Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#496014
Laura2004 schreef: Ze zien er niet eens meer uit als kippen, dat is echt verschrikkelijk.
Ik weet niet waar je dat hebt gezien, maar ik vind ze nog steeds kip zijn hoor als ze hier wegggaan met idd 7 weken ;)
Heb er deze week nog wat zitten, zal eens kijken of ik een foto kan/mag maken.
waarom "mag" zou je denken, nou omdat ik nu met alle weeropkomende regeltjes en strengheid, ze liever niet breek en als ik niet in de stallen hoef te zijn, dan kom ik er ook niet.
#496112
Jolly schreef: Ik weet niet waar je dat hebt gezien, maar ik vind ze nog steeds kip zijn hoor als ze hier wegggaan met idd 7 weken ;)
Heb er deze week nog wat zitten, zal eens kijken of ik een foto kan/mag maken.
waarom "mag" zou je denken, nou omdat ik nu met alle weeropkomende regeltjes en strengheid, ze liever niet breek en als ik niet in de stallen hoef te zijn, dan kom ik er ook niet.
Nou, als ze met 12 weken niet meer kunnen lopen, vind ik ze toch ook echt niet meer op kip lijken hoor.
#496138
Hart755 schreef: hier in nederland wordt ook kippen vlees geproduceerd waar bij alle wetten gelden zoals de eu die voor schrijft
dus het eerste punt wat mensen denken bij bio industrie is groeihormonen.deze zijn bij de wet verboden en komen in nederland niet voor. dit wordt gecontroleerd zowel het voer en het vlees.
wat de entingen betrefdt zijn dat bij vleeskuikens er niet zo veel als men zegt vaak is het er maar een en dat is de NCD. er zijn meer entingen die soms gedaan worden dat zijn dan de luchtweg infectie tegen te gaan
dus IB entingen.
en als er mediceijnen gegeven worden moet men zich aan de wacht termijn houden dus dat betekend dan later slachten zo dat er geen residuen gevonden worden.
de kippen die de meeste entingen krijgen zijn de leghennen omdat die ook een jaar mee gaan maar daar komen de kipfiles niet van. de uit gelegde hen wordt meestal voor de soep of andere kip producten gebruikt.
dit vlees is veel taaier dan de vleeskuiken .
dan de gezoute of met water behandelde file
deze zijn geimporteerd. dus niet uit nederland afkomstig
door deze behandeling met water en zout . hoeft men dus minder importbelasting te betalen dat is de engste reden voor deze behandling.
Dat de overgrote meerderheid van de kippenboeren zich in Nederland aan de relgels houden en dat de regels streng zijn geloof ik meteen.
Het idee dat water en zout behandelde kippen niet uit nederland komt maar geimporteerd is klopt niet helemaal.

Er is in 2003 een undercover rapportage gemaakt voor de BBC panorama programma over kip filet en de "behandeling" van deze vlees, en dat gebeurden wel deegelijk in Nederland.
"How the frozen chicken industry in Holland which ships over a thousand tonnes of chicken into the UK each week routinely pumps the meat full of water to make it weigh more thus swelling profits.
But to keep the water in, there is a magic ingredient - protein additives.
Shockingly some are made from the remains of pigs and cows. Since this was discovered, alarmed food regulators have been trying to clamp down. "
"tests carried out for the programme reveal that beef or pork DNA has been found in chicken, including products which are being sold as Halal meat."

De meeste van dit soort kip filet wordt vanuit nederland naar Engeland geexporteerd, maar er komt kennelijk ook een deel van in de nederlandse supper markt terrecht, let wel het gaat hier met name om kip filet. Dus qua voeding voor de hond zou je er normaal niets mee te maken hebben.
Wel heeft deze rapportage veroorzaakt dat er kamervragen is gesteld, en er is in Nederalnd een onderzoek gestart die in dec 2005 af moest zijn ?? ik heb er nog niets over gehoord.
Let wel:
Het is niet illegaal om water in kip te spuiten,
"At the moment, it is not illegal to inject water into chickens or any other kind of meat under British or European law."
Wel moet er op de verpakking vermeld worden hoeveel water erin zit.
"It is also not against the law to add proteins into the chickens to enable them to hold more water.
These must also be labelled - but as long as the label confirms that there are "hydrolised proteins" in the product - companies can legally put pork, beef or any animal protein into chickens. "
dus wettelijk gezien hebben de nederlandse verpakkings maatschappijen die deze verpakkingen deden niet de wet overtreden, maar wat betreft de labeling was er nog wel wat onduidelijkheid. Heel weinig mensen wisten dat dit soort dingen gebeurden, het wordt namelijk ook allemaal erg geheim gehouden (dus wat er in de toegevoegde proteine zat) de meeste mensen willen gewoon weten wat ze eten. Mensen die voor geloofs overwegingen of voor persoonlijke redenen geen rund of geen vark willen/mogen eten voelden zich helemaal bedrogen, en dat kan ik mij wel voorstellen.

Je kan over de Panorama uitzending alles lezen op de site van BBC. Er staat heel veel info hierover, rechts zijn er nog meer onderwerpen die tijdens deze programma aan de bod kwamen. Voor de geintereseerde dan
http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/p ... 035139.stm
#496150
Volgens mijn poelier wordt er iun Nederland wel degelijk met water geinjecteerd, en mag dat ook. Maar of hij de regels zo precies kent, dat kan ik natuurlijk niet garanderen.
Hij garandeert iig wel dat wat hij verkoopt in Nederland gefokt is en niet behandeld wordt. Qua drogen maakt het idd uit, filet van Appie of van de markt, bij AH zit er duidelijk meer water in.

De plofkippenkuikens die mijn buurman porobeerde op te fokken konden met 7 tot 9 weken niet meer lopen. Hijj gaf ze graan en legkippenmeel, dus geen opfokvoer waardoor ze snel groeien. Ze hadden ook voldoende scharrelruimte, maar ze groeiden gewoon zo hard dat hun poten ze niet meer konden dragen. Na 12 weken vielen ze spontaan dood. Hetzelfde hoorde ik van diverse vrienden.
#496192
De goedkope supermarktkip is eigenlijk helemaal geen kip. Deze 'kippen' zijn kuikens, die nog geen zes weken oud zijn geworden. In die paar weken groeien de dieren uit vaneen donzig kuikentje tot een vleesklomp van ongeveer 2,5 kilo.

Dit stukje heb ik even van wakker dier gekopieërd en het lijkt me duidelijk dat deze "kippen" er niet meer normaal uit zien.
#496196
conleeuw schreef:er komt kennelijk ook een deel van in de nederlandse supper markt terrecht, let wel het gaat hier met name om kip filet. Dus qua voeding voor de hond zou je er normaal niets mee te maken hebben.
Dat denk ik wel hoor, immers wat blijft er over nadat je de kipfilets van de kip hebt afgeschreven: vleugels en karkassen en ik denk dat iedereen op BP dat wel voert aan zijn honden.
#496204
AstridStraver schreef: Dat denk ik wel hoor, immers wat blijft er over nadat je de kipfilets van de kip hebt afgeschreven: vleugels en karkassen en ik denk dat iedereen op BP dat wel voert aan zijn honden.
ja dat weet ik, ik bedoelde dat je niet met ingespoten kipfilet qua barf veel te maken krijg (mits je geen filet voer en indien wel niet de super goedkope supermarkt variant), zo bedoelden ik het, tuurlijk wel de karkast en dies meer, maar het ging mij meer om het met rund en vark volgespoten kipfilet ;)
#496260
ik heb ook eens een reportage gezien en die was in engeland
daar deden ze echt bedorven vlees naar ierland brengen en dat werd op het platte land in schuren in het gloor gelegd
het zag groen van bedorvenheid
en als het proces klaar was zag het er weer mooi uit net vers.
dat hebben ze dan aan 1 ste klas resaurands verkocht.
en
en die restaurands wisten er van
die kochten het omdat het koedkoper was.
zo word je op alle fronten belazerd
#496262
nikèdog2000 schreef: ik heb ook eens een reportage gezien en die was in engeland
daar deden ze echt bedorven vlees naar ierland brengen en dat werd op het platte land in schuren in het gloor gelegd
het zag groen van bedorvenheid
en als het proces klaar was zag het er weer mooi uit net vers.
dat hebben ze dan aan 1 ste klas resaurands verkocht.
en
en die restaurands wisten er van
die kochten het omdat het koedkoper was.
zo word je op alle fronten belazerd

dit méén je niet ? :-X :-X :-X :-X
#496268
Laura2004 schreef: http://www.wakkerdier.nl/main.php?curl= ... _dier.html

De foto's van die kippen achter de tralies bv. dat vind ik er niet meer als een gezonde kip uit zien. :-\
Als je goed leest wat er naast die foto staat, dan zie je zelf dat dit over leg batterij kippen gaat/ging.
De betreffende kippen, zijn daar op de foto heel normaal gigagantisch in de rui, want als ze elkaar kaal hadden gepikt dan zou je bloedpunten moeten zien en die zie ik toch duidelijk niet.
Overigens ook een foto uit het jaar nul en nieuwe legbatterijstallen mogen niet meer gebouwd worden, want per 2012 is legbatterij verboden.

Vleeskuikens worden overigens nooit in kooien gehouden.
#496282
Jolly schreef: Als je goed leest wat er naast die foto staat, dan zie je zelf dat dit over leg batterij kippen gaat/ging.
De betreffende kippen, zijn daar op de foto heel normaal gigagantisch in de rui, want als ze elkaar kaal hadden gepikt dan zou je bloedpunten moeten zien en die zie ik toch duidelijk niet.
Overigens ook een foto uit het jaar nul en nieuwe legbatterijstallen mogen niet meer gebouwd worden, want per 2012 is legbatterij verboden.

Vleeskuikens worden overigens nooit in kooien gehouden.
Hier gaat het wel om vleeskuikens:
http://www.ciwf.nl/inactie/vleeskippen/film/index.html

Bekijk even dit filmpje:

"Sommige dieren sterven door uithongering en uitdroging omdat ze niet bij het voer en water kunnen komen"

Als je op de bovenstaande tekst klikt bij deze link zie je de kippen waarvan ik zeg dat ze niet meer op kippen lijken.
Ik kan er verder niet zoveel van zeggen hoor, want ik voer het ook aan mijn honden, maar om deze reden heb ik besloten om nooit meer grote honden te nemen, want kleine hondjes zou ik groot kunnen brengen op biologisch vlees.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op ma 20 feb 2006, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door