Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nikass
#3468994
Hoi ik heb een vraagje: zijn hazenschouders erg hard, net als rug? Of valt het mee?
Mijn honden zijn gek op haas, maar ik voer geen té harde botten, omdat één van mijn honden daar niet het geduld voor heeft en dan grote stukken inslikt.
Van haas voerde ik tot op heden alleen rib/borst, orgaan en kvv.

Dank je wel
Door Cindy de Wolf
#3469000
Tsja een ieder heeft een iets andere definitie van hard maar ik vind ze vrij hard en ze behoren zeker tot de gevorderden barf botten. Mijn markiesjes en middelmaatjes dus tot 15kg honden krijgen het niet/nauwelijks klein. Mijn golden wel maar je hoort echt wel dat het harder bot is.Ik koop ze wel altijd maar gooi ze door mijn vleesmolen heen want ze zijn hier wel allemaal dol op haas.
Gebruikersavatar
Door pike
#3469002
Mijn Fauven vroeger (11, 15 en 17 kg) aten hazenbout en hazenschouder zonder problemen. Maar ja, die vraten ook lamskoppen en reekoppen en daar bleef vrijwel niets van over. Hooguit een stukje van een paar centimeter van een kaak en een paar kiezen. Maar dat waren toen wel doorgewinterde barfhonden. Ties met zijn half jaar en nauwelijks barf ervaring kan dat soort dingen echt niet eten, en die hazenschouders denk ik dus dat ook nog te hard voor hem zijn.
Door Nikass
#3469048
Dank jullie. Ik heb een hond met een hyena gebit, die bijvoorbeeld zonder problemen kalkoendij eet. Maar, het probleem is, hij is zó niet voorzichtig, en heeft altijd haast met eten. Als het te makkelijk/te klein is (eendennek, kipvleugels) dan probeert hij niet eens te kauwen. Maar als het wat moeilijker is, en dus wat hem betreft te lang duurt, dan gaat hij na een paar keer kauwen toch maar vast beginnen met slikken ::)
Iets er tussenin gaat dus het beste, en dan is hij wat betreft vleesbot ook nog kieskeurig wat hij lekker vindt (spiervlees en orgaan lust hij alles) en heeft hij gevoelige maag/darmen. :cool:
Vooralsnog blijft het een beetje beperkt tot kipkarkas, eendenkarkas, lamsribben, reeribben en hazenborst.
Kalkoendij durf ik zelf toch niet meer zo goed, ook al ging het destijds dus wel goed.
Konijn, fazant, duif, patrijs, zalmkop, vis, lust hij niet. Kwartel eet hij goed, maar krijgt hij diarree van. Kip en haas lust hij graag :)
Ach ja, we redden ons wel hoor. Ik voer deels barf, deels kvv.
Maar ik vind barf voeren nou eenmaal leuk :biggrin2: , zeker ook omdat je mijn andere hond niet blijer kan maken dan met "echt" eten; zij is een perfecte barf eter. Altijd rustig, zorgvuldig, genietend. En álles gaat op. Ze heeft een keer zelf een haas gevangen en opgegeten. Er bleef helemaal niets van over.
Mijn reu ving een keer in ons weiland een konijn. Hij liep er mee rond, maar daar bleef het bij. Hij hield mijn teefje op afstand, terwijl je haar zag denken: wanneer gaan we nou eten?
Door smulpaap
#3469108
Lizzy schreef: zo 03 mar 2024, 08:14 Ik vind het hard, haas.
Ik ook . Haaskarkas zeker . OerVoer had altijd wel mooi bevleesde karkassen
Maar die kale krengen voer ik niet meer
Gebruikersavatar
Door pike
#3469116
Vroeger ::) :biggrin2: toen er nog lijntjes waren… dozen vol fantastische haasachterbouten via Ramzes, dozen met hele mooie haaskarkas van Lida…
en die konijnenniertjes, helemaal schoon en netjes op een schaaltje! Speciaal voor die lijntjes heb ik er toen een vrieskist bijgekocht zodat ik ook kon meedoen…
Door smulpaap
#3469125
pike schreef: ma 04 mar 2024, 18:45 Vroeger ::) :biggrin2: toen er nog lijntjes waren… dozen vol fantastische haasachterbouten via Ramzes, dozen met hele mooie haaskarkas van Lida…
en die konijnenniertjes, helemaal schoon en netjes op een schaaltje! Speciaal voor die lijntjes heb ik er toen een vrieskist bijgekocht zodat ik ook kon meedoen…
Ja . En wilde konijnen in de vacht . Een moord deden ze er voor . Ik heb nog foto's. Stonden ze in een besneeuwde tuin haas te eten . Leuk effect in de sneeuw :biggrin2:
En de prachtige ganzen van ome Bob
Gebruikersavatar
Door pike
#3469128
smulpaap schreef: ma 04 mar 2024, 19:49 Ja . En wilde konijnen in de vacht . Een moord deden ze er voor . Ik heb nog foto's. Stonden ze in een besneeuwde tuin haas te eten . Leuk effect in de sneeuw :biggrin2:
En de prachtige ganzen van ome Bob
Ja Bob wordt hier ook gemist. Die had later ook wilde konijnen.
Door Cindy de Wolf
#3469133
Bob doet het nog wel maar in mindere mate.
En er zit een vleesman in Bodegraven. Die heeft zelfde kwaliteit gans, zwaan, patrijs als Rita. Ik had nu hele patrijsjes voor 4 euro pkg alles erop en eraan. Ganssv was 3,50pkg, fazantsv 4,00 pkg en haaskk was 4 euro pkg, was wisselend van heupstukjes, tot dik bevleesd, tot kaalrugkk, tot ribbetjes alles zat wel vermengd in een blok van 10kg.
Gebruikersavatar
Door pike
#3469146
Cindy de Wolf schreef: ma 04 mar 2024, 20:42 Bob doet het nog wel maar in mindere mate.
En er zit een vleesman in Bodegraven. Die heeft zelfde kwaliteit gans, zwaan, patrijs als Rita. Ik had nu hele patrijsjes voor 4 euro pkg alles erop en eraan. Ganssv was 3,50pkg, fazantsv 4,00 pkg en haaskk was 4 euro pkg, was wisselend van heupstukjes, tot dik bevleesd, tot kaalrugkk, tot ribbetjes alles zat wel vermengd in een blok van 10kg.
Ja, maar Bob zit tegenwoordig te ver weg. Bodegraven bijna net zo ver. Voor Smulpaap geldt hetzelfde natuurlijk. En een 10kg blok zou ik voor één hondje trouwens niet meer aan beginnen. Heb er geeneens de vriesplek meer voor.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3469152
Cindy de Wolf schreef: ma 04 mar 2024, 20:42 Bob doet het nog wel maar in mindere mate.
En er zit een vleesman in Bodegraven. Die heeft zelfde kwaliteit gans, zwaan, patrijs als Rita. Ik had nu hele patrijsjes voor 4 euro pkg alles erop en eraan. Ganssv was 3,50pkg, fazantsv 4,00 pkg en haaskk was 4 euro pkg, was wisselend van heupstukjes, tot dik bevleesd, tot kaalrugkk, tot ribbetjes alles zat wel vermengd in een blok van 10kg.
Kan je bij die vleesman in Bodengraven zelf bestellen en ophalen?
Is er een minimum afname dan?
Heb je daar contactgegevens van ( mag uiteraard in pb)?
Door Cindy de Wolf
#3469163
pearlsofpassion schreef: ma 04 mar 2024, 23:01 Kan je bij die vleesman in Bodengraven zelf bestellen en ophalen?
Is er een minimum afname dan?
Heb je daar contactgegevens van ( mag uiteraard in pb)?
Ja je kan bestellen en ja je kan afhalen na overleg. Voor contact gegevens moet je even pb sturen aan Inge Bijlsma. Zij heeft nu 2* voor mij meegenomen.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3469217
Voor pup Lily (ze komt de 17de) heb ik via de hazenmeneer complete gemaalde karkassen (incl organen, buikflappen).
Daarnaast wil ik haar wel al de ribbetjes geven. Emy eet dan de ruggegraat.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3469226
Cindy de Wolf schreef: di 05 mar 2024, 05:15 Ja je kan bestellen en ja je kan afhalen na overleg. Voor contact gegevens moet je even pb sturen aan Inge Bijlsma. Zij heeft nu 2* voor mij meegenomen.
Is zij hier lid?
Ik vind haar niet terug..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door