebben ze het toch vast wel een beetje lekker gevonden? Maar ik denk dat ook de smaak went aan bepaald voedsel. Ik gebruik al jaren lang maar heel weinig zout meer. Soms kan ik de verleiding niet weerstaan om zo'n lekkere zak Lizzy-chips te kopen. Na een paar happen heb ik het gevoel dat mijn lippen krom trekken, zo zout vind ik die dingen! Nou daar had ik vroeger geen last van toen ik alle eten nog met zout klaarmaakte. Toen ging zo'n zak er zo in! En met suiker is dat idemdito.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#627553
Ik denk dus dat uitsluitend rauw voor mensen absoluut niet goed is.
In de Chinese geneeskunde gaat men er vanuit dat rauwe voeding koud is en de milt zwaar belast. (de milt zorgt voor de vertering van het eten)

Ik merk het zelf ook. Ik ga nog wel eens naar congressen waar uitsluitend veganistisch wordt gegeten. En ook vaak veel rauwe dingen.
Dan krijg ik echt een dikke buik en buikpijn. Misschien moet je er aan wennen maar het lijkt mij niet gezond.

Ook vrouwen die veel lijnen en dan veel rauwe groenten eten kunnen last krijgen van allerlei koude ziekten: gewrichtsproblemen of RSI, fibromyalgie of verteringsproblemen.
Gekookt is beter. En maar een beetje rauw.
Door conleeuw
#627568
Hitam schreef: Ik denk dus dat uitsluitend rauw voor mensen absoluut niet goed is.
In de Chinese geneeskunde gaat men er vanuit dat rauwe voeding koud is en de milt zwaar belast. (de milt zorgt voor de vertering van het eten)

Ik merk het zelf ook. Ik ga nog wel eens naar congressen waar uitsluitend veganistisch wordt gegeten. En ook vaak veel rauwe dingen.
Dan krijg ik echt een dikke buik en buikpijn. Misschien moet je er aan wennen maar het lijkt mij niet gezond.

Ook vrouwen die veel lijnen en dan veel rauwe groenten eten kunnen last krijgen van allerlei koude ziekten: gewrichtsproblemen of RSI, fibromyalgie of verteringsproblemen.
Gekookt is beter. En maar een beetje rauw.

;D ;D veganistisch is niet per definitie rauw  :o maar er wordt inderdaad vaak van rauw gebruik gemaakt.  Ik zelf kan ook niet zo goed tegen heel veel rauw, maar vleesloos gaat prima, al jaren lang, dat wil niet zeggen dat je zomaar klakkeloos dierlijke producten uit je dieet kan gooien en je bent er, nee, je moet goed nadenken over waar je de benodigde eiwitten vandaan haalt........ De overgrote meerderheid van vegetariers gebruiken in iedere geval wel dierlijke producten (ik inmiddels ook) zei het melk, kaas, ei, of vis ;) maar ik heb toch niet het idee dat wij vanuit onze evolutie dierlijkproductloos zouden moeten eten....... helemaal rauw is mischien wel mogelijk, maar dan denk ik toch dat het niet om dezelfde voedingsmiddelen gaat die je nu uit de super haalt, want een oermens zou volgens mij niet groente en fruit uit brazil, of bolivia laat staan newzeeland hebben gehad. Vegetarier, als keuze,  is volgens mij ook niet iets wat je in de oude culturen zou hebben gezien of het moet zo geweest zijn dat men niet aan dierlijke eiwitten kon komen....... en dat lijk mij sterk.
Je heb in onze moderne maatschappij heel veel eetpatronen die vanuit gedachtegangen komen, waarvan een aantal uit gewetensbezwaren. Maar zoals met alles kan je ook in het volgen van een of andere levensstijl doorslaan.
Zo heb je ook Oxygenarian's........ dat is zo een beetje het leven van "lucht" dus  :-\
Men claimt dat deze mensen zich prima voelen met heel veel energie.........mmmmm zou mij benieuwen waar ze de energie vandaan halen :D wat mij betreft doorgedraaid, net als alleen maar rauw eten, ook een beetje doorgedraaid, hoewel ik mij kan voorstellen dat als zo iets als alternatief voor ziek zijn aanbevolen wordt dat ook ik het mischien zou proberen ???

What does an Oxygenarian do?
    * takes nourishment from water, sunshine, air, and one's own body's fat/energy stores
    * enjoys clarified mental state
    * has new-found stores of peace, calm, patience and grace
    * knows the differing qualities of air, often preferring fresh air
    * enjoys plenty of energy, ambition and enthusiasm; is never tired
    * loves water of all kinds and from all places, even just tap water
    * feels very comfortable in one's own body
    * has heightened and purified senses, especially of smell and taste, but also, vision and hearing almost always improve
    * saves great amounts of time and money by forgoing food
    * enjoys cleansed, rested and restored digestive system

Je kan kijken naar de vroegere mensen en dan je conclusies trekken over wat nou wel of niet gezond zou moeten zijn, maar voor mij hangt er toch nog een grote vraagteken bij het toepassen van soorgelijke leefwijze in deze hedendaagse tijd. Eerstens leefde men in de heel vroegere tijd zeker niet tot tegen de honderd...... men leefde niet in een door industrie vervuilde omgeving, men at niet door millieu vervuilde voeding, men leefde niet met dezelfde spanningen die er hedendaags aanwezig zijn, naar school vanaf 4 de levens jaar, presteren op school, vervolg opleiding afronden, 40 uur per week werken, rekeningen betalen, sucessvol moeten zijn......, omgevings vervuiling moeten overleven, oud worden, gruwelijke ziektes overleven...... dit zijn allemaal omstandigheden die volgens mij een enorme aanslag op onze lichaam leveren, en dit moeten wij compenseren door onze voedzelinname.... en dat zou volgens mij niet per defintie kunnen met een dieet die gelijk zou zijn aan die van een van de oer beschavingen...... ik draaf weer door ;D ;D
#627581
Hitam schreef: Ik denk dus dat uitsluitend rauw voor mensen absoluut niet goed is.
In de Chinese geneeskunde gaat men er vanuit dat rauwe voeding koud is en de milt zwaar belast. (de milt zorgt voor de vertering van het eten)

Ik merk het zelf ook. Ik ga nog wel eens naar congressen waar uitsluitend veganistisch wordt gegeten. En ook vaak veel rauwe dingen.
Dan krijg ik echt een dikke buik en buikpijn. Misschien moet je er aan wennen maar het lijkt mij niet gezond.

Ook vrouwen die veel lijnen en dan veel rauwe groenten eten kunnen last krijgen van allerlei koude ziekten: gewrichtsproblemen of RSI, fibromyalgie of verteringsproblemen.
Gekookt is beter. En maar een beetje rauw.
Nou dit is wel grappig want ik merk dat ook bij mij zelf. Als ik veel rauw eet dan krijg ik ook last van mijn buik.
Door Lizzy
#627584
conleeuw schreef: Je kan kijken naar de vroegere mensen en dan je conclusies trekken over wat nou wel of niet gezond zou moeten zijn, maar voor mij hangt er toch nog een grote vraagteken bij het toepassen van soorgelijke leefwijze in deze hedendaagse tijd. Eerstens leefde men in de heel vroegere tijd zeker niet tot tegen de honderd...... men leefde niet in een door industrie vervuilde omgeving, men at niet door millieu vervuilde voeding, men leefde niet met dezelfde spanningen die er hedendaags aanwezig zijn, naar school vanaf 4 de levens jaar, presteren op school, vervolg opleiding afronden, 40 uur per week werken, rekeningen betalen, sucessvol moeten zijn......, omgevings vervuiling moeten overleven, oud worden, gruwelijke ziektes overleven...... dit zijn allemaal omstandigheden die volgens mij een enorme aanslag op onze lichaam leveren, en dit moeten wij compenseren door onze voedzelinname.... en dat zou volgens mij niet per defintie kunnen met een dieet die gelijk zou zijn aan die van een van de oer beschavingen...... ik draaf weer door ;D ;D
Nee, ik vind dat je helemaal niet doordraaft. Ergo, dit (de omstandigheden die jij beschrijft) is beslist een leidraad die ik gebruik voor mijzelf en mijn honden.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#627738
Ja, je kunt daar ook de pancreas van maken. De Chinezen zeggen de  milt en dan bedoelen ze meer de energie van de milt, dan het orgaan zelf.

