Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#609371
Het onbeperkt eten is favoriet bij aanhangers van het zogenaamde prooidiermodel (of wat voor termen daar dan ook voor bestaan ::)). Eerlijk gezegd durf ik het niet zo goed aan. Mijn Lab is zo'n ongelooflijke kliko. Ik ben bang dat hij niet meer stopt. Heb die vraag ook aan Mogens Eliasen gesteld tijdens zijn lezing. Volgens hem stopt een hond altijd als hij genoeg heeft maar toch durf ik het niet goed....
Gebruikersavatar
Door sylvia
#609426
Ik zie het nut niet zo van onbeperkt eten, als je dat doet omdat in de vrije natuur het ook zo werkt dat je je prooi helemaal weg werkt en dan een tijdje weer niets hebt dan zou je eigenlijk alles moeten immiteren. Een in het wild levende hond moet eerst heel hard werken om eten te vangen en dan vangen ze nog geen koe als je kijkt naar hun omvang zouden ze kleine prooidieren vagen en zich dus nooit tonnetje rond kunnen eten.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#609440
sylvia schreef: Ik zie het nut niet zo van onbeperkt eten, als je dat doet omdat in de vrije natuur het ook zo werkt dat je je prooi helemaal weg werkt en dan een tijdje weer niets hebt dan zou je eigenlijk alles moeten immiteren. Een in het wild levende hond moet eerst heel hard werken om eten te vangen en dan vangen ze nog geen koe als je kijkt naar hun omvang zouden ze kleine prooidieren vagen en zich dus nooit tonnetje rond kunnen eten.
Ja en die bestaan dus niet ;)
Door Lizzy
#609446
Volgens mij moet je hier gewoon je gevoel en je hart en je eigen ingeving volgen. Mensen die wel graag hun hond op die manier voeren: prima. Durf je het niet: dan ook goed. Je moet je toch zelf ook lekker voelen, bij de manier waarop je voert...

Overigens vraag ik me af hoor, of die gedomestiseerde. doorgefokte exemplaren van ons allemaal even goed natuurlijk instinct hebben ontwikkeld als de wolf. Ik vraag me echt af of iedere hond een vreet-rem heeft. En als ie 'm niet heeft en hij ligt met z'n pootjes omhoog: ben je ook niet wijzer geworden, dus het is ook lastig om uit te proberen.... Als je dat toch uit wenst te proberen: dan denk ik dat je dat vooral langzaam aan moet doen. Misschien kom je er gaandeweg toch wel achter (als je een maaltijd heel langzaam vergroot) dat je hond 'm wel heeft.
Door evelyn02
#610505
Lizzy schreef: Ik vraag me echt af of iedere hond een vreet-rem heeft. En als ie 'm niet heeft en hij ligt met z'n pootjes omhoog: ben je ook niet wijzer geworden, dus het is ook lastig om uit te proberen.... Als je dat toch uit wenst te proberen: dan denk ik dat je dat vooral langzaam aan moet doen. Misschien kom je er gaandeweg toch wel achter (als je een maaltijd heel langzaam vergroot) dat je hond 'm wel heeft.
Toch blijft de vraag me bezig houden wat er zou kunnen gebeuren. In de literatuur heb ik nergens kunnen vinden dat maagtorsie veroorzaakt wordt door grote maaltijden die langzaam opgebouwd zijn (mogelijk misschien door van het ene op andere moment een hele grote maaltijd maar ook daar heb ik niets over kunnen vinden).
Ik kan me echt niet voorstellen dat een maag zou knappen, wel kan ik me misschien voorstellen dat de maag zo vol wordt dat die niet meer goed sluit maar dan gaat een hond braken. Nu praat ik natuurlijk niet over brokkenvoeding die opeens uit gaat zetten.
Wat denken jullie dat zou kunnen gebeuren?

Evelyn
Door evelyn02
#610511
Joke Miedema schreef: Is de hoeveelheid die onze kleine hondjes gezien hun snellere stofwisseling per dag al nodig hebben.
Als bij een wolf met 4-5% de maag vol is  is dan zou dat bij kleine hondjes bij dat % toch ook zo moeten zijn zijn? De maag van een klein hondje zal toch in verhouding ook kleiner zijn dan van een grote hond[wolf]?
Ik denk dat de maag van een kleine hond in verhouding groter is dan die van een grote hond. Ze moeten inderdaad per week veel meer eten dan een grote (in verhouding natuurlijk).

Evelyn
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#610538
Zag net een programma op Animal Planet over wolven. Ze hadden net een of ander hertachtig iets gevangen en er werd verteld dat een wolf 15 kg !! vlees kan verstouwen als hij een legen maag heeft.

Ik viel bijna van de bank van verbazing :D

Gr. Jolanda
Door Lizzy
#610543
evelyn02 schreef: Toch blijft de vraag me bezig houden wat er zou kunnen gebeuren. In de literatuur heb ik nergens kunnen vinden dat maagtorsie veroorzaakt wordt door grote maaltijden die langzaam opgebouwd zijn (mogelijk misschien door van het ene op andere moment een hele grote maaltijd maar ook daar heb ik niets over kunnen vinden).
Ik kan me echt niet voorstellen dat een maag zou knappen, wel kan ik me misschien voorstellen dat de maag zo vol wordt dat die niet meer goed sluit maar dan gaat een hond braken. Nu praat ik natuurlijk niet over brokkenvoeding die opeens uit gaat zetten.
Wat denken jullie dat zou kunnen gebeuren?

Evelyn
Ik heb geen idee wat er gebeurd. Waarschijnlijk (denk ik) gebeurd er niets omdat de hond gewoon op tijd stopt met eten. En misschien inderaad overgeeft als het hem toch teveel is geworden.
Door ~Joke~
#610552
Ik heb de mijne gezien na onbeperkt brokkeneten in een onbewaakt ogenblik, vlak erna. Ze waren idd opgehouden met eten maar ze waren er ellendig aan toe. Ze stonden zo bol dat ze niet konden zitten of liggen. Eentje kon ik met zout laten braken de andere moest een braakmiddel van de da hebben. Niks niet uit zichzelf braken, binnen is binnen  :-\
Goed dit waren brokken maar ik ben er van overtuigd dat ze dit met vlees ook zo zouden doen.
Geen experiment dus waar ik de mijne aan zal wagen  ;D
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op ma 07 aug 2006, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#610572
evelyn02 schreef: Toch blijft de vraag me bezig houden wat er zou kunnen gebeuren. In de literatuur heb ik nergens kunnen vinden dat maagtorsie veroorzaakt wordt door grote maaltijden die langzaam opgebouwd zijn (mogelijk misschien door van het ene op andere moment een hele grote maaltijd maar ook daar heb ik niets over kunnen vinden).
Ik kan me echt niet voorstellen dat een maag zou knappen, wel kan ik me misschien voorstellen dat de maag zo vol wordt dat die niet meer goed sluit maar dan gaat een hond braken. Nu praat ik natuurlijk niet over brokkenvoeding die opeens uit gaat zetten.
Wat denken jullie dat zou kunnen gebeuren?

Evelyn
Ik zit nog steeds met het verhaal van Tannetje(Hitam op dit forum)in mijn hoofd :-\
Haar hond kreeg een fatale maagtorsie na het pikken van een paar lamspensen van de andere honden....
Ik kan me dus WEL voorstellen dat een maag zou knappen ;)
Misschien wilt zij hier zelf iets over zeggen?,ben benieuwd naar haar mening/visie.
Door Lizzy
#610576
Ik kan me dus niet voorstellen dat de maag klapt, maar wel dat de maag draait. De vraag is alleen: gebeurd dat ook bij een hond die het gewend is om zich zo nu en dan helemaal vol te eten? (ik trek zelf niet graag een vergelijk met een wolf omdat zijn exterieur toch vaak heel anders is als die van de huishond).
Door Lizzy
#610587
JolandaB schreef: Als het interieur maar hetzelfde is ;) ;D
Nou, in dit geval ben ik dat dus niet helemaal eens. Waar ik me zorgen om maak is dat de maag bij de wolf veel minder ruimte heeft om in de borstkas te kantelen als in de vaak ruimere borstkas van de huishond.
Door tieneke
#610588
Joke Miedema schreef: Ik heb de mijne gezien na onbeperkt brokkeneten in een onbewaakt ogenblik, vlak erna. Ze waren idd opgehouden met eten maar ze waren er ellendig aan toe. Ze stonden zo bol dat ze niet konden zitten of liggen. Eentje kon ik met zout laten braken de andere moest een braakmiddel van de da hebben. Niks niet uit zichzelf braken, binnen is binnen  :-\
Goed dit waren brokken maar ik ben er van overtuigd dat ze dit met vlees ook zo zouden doen.
Geen experiment dus waar ik de mijne aan zal wagen  ;D
Waarom zou ik ook moeten experimenteren als ze al iedere dag voldoende van hun barfhap krijgen,ga de levens van mijn honden niet zomaar eventjes uittesten ::)het zijn geen wolven maar doodgewone gedomesticeerde huishonden ;)
Door Lizzy
#610591
tieneke schreef: Waarom zou ik ook moeten experimenteren als ze al iedere dag voldoende van hun barfhap krijgen,ga de levens van mijn honden niet zomaar eventjes uittesten ::)het zijn geen wolven maar doodgewone gedomesticeerde huishonden ;)
Nou, ik kan dat heel goed begrijpen hoor Tieneke, dat je dit experiment niet uit wenst te voeren! Hoeft ook niet ;)!

Maar Evelyn vraagt zich af wat er zou gebeuren als je een getrainde hond zich helemaal vol zou laten vreten. En ik denk dus dat de meeste (of alle?) wel op tijd stoppen met eten en anders overgeven. Maar ja, het verhaal van Joke bewijst een beetje het tegendeel. Hoewel dit voor mijn gevoel toch niet helemaal op gaat aangezien Joke het heeft over teveel aan brokken eten. Ik denk dat dat niet vergeleken kan worden met vlees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door