Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3468835
Ties is zijn barf begonnen met 45% vleesbot wat ik al na twee dagen verhoogd heb naar 50% want zijn ontlasting was erg zacht. Met 50% is het beter maar evengoed poepte hij op kvv nog steviger. Maar het percentage verder ophogen durf ik niet goed, dan blijft er zo weinig over voor vlees :-\ 35gr naast 135gr bot per maaltijd. Als er nog een beetje vet en een velletje aan zit blijft helemaal niet veel puur spiervlees over. Ik zou het dan liever zoeken in wat steviger bot en ik hoop dat het straks met konijnkarkas al verder verbetert. Tot nu toe heeft hij kipnek, kwartel en kiprugstuk gehad. Vandaag begint hij aan de eendennek en over 4 dagen aan het konijnkarkas. Dat karkas is de rug met de ribben, dus niet de zachte puntmutsjes. Als zijn systeempje het konijnkarkas goed verwerkt kan ik hem dan ook al reeribstuk geven? Konijnenkoppen? En de zachte botten vogelbotjes skippen? Of is dat teveel van het goede?
Hij is nu een half jaar en krijgt 480 gram (50-20-20-10) bij een gewicht van ca. 11,5 kg, verdeeld over twee maaltijden per dag.
Door Lizzy
#3468845
pike schreef: do 29 feb 2024, 07:33 Ties is zijn barf begonnen met 45% vleesbot wat ik al na twee dagen verhoogd heb naar 50% want zijn ontlasting was erg zacht. Met 50% is het beter maar evengoed poepte hij op kvv nog steviger. Maar het percentage verder ophogen durf ik niet goed, dan blijft er zo weinig over voor vlees :-\ 35gr naast 135gr bot per maaltijd. Als er nog een beetje vet en een velletje aan zit blijft helemaal niet veel puur spiervlees over. Ik zou het dan liever zoeken in wat steviger bot en ik hoop dat het straks met konijnkarkas al verder verbetert. Tot nu toe heeft hij kipnek, kwartel en kiprugstuk gehad. Vandaag begint hij aan de eendennek en over 4 dagen aan het konijnkarkas. Dat karkas is de rug met de ribben, dus niet de zachte puntmutsjes. Als zijn systeempje het konijnkarkas goed verwerkt kan ik hem dan ook al reeribstuk geven? Konijnenkoppen? En de zachte botten vogelbotjes skippen? Of is dat teveel van het goede?
Hij is nu een half jaar en krijgt 480 gram (50-20-20-10) bij een gewicht van ca. 11,5 kg, verdeeld over twee maaltijden per dag.
Ik zou van kwartel en kipsrugstuk serieus meer durven geven hoor. Zeker kwartelbotjes gaan nergens over. Ik vind van konijnkarkas en kwartel naar reerib best een flinke stap. Geen idee hoe hard die ribben zijn? Ik zou zelf in ieder geval de lengte van de ribben af knippen en deze weggooien (ik heb een trauma qua ribben, Linga die een 12 cm, of was het 14 cm? in 1 keer inslikte). Konijnenkoppen zou ik ook durven geven. Die zijn wel hard trouwens en daar poepen ze ook vrij harde ontlasting op hier. Zachte vogelbotjes kunnen ook. Op deze leeftijd gaf ik ook parelhoen maar ook haaskarkas.
Door smulpaap
#3468847
De reeribjes zijn echt boterzacht . Die van Kiezenbrink hé.
Ik vindt konijnkarkas harder dan de ribben
En ik zou net als Lizzy bv parelhoen nemen , of fazantkarkas
Konijnkop is best hard

En idd zou ik slechts kwartel en kiprugstuk voeren dan zouden ze hier ook slappe(re) ontlasting hebben
Gebruikersavatar
Door pike
#3468860
Parelhoen kan ik idd bestellen. Fazantkarkas zie ik nergens meer staan tegenwoordig. Dat was altijd wel wat harder dan parelhoen. Maar: Ik wil graag zoogdierbot voeren naast de vogelbotten. Een gelijke verdeling. En verder dan konijn kom ik dan niet met zoogdier als er geen reeribben bij kunnen. Haas(bout) vind ik voor Ties wel (nog) te hard.

Maar Lizzy, als ik reerib heb knip ik echt de ribben niet weg. Dat is pas echt doodzonde. En vastzittend kunnen ze ze toch niet in zijn geheel inslikken. En ik denk net als Smulpaap dat die konijnruggen en -koppen harder zijn dan de reerib. Die karkassen zijn absoluut niet vergelijkbaar met puntmutsjes. En ook niet met de karkassen die ik vroeger had toen Duc pup was. Die waren echt zachter toendertijd.