Ik had dat stukje nog niet geschreven of ik realiseerde me dat dat precies met mij nu het geval is. We waren op vakantie in Duitsland en daar kennen ze vegetarisch niet zo. Dus heb ik veel salades zitten eten.
En ik ben nu weer reuze stram als ik even gezeten heb.
Moet weer aan de soep en de glucosamine.
Door JR
#628879
Lizzy schreef:

Verder geloof ik beslist dat een mens een groente, wortel, fruit en noten-eter is. In fact, ik roep dit al jaren (zelf vegetarier sinds mijn 7de levensjaar) maar niemand gelooft me ;D!
en hoe denk je dan over het eten van granen (voor mensen dan he ;) )

zelf eet ik ook zo veel mogelijk groente en fruit,noten en zaden,en af en toe kefir.
ik gebruik geen zuivel of vlees (wel eieren)
kaas eet ik ook bijna nooit,en brood of aardappels ben ik ook niet dol op,dus dit eet ik ook nauwelijks....
Door Lizzy
#629316
JR schreef: en hoe denk je dan over het eten van granen (voor mensen dan he ;) )
Ja, lastig. Ik geloof wel dat mensen van oorsprong al wilde granen aten. Neem nou het antwoord van Michio Kushi (macrobiotische pionier) op deze vraag:

Maar voor de landbouw uitgevonden was, waren er toch geen graansoorten?

Er waren volop wilde graangewassen. Kon je plukken en opeten. En toen de mens intelligent genoeg geworden was dacht hij, dit is interessant, compact, energierijk voedsel, laten we dit stelselmatig gaan kweken. En toen pas kwam de landbouw. Dat was het begin van de beschaving waarvan sporen terug te vinden zijn. Maar de Homo Sapiens is ouder. De landbouw wordt op 10,000 jaar geschat, maar in Japan hebben ze toch fossielen van 45,000 jaar, met sporen van rijst. De evolutie van de diersoorten hangt nauw samen met de evolutie van de planten die als voedsel kunnen dienen. De dieren zijn niet zomaar op hun eentje geëvolueerd. De evoluerende planten hebben de dieren laten evolueren, en omgekeerd. Er is een voortdurende beïnvloeding tussen eter en gegetene. Toen de granen op het toneel verschenen, is een apensoort die beginnen te eten, en die is mens geworden. De andere apen zijn fruit blijven eten, en ze zijn apen gebleven. Overigens, tegenwoordig zie je veel kinderen met van die dunne, schelpachtige flapoortjes, zoals de apen. De moeders van die kinderen hebben veel te veel tropisch fruit gegeten, zoals de apen. Elke diersoort heeft zijn basisvoedsel. Verander het voedsel en het uiterlijk en de gedragingen veranderen mee. De mensen weten het: als hun kat wild gaan doen, geven ze haar wat anders te eten. Maar voor zichzelf weten ze het niet. Fruit eten, vlees ook, betekent een teruggang in de evolutie. Wij mensen kunnen alles eten, maar we hebben ons basisvoedsel nodig om onze menselijke mogelijkheden te bewaren, onze hersenen. Er is één dier dat van nature alles eet: het varken. Zwaarlijvig en helemaal afgestemd op een leven van sensoriele gewaarwordingen. Je observeert elke dag weer hoe de mens zich aanpast aan zijn voeding. Je ziet het honderdduizend maal aan de mensen.

De rest van het interview is ook boeiend trouwens! Ook in relatie tot waar wij het in deze discussie over hebben: http://www.nvvm.org/Macroartikelen/Macr ... i1979.html
zelf eet ik ook zo veel mogelijk groente en fruit,noten en zaden,en af en toe kefir.
ik gebruik geen zuivel of vlees (wel eieren)
kaas eet ik ook bijna nooit,en brood of aardappels ben ik ook niet dol op,dus dit eet ik ook nauwelijks....
Heb je wel eens quinoa geprobeerd te eten? Dit bevat geen gluten en is een pseudo-graan. En amaranth? Ook een heel oud graansoort. Ik vind beide echt fantastisch eten!
#629436
En wat dacht je van boekweit! Goeie oudhollandse pseudo-graansoort. FF roosteren in een droge koekepan, in kokend water, zout erbij, ff koken - klaar. Ook geen gluten want zaad van een duizendknoopachtige.

Grassen bestaan natuurlijk al heel lang. Maar granen zijn toch wel ff wat anders dan grassen. Tarwe bv is verwant aan spelt maar is maar liefst tetraploid ipv diploid. Dwz dat er twee keer in de ontwikkeling van tarwe een vreemdsoortige deling van de cellen heeft plaatsgevonden waarbij de chromosomen verdubbelden en vervolgens in 1 cel bleven zitten. Dus als je je nog herinnert van biologie: eicel en zaadcel zijn beide haploid (halve aantal chromosomen). Ze ontstaan doordat diploide cellen (=van elke chromosoom 2 exemplaren in de celkern) delen en hun chromosomen eerlijk over de 2 nieuwe cellen verdelen. Voor een diploide ei- of zaadcel is dus nodig dat de chromosomen niet verdeeld worden maar bij elkaar blijven zitten en daarna pas de cel deelt, waardoor in elke nieuwe cel de chromosomen in duplo zitten. Als dan zaadcel en eicel versmelten heb je dus 4 exemplaren van elke chromosoom. Dit is iets wat vaker bij planten voorkomt en het levert als het ware ook dubbeldikke planten en dus ook dubbeldikke zaden op, qua formaat en qua aantal. En vervolgens heeft dit proces nog een keer plaatsgevonden bij tarwe, met als resultaat driedubbeldikke planten en zaden. 
Dat is de reden dat tarwekorrels zo enorm dik en groot zijn vergeleken bij graszaden. Deze dikzakken zijn veel geschikter om te verzamelen (gaat lekker snel) en te malen en koken en bakken. Probeer maar eens een kilo graszaad bij elkaar te dorsen, duurt een eeuwigheid en je moet er veel gras voor telen. Bovendien heb je relatief heel veel zaadhuls tov heel weinig eetbare binnenkant. Het ontstaan van de superdikke tarwe heeft ergens in het begin van de landbouw plaatsgevonden en was waarschijnlijk van cruciaal belang voor het succes ervan. Met alleen de moeizaam verzamelde graszaden had de mens echt geen succes van zijn graanteelt gemaakt.
Waarmee ik maar wil zeggen dat granen, zoals ze nu bestaan, als het ware een utivinding van de mens zijn en door selectie zijn ontstaan, met een beetje hulp van onze lieve heer of wie dan ook die dikke tarwe heeft laten ontstaan. In de natuur komen die dikkerds niet voor. Grassen en granen zijn verwant maar bepaald niet hetzelfde.
Verder geloof ik beslist dat een mens een groente, wortel, fruit en noten-eter is. In fact, ik roep dit al jaren (zelf vegetarier sinds mijn 7de levensjaar) maar niemand gelooft me!
Nee, ik ook niet  8)
Ja, als je zover teruggaat dat je bij de gemeenschappelijke voorouder van apen en mensen terechtkomt, dan wel. Dat was een fruit en wortel en zaden en bladeren en noteneter. Zoals de huidige mensapen nog steeds. Maar zoals ik al eerder schreef, kijk eens naar de fysiologie van een mensaap en naar die van een mens. Je kunt direkt zien dat een mens fysiologisch helemaal niet geschikt is voor het verwerken en verteren van zwaar plantaardig materiaal zoals bladeren en wortels van planten. We kunnen de cellen niet kapotmalen met onze miezerige kiesjes en onze darmen zijn veel te kort om bacterien het werk goed te laten doen. En Homo erectus en Homo habilis waren al aardig onderweg naar de bouw van de hudiige mens.

Fruit is door de plant 'bedoeld' om opgegeten te worden, de celwanden zijn veel dunner en de samenstelling is anders dan van bladeren. Die kunnen we aardig baas. Sommige, maar lang niet alle wortels bestaan voor een aardig deel uit zetmeel en hebben niet zulke dikke celwanden; ook die kunnen we rauw wel verwerken. Maar onze bouw is er toch meer een van een alleseter, die ook dierlijk materiaal nodig heeft voor een volledig dieet.

Let wel: zonder te koken! Door te koken kunnen we een geheel plantaardig dieet samenstellen dat toch volwaardig en verteerbaar is voor de mens. Behalve dan dat we een tekort aan vit B12 krijgen. Het feit dat B12 voor ons een vitamine is, dwz een essentiele stof die wij niet zelf maken, en het feit dat B12 alleen in dierlijk materiaal voorkomt, zijn een hele sterke aanwijzing dat wij toch wel aardig op consumptie van dierlijk materiaal zijn ingesteld. En dan niet alleen dooie zebra's en geiten maar ongetwijfeld ook insecten en larven en pieren en mieren en noem maar op.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door