Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sharpie
#47602
Ik zou me niet teveel blindstaren op de % , het is wel een goeie richtlijn, maar wat voor de ene hond goed is, is voor de andere minder goed.
Als je hond te harde ontlasting heeft en je botpercentage ligt toch al aan de hoge kant, dan geef je gewoon wat minder bot en kijk je of haar ontlasting beter wordt.
Wordt het idd beter, dan was het bot% voor die hond iets te hoog.
En in de Carnibest zit toch al bot, dus hoef je niet zoveel bot bij te voeren.
Door debbymuch
#47614
nou geef ik dus smorgens de carnibest en savond iets wat ik zelf maak.

is het dan niet beter om een heledag carnibest te geven en dan de andere dag iets zelf gemaakt.

als ik zo lees een kip of parelhoen dan zit je toch ook snel boven die%
in mijn geval als ik ook nog carnibest geef
Door sharpie
#47629
Volgens mij maakt dat niet zoveel uit en kan je ook carnibest en zelfsamenstellen op dezelfde dag doen.
Alleen maak niet elke dag iets met bot erin verwerkt, doe dat hooguit een paar keer per week.
Je kan ook een maaltijd zelfsamenstellen zonder bot, bijv. alleen groenten met spier en orgaanvlees ofzo.
Als je een keer een hele kip of parelhoen wilt geven, laat dan bijv. idd die dag de carnibest weg.
Laatst gewijzigd door sharpie op zo 01 feb 2004, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#47662
Het is mij eerlijk gezegd nog steeds niet duidelijk wat je nou precies voert..... Je geeft 's morgens Carnibest. En 's avonds voer je groente, spiervlees, orgaanvlees en bot. Klopt dat?

Als je nu precies aangeeft hoeveel gram groente, vlees, orgaanvlees en bot je voert (en graag ook hoeveel % bot en hoeveel % vlees de botten bevatten), dan kun je uitrekenen hoeveel % bot je geeft in je zelf samengestelde maaltijden. Ik wil dat ook met liefde voor je doen, maar je moet dan wel in grammen aangeven wat je wat voert.

Je kunt 's avonds best zelf samengestelde maaltijden geven hoor. Maar ik krijg het idee dat je probeert om complete maaltijden te maken van de zelf samengestelde maaltijden. Klopt dat? Als dat klopt dan ben ik wel benieuwd waarom je dat probeert.

Groetjes, Lizzy
Door debbymuch
#48170
:-\ik probeer niks comlpeet te maken.

maar even voor de duidelijkkkheid.

smorgens 250 gram carnibest.
savonds 40 gr groente/fruit.
2 kippenekken.

zo heb ik dagen gewoon spiervlees of orgaanvlees met 40 gram groente.
vlees zal ong 140 gram per dag zijn voor haar zijn.
rund/kalfs of kip of eend of lams of konijn vlees.
orgaanvlees bestaat uit kippenmaagjes,kippenhartjes,kippenlever,runderhart,pens.
orgaanvlees krijgt ze twee keer per week
1 keer pens
1 keer iets anders zal ong 150 gram samen zijn

(ik hussel het dus niet allemaal tegelijk doorelkaar.)
elke dag een ander soort vlees met groente

maar had dus in 2 weken 200 gram kalfs spareribs gegeven 200 gram lamsrib.
100 gram kippenekken.
en nog een kluif bot.

dus als ik ervan uitga naast carnibest 700 gram rmb moet geven 1400 gram per 2 weken.

zit ik dus boven het %qwa botten

en een hele berekening heb ik hier thuis.
alleen heb ik me vergist in het aantal %wat er aan bot gegeven word.
en waar zij tegen kan want de pup heeft nergens last van gehad.

maar hoe ziet jou berekening eruit
hond 14 kilo
250 gram carnibest op 1 dag
wat zou je dan kwa bot kunnen bijvoegen en hoeveel.
spier/orgaanvlees
ik voeg niks aan de carnibest toe

nu hebben we twee dagen geen bot gegeven,en haar ontlasting is niet meer hard (nu normaal eigenlijk)
ook heb ik gisteren en vandaag meer bladgroen toegevoegt.
Laatst gewijzigd door debbymuch op ma 02 feb 2004, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#48246
Sorry Debby, maar hier kom ik niet uit.... Het ligt waarschijnlijk aan mij!

Goed, help me even en geef me de volgende informatie:

Hoeveel gram groente geef je per week per hond (1 week)? (volgens mij 40 x 7 = 280 gram per week).

Hoeveel gram spiervlees geef je per week per hond?

Hoeveel gram orgaanvlees geef je per week per hond en dit is inclusief pens?

Hoeveel gram lamrib geef je per week per hond en hoeveel vlees en hoeveel bot zit hier aan?

Hoeveel gram kalfsrib geef je per week per hond en hoeveel vlees en hoeveel bot zit hier aan?

Hoeveel gram kippennekkengeef je per week per hond?

Ik wil het echt graag voor je uitrekenen, maar dan moet je het me iets voorgekauwder aanleveren! (BlonT he).

Oh en als je de maaltijden niet compleet maakt, dan heb ik je verkeerd begrepen! Mijn excuses daarvoor!

Mag ik je trouwens complimenteren met de afwisseling van vlees en orgaanvlees? Hartstikke goed zeg!

Groetjes, Lizzy
Door debbymuch
#48461
ik ga er morgen even helemaal voor zitten.

groente/fruit weet ik wel.
muchra 300 gram per week.ong
diesel 500 gram per week.ong

200 gram pens muchra
300 gram pens diesel
(wissel dit af met ander orgaanvlees.)per week

muchra vlees +-500gram per week
diesel +-800 gram per week

1 keer in de week een lams rib weet eigelijk niet hoe zwaar die is.zo ook met de kalfsrib :-\
zal tussen de 100-200 gram zijn

per hond 1 maaltijd met kippenekken 130 gram omg.
per week

en dan zie ik eigelijk dat de lams/kalfs rib teveel gegeven word.
die moet in die 500/800 gram zitten :o
hoe kan ik dat het beste toevoegen
of heb ik er nog steeds een war boel van gemaakt ;)

maar denk zo dat ze iets te veel krijgen,nu ik dit zo zie.
voor diesel is het niet erg die is nog maar 5 maanden.
maar muchra zit al een jaar vast op haar gewicht.

als je er nog niet uitkomt hoor ik het wel
Door Lizzy
#48492
Hoi Debby, OK, ik heb het e.e.a uitgerekend (altijd narekenen hoor!). Ik heb alleen naar de zelf samengestelde maaltijden gekeken en heb het menu van Muchra genomen:

300 gram groente & fruit
200 gram pens
500 gram vlees
150 gram lamsbot
150 gram kalfsbot
130 gram kippennekken
-----------
1430 gram totaal

1% van 1430 = 14.3

Kom ik in percentages op:

20.97% fruit en groente
13.98% pens
34.95% vlees
10.71% lamsbot
10.71% kalfsbot
9.09% kippennekken
---------------
100% totaal

OK, als ik dan reken dat een kippennek 50% bot en 50% vlees bevat, dan geef je dus 4.5% bot in de vorm van kippennek (en 39.45% vlees).

Ga ik er vanuit dat de lams en kalfsbotten ook 50% bot en 50% vlees bevat, dan geef je dus 5.3% lambot en 5.3% kalfsbot (en inmiddels 50% vlees). Maar, ik kan nergens vinden of deze botten nou wel of geen vlees bevatten. Dus stel dat ze geen vlees bevatten (kale botten), dan geef je dus 10.71% per bot.

OK, reken ik dus half bot en half vlees voor de lams en kalfsbotten en kippennekken, dan kom ik op een totaal van 15.1% bot (5.3% + 5.3% + 4.5%).

Reken ik dus alleen bot voor lams en kalfsbot (kale botten) en kippennek, dan kom ik op een totaal van 25.9% bot (10.71% + 10.71% + 4.5%).

Ik vind 25.9% redelijk veel maar niet teveel wanneer jouw honden het er goed op doen (Ian Billinghurst schrijft 30% voor). Maar ik zou er dan geen recreatiebotten meer bijgeven.

Ik vind 15.1% bot (als de lams en kalfsbotten wel 50% vlees bevatten) perfect. Je zou hier zelfs nog 1 maal per week een recreatiebot bij kunnen geven, als jouw hond daar goed op zou reageren.

Nou, en zoals je ziet zijn de rest van de percentages ook prima in orde. Je geeft genoeg groente en fruit, genoeg spiervlees en niet teveel orgaanvlees, dus hartstikke goed!

Ik denk dus dat het recreatiebot er inderdaad voor heeft gezorgd dat hij zo moeilijk kon poepen. Op zich is dat ook helemaal niet zo erg hoor, als ze een keer moeilijk kunnen poepen....

Wat al aangegeven is en wat inderdaad een goed plan is: op de dag dat je een recreatiebot gaat geven kun je wat extra olijfolie (extra vergin) door de vlees/groente mix doen (dus voordat ze het bot krijgen). De groente laten bestaan uit uitsluitend bladgroente en bijv. 1 lams of kalfsbot minder geven in die week, dan gaat het waarschijnlijk prima.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 03 feb 2004, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door debbymuch
#48778
bedankt voor de overzichtelijke berekening.
zal inderdaad met bot geven opletten dat ze niet teveel binnen krijgen.

en zag in een bericht van jou dat je wijting maalt.
is dat te scherp/hard.?
ik durf eerlijk gezegt nog geen verse vis te geven.
ga volgende week eens sardintjes proberen in stukjes.
ze hebben wel vis gehad,maar dan zonder graat/kop.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door