Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#562667
Lizzy schreef: Als je hond 2800 gram per week eet en je wilt 50% vleesbot voeren, dan voer je dus per week 1400 gram vleesbot.

Om ervoor te zorgen dat je hond het vleesbot altijd goed kan verteren, is het belangrijk dat het vleesbot altijd tenminste bestaat uit 50% vlees en 50% bot. Geef je namelijk een bot dat te kaal is (en waar dus te weinig vlees aan zit), dan verteerd het niet optimaal.

Wanneer je een vleesbot hebt waar meer als 50% vlees aan zit: dan is dat geen enkel probleem. Kun je zo geven. Hoef je ook geen vlees af te snijden.

Maar OK, als je dus 1400 gram vleesbot geeft, waarvan dus tenminste 50% vlees is, dan voer je in feite 25% bot kaal oftewel 700 gram bot. En 700 gram vlees. Nou, 25% bot kaal is dus altijd meer als voldoende bot voor pups en volwassen honden. Ze krijgen zo genoeg calcium binnen.

Maar stel nou, je geeft ook wel eens botten waar meer als 50% vlees aan zit. Neem nou een deel van een heel konijn of hele kwartel of een deel hele parelhoen of deel hele kip of deel hele eend. Die bevatten ongeveer 15% kaal bot. Maar, deze vleesbotten kun je dus gewoon meerekenen tot je vleesbotten. En je voert dus ongeveer 50% vleesbot. En dus 25% kaal bot. Maar met vleesbotten die meer vlees als bot bevatten, kom je dan misschien in werkelijkheid niet verder als 18% of 20% kaal bot. En dat is dus nog steeds voldoende! Dat bedoelde ik dus te zeggen.

Met andere woorden: geef vleesbotten waar tenminste 50% vlees aan zit. Of meer. Mocht je botten geven waar over het algemeen wat meer vlees als bot aan zit, krijgt je hond met 50% vleesbot in totaal nog steeds ruim voldoende bot binnen.

Ben ik zo duidelijker? Zo niet: gewoon zeggen hoor!

Oh en als je eens botten hebt die wat minder vlees bevatten als 50%: geen nood! Gewoon wat extra vlees of pens of orgaanvlees bij geven!
:-[ik kom hier niet uit :-[
als ik nou vleesbot geef met 30% bot ipv 50, dan is dat bot 15% van de totale maaltijd ipv 25. Bedoel je nou dat ik dan meer van dit soort vb moet geven om toch aan 25% bot te komen? En dat extra vlees komt dat dan geheel of gedeeltelijk in de plaats van die 15% spiervlees? Sorry maar ik ben geloof ik domme muts :(
Gebruikersavatar
Door pike
#562677
roefus schreef: Sorry, ik probeer het duidelijker te zeggen.
Ik bedoelde dat ik soms een stuk geitenrib heb waar zoooooveel vlees aanzit.....
Dat ik dan gewoon de helft aan vlees eraf kan snijden, dat hangt er dan gewoon bij.
En dat geef ik dan als spiervlees.
En de rest geef ik dan als bot (en dan is dat NOG 50% bot en 50% vlees).

Soms hangt er gewoon een lap vlees aan zo'n ribbenpartij vast.
Is het nu wel duidelijk?

Als je het teveel afsnijdt en als spiervlees geeft, kan je het er dan niet aan laten zitten zodat ze het er zelf af moeten kauwen? Of snijdt je het dan in hapklare br.... uh stukken (had bijna een vies woord gebruikt :D)
Gebruikersavatar
Door pike
#562681
roefus schreef: En vergeet nu maar even die 50% bot 50% vlees.
Je geeft gewoon 'bevleesde botten'.
Klaar.
De ene keer zal zo'n bot wat meer vlees hebben en wat minder bot.
En de volgende keer andersom.
Alles door elkaar, komt het mooi uit. :D
Oke, zal niet meer zo naar de procentjes kijken. Heb nu in elk geval al een week- en dus ook dagschema. Dank dank dank ;D
Door Laura2004
#562682
pike schreef: :-[ik kom hier niet uit :-[
als ik nou vleesbot geef met 30% bot ipv 50, dan is dat bot 15% van de totale maaltijd ipv 25. Bedoel je nou dat ik dan meer van dit soort vb moet geven om toch aan 25% bot te komen? En dat extra vlees komt dat dan geheel of gedeeltelijk in de plaats van die 15% spiervlees? Sorry maar ik ben geloof ik domme muts :(
Ik ga helemaal geen antwoord geven op deze vraag, maar ik ga je wel uitleggen hoe ik mijn honden voer ;)

Kai moet 5250 gram eten per week waarvan:

65% vleesbotten   3410 gram per week      570 gram per dag
15% groentes      790 gram per week      131 gram per dag
20% orgaanvlees   1050 gram per week      175 gram per dag

Hij krijgt van mij dus 570 gram RMB per dag, bv geitenribben, klaar hij krijgt dus geitenribben, wat de verhouding vlees bot is dat weet ik niet, maar het is gewoon goed zo.
De volgende dag krijgt hij 570 gram kippenbouten, zo doe ik het en het gaat super ;) Vind je dat niet een makkelijkere manier?
Gebruikersavatar
Door pike
#562686
roefus schreef: Aaaah.....laten we het nou niet ingewikkeld maken.
Ik had gewoon een keer een stuk geitenrib, waar een mega lap vlees aan hing.
Die heb ik eraf gesneden, om daags erna als spiervlees te geven.
(want ik had voor de dag zelf al een flinke lap pens op het menue staan, bij de geitenrib).
Niets meer en niets minder.
En voor de rest pluis ik het ook niet uit.
Geef gewoon 50% RMB (vleesbot).

Ik had het niet moeten ZEGGE........
Lijkt net alsof ik alles in verwarring breng.
;D ;D ;Dallemaal mijn schuld ;D ;D
Door Laura2004
#562688
Als ik kale botten geef (dus botten met nauwelijks vlees eraan) dan probeer ik wel 50/50 te geven, maar als dat niet lukt dan maakt het me ook niet zoveel uit.
Gebruikersavatar
Door pike
#562689
Laura2004 schreef: Ik ga helemaal geen antwoord geven op deze vraag, maar ik ga je wel uitleggen hoe ik mijn honden voer ;)

Kai moet 5250 gram eten per week waarvan:

65% vleesbotten   3410 gram per week      570 gram per dag
15% groentes      790 gram per week      131 gram per dag
20% orgaanvlees   1050 gram per week      175 gram per dag

Hij krijgt van mij dus 570 gram RMB per dag, bv geitenribben, klaar hij krijgt dus geitenribben, wat de verhouding vlees bot is dat weet ik niet, maar het is gewoon goed zo.
De volgende dag krijgt hij 570 gram kippenbouten, zo doe ik het en het gaat super ;) Vind je dat niet een makkelijkere manier?
;Dveeeeel gemakkelijker ;D
Door Laura2004
#562690
pike schreef: ;Dveeeeel gemakkelijker ;D
Dat dacht ik al. Ik geloof gewoon niet dat het allemaal precies berekent moet worden, ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen in het begin een houvast is, maar ik denk dat het niet nodig is. Mijn moeder heeft ook nooit uitgerekend hoeveel ik van welke voeding moest binnen krijgen en ik ben gewoon gezond opgegroeid. ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#562693
;D ;Dschrik niet ik heb weer een vraag ;D ;D

Op barfclub bij de kippefoto's gelezen: kipnek, kipvleugel en kipkarkas mag niet meer dan 50% van de totale rvb uitmaken. Waarom is dat? Krijgen ze anders van een of andere stof te veel? Of van iets anders te weinig? Ik heb ook ergens gelezen maar weet niet meer waar, dat je geen 2 diersoorten tegelijk moet voeren. Omdat elke soort op een eigen manier verteerd wordt of zoiets. Maar volgens mij voeren jullie alles probleemloos door elkaar?
Door Twiz
#562729
Je mag wel meer diersoorten tegelijk geven hoor.
Ik heb wel eens een maaltje in elkaar geflanst van paard (spiervlees) parelhoenkarkas (RMB) en lever van geit (orgaan), het is maar net hoe het uitkomt.

Volgens mij is het nog steeds "hoe meer soorten hoe beter", maar het HOEFT niet allemaal op één dag door elkaar.
Laatst gewijzigd door Twiz op do 01 jun 2006, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#562731
Precies! En dus niet voornamelijk een soort voeren, bv driekwart van de totale hoeveelheid kip en dan nog wat rund en af en toe een geitenbot.
Door roefus
#562741
pike schreef: ;D ;Dschrik niet ik heb weer een vraag ;D ;D

Op barfclub bij de kippefoto's gelezen: kipnek, kipvleugel en kipkarkas mag niet meer dan 50% van de totale rvb uitmaken. Waarom is dat? Krijgen ze anders van een of andere stof te veel? Of van iets anders te weinig? Ik heb ook ergens gelezen maar weet niet meer waar, dat je geen 2 diersoorten tegelijk moet voeren. Omdat elke soort op een eigen manier verteerd wordt of zoiets. Maar volgens mij voeren jullie alles probleemloos door elkaar?
Ze bedoelen hiermee dat je niet 'alleen maar' kip moet geven, of kippenbot in dit geval.
Het is net GOED om meerdere diersoorten te gebruiken.
En dat mag ook probleemloos door elkaar.
Dus evengoed kun je vandaag kip, morgen wat anders.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door