Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
#446753
Klopt als een bus! Ik ben er mee opgehouden me bang te laten maken; het komt zoals het komt en met bang zijn verander je er niets aan.
Door Lizzy
#446766
Ik heb toch nog even een vraag over dat 'drager zijn van'. Kijk, als je drager bent van het HIV virus, dan kom je daar dus niet meer vanaf (om het maar zo eens bot uit te drukken). In de boeken en op Internet lees ik dat mensen 'drager' kunnen zijn van de Salmonella bacterie maar dat is niet voor eeuwig. Gemiddeld is de mens (als hij drager is/wordt) niet langer als een paar maanden drager. Ik krijg de indruk dat hetzelfde geldt voor honden? (op Internet heb ik gevonden dat ze een "tijd" de bacterieen uit kunnen scheiden na besmetting. Maar dus niet blijvend).

Schilpadden dragen overigens andere type Salmonella bij zich als kip. Mogelijk dat deze andere vorm/deze specifieke vorm het probleem is geweest (mogelijk omdat het een onbekend type is voor de mens en hond waar we minder afweer tegen hebben)?

Dat brokken wel degelijk salmonella bacterieen kan bevatten bewijst zich wel uit het feit dat brokken erop gecontroleerd worden. Als brokken geen salmonella kan bevatten (nooit), dan blijven ze geen kapitalen uit geven aan de controle erop. En geloof me, er wordt ook regelmatig een partijtje besmet voer onderschept (dat 100.000 keer de maximale hoeveelheid bacterieen bevat als dat het mag bevatten - nogmaals, bij mijn weten is de eis niet steriel). En we weten allemaal dat wanneer er soms een partijtje wordt onderschept: dan is er meer. En ja, de brokken staan stijf van de conserveringsmiddelen (ze houden er tenslotte VLEESbrokken maaaaaanden en soms JARENLANG goed mee), maar goed, was dat allemaal niet het geval: hoe komt het dan dat de ontlasting van brok-etende honden toch salmonella kan bevatten?

By the way: geen plek in huis dat zo stijf staat van de bacterieen als u eigen toetsenbord en muis ;D! Geef je mensen de kost die lekker naar toilet gaan, hun handjes niet wassen en 'lekker' verder gaan zitten tikkeren op hun toetsenbordje. Een WILDgroei aan bacterieen ;D!

Trouwens, wisten jullie dat een groot deel van het hotel-eten in Turkijen behooooooorlijk besmet is met mensenpoep-bacterieen en aanverwante soorten? Hihihi, als je bang bent voor bacterieen: ga vooral niet op vakantie en eet vooral geen kant en klaar voer ;D.

Maar goed, ik ben wel met Sylvia eens dat de angst voor bacterieen enge vormen aan neemt. Als we blijven proberen op alle mogelijke manieren bacterieen uit te roeien: dan komen er steeds meer resistente soorten. Er zijn al veel te veel bacterieen resistent voor AB's.... Ik vind dat eerlijk gezegd een gevaarlijke ontwikkeling.

En voor honden geldt: yep, ze kunnen ziek worden van salmonella. Wat is het alternatief? Volgens mij is het alternatief gevaarlijker.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 18 dec 2005, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door drdrum
#446792
Ik zie de beschermende Ozon laag rond onze planeet
als het afweer systeem van deze aardkloot.Het heeft een duidelijk beschermende functie.
Als er gaten komen in dit immuun-systeem heeft dat direkte gevolgen voor ons menselijke afweermechanisme.Daar komen,simpel gezegd, ook gaten in. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat b.v. Aids zich in dezelfde tijd manifesteerde als de gaten in de ozonlaag.Verzwak je het auto-imuun syst. van de aarde dan verzwakt het auto-imuun syst.van de mens.Als je het externe milieu vervuild vervuil je als gevolg daarvan het interne milieu.Gelukkig is er een natuurwet die ook geldt:Alles veranderd in zijn tegendeel,dus ook deze situatie.
Door conleeuw
#446839
Lizzy schreef: Ik heb toch nog even een vraag over dat 'drager zijn van'. Kijk, als je drager bent van het HIV virus, dan kom je daar dus niet meer vanaf (om het maar zo eens bot uit te drukken). In de boeken en op Internet lees ik dat mensen 'drager' kunnen zijn van de Salmonella bacterie maar dat is niet voor eeuwig. Gemiddeld is de mens (als hij drager is/wordt) niet langer als een paar maanden drager. Ik krijg de indruk dat hetzelfde geldt voor honden? (op Internet heb ik gevonden dat ze een "tijd" de bacterieen uit kunnen scheiden na besmetting. Maar dus niet blijvend).
Ik denk dat er een behoorlijke verschil is tussen bacterieen en virussen, ik denk dat je een voorstelling kan maken dat als je een Herpes virus heb opgelopen kom je er never nooit niet van af, zo ook HIV (nou zal er ongetwijfeld uitzonderingen op de regel zijn, wij weten dat er een vrouw is die HIV positief was en toen niet meer) , als je een bacterieele infectie heb opgelopen, kom je er meestal wel van af. Zo ook het dragerschap, drager van HIV en of bijvoorbeeld Herpes is altijd een drager, drager van een Bacterie, komt er ook wel weer van af.

en als ik alles zo lees over bacterieen, dan hoop ik van harte dat niemand met smetvrees dit stuk leest ;D Ik zelf, nou ik ben niet zo bang van bacterien et al. Nooit geweest, ben ook niet van plan het ooit te worden. Als je zie wat mensen in Africa eten aan rijpe vlees, en ik bedoel echt rijp.... en nooit eigelijk ziek worden, dan moet je toch je conclusies trekken over hoe super gevaarlijk het nou allemaal wel al dan niet is. ;D
Door ~Joke~
#446843
Lizzy schreef:
By the way: geen plek in huis dat zo stijf staat van de bacterieen als u eigen toetsenbord en muis ;D! Geef je mensen de kost die lekker naar toilet gaan, hun handjes niet wassen en 'lekker' verder gaan zitten tikkeren op hun toetsenbordje. Een WILDgroei aan bacterieen ;D!

Wat dacht je van de pinautomaten in winkels en bij banken ;D Zouden die ooit wel eens schoongemaakt worden? Iedereen zit er met zijn vieze vingertjes aan ;D Op sommigen kun je paddestoelen kweken :D
Door Cathelijn
#446907
Wanda schreef: Ik ga een ontsmettingsbedrijf in huren,durf niets meer aan te raken. :D :D :D :D

Tineke
moet je vooral niet onderaan deze pagina kijken:http://www.safetouch.nl/default-nl.htm ;D

Op de site van het voedingscentrum staat ook dat je drager kunt zijn van salmonella, meestal nadat je zelf de gevolgen hebt gemerkt.
Goh, buiktyfus wordt ook veroorzaakt door een type salmonella.
Als je bedenkt wat je allemaal kunt krijgen, wordt je toch stapelgek? Of wat kinderen allemaal kunnen krijgen, je zou bijna denken dat kinderen krijgen alleen nog iets voor ziekenhuizen is (zoals Brigitte Kaandorp ooit zei).

Ik heb een stukje gevonden waarin werd vermeld dat 'vooral reptielen (zie schildpadden) bekend staan om hun veelvuldig dragerschap van Salmonellae en het wassen van de handen na ieder contact met een reptiel, ook wanneer dat gezond is, is dus aan te raden. Om deze reden zijn reptielen, schildpadden incluis, geen geschikte huisdieren voor (gezinnen met) kleine kinderen.'

Bij je hond moet je vooral opletten als je de poep hebt opgeruimd of aangeraakt. De ontlasting is de grootste bron van besmetting. Maar ja, wie gaat er nou niet zijn handen wassen nadat hij aan de poep van zijn hond (of een andere hond) heeft gezeten...
Door Ster
#447145
sylvia schreef: Ik wordt altijd een beetje kriegel van de hedendaagse bacterieangst. Als heel Nederland zijn vaatdoekje 2 weken op het aanrecht laat liggen en dat doekje bomvol met bacterien zit, en je dus meer verspreidt als dat je opveegt wat dan nog, je zou verwachten als je dit leest dat het een godswonder is dat we nog bestaan en niet allang zijn uitgeroeid door kolononies woekerende bacterien uit de keuken.Met de hedendaagse trend van een hang naar een bacterie vrij leven gaan we in de toekomst wel zover komen dat we dood neervallen bij het erste contact met een bacterie. Kijk dat je je vaatdoek wat vaker in de was gooit oke, maar met dettol gooien en weet ik wat voor antibacteriele acties te ondernemen daar word ik dus een beetje benauwd van , nog even en dan kunnen we helemaal nergens meer tegen.
Ik ben het hier helemaal mee eens!

Maar de eerste posting van dit onderwerp geeft wel precies aan wat als serieus argument wordt aangedragen tegen barf: salmonella in uitwerpselen en speeksel van de hond. Als het al waar is dat barfende honden daadwerkelijk meer bacterieen zouden uitscheiden dan niet-barfende honden (waar ik nog niet zo zeker van ben) vind ik dit alsnog een kul-argument tegen barf, omdat onze hele wereld een en al bacterie is. Ik las net nog ergens dat het ook in feta-kaas kan zitten. Nou, ik kook mijn feta-kaas niet, maar leef dus nog steeds. En naast de salmonella staat de wereld natuurlijk nog stijf van overige bacterieen. Echter, als de anti-barf wereld dit argument blijft aandragen en daarbij in het meest ongunstige geval ook nog eens wetenschappelijk aantoont dat barfende honden een hoger salmonella gehalte uitscheiden dan niet barfende honden (dit is al eens aangetoond in een onderzoek gefinanciert door Animal Welfare Foundation Canada, alleen waren de resultaten niet significant, maar zij pretendeerden dat 0% van de niet-barfende honden in hun onderzoek salmonella uitscheidde en dertig procent van de barfende hond wel, wordt die AWF soms gesponsord door eoa brokkenfabrikant, kon ik zo gauw niet zien op hun site?) hoe ga je dan de bacterie schuwende hondenbaas overtuigen dat dat beetje salmonella echt niet opweegt tegen de hoeveelheden waar we toch wel aan worden bloodgesteld? Dat kan nog wel eens een lastige worden.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#447241
Ster schreef: Ik ben het hier helemaal mee eens!

Maar de eerste posting van dit onderwerp geeft wel precies aan wat als serieus argument wordt aangedragen tegen barf: salmonella in uitwerpselen en speeksel van de hond. Als het al waar is dat barfende honden daadwerkelijk meer bacterieen zouden uitscheiden dan niet-barfende honden (waar ik nog niet zo zeker van ben) vind ik dit alsnog een kul-argument tegen barf, omdat onze hele wereld een en al bacterie is. Ik las net nog ergens dat het ook in feta-kaas kan zitten. Nou, ik kook mijn feta-kaas niet, maar leef dus nog steeds. En naast de salmonella staat de wereld natuurlijk nog stijf van overige bacterieen. Echter, als de anti-barf wereld dit argument blijft aandragen en daarbij in het meest ongunstige geval ook nog eens wetenschappelijk aantoont dat barfende honden een hoger salmonella gehalte uitscheiden dan niet barfende honden (dit is al eens aangetoond in een onderzoek gefinanciert door Animal Welfare Foundation Canada, alleen waren de resultaten niet significant, maar zij pretendeerden dat 0% van de niet-barfende honden in hun onderzoek salmonella uitscheidde en dertig procent van de barfende hond wel, wordt die AWF soms gesponsord door eoa brokkenfabrikant, kon ik zo gauw niet zien op hun site?) hoe ga je dan de bacterie schuwende hondenbaas overtuigen dat dat beetje salmonella echt niet opweegt tegen de hoeveelheden waar we toch wel aan worden bloodgesteld? Dat kan nog wel eens een lastige worden.
Ik eet ook mijn eieren met een rauwe dooier en met mij nog heel veel mensen, ook dan kun je met salmonella besmet raken en waarschijnlijk ben ik er wel eens mee in aanraking geweest, wat nu weer niet zegt dat je dan per definitie doodziek wordt. Bavarois wordt ook nog volop gegeten en daar vallen de slachtoffers je ook niet om de oren, ik vindt dit weer zo'n typische heksenjacht materiaal, gebruik maken van de angst van mensen.
Door ~Joke~
#447262
Zo eet ik mijn eieren ook altijd met een rauwe dooier. Mijn hele leven lang al en ik ben er nog nooit ziek van geworden
Door Tineke *
#447276
Rauwe dooier,als in spiegelei?Dan ben ik immuun nu.
Maar het is wel te begrijpen hoor dat de mensen bang worden.
Ik geef sinds 3 mnd.rauwe kip en moest echt wat overwinnen,als je dan zo iets tegenkom ben je toch wat huiverig.
Maar het is mijn beslissing en ik blijf er bij.Risico loop je met alles.

Tineke
Door Mevroi Kruim
#447449
Erger nog, ik maak m'n eigen mayonaise. Meestal trouwens wel van eieren van eigen kipjes, maar nu dus effe niet want de dames hebben winterstop :P

Ik wordt zelf wel moedeloos van die hysterische bacteri-angst. Zoals drdrum al zegt: vijanddenken. Spijker op kop. En een volgens mij uit Amerika overgewaaide onzin. Laatst een Amerikaanse meegemaakt die beslist niet een broodje wilde eten dat 15 minuten onafgedekt op een schaal had gelegen. ??? ??? malende die Yanks ;D

Bacterien en virussen zijn overal. Sterker nog, zonder bacterien zouden wij niet kunnen leven, onze darmen zitten er vol mee en da's maar goed ook want zelf kunnen wij vanalles niet verteren. Bacterien verwerken afval, eencelligen produceren het grootste deel vand e zuurstof die wij nodig hebben, in al onze cellen zit een ingekapselde rudimentaire bacterie ingebakken die het celfabriekje draait, kortom de enige zinnige manier om ermee om te gaan is ermee te leren leven. Je kunt ze onmogelijk afdoende bestrijden en bovendien teken je daarmee je eigen doodvonnis.
Gezondheid bevorderen is tig keer zo zinvol als ziekte bestrijden. Als je gezond bent, je afweer is in order, je eet goed en leeft gezond dan kun je met bactieren en virussen prima uit. Alleen als dat niet het geval is, dan moet je uitkijken, maar dan nog.
Door drdrum
#447491
De beste reclame voor vers vlees voeding zijn jullie dieren.
Als ik hier naar foto's kijk van jullie huisdieren zie ik allemaal glanzende vachten,heldere ogen.Kortom gelukkige huisdieren.
Een betere reclame voor BARF bestaat er echt niet.
Kijk nog maar eens goed naar je dier.Ze stralen wat uit.Zeker als je naar de arme stakkers kijkt die ons allemaal omringen.Je moet het natuurlijk wel zien.
Het zijn onze dieren die ons bindt en sterk maken.
Voorop lopen in een zinnige beweging is niet altijd makkelijk.Jullie doen het! Met alle onzekerheden die daar bij horen.Als men blijft zeiken doe ik de oog kleppen even op,en als ze dan nog doorgaan laat mijn trouwe viervoeter z'n mooie schitterende schone witte tanden wel even zien of gaat even in de volle zon staan!Mensen die nog veel moeten leren noem ik liefdevol:"Mijn jongere broeder/zuster".Vertrouwen!!
Door Jolly
#447544
Om toch even terug te komen op de oorsprongelijk vraag, of honden drager kunnen zijn van salmonella.

Het antwoord daarop is duidelijk: Ja
Ook wij mensen kunnen drager zijn van salmonella.

Een oudpluimveehouder kreeg jaren geleden salmonella Java in zijn stallen, dit is een hele erge variant. Hij en zijn vrouw deden er alles aan om het te voorkomen, lieten speciale reinigingsmensen komen om de stallen zo grondig te ontsmetten dat het Java-gedoe er toch echt niet meer in zou zitten, voordat de stallen werden ingericht controle gedaan, java vrij, toen hij klaar was voor de kuikens, java vrij, met kuikens erin java vrij, om de 2 weken telkens getest java vrij en bam 1 week voordat ze naar de slachterij weer JAVA.
Ze kregen nu zelf ook controle en ook hun hond, ze bleken alledrie drager te zijn, de hond moest worden afgemaakt vonden de inspecteurs, maar die hond kwam nooit in de stallen, dus de eigenaren met de Da een kuur ontwikkeld, na 2 maanden hond Java vrij
(let wel ondetussen hadden de stallen dus aldie tijd leeg gestaan, dus geen inkomsten voor deze mensen)
Na al deze gebeurtenissen, hadden ze geen zin meer verder te gaan met het pluimveegebeuren, ze hebben alles laten reinigen (weer) en verkocht.
Of de nieuwe eigenaren er ook last van hebben weten we helaas niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door