Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Happy Tail
#557491
[wel, mocht je willen overstappen naar minder maaltijden per dag gaat dat gal spugen niet automatisch over. Je hond zal nl. dat 'gal' gaan produceren als ze denkt dat ze eten gaat krijgen, maar komt dat eten niet, dan moet ze van die maagsappen af en geeft ze over. Waarom geeft die hond over ? omdat het volgens haar 'tijd was' om te eten.

Dit was mij bekend, dus vandaar dat ik er al onregelmatigheid in breng qua etenstijden
Ze krijgt smorgens tussen 8.00 en 9.00 eten en savonds tussen 17.00 en 20.00 uur. Omdat ze ook wel eens smiddags spuugt, dus rond een uurtje of 14.00 heb ik niet het idee dat ze dan al maagsappen gaat maken voor haar avondmaaltijd, maar gewoon een te lege maag heeft......
maar goed, ik blijf ermee bezig, maar aan de andere kant is 2 x per dag ook best, ik wil zeker weten dat ze er geen last van heeft als ik maar 1 x per dag voer en daar ben ik tot nu toe nog niet helemaal van overtuigd.
Door peerle
#557507
ik begrijp het, het is uiteindelijk ook een theorie, en theorieen zijn er nu eenmaal niet zonder uitzonderingen. Hoewel ik wel geloof wat Mogens zegt, heb ik zelf met mijn hond ook ondervonden dat ik er niet mee naar 3-4 maaltijden per week kon gaan. Ze is niet meer zo jong, eet nog niet zooo lang rauw, haar organen zullen wel niet in ideale staat zijn...er zijn veel redenen waarom iets bij mijn (of jouw) hond niet werkt en bij een andere wel. Je zult moeten zien wat voor jullie het beste past.
Groetjes,
Veerle

ps : als je rechtstreeks een vraag wil stellen aan Mogens, hij is op dit eigenste ogenblik (en morgen ook nog) op bezoek bij www.barf-natuurlijk.nl/forum/phpBB2/index.php . Grijp je kans dus, zou ik zo zeggen!
Laatst gewijzigd door peerle op vr 26 mei 2006, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door herder_lover
#557844
mijn honden krijgen nooit op een zelfde tijdstip eten. En toch word ik soms wakker van een galspugende hond! En dan is het echt nog niet tijd voor eten ;D
Door peerle
#557962
202spots schreef: Ik magnie...maar wat houd jou tegen dan? ;)
euh...niks ;).

tja, herder_lover, ik wil ook niet zeggen dat ELKE keer als een hond gal spuugt, dat betekent dat het een geconditioneerde maagreflex is. Ik zei alleen dat het dat zou KUNNEN zijn. Mijn maag kan ook om meerdere redenen van streek zijn, ik zie niet in waarom honden maar 1 reden zouden hebben. Wat de reden bij jouw hond nu is, daar heb ik het raden naar.
Ik hoop wel dat het niet al te veel gebeurt, voor jou en je hond, en dat je binnenkort weet waar het aan ligt zodat je het (hopelijk) kan veranderen.
Groetjes,
Veerle
Laatst gewijzigd door peerle op za 27 mei 2006, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ~Joke~
#559013
peerle schreef: wel, mocht je willen overstappen naar minder maaltijden per dag gaat dat gal spugen niet automatisch over. Je hond zal nl. dat 'gal' gaan produceren als ze denkt dat ze eten gaat krijgen, maar komt dat eten niet, dan moet ze van die maagsappen af en geeft ze over. Waarom geeft die hond over ? omdat het volgens haar 'tijd was' om te eten. Bv. je geeft altijd eten een kwartier na de ochtendwandeling en een uur na de avondwandeling. Als je eten geeft loop je eerst naar de keuken, maakt haar bak klaar, en zet hem op de grond. De kans is groot dat je hond al weet als je thuiskomt : "ha, nog zo lang en ik krijg eten." Als je dus minder maaltijden per dag wil geven, moet je eerst ervoor zorgen dat je hond geen idee heeft wanneer het eten komt, tot enkele minuten op voorhand misschien (ik weet ook niet hoe je eten moet geven zonder een etensbak vast te pakken ;)), zo leert je hond maagsappen produceren in reactie op het echt krijgen van zijn voer, in plaats van als reactie op bepaalde omgevingsomstandigheden (die tijd van de dag, zolang voor of na die activiteit, na dat bepaald televisiedeuntje (eind van het journaal bv.)). Dus heel vroeg 's morgens, dan 's namiddags, dan eens laat 's avonds...Pas als je hond echt niet meer weet wanneer de volgende maaltijd gaat komen, kan je gaan minderen in maaltijden. Als je schrik hebt dat je hond gal gaat spugen van 2 uur langer te wachten dan gewoonlijk, geef dan al eten voor de hond het gaat verwachten.
Hopelijk is het iets duidelijker wat ik bedoel, het hangt allemaal samen met wat chrisje en sylvia al zeiden.
Groetjes,
Veerle
Toch klopt deze theorie lang niet in alle gevallen. Sinds ik rauw voer, twee keer per dag op vaste tijden wordt er door Spike niet meer ge-gal-spuugd. Toen ik laatst op 1 maaltijd per dag overging begon Spike weer te galspugen, hij deed dit ook op de brokken vroeger.
Nu ben ik weer teruggegaan op twee maaltijden op vaste tijdstippen en is het galspugen weer over.
Onregelmatig voeren kan ik hier absoluut niet inpassen. Ik wil vrij in de wandeltijden zijn, dat houdt in 's morgens tussen 8-12 uur wandelen en 's avonds na 6 uur. Dan wil ik niet eerst na hoeven denken over voedertijden. Door hun vroege ontbijt kan ik op ieder tijdstip wandelen ;)Wandelen voor hun ontbijt is niet mogenlijk omdat ze dan hun eigen ontbijt bijelkaar gaan scharrelen >:( Dit deden ze ook op 1 grote maaltijd per dag. Ze krijgen dus om 7 uur 'morgens hun ontbijt en rond 7 uur 's avonds
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op zo 28 mei 2006, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#559131
Hier is de eerste maaltijd om 8.00 en de volgende om 18.00...ik moet zo de verschrikkelijke nollebakmonsters weer voederen,ze liggen buiten te likken bij het leven ::) ::)
Heb gewoon vaste tijden voor het eten vind ik gewoon makkelijker.
Ga de makrelen even pakken voor de hongerlappen ;)
Door ~Joke~
#559145
;D ;D ;D Ik wil Spike nog eens filmen als hij [vr]eet maar het gaat zo snel dat is niet te filmen ;D De twee mutsen eten veel netter en rustiger
Door tieneke
#559165
Joke Miedema schreef: ;D ;D ;D Ik wil Spike nog eens filmen als hij [vr]eet maar het gaat zo snel dat is niet te filmen ;D De twee mutsen eten veel netter en rustiger
En de beste en snelste schrokker krijgt de poedelprijs ;D ;D
Door tieneke
#559177
Joke Miedema schreef: ;D ;D ;D Maar het is wel geweldig dat ze de maaltijden zo lekker vinden ;D ;D
Onze vorige hond was zwaar ziek en wilde niet altijd eten,is heel frustrerend als je een pond rosbief(echt gebeurd)onder zijn neus houdt en hij wegloopt zonder er ook maar aan te ruiken :-X
Door ~Joke~
#559257
Dat is afschuwelijk als ze zo ziek zijn dat ze niet willen eten.
Bij onze eerste Border Terrier heb ik gezegd: "de dag dat ze niet meer eet zal ook haar laatste dag zijn". Die leefde ook om te eten. Het klopte ook, ze stopte met eten en drinken en is de dag erna overleden. Ze werd 18 jaar dus een mooie leeftijd!
Als de mijne niet eten dan zijn ze ook erg ziek. Ook al zijn ze misselijk en zullen ze het er meteen weer uitgooien er moet gegeten worden. Ik heb Kyra een keer boven haar bak zien hangen van zal ik wel of zal ik niet eten. Toen heb ik het maar weggehaald ;)
De katten hebben af en toe niet-eet buien daar kan ik absoluut niet tegen :-X
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door