Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Netty
#745769
ik meen dat het verschil zit in een kip in een hokje en kippen die met duizenden rond mogen lopen in een daarvoor bestemde stal
ik heb geen idee of er ook verschil is in voeding
je zou het Jolly kunnen vragen omdat die geloof ik vlakbij een kippenfarm woont, als ik me niet vergis
Door Mevroi Kruim
#745888
Bioogische kippen, met een certificaat, krijgen ook biologisch voer. En (deels) graan ipv brokkies.

Kijk, ik vind het ook echt een probleem, de bio-industrie. En ik eet zelf geen vlees. Maar mijn honden en katten wel. En het is mijn keus om 2 honden en 5 katten te hebben, en daarnaast nog 2 paarden, wat betekent dat ik de carnivoren niet biologisch kan voeren. Dat kan qua centen gewoon niet uit. Had ik 1 hond en 1 kat en 1 paard, en goeie adressen, dan kon het misschien wel. Maar ik heb dus een andere keuze gemaakt. En dat recht behoud ik mij voor, zonder me dan hypocriet te voelen.
Die verhalen van 'als je dit .... dan MOET je ook dat ....' kunnen me rug op. Ergens trekt iedereen een grens, en waar je die trekt is je eigen keus en je eigen verantwoordelijkheid.

Biologisch brokken of blikvoer zou een alternatief zijn, ik ken mensen die dat doen ipv vers voeren omdat zij de keus voor het biologisch maken en dus tegen het gezond voeren van hun beesten. Moeten zij weten; ik kies dus andersom.
Gebruikersavatar
Door pike
#745967
Netty schreef: ik meen dat het verschil zit in een kip in een hokje en kippen die met duizenden rond mogen lopen in een daarvoor bestemde stal

Dit zijn de legkippen. Die in een hokje: legbatterij. Die met duizenden in een stal: scharrelkippen. En daar valt niet veel te scharrelen want ze lopen op gaas zodat de poep er door heen kan anders staan ze in de poep. Ze krijgen geen daglicht en er mag geen vreemde in de stal anders leggen ze niet meer.
Kruimel schreef: Bioogische kippen, met een certificaat, krijgen ook biologisch voer. En (deels) graan ipv brokkies.
Wist niet dat er ook kippenbrok bestond :P. Maar plofkippen krijgen ook graan. De karkassen die ik laatst had met de maag er nog in, die maag bevatte uitsluitend stukjes graankorrel van een en dezelfde soort. En dat waren niet bepaald biologische kipkarkassen.

quote]Biologisch brokken of blikvoer zou een alternatief zijn, ik ken mensen die dat doen ipv vers voeren omdat zij de keus voor het biologisch maken en dus tegen het gezond voeren van hun beesten. Moeten zij weten; ik kies dus andersom.
Biologische vlees is voor mij ook geen haalbare kaart. Maar biologische brokken vind ik ook geen alternatief, daar zit toch ook weer een portie graan in verwerkt en andere zaken die ik liever niet voer of het nou biologisch is of niet.
Door roefus
#746049
Ja, en aangezien toch niet heel Nederland in een ommezien vegetarisch wordt of zich bekeert tot biologisch vlees.....denk ik dat er nog veel aan afval te scoren valt, wat prima is voor hondjes en katjes.  ;)
Althans, ik troost mijzelf met deze gedachte  :-\
Door Jolly
#746389
Netty schreef: je zou het Jolly kunnen vragen omdat die geloof ik vlakbij een kippenfarm woont, als ik me niet vergis
het is de onze ;)
Het is dus een vleeskuiken opfokbedrijf, waarbij de kuikens met 0 dagen komen , een deel met 5,5 week weggaat en de rest met 6,5- 7 weken.
Hier alvast even een foto van onze kippies in de stal, de kuikens zijn hier precies 2 weken oud, de foto is gemaakt door de fotograaf van de krant en is dus gescand en niet zo van goede kwaliteit hierdoor.
Afbeelding
pike schreef: Dit zijn de legkippen. Die in een hokje: legbatterij. Die met duizenden in een stal: scharrelkippen. En daar valt niet veel te scharrelen want ze lopen op gaas zodat de poep er door heen kan anders staan ze in de poep. Ze krijgen geen daglicht en er mag geen vreemde in de stal anders leggen ze niet meer.
Legbatterijen zijn per 2012 verboden en vanaf vorige jaar mogen er dus ook geen nieuwe legbattterijstallen gebouwd worden.
Scharrelkippen op gaas? Ik heb bij een legscharrelbedrijf de stal net afgebouwd mogen aanschouwen en daar liepen ze echt niet op gaas.
Hoe het met de oude stallen gesteld is, dat weet ik niet.

Dat er geen mensen binnen mogen komen, omdat ze anders niet meer leggen is natuurlijk van de zotte. Het zal eerder zijn dat men niet wil dat er eventueel ziektes mee worden genomen de stal in, want als er dan een bacterie gaat huishouden, dan ben je goed het zaadje

.
ulla schreef: Kip is het enige vlees wat ik biologisch voer,ook bout, en dat gaat zonder probleem.
Niet biologische kippen worden geslacht met 6 weken, en volgestopt met hormonen.
Zal bij een ander dier toch minder zijn lijkt mij.
Nu even over die groeihormonen, we worden gestoord van deze beschuldiging. :-\
Ik ga het nu even hebben over het kippengebeuren in Nederland, laat dat duidelijk zijn, wat men in het buitenland doet, daar laat ik mij niet over uit.

Nee, er worden geen groeihormonen in de kippen gespoten. De desbetreffende vleesrassen zijn in de jaren op hun snellergroeiende capaciteit gefokt.
Er zijn ook maar een aantal rassen die dit kunnen, oa. Ross, Cobb, Hubbard. en ook nu nog steeds zijn ze aan het kijken welke rassen het minst last hebben van hun snelle groei en worden de rassen soms nog wel eens gekruisd om te zien of er bijv: kippen met sterkere beenderstelsel uit kunnen komen.

Elk jong dier heeft trouwens van nature groeihormonen in zijn lichaam.

Antiobiotica in het voer? Nee absoluut niet, een jaar of 8 geleden wel eens als proef gelanceerd, maar het resultaat van die dieren was ook bar en boos, bij een verkeerde scheet waren ze zowat al dood, dus geen natuurlijke weerstand meer en is dus heel snel door de voerleveranviers op de "NOT DONE" lijst gezet.

In heel Nederland is het bij de wet geregeld dat er geen antibiotica in voer meer mag zitten en de controle is daar zeer zeer streng op.
Oke er is 1 uitzondering, namelijk anticoxistatica.
Dit middel zorgt dat er geen coccidiose kan ontstaan.
Er zijn pluimveeschuren waarin coccidiose blijft voorkomen hoe grondig er ook wordt schoongemaakt. ( met gasvorming van natronloog en formaline)
Om dus te voorkomen dat er coccidiose besmetting plaatsvind, zit er dus wel anticoxistatica in het voer, maar alleen de 1ste 4 weken, daarna mag het er niet meer inzitten.

En niet alle voerfabrieken gebruiken deze anticoxistatica in het voer, dus het als een veehouder weet dat hij coccidiose gevoelige stallen heeft, zoekt hij dus een voerfabriek die dat wel doet en dan dus alleen de 1ste 4 weken.

Omdat er natuurlijk altijd wel eens een bacterie in je stal terecht kan komen, ondanks alle hygiënische maatregelen, kan het dus wel eens voorkomen dat er een keer Ab gebruikt wordt om zo'n bacterie te doden, maar netzoals bij runderen, varkens etc geld hiervoor wel een wachttijd, wat inhoud dat ze bijv minimaal 1 week moeten wachten voordat er geslacht wordt.
Overigens kan er vrij weinig gesjoemeld worden, want bij elke slachting behoord een keurmeester of een arts aanwezig te zijn. Is er toch iets niet goed, dan volgen er sancties. die behoorlijk heftig kunnen zijn.
VB. kippen afgeleverd, meteen bij de 1ste slachtlijn worden er ongeveer 25 kippen van de 3000 kippen die hangen met mestblaren en mesthakken gezien,
Meteen als sanctie: deze 3000 kippen worden onverwerkt meteen in de destructie gegooid. Dus ook degene die helemaal niets mankeren.
Kostenpost, 3000 kippen circa 2,1 kilo per stuk= 6300 kilo
Normaal zou men er ongever 0,67 per kilo levend gewicht voor krijgen,
Dus 6300 x 0,67= 4221 euro pleitos en met pech misschien wel meer.

Maar goed, voordat iedereen gaat bleren dat dit misschien zo wel bij ons gaat, maar niet overal; ik weet ook wel degelijk dat er veehouders (voornamelijk de oudere boeren) zijn die verouderde medicijnen gebruiken omdat die altijd goed gewerkt hebben en die nu ineens bij wet verboden zijn, die lappen inderdaad regels aan hun laars.

Maar het over 1 kam scheren en het alles maar klakkeloos aannemen wat er gebruld wordt door diverse organisaties en niet zelf op onderzoek gaan, dat steekt mij.
Gebruikersavatar
Door pike
#746750
Dank je wel voor je uitgebreide uiteenzetting.  ;) Heel verhelderend.
Wat ik over de legkippen zei, dat heb ik zelf gezien.
De allereerste legkippen die ik zag toen was ik nog peuter, en dat was in een legbatterij. Van het bezoek aan die boer (het was een verre neef van mijn oma) kan ik mij niet veel herinneren, alleen de vele vliegen, de kippen in die hokjes, en de staldeur waar we beslist niet in mochten want daar zat een beer. Pas vele jaren later begreep ik dat die beer geen beer was maar een varken  ;D. Bij die zelfde boer kwam ik weer toen ik een jaar of 17 was. Vol trots nam hij mij mee naar zijn nieuwe kippenschuur. Hij was van de legbatterij af en had nu scharrelkippen. De staldeur mocht maar een klein stukje open. Het enige licht wat er binnen was kwam door die opening. Geen daglicht, geen kunstlicht. En ze liepen op gaas en ik mocht absoluut niet naar binnen want ze kenden geen vreemden zie hij en dan raakten ze van de leg. Voor mij was dat toendertijd een grote desillusie. Ik dacht dat scharrelkippen het veel beter hadden. Oké, dat is dus meer dan 30 jaar geleden! Maar vanaf toen tot de dag van vandaag heb ik nooit meer een scharrelei gekocht. Een jaar of acht geleden was ik met iemand mee die een paar legkippen ging kopen bij een kippenboer. In deze stal was wel veel licht. Maar ze liepen ook hier op gaas en je mocht echt niet meer dan je kop om het hoekje steken.  Reden heb ik niet gevraagd want ik ging er vanuit dat het vanwege de leg was! Maar als het niet mag vanwege kans op ziektes, dan is dat uiteraard een zeer legitieme reden.
Door ulla
#747098
Jolly schreef: het is de onze ;)
Het is dus een vleeskuiken opfokbedrijf, waarbij de kuikens met 0 dagen komen , een deel met 5,5 week weggaat en de rest met 6,5- 7 weken.
Hier alvast even een foto van onze kippies in de stal, de kuikens zijn hier precies 2 weken oud, de foto is gemaakt door de fotograaf van de krant en is dus gescand en niet zo van goede kwaliteit hierdoor.
Afbeelding

Legbatterijen zijn per 2012 verboden en vanaf vorige jaar mogen er dus ook geen nieuwe legbattterijstallen gebouwd worden.
Scharrelkippen op gaas? Ik heb bij een legscharrelbedrijf de stal net afgebouwd mogen aanschouwen en daar liepen ze echt niet op gaas.
Hoe het met de oude stallen gesteld is, dat weet ik niet.

Dat er geen mensen binnen mogen komen, omdat ze anders niet meer leggen is natuurlijk van de zotte. Het zal eerder zijn dat men niet wil dat er eventueel ziektes mee worden genomen de stal in, want als er dan een bacterie gaat huishouden, dan ben je goed het zaadje

.
Nu even over die groeihormonen, we worden gestoord van deze beschuldiging. :-\
Ik ga het nu even hebben over het kippengebeuren in Nederland, laat dat duidelijk zijn, wat men in het buitenland doet, daar laat ik mij niet over uit.

Nee, er worden geen groeihormonen in de kippen gespoten. De desbetreffende vleesrassen zijn in de jaren op hun snellergroeiende capaciteit gefokt.
Er zijn ook maar een aantal rassen die dit kunnen, oa. Ross, Cobb, Hubbard. en ook nu nog steeds zijn ze aan het kijken welke rassen het minst last hebben van hun snelle groei en worden de rassen soms nog wel eens gekruisd om te zien of er bijv: kippen met sterkere beenderstelsel uit kunnen komen.

Elk jong dier heeft trouwens van nature groeihormonen in zijn lichaam.

Antiobiotica in het voer? Nee absoluut niet, een jaar of 8 geleden wel eens als proef gelanceerd, maar het resultaat van die dieren was ook bar en boos, bij een verkeerde scheet waren ze zowat al dood, dus geen natuurlijke weerstand meer en is dus heel snel door de voerleveranviers op de "NOT DONE" lijst gezet.

In heel Nederland is het bij de wet geregeld dat er geen antibiotica in voer meer mag zitten en de controle is daar zeer zeer streng op.
Oke er is 1 uitzondering, namelijk anticoxistatica.
Dit middel zorgt dat er geen coccidiose kan ontstaan.
Er zijn pluimveeschuren waarin coccidiose blijft voorkomen hoe grondig er ook wordt schoongemaakt. ( met gasvorming van natronloog en formaline)
Om dus te voorkomen dat er coccidiose besmetting plaatsvind, zit er dus wel anticoxistatica in het voer, maar alleen de 1ste 4 weken, daarna mag het er niet meer inzitten.

En niet alle voerfabrieken gebruiken deze anticoxistatica in het voer, dus het als een veehouder weet dat hij coccidiose gevoelige stallen heeft, zoekt hij dus een voerfabriek die dat wel doet en dan dus alleen de 1ste 4 weken.

Omdat er natuurlijk altijd wel eens een bacterie in je stal terecht kan komen, ondanks alle hygiënische maatregelen, kan het dus wel eens voorkomen dat er een keer Ab gebruikt wordt om zo'n bacterie te doden, maar netzoals bij runderen, varkens etc geld hiervoor wel een wachttijd, wat inhoud dat ze bijv minimaal 1 week moeten wachten voordat er geslacht wordt.
Overigens kan er vrij weinig gesjoemeld worden, want bij elke slachting behoord een keurmeester of een arts aanwezig te zijn. Is er toch iets niet goed, dan volgen er sancties. die behoorlijk heftig kunnen zijn.
VB. kippen afgeleverd, meteen bij de 1ste slachtlijn worden er ongeveer 25 kippen van de 3000 kippen die hangen met mestblaren en mesthakken gezien,
Meteen als sanctie: deze 3000 kippen worden onverwerkt meteen in de destructie gegooid. Dus ook degene die helemaal niets mankeren.
Kostenpost, 3000 kippen circa 2,1 kilo per stuk= 6300 kilo
Normaal zou men er ongever 0,67 per kilo levend gewicht voor krijgen,
Dus 6300 x 0,67= 4221 euro pleitos en met pech misschien wel meer.

Maar goed, voordat iedereen gaat bleren dat dit misschien zo wel bij ons gaat, maar niet overal; ik weet ook wel degelijk dat er veehouders (voornamelijk de oudere boeren) zijn die verouderde medicijnen gebruiken omdat die altijd goed gewerkt hebben en die nu ineens bij wet verboden zijn, die lappen inderdaad regels aan hun laars.

Maar het over 1 kam scheren en het alles maar klakkeloos aannemen wat er gebruld wordt door diverse organisaties en niet zelf op onderzoek gaan, dat steekt mij.




Oke Jolly, het is niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen.
Als ik dat heb gedaan, dan bij deze mijn verontschuldiging.
Mijn opmerking is niet persoonlijk bedoeld.

Ik heb ook stallen gezien, maar daar wil ik het niet over hebben, het kunnen net de verkeerde zijn geweest.
Daar gaat het mij ook niet om.
Het gaat mij om de hormonen.

::)
Onze puolier beweert dat de op zes weken oude  geslachte kuikens volgepropt worden met hormonen.

Ik ga nu geen namen noemen, maar er wordt in een boek gezegd, dat slachtkuikens zeer snel groeien, en onnatuurlijk snel groot worden.

Oke, wij hebben zelf hobby kippen, Australorps, en Antwerpse baardkrielen.
De Australorp staat om zijn groeisnelheid en vlees bekend.
We hebben op het moment weer kuikens.
Ik heb het over de grote variant, niet de kriel.

Deze kuiken, krijgen kuikenvoer, en voor de rest groenvoer, wel biologisch, want dat eten wij zelf, het afval gaat naar de kippen en kuikens.
Verder kunnen ze buiten niet bespoten en bewerkt gras etc.mee eten
Goed die luxe hebben wij.

Maar lieve Jol ( want volgens mij ben je heel lief ) hoe komt het dat onze kuikens met 6 weken niet te eten zijn!!!
Daar zijn ze echt nog veel te klein voor, wat zal het wegen?
Ga ik deze keer eens doen, een kuiken van 6 weken wegen, ik ben erg benieuwd.

Nogmaals niets tegen jou, ook niet tegen jullie bedrijf, want mensen moeten nu eenmaal net als onze honden eten.

Wel zou ik willen weten waarom onze kippen, ook de grote Brahma,s die we hebben gehad, en die ook gewoon kuikenvoer ( brok en graan ) eten ,echt niet te eten zijn met 6 weken.

Ulla
Door Sella
#747268
ulla schreef: Oke Jolly, het is niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen.
Als ik dat heb gedaan, dan bij deze mijn verontschuldiging.
Mijn opmerking is niet persoonlijk bedoeld.

Ik heb ook stallen gezien, maar daar wil ik het niet over hebben, het kunnen net de verkeerde zijn geweest.
Daar gaat het mij ook niet om.
Het gaat mij om de hormonen.

::)
Onze puolier beweert dat de op zes weken oude  geslachte kuikens volgepropt worden met hormonen.

Ik ga nu geen namen noemen, maar er wordt in een boek gezegd, dat slachtkuikens zeer snel groeien, en onnatuurlijk snel groot worden.

Oke, wij hebben zelf hobby kippen, Australorps, en Antwerpse baardkrielen.
De Australorp staat om zijn groeisnelheid en vlees bekend.
We hebben op het moment weer kuikens.
Ik heb het over de grote variant, niet de kriel.

Deze kuiken, krijgen kuikenvoer, en voor de rest groenvoer, wel biologisch, want dat eten wij zelf, het afval gaat naar de kippen en kuikens.
Verder kunnen ze buiten niet bespoten en bewerkt gras etc.mee eten
Goed die luxe hebben wij.

Maar lieve Jol ( want volgens mij ben je heel lief ) hoe komt het dat onze kuikens met 6 weken niet te eten zijn!!!
Daar zijn ze echt nog veel te klein voor, wat zal het wegen?
Ga ik deze keer eens doen, een kuiken van 6 weken wegen, ik ben erg benieuwd.

Nogmaals niets tegen jou, ook niet tegen jullie bedrijf, want mensen moeten nu eenmaal net als onze honden eten.

Wel zou ik willen weten waarom onze kippen, ook de grote Brahma,s die we hebben gehad, en die ook gewoon kuikenvoer ( brok en graan ) eten ,echt niet te eten zijn met 6 weken.

Ulla

Dit is wat Jolly schrijft over de rassen ;)
Nee, er worden geen groeihormonen in de kippen gespoten. De desbetreffende vleesrassen zijn in de jaren op hun snellergroeiende capaciteit gefokt.
Er zijn ook maar een aantal rassen die dit kunnen, oa. Ross, Cobb, Hubbard. en ook nu nog steeds zijn ze aan het kijken welke rassen het minst last hebben van hun snelle groei en worden de rassen soms nog wel eens gekruisd om te zien of er bijv: kippen met sterkere beenderstelsel uit kunnen komen.

Daar staat jou ras niet bij.
Ik denk ook niet dat de rassen die in de vleeskuiken industrie goed zelf hun kostje kunnen opscharrelen. Daar zijn ze in de loop der jaren ook voor ontwikkeld.

Het lijkt mij ook dat de kip die als biologische kip door het leven gaat niet hetzelfde ras is als de kippen die in optimaal gecontroleerde omgevingen opgroeien.

Maar toch heb ik10 duizend keer liever een kippie uit de schuren van het bedrijf van Jolly haar schoonouders dan dat het uit een wazige import uit weet ik veel waar komt.
Ik weet dat ze bij Jolly goed verzorgd worden en ik heb weleens kip met haar geruild voor andere produkten voor de woefs, en eerlijk is eerlijk de poten uit hun bedrijf heb ik liever dan de pootjes bij de appie ofzo.
Door ulla
#747485
Oke Sella,daar heb je helemaal gelijk in, mijn ras staat er niet bij.
De Australorp is een kip, die een uiteindelijk gewicht van 3 1/2 kilo makkelijk haalt.
En dat Jolly het zo goed uitlegt is hartstikke goed.
En nogmaals, het is nooit mijn bedoeling geweest om iemand te kwetsen.

Als ik zou moeten kiezen tussen een kip van Jolly, of de Aldi,wist ik het ook wel.
Ik ben er van overtuigd,dat de dieren op hun bedrijf goed worden verzorgd.
Maar daar ging het mij niet om.

Ik heb het overigens ook helemaal niet over haar gehad, en zelfs niet eens met het plaatsen van mijn eerste bericht aan haar gedacht.

Maar ik ga mijn kuikens toch eens uit nieuwsgierigheid wegen met zes weken.
Ben er ook van overtuigd, dat de Brahma,s die ik heb gehad, dat niet haalden,en die wogen op volwassen gewicht toch zo,n 5 kilo.
Door Jolly
#750274
ulla schreef: Oke Sella,daar heb je helemaal gelijk in, mijn ras staat er niet bij.
De Australorp is een kip, die een uiteindelijk gewicht van 3 1/2 kilo makkelijk haalt.
En dat Jolly het zo goed uitlegt is hartstikke goed.
En nogmaals, het is nooit mijn bedoeling geweest om iemand te kwetsen.

Als ik zou moeten kiezen tussen een kip van Jolly, of de Aldi,wist ik het ook wel.
Ik ben er van overtuigd,dat de dieren op hun bedrijf goed worden verzorgd.
Maar daar ging het mij niet om.

Ik heb het overigens ook helemaal niet over haar gehad, en zelfs niet eens met het plaatsen van mijn eerste bericht aan haar gedacht.

Maar ik ga mijn kuikens toch eens uit nieuwsgierigheid wegen met zes weken.
Ben er ook van overtuigd, dat de Brahma,s die ik heb gehad, dat niet haalden,en die wogen op volwassen gewicht toch zo,n 5 kilo.

Ik voelde mij als persoon ook totaal niet gekwets hoor, integendeel, maar wel als pluimveehouder wat aangevallen om wat wij doen.
Ooit is er eens iemand geweest, die even een flinke rel wilde creëren (en helaas is dat op de dag van vandaag nog steeds gelukt) en heeft lopen roepen dat er allerlei zooi in het voer zou zitten, dat het erg slecht gesteld was (bij sommige ouder schuren helaas ook nog wel is) met de huisvesting en omdat niemand dan de moeite neemt om zelf eens uit te zoeken hoe het nou op bedrijven eraan toegaat, wordt alles gewoon lekker makkelijk klakkeloos overgenomen.
Je blijft overal waar je nieuw komt, je bedrijf verdedigen en uitleggen hoe of wat er wel of niet gebeurd.
En juist daarom houden wij zeer regelmatig open stal dagen, zodat men zelf kan zien hoe het op een vleeskuikenopfokbedrijf eraan toe gaat en wat er allemaal bij komt kijken.
Openheid geven en informatie die wel klopt, dat is iets wat wij in ieder geval hoog op het lijstje hebben staan.

Overigens de rassen die jij noemt, zijn van oosprong sierkippen en idd niet echt lekker.
Brahma's overigens en dan niet de krielvariant, zijn echter wel goed weg te eten, maar dan wel met minimaal een jaartje ofzo.
pike schreef: Stomme vraag misschien maar op welke leeftijd noem je een kip "volwassen" :-\
Dat ligt aan het ras, krielkippen zijn toch wel met een 1 tot 1,5 jaar goed volwassen.
De grote rassen zoals de brahma en orpington moet je toch eigenlijk wel 1,5 tot 2 denken voordat ze "volwassen" zijn.
Volwassen betekend bij kippen echter niet dan pas uitgegroeid of dan pas gaan leggen of vruchtbaar zijn.
Dat zijn kippen al vrij snel.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#750331
ulla schreef: Oke Jolly, het is niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen.
Als ik dat heb gedaan, dan bij deze mijn verontschuldiging.
Mijn opmerking is niet persoonlijk bedoeld.

Ik heb ook stallen gezien, maar daar wil ik het niet over hebben, het kunnen net de verkeerde zijn geweest.
Daar gaat het mij ook niet om.
Het gaat mij om de hormonen.

::)
Onze puolier beweert dat de op zes weken oude  geslachte kuikens volgepropt worden met hormonen.

Ik ga nu geen namen noemen, maar er wordt in een boek gezegd, dat slachtkuikens zeer snel groeien, en onnatuurlijk snel groot worden.

Je hoeft ook geen namen te noemen, dat boek hebben we hier bijna allemaal ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#750675
ulla schreef: Onze puolier beweert dat de op zes weken oude  geslachte kuikens volgepropt worden met hormonen.
Is het niet vreemd dat een poelier dat beweert? Dat is niet bepaald zakelijk. Dan koop je als klant toch niet meer. Of zegt hij enkel "volwassen" kippen te verkopen? of is het een biologische poelier?

Dank je Jolly voor je antwoord, weer wat bijgeleerd ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door