Kipnek had ik alleen gekocht om mee te beginnen. Hapslikweg botjes zijn het. Kiprugstuk zijn op zich leuke vleesbotjes voor hem maar die wil ik ook niet meer kopen, ze zijn me veels te vet. Dat kan je natuurlijk wegsnijden maar dan blijft er aan gewicht niet veel meer over en gooi je ook al dàt geld weg en wordt de kip duur betaald. En ja ik kan meer kwartel geven. Maar zoals ik al schreef dan blijft er geen ruimte meer over voor vlees. Als ik twee kwartels geef zit ik al aan 100% van zijn hoeveelheid voer. En dan moet er ook nog orgaan en groente bij. Daar kan ik geen rekensommetje meer op los laten. :-\ En als ik er een kleiner knip zit ik met rottig kleine stukjes die hij in één keer in gaat slikken én heb ik met 70% bot nog steeds geen ruimte voor spiervlees. Wat is de reden dat hij geen harder bot zou mogen eten? Is dat enkel vanwege zijn leeftijd? Vanaf welke leeftijd mag hij dat dan wel eten?

Schiet mij nu te binnen dat ik Duc op 55% bot had staan.
Dat is natuurlijk ook nog een optie dat ik naar 55% ga en de groente terugbreng naar 5%. Dan heb ik nog voldoende ruimte voor spiervlees en orgaan. Maar of die 5% extra zacht bot het verschil gaat maken?
Door smulpaap
#3468863
Fazant is momenteel nergens verkrijgbaar
Parelhoen vind ik tegenwoordig ook harder , en slechtere kwaliteit
Konijn idem , vergeleken met vroeger zijn het kale krengen .
En idd kip is baggervet . Als je ziet wat je weg snijd :-X . Dat is een dure grap
Eendkarkas idem , ik voer nog wel eendvleugels en koppen
Ik mis Oervoer , die hadden prachtig spul
Het word steeds moeilijker om kwaliteit te vinden
Dus uiteindelijk komen we vaak uit op gevogelte
Ik had een tijd terug nog eens gansrug . Zo wisselend . De ene levering was ik tevreden , de volgende direct in de kliko , knetterhard
Gebruikersavatar
Door pike
#3468866
smulpaap schreef: do 29 feb 2024, 11:38 Fazant is momenteel nergens verkrijgbaar
Parelhoen vind ik tegenwoordig ook harder , en slechtere kwaliteit
Konijn idem , vergeleken met vroeger zijn het kale krengen .
En idd kip is baggervet . Als je ziet wat je weg snijd :-X . Dat is een dure grap
Eendkarkas idem , ik voer nog wel eendvleugels en koppen
Ik mis Oervoer , die hadden prachtig spul
Het word steeds moeilijker om kwaliteit te vinden
Dus uiteindelijk komen we vaak uit op gevogelte
Ik had een tijd terug nog eens gansrug . Zo wisselend . De ene levering was ik tevreden , de volgende direct in de kliko , knetterhard
Mijn ervaringen met dit alles zijn precies hetzelfde. Vandaar dat ik al met een schuin oog naar de reeribben kijk. En haas. Maar ik weet dat dat nog aan de harde kant is voor Ties.
Die gans is wild, neem ik aan, en de leeftijd van geschoten gans is wisselend, en daarmee ook de hardheid van het karkas. Dit wetende durf ik die geeneens te bestellen. En mis ik de jager van vroeger.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3468868
Maar hoe dan zijn die kwartels toch ontzettend goed bevleesd? Of niet?
Want anders zit daar al je spiervlees. En dan moet je dat even uitrekenen als een percentage spiervlees dat er al bij zit.
Dat zal niet bij alle diersoorten vleesbot zo zijn als je je zorgen maakt over de afwisseling.

En zou het anders nog een optie zijn om de zachtere vleesbotjes met minder laxerende orgaan zoals hart te combineren. En geen extra's als ei of vis erbij. Dan is de ontlasting misschien ook beter.
Gebruikersavatar
Door pike
#3468877
Kiezebrink schrijft dat de kwartellijfjes alleen van de organen en veren zijn ontdaan maar dat klopt dus niet (meer?). Filets en boutjes zijn echt weg. Het is echt niet meer dan een lijfje, met de kop er nog aan. Ik schat dat er zo'n 8 stuks in een kilo gaan, ze waren om en nabij de 120 gram per stuk. Wat er nog aan vlees aan zit zijn fliebertjes. Niets kwaliteitsvols. Bij zijn kvv kreeg hij ook af en toe een visje en af en toe een eitje maar daar poepte hij steviger op dan op zijn uitgekiende barfmaaltijd.

Laat ik het anders stellen. Ik ga ervan uit dat de hond, omdat hij niet zo stevig poept, al het Calcium uit het bot dat hij krijgt opsoupeerd. Want de ontlasting wordt steviger/harder omdat ze een teveel aan Calcium uitpoepen. Dus denk ik dat hij dan wel eens te weinig aan Calcium binnen zou kunnen krijgen voor zijn best wel flinke botten.
Let wel, hij is dus niet aan de dunne, hij poept drollen die je op kan pakken, maar ik zou er niet graag op gaan staan. Dan zit in je schoenprofiel uitgegesmeerd. En dat is niet wat ik gewend ben. Ik ben stevige keutels gewend bij barf.
Wanneer dus zou hij wