Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tieneke
#438806
Nelly schreef: O, maar dat gebeurt hier ook wel hoor, daarvoor hoef je niet van die bruine monsters te hebben. Dat gaat met witte ook. ;) ;D ;D
;D ;D
Door conleeuw
#438963
roefus schreef: Gepraat worden mag (naar mijn idee) over álles.
Maar, naar ik hoop, over dit soort ideeën niet teveel.
Blij toe dat menigeen laat horen het geen goed idee te vinden.
Ik denk altijd maar, elke discussie heeft een toegevoegde waarde, al is het alleen maar om duidelijk te maken wat je zelf absoluut niet wil en hoe je over iets denk, en om inzicht te krijgen hoe andere over een onderwerp denken.
De "gekke" ideen die mensen hebben in deze wereld hebben wij gewoon ook nodig, want pas dan weten wij zeker dat wij "normaal" zijn ;D
Door roefus
#439048
Jaren geleden wandelde ik wel 's met iemand, die zo 'natuurlijk' met zijn hond omging.
Dat vond ik wel leuk, ik voerde zelf ook rauw spiervlees, orgaanvlees enzovoorts.
En was toen ook al redelijk gekant tegen een louter brokkenmenue (altijd geweest trouwens).
Voedingsideeën kunnen verschillend zijn, maar goed.
Totdat ik erachter kwam dat die mooie meneer in een weiland zijn hond losliet.....om....jaja....een fazantje te vangen. Ik kwam erachter dat dat niet alleen voor fazantjes gold, evengoed voor konijnen enzovoorts.
Ik had er ook meteen genoeg van.
Dat 'samen wandelen' meteen gestaakt.

Pakweg een paar maanden later, was die hond de tuin ontvlucht (over een flinke omheining) en had een konijnte van de buren te pakken. Uit het konijnenhok gehaald, dat daar voor de kids was neergezet.
Dat heeft hij nog 'goed' kunnen maken, maar dat lukte niet meer toen een hele tijd later een katje gepakt werd en in één ruk doodgebeten.
Meneer heeft zijn hond laten inslapen, anders pikte de hele buurt hem niet meer.

Ja, het zijn excessen.
Maar ik heb het nog steeds leuk gevonden (en mijn honden ook) dat ik mijn hond(en) los kan laten lopen.
Ravotten, rennen, spelen, zwemmen.
En het komt alle hondenbezitters ten goede, als dat nog een beetje mogelijk blijft.
Er is al kritiek genoeg op viervoeters.
Door conleeuw
#439068
ik heb een rasechte jager, deerhound werden tot niet zo lang geleden gebruikt in de hertenjacht, ik weet wel zeker als ze een keer heb gejaagd dat er geen houden meer aan is, dus ik vermijdt het als de pest, als ik ook maar iets zie,moet ze meteen bij mij komen, ze is nu twee en het is tot nu goed gegaan. Dus los van het feit dat ik vindt dat het in deze tijd niet kan, zal ik alles op alles zetten om te zorgen dat Jazz niet op jacht ga. ;D , want in een woeste achtervolging zal ze maar een weg overkruizen. Ik ken ook mensen die windhond achtige hebben die jagen, al zij het per ongeluk zo gekomen of honden uit landen waar ze voor de jacht werden gebruikt, en voor sommige blijft het een probleem, de honden blijven jagen, en inderdaad als de poes of konijn van de buren daar de dupe van is, is het einde zoek. Ik geloof ook niet dat er iemand hier op Barfplaats is die zo voert, ik denk meer dat dez vraag uit nieuwschierigheid is gesteld, maar er zal ongetwijfeld ook in Nederland mensen zijn die daar geen kwaad in zie, ik weet in ieder geval dat het voor mij geen optie is ;D want dan was het einde leuke veluwe wandelingen :( en daar heb ik nou juist honden voor, om lekker mee te wandelen. ;D
Door roefus
#439073
Ja, als een hond eenmaal een jager was, dan zal het ook wel moeilijk zijn.
Maar, het is natuurlijk iets anders dan het bewust aanleren daarvan.....
Gewoon, omdat die vent indertijd dat zelf blijkbaar zo leuk vond.

Maareh, ik vind het wel leuk dat jij hierover schrijft.
Al gaat het nu een beetje buiten de discussie om.
Maar ik zit zelf al een poosje te twijfelen.
Heb eigenlijk altijd vaak herders gehad, maar ook altijd een hond uit de opvang.
En ik lees al eens herhaaldelijk op die greyhounds-pagina, die opgevangen worden vanuit Spanje, na een ellendig leven.
En elke keer durf ik het niet goed aan, net omdat het vaak honden zijn die een renbaan- en jacht-leven achter de rug hebben.
En achter alles aan schieten.
Dan kan ik dus denken: houd ik dat hondje maar aangelijnd.
Maar dat is natuurlijk minder, als die andere constant los loopt, daar waar het kan.

Dit is natuurlijk even buiten dit boekje om, maar ik kwam er door jouw verhaal op.
Dat toch maar geen greyhound of galgo opvangen?
Ik weet het nog steeds niet.
Sommigen zijn wél aan katjes gewend (dat is sowieso een must).

groetjes.
Door evds
#440039
Ik zie dat er na mijn berichtje een hele verhandeling is ontstaan over het toelaten dat je hond op "wild" jaagt.
Nou dat mag bij mij dus ABSOLUUT niet!! En .... dat DOEN ze ook niet!! Bij twee van mijn honden kan er een konijn of hert voor ze wegspringen ze gaan er NIET achteraan en als ze toch even in de fout gaan is een simple THAT'LL DO genoeg om de jacht te stoppen en ze aan mij zijde te krijgen.
Mijn derde hond is een ander verhaal. Zij jacht (als ze de kans zou krijgen) op alles en loop dan ook niet los. Zij is ook degene die muizen vangt. Maar ik sta daar dan altijd pal bij. Dat is de enigen bezighied waarbij ze haar zo diepgewortende jachtinstinct kan volgen. Ze is dan uiterst geconcentreed bezig en vangt zo af en toe een muisje, nou dat vind ik echt geen bezwaar. Veel humaner dan een klem.

En ook ik zal nooit konijnen of wat dan ook levend kopen om voor mijn honden te "gooien", want ook ik vind dat zeer "onpedagogisch"

;)
Door roefus
#440091
Sorry, als ik heel fanatiek reageerde.
Ik begrijp bést dat er honden zijn MET jachtinstinct en honden die dat 'wat minder' hebben.

Die hele discussie.....ging mij erom......dat het niet 'bewust' moet.
Om het ze 'aan te leren' dus.

Zou ook denken dat dan álles in discrediet kwam.
Zelfs met de 'jachtvoorschriften'....met de 'dierenbescherming'......met 'natuurbehoud' enzovoorts.......

Uiteindelijk zou het onszelf aantasten.......als we geen 'veirvoeters' meer kunnen laten rennen en draven.

Vind het fijn dat deze discussie ook het tegendeel oproept.
Daar zijn discussies voor, al is het niet altijd zo leuk.

Bedankt.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#441477
roefus schreef: Gepraat worden mag (naar mijn idee) over álles.
Maar, naar ik hoop, over dit soort ideeën niet teveel.
Blij toe dat menigeen laat horen het geen goed idee te vinden.
Waarom over dit soort dingen niet teveel ? Ik denk dat de mensen die hier positief tegen over staan een hele kleine minderheid is en dat die mensen niet eens hier op bp zitten.
Ik denk ook zelfs dat het niet uitmaakt met honden of ze barfen , kvv of brokken eten wat betreft het vangen van wild, ik denk zelfs dat het meeste wild doodgebeten wordt door brokken eters.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door