Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gaitkeeper
#29381
Lizzy schreef: Kalveren die geboren worden bij Biologische melkkoeien worden ook dezelfde dag al bij de moeder weggehaald. Ze gaan:

A)Naar een kalfmesterij waarna ze na een paar maanden (op TE jonge leeftijd) geslacht worden. Er bestaan dus geen biologisch kalfmesterijen. Kalfsvlees is per definitie dieronvriendelijk en dus niet-biologisch.
B)Een rundvlees mesterij. Deze kan wel of niet biologisch zijn. Maar bij de biologische mesterijen worden ze dus niet op "kalver-leeftijd" geslacht maar op "runderleeftijd". De botten van een rund zijn dus ongeschikt voor de barfer.
C)Als het een vrouwtje is worden ze misschien weer zelf melk-koe.

Overigens zijn er een aantal biologisch melkveeboeren een test aan het doen om de kalveren bij de moeder te laten na de geboorte. Dit doen ze omdat de consument (bijv. ikke) het totaal ONACCEPTABEL vind dat zij zo slecht/rot/gemeen met hun kalfjes omgaan. Want welke idioot haalt nou een moeder een baby op de dag van geboorte uit elkaar!! Dat doen ze omdat men vindt dat het kalf teveel melk van ma drink dat bestemt is voor de mens... Maar goed, de mensen die voor Biologische melk kiezen zijn dus dierenwelzijn bewust en vinden het dus NIET OKAY dat er dieronvriendelijk met het kalf van een biologische/demeter koe wordt omgegaan. En ze doen het ook (die test) omdat blijkt dat moederkoe en kalf het beide veel beter doen wanneer ze bij elkaar mogen blijven.

Wanneer moeder en kalf bij elkaar mogen blijven:

1)Herstelt mams heel snel van de bevalling
2)Ligt het kalfje niet de hele dag apatisch in een stal
3)Schijnt het kalfje helemaal niet zoveel te drinken als men dacht en blijft er dus heus nog wel wat over voor de mens
4)Hebben het kalfje en de moeder het zichtbaar erg leuk samen en genieten ze erg van elkaars aanwezigheid
5)Heeft de moeder ook veel meer lichaamsbeweging omdat ze met het kalf huppelt en speelt en dit komt de gezondheid van de koe weer ten goede
6)Is het kalf veel sterker en minder bevattelijk voor allerlei ziektes en hoeft dus beduidend minder medicijnen
7)Schijnt het kalf uiteindelijk beter te smaken wanneer het geslacht wordt.....

Wie weet gaan alle biologische melkvee-boeren dit ooit implementeren. Tot die tijd gaat men dieronvriendelijk om met de kalveren van de zogenaamde diervriendelijke koeien.
Nu begrijp ik jouw redenatie. Ben het er helemaal mee eens alleen wat bedoel je met te jong Lizzy ?
Bedoel je daarmee dat je vindt dat elk dier recht heeft op een paar jaar leven?

Het blijft in mijn belevingswereld allemaal zo ontzettend dubbel en ik blijf mezelf ook ontiegelijk hypocriet vinden en probeer hier een weg in te vinden die mijn geweten zoveel mogelijk kan dragen (of kan wegstoppen :-[)
Ik wil dus zoveel mogelijk dat mijn honden overblijfselen eten van beesten die voor menselijke consumptie geslacht worden.
Maar aan de andere kant voer ik het meest compleet en kan daarop geen invloed uitoefenen (weggestopt dus).

Uiteindelijk was ik beter afgeweest met dat konijn ja. :-[ :-X :'(
Door Lizzy
#29387
Nu begrijp ik jouw redenatie. Ben het er helemaal mee eens alleen wat bedoel je met te jong Lizzy ?
Bedoel je daarmee dat je vindt dat elk dier recht heeft op een paar jaar leven?
De kalfjes worden inderdaad bij maximaal 6 maanden geslacht. En een rund kan wel 30 jaar oud worden. Ik vind dat zo'n jong leven vernietigen eigenlijk echt niet kunnen. Ik zou denken dat alle dieren tenminste recht hebben op een paar leuke jaren voordat ze geslacht en opgevreten worden. Met de nadruk op LEUKE jaren...
Het blijft in mijn belevingswereld allemaal zo ontzettend dubbel en ik blijf mezelf ook ontiegelijk hypocriet vinden en probeer hier een weg in te vinden die mijn geweten zoveel mogelijk kan dragen (of kan wegstoppen :-[)
Ik wil dus zoveel mogelijk dat mijn honden overblijfselen eten van beesten die voor menselijke consumptie geslacht worden.
Maar aan de andere kant voer ik het meest compleet en kan daarop geen invloed uitoefenen (weggestopt dus).

Uiteindelijk was ik beter afgeweest met dat konijn ja. :-[ :-X :'(
Ik begrijp precies wat je bedoelt! Ik vind het geven van kalfs en lamsbotten dus eigenlijk niet kunnen en ik kan het regelmatig nauwelijks met mijn geweten verenigen. Ik troost mezelf nog met het feit dat wij het zelf niet eten, maar ECHT helpen doet dat ook niet. Ik vind het waardeloos. En ja, ik probeer het weg te drukken. En ja, da's hypocriet. We doen ons best en daar probeer ik het dan een beetje leefbaar mee te houden. Ik geef uitsluitend biologische scharrelkippen, scharrelparelhoen en biologisch rundvlees/hart en biologische eieren, maar dan houdt ik nog steeds over: lamsvlees en botten, kalkoenvlees en kalfsbotten uit de bio-industrie. Waardeloos :'(!

Ik heb natuurlijk wel zitten denken om deze bio-industrieproducten te laten vervallen, maar dan heb je gewoonweg te weinig variatie in het menu (vind ik).... Dus het is schipperen ja. Misschien neem ik hierna ook wel weer een konijn ipv honden! Weet je wat mij ideaal lijkt? Om een boerderij te hebben waar ik mijn eigen vee kan houden als voedsel voor mijn honden. Gewoon een paar schapen en geiten en kippen en konijnen enzo en deze allemaal een geweldig leuk leven bieden en ze op een gegeven moment laten slachten. Als voer voor de honden. Maar ja, of ik dat kan? Ik vrees dat al deze dieren zoals gewoonlijk binnen 1 uur allemaal een naam hebben en ik ze te lief vind en dus niet meer kAn laten slachten....

Maar goed, neemt niet weg dat ik hier over na blijf denken en het hier moeilijk mee blijf houden. Dus, welkom bij de club! Misschien vinden we er toch een keer een fatsoenlijke oplossing voor!

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#29389
Ik heb net diervriendelijk lamsvlees gevonden. Kost alleen "1400 gram Prijs € 17,00". Dan mag ik er wel 10 krantenwijken bijnemen... misschien toch verstandig om hierna 1 hond te nemen en dan iets van een dwerg-modelletje ;D
Door roger
#29398
<<Het DNA-verschil tussen een mens en een regenworm scheelt ook weinig, maar toch eten we heel anders ;)<<


juist ja, en je kan onderling ook mensen en regenwormen kruizen, net zoals wolven, honden en coyotes

<<Tja. waarom wetenschappelijk oz, ik wil mijn vrienden, dierenartsen e.d. evt. ook kunnen overhalen en die willen eerst proof!<<

Laat jouw vrienden dierenartsen eerst maar eens bewijzen dat brok gezond is;

Volgens mij ben jij een brokkenfabrikant of dito verkoper.

Gr.
Roger
Door roger
#29399
<<En tussen de mens en de chimpansee zit maar 0,4 % verschil !
Wat eten die eigenlijk ? ;D<<


alles, ook vlees al het erop aankomt !

gr.
Roger
Door meesmerel1
#29400
Nope, ben ik niet...!!! Maar ik bespreek al de dilemma's die in me opkomen! Ik ben jurist en mijn zus studeert diergeneeskunde. Ik heb wel een kennis die een dierenwinkel heeft, maar hij is best in voor andere ideeen en zoekt nu voor me uit waar hij kk versvlees kan inkopen!

Nb. idd. wolven en honden kunnen kruizen en daarruit blijkt dat ze sterk aan elkaar gerelateerd zijn. Het DNA-profiel zegt dat niet...

Oja, ik vond nog een link over vitaminen en koken. Ik heb het nog niet helemaal gelezen dus ik kan niet echt zeggen of het wetenschappelijk verantwoord is of gewoon gelul...

http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-coo ... d-1a.shtml
Door roger
#29401
<<Bedoel je daarmee dat je vindt dat elk dier recht heeft op een paar jaar leven?[quote][/quote]De kalfjes worden inderdaad bij maximaal 6 maanden geslacht. <<

Lizzy,


Heb je ja al eens afgevraagd hoeveel jonge dieren, die in de natuur geboren worden de leeftijd van 6 tot 10 maanden bereiken.

Wat verder niet wil zeggen dat ik het volledig met je eens ben over het biologisch verantwoord houden van dieren.


Gr.
roger
Door roger
#29404
<<Nb. idd. wolven en honden kunnen kruizen en daarruit blijkt dat ze sterk aan elkaar gerelateerd zijn. Het DNA-profiel zegt dat niet...<<


Wetenschappers kunnen ook geen onderscheid maken tussen het spijsverteringstelsel van een wolf en een hond en een coyote.

Een wolf en een coyote zijn toch duidelijk vleeseters, tenminste als we David Mech mogen geloven, een der meest vooraanstaande wolvenexperts ter wereld;

Vermits bovenstaande is dus een hond ook duidelijk en vleeseter van nature.

Voor mij is het héél eenvoudig, een da. die vleesvoeding afkeurd, en aan brokvoeding de voorkeur geeft, heeft zijn huiswerk niet gemaakt en gaat voor de poen en niet voor de gezondheid van het dier.

Meesmerel, ik denk dat dierenartsen, die er echt voor open staan heel veel kunnen opsteken uit het boek van Dr. Tom Lonsdale, een australisch dierenarts.
Je vind hem op http://www.rawmeatybones.com en ik weet zeker dat ze hem altijd mogen mailen met allerlei vragen terzake !
Zijn hele verhaal en strijd tegen de brokken industrie is wetenschappelijk onderbouwd.


Gr.
Roger
Laatst gewijzigd door roger op di 09 dec 2003, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door meesmerel1
#29406
Hoi Roger,

dat honden/wolven etc. vleeseters zijn is duidelijk! Dat zal ik ook niet ontkennen. Ik wilde alleen aangeven dat het DNA-profiel niet alles zegt. That's all!

Dierenartsen die voor het geld zouden kiezen vind ik wel iets kort door de bocht. Volgens mij is het gewoon wat ze leren op de universiteit en tja als daar niet gerept wordt over versvlees voeren....
Mijn zus is tweedejaars diergeneeskunde in Gent, dus ze heeft nog niks van doen met geld...
Door roger
#29410
<<Mijn zus is tweedejaars diergeneeskunde in Gent, dus ze heeft nog niks van doen met geld...<<


Nu nog niet Meesmerel maar van het moment dat ze er begint over na te denken om een eigen praktijk te beginnen zal ze gegarandeerd benaderd worden door die fabrikanten, net zoals ze benaderd zal worden door de pharmaboys uit de veterinaire sektor.

Als je nog op zoek bent naar een kerstcadeau voor haar, Raw Meaty Bones van Tom Lonsdale is volgens mij een prima cadeau voor een aankomend dierenartse.

Ik heb het ooit laten lezen aan een da. hier in het dorp en haar reactie hierop naar een collega toe waar ik toevallig bij stond was hetvolgende:

"Prima boek ,moet je zeker ook eens lezen, correct weergegeven ......maar tegen onze winkel"

Zegt alles toch !

Gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door roger op di 09 dec 2003, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Janet
#29420
meesmerel1 schreef: Hoi Roger,

dat honden/wolven etc. vleeseters zijn is duidelijk! Dat zal ik ook niet ontkennen. Ik wilde alleen aangeven dat het DNA-profiel niet alles zegt. That's all!
Niet alles, wel veel. Op andere vlakken van biologie wordt er wél verband gelegd met DNA-profielen tussen verschillende dier- en plantensoorten. Waarom zou dat voor de hond/wolf/etc ineens niet gelden ???
meesmerel1 schreef: Dierenartsen die voor het geld zouden kiezen vind ik wel iets kort door de bocht. Volgens mij is het gewoon wat ze leren op de universiteit en tja als daar niet gerept wordt over versvlees voeren....
Mijn zus is tweedejaars diergeneeskunde in Gent, dus ze heeft nog niks van doen met geld...
Het is niet kort door de bocht, zéker niet voor een aantal praktiserende dierenartsen. Voor je zus zie ik hier juist een uitstekende mogelijkheid om met de natuurlijke voedingen voor honden (en katten) en deze kennis in de praktijk te brengen ;D.
Door roger
#29421
<<leuke link

http://jrm.library.arizona.edu/data/1975/281/4mein.pdf<<


Misschien wel , misschien niet, het staat in ieder geval haaks op hetgeen Mech schrijft / wolf and coyote scats are similar in appearance so researchers studying wolf foods habits in areas with both species must be apble to separate them, en dan gaat ie verder met te schijven dat het enige verschil , het verschil in grote is.

Dan vraag ik me af of die link hierboven niet net iets te enthousiast wil bewijzen dat coyotes geen predatoren zijn van vee, net zoals Farley Mowat deed in zijn boek Never Cry Wolf waar hij met zijn muizenverhaal op de proppen kwam, en waar we het al eens over gehad hebben dacht ik.


Gr.
Roger
Laatst gewijzigd door roger op di 09 dec 2003, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#29422
<<Niet alles, wel veel. Op andere vlakken van biologie wordt er wél verband gelegd met DNA-profielen tussen verschillende dier- en plantensoorten. Waarom zou dat voor de hond/wolf/etc ineens niet gelden ???<<

Janet, in het geval van hond/wolf/coyote/dingo en jakhals , samen met het feit dat die allen met mekaar kunnen gekruisd worden en jongen voortbrengen die op hun beurt ook vruchtbaar zijn zegt dit gewoon wel alles.


gr.
roger.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door