Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sultan
#466962
Omdat 1 van onze honden geen botten wegkrijgt, heb ik altijd gemalen eierschalen op voorraad,
Ik heb de buurtjes en schoonouders opdrachte gegeven om rauwe schalen te sparen ;D Dit doen ze trouw en ik heb dus altijd voldoende in huis!
misschien een idee??
Door jeanne
#466964
202Spots schreef: Ik bewaar in de vriezer genoeg schalen totdat ik er 'n stuk of 20 heb, dan laat ik ze drogen en dan fijn malen in koffiemolentje.Ik heb dan 'n glas jampotje vol met poeder wat ik meestal 'n jaar in de kast heb staan in geval dat ik 't nodig heb.
Ik denk dat 't oneindig "goed" blijft, maar na 'n jaar maal ik gewoon weer 'n nieuwe voorraad.

En ook al zou je in geval van nood geen eirenschaal bij de hand hebben....dan kan je gerust wel 'n keertje overslaan hoor.
van 20 eitjes een jampot vol poeder?
heb jij struisvogeleieren ofzo :o
Door herder_lover
#466981
ja dat zat ik me ook al af te vragen toen ik het las ;D
Ik had vandaag wat eieren gemalen (volgens mij 8 ofzo) maar kwam echt niet zover hoor (niets eens in de buurt van een half potje vol) :D
Door 202spots
#466997
herder_lover schreef: ja dat zat ik me ook al af te vragen toen ik het las ;D
Ik had vandaag wat eieren gemalen (volgens mij 8 ofzo) maar kwam echt niet zover hoor (niets eens in de buurt van een half potje vol) :D
Ligt er ook aan hoe groot je potje is?? ;)
Maar als je met 8 niet eens de helft heb, dan heb je met 2x zoveel(16) al aardig meer...en dan nog 4 erbij en dan begint je potje aardig vol te raken toch? ;)
Door Lizzy
#467029
maja schreef: ik las in de biblioteek het volgende over eierschalen
De schaal nooit geven. Als dieren in de natuur eieren eten zijn deze erg vers en nog zacht. Als een ei een paar uur oud is of gekookt wordt, wordt de schaal harder. De schaal bevat scherpe puntjes en kunnen zelfs interne bloedingen veroorzaken.
Dit is zeker van Pat McKay? Die schrijft wel vaker rare dingen ;D.
Door Lizzy
#467054
maja schreef: ja was van Pat Mckay, nou ik ben weer gerustgesteld :o
Ja echt of niet?

Zo niet: niet ieder ei in de natuur is net gelegd hoor. Veel eieren worden onder de broedende moeder vandaan gestolen maar het is niet gezegd dat die vogel-moeder dat ei net 1 dag geleden heeft gelegd! Zo'n ei kan dus ook best net zo oud zijn als het ei dat wij consumeren!

Nu is het wel zo dat onze kippen een spulletje door het eten krijgen waardoor de schillen harder worden. Zo heeft men minder eier-verlies. Wil je dus nog echte zachte eierschillen, dan moet je biologische eieren kopen (die verdienen sowieso de voorkeur, vind ik). Biologische kippen krijgen die schil-verharder niet. En dat is duidelijk te merken. De schil is beduidend zachter. Maar goed, dan nog, zoooo scherp is ook een harde schil niet hoor! Beschadigingen aan het maag/darmstelsel is echt overdreven in het kwardraat maal 10. De maag en darm van een hond kan gelukkig erg veel hebben! En zo hard zijn de schilletjes niet. De schil-scherven zijn ook nooit groot genoeg om beschadigingen te veroorzaken. Nee, deze moet echt op de hoop "broodje aap" (volgens mij verkoopt Pat een calcium-supplement voor rauw/vers-etende honden).
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 13 jan 2006, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door herder_lover
#467303
202Spots schreef: Ligt er ook aan hoe groot je potje is?? ;)
Maar als je met 8 niet eens de helft heb, dan heb je met 2x zoveel(16) al aardig meer...en dan nog 4 erbij en dan begint je potje aardig vol te raken toch? ;)
uiteraard heb je gelijk ;D
ik denk dat ik grotere potjes heb hier ;D ;D ;D
Door peerle
#467318
hoef je dan niet persé eierschalen te geven ?
Ik geef de schaal er zowiezo (geplet in kleine stukjes in de vijzel) bij als ik een ei geef, omdat ei en eierschaal toch samenhoren als bot en vlees (dacht ik) ? Maar als ze gewoon genoeg bot krijgt, moet ik dat er dan niet persé bijdoen ?

Ik denk nu mss van niet, zeker na die ontlastingsopmerking, Lucy's ontlasting is oké, al laaaaaaang geen diarree meer gehad, maar soms wel juist een beetje té hard (dat je 'm zo niet meer makkelijk kunt platknijpen), dus mss is het geen slecht idee een tijdje de schaal weg te laten ?
Laatst gewijzigd door peerle op vr 13 jan 2006, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#467380
peerle schreef: hoef je dan niet persé eierschalen te geven ?
Ik geef de schaal er zowiezo (geplet in kleine stukjes in de vijzel) bij als ik een ei geef, omdat ei en eierschaal toch samenhoren als bot en vlees (dacht ik) ? Maar als ze gewoon genoeg bot krijgt, moet ik dat er dan niet persé bijdoen ?
Ik denk nu mss van niet, zeker na die ontlastingsopmerking, Lucy's ontlasting is oké, al laaaaaaang geen diarree meer gehad, maar soms wel juist een beetje té hard (dat je 'm zo niet meer makkelijk kunt platknijpen), dus mss is het geen slecht idee een tijdje de schaal weg te laten ?
Ja hoor, je kan best de ei zonder schaal geven wanneer er al genoeg bot gegeten word.
Bij mij eten ze soms wel de schaal of 'n klein beetje, maar meestal likken ze de ei leeg en laten de schaal liggen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door