Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tieneke
#604389
Kruimel schreef:
En heel eerlijk gezegd denk ik dat gepureerde groente bij het invriezen en vooral ontdooien meer voedingswaarde verliest dan een ingevroren ei. Je maakt de celwanden stuk en de kwetsbare stoffen worden bij het ontdooien langdurig aan de lucht blootgesteld.
Daarom ga ik ook proberen om wekelijks alles vers te bereiden ;)
Door 202Spots
#604592
Kruimel schreef: Zou mij hogelijk verbazen als suikers door bevriezen vernietigd worden, dan zou er aan bv ijs geen smaak meer zitten.
Beetje vreemde vergelijking....er word toch vanilla en/of andere smaakstoffen aan room ijs toegevoegd?
Maar als jij kan vinden wat er met de sugars in bevroren ei gebeurd  hoop ik dat je 't hier neer zet?
En heel eerlijk gezegd denk ik dat gepureerde groente bij het invriezen en vooral ontdooien meer voedingswaarde verliest dan een ingevroren ei. Je maakt de celwanden stuk en de kwetsbare stoffen worden bij het ontdooien langdurig aan de lucht blootgesteld.
Tja ik heb 10 x liever de bevroren groentes dan 'n bevroren ei.
Maar wanneer het TEveel moeite is voor iemand om 'n rauw ei te geven, dan moeten ze zelf weten of ze liever willen invriezen.
::)
Door Mevroi Kruim
#604599
The202spots schreef: Beetje vreemde vergelijking....er word toch vanilla en/of andere smaakstoffen aan room ijs toegevoegd?
Maar als jij kan vinden wat er met de sugars in bevroren ei gebeurd  hoop ik dat je 't hier neer zet?
IJs smaakt toch zoet? Dus zitten er suikers in de chemische vorm van suiker in, anders zou het niet zoet zijn. Er wordt een enorme berg suiker aan ijs toegevoegd, het lijkt me zo dat als dat weer afgebroken wordt door bevriezen, dat niet veel zin heeft.
Tja ik heb 10 x liever de bevroren groentes dan 'n bevroren ei.
Maar wanneer het TEveel moeite is voor iemand om 'n rauw ei te geven, dan moeten ze zelf weten of ze liever willen invriezen.
::)
Ik zal er naar zoeken.
Maar ik begrijp nog steeds niet waarom dit zo'n probleem is. Je vriest groentes in, en vlees, maar eieren kan dan ineens niet.  ???
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#604624
Mensen, het was niet de bedoeling hier een discussie uit te lokken over of je wel of geen eieren bij een groentenmix moet geven en invriezen.
Maar ga gerust verder :D Mijn vraag is beantwoord en ik weet genoeg. Dank. ;)
Door 202Spots
#604626
Kruimel schreef: IJs smaakt toch zoet?
Zoals ik al net schreef:
er word toch vanilla en/of andere smaakstoffen aan room ijs toegevoegd?
Meestal niet eens suiker in ijs, maar jij hebt het dan meen ik ook  over geraffineerde suikers, en niet de natuurlijke vorm van suikers die in groentes- fruit- eieren enz. en ook in ons lichaam zwerven. ::)
Ik zal er naar zoeken.
Maar ik begrijp nog steeds niet waarom dit zo'n probleem is. Je vriest groentes in, en vlees, maar eieren kan dan ineens niet.  ???
Het is dus niet mijn probleem en het maakt mij niet uit of iemand anders 'n rauw ei door de groentemix wil invriezen of niet.
Ik heb al 3 keer gezegd dat ik ZELF liever 'n vers ei gebruik,dat is MIJN keuze, en dat iedereen ZELF moet besluiten wat ze willen doen.
Ik vind ook dat ik er nu genoeg over geschreven hebt.
Door Mevroi Kruim
#604627
Rovanna schreef: Mensen, het was niet de bedoeling hier een discussie uit te lokken over of je wel of geen eieren bij een groentenmix moet geven en invriezen.
Maar ga gerust verder :D Mijn vraag is beantwoord en ik weet genoeg. Dank. ;)
Mooi zo  :D :D
Door Mevroi Kruim
#604652
Suikers in eieren, rauw dan wel bevroren:
Voor de rauwe eidooier wordt eerst het totaal aan suikers gegeven en daarna uitgesplitst in soorten suikers. Totaal suikers is 0.56 gram per 100 gram.
Voor de bevroren eidooier wordt alleen het totaal aan suikers gegeven, dit is 0.51 gram per 100 gram. Ik neem aan dat die 0.05 gram verschill een meetfout is dan wel een verschil tussen eieren.
Suikers worden dus niet vernietigd door het bevriezen.

IJs ingredienten: http://www.foodsci.uoguelph.ca/dairyedu/icingr.html
12 tot 16% zoetmakers, gewoonlijk sucrose (= saccharose = tafelsuiker) en glucose(stroop).
Sucrose en glucose komen ook in eieren voor, in groente en in ons lichaam.
Door 202Spots
#604898
Kruimel schreef: Suikers in eieren, rauw dan wel bevroren:
Voor de rauwe eidooier wordt eerst het totaal aan suikers gegeven en daarna uitgesplitst in soorten suikers. Totaal suikers is 0.56 gram per 100 gram.
Voor de bevroren eidooier wordt alleen het totaal aan suikers gegeven, dit is 0.51 gram per 100 gram. Ik neem aan dat die 0.05 gram verschill een meetfout is dan wel een verschil tussen eieren.
Suikers worden dus niet vernietigd door het bevriezen.
eerder geschreven:
Bij de bevroren ei/eigeel/eiwit  word het niet aangegeven, dus ik neem aan dat de suikers vernietigd worden door 't vriezen.
Okay je hebt gelijk wat betreft de sugar bij de bevroren eidooier,
ik had alleen gezien dat het niet word aangegeven bij de bevroren ei en ook niet bij de bevroren eiwit.die 0.05 gram  verschil is natuurlijk onmogelijk te wijten aan het invriezen,
en 100 gr zal wel meet fout  verschil kunnen zijn met 100 gram.
IJs ingredienten: http://www.foodsci.uoguelph.ca/dairyedu/icingr.html
12 tot 16% zoetmakers, gewoonlijk sucrose (= saccharose = tafelsuiker) en glucose(stroop).
Sucrose en glucose komen ook in eieren voor, in groente en in ons lichaam..
eerder geschreven:
maar jij hebt het dan meen ik ook  over geraffineerde suikers, en niet de natuurlijke vorm van suikers die in groentes- fruit- eieren enz. en ook in ons lichaam zwerven..
Maar wanneer jij me nu verteld dat sucrose het zelfde is als geraffineerde tafelsuiker ......ok so be it.
Misschien dat ik daarom niet begrijp dat ik hier nog op in ga...kheb denk ik teveel tafelsuiker(=kristal suiker=geraffineerde suiker) in me aderen zitten, maar daar zal ik aan denken wanneer ik 'n scheppie suiker op me eitje zal doen. ;)

~~~~~~~~
Sucrose (C12H22O11, ook wel sacharose) is een disacharide, bestaande uit een glucose-eenheid (druivensuiker) en een fructose-eenheid (vruchtensuiker). Het is het hoofdbestanddel van suiker.

Het wordt gewonnen uit suikerbieten, suikerriet of suikerpalm middels een raffinageproces. Bij dat proces wordt de suiker uit de plant opgelost in heet water, en door herkristallisatie en filtratie gezuiverd

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sucrose

http://nl.wikipedia.org/wiki/Glucose
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#604979
The202spots schreef: aan denken wanneer ik 'n scheppie suiker op me eitje zal doen. ;)
ik doe altijd zout op mijn eitje :D
Door 202Spots
#605001
Mieke Linger schreef: ik doe altijd zout op mijn eitje :D
Ach weetje..ik neem tegenwoordig al ZOveel dingen met 'n korreltje zout...ik ga 't nou gewoon 'n tijdje met suiker doen! 8) ;)
Door Mevroi Kruim
#605398
The202spots schreef: Ach weetje..ik neem tegenwoordig al ZOveel dingen met 'n korreltje zout...ik ga 't nou gewoon 'n tijdje met suiker doen! 8) ;)
Wij aten vroeger nog wel eens zoete schuimomelet als toetje, met kersen uit een pot. Smullen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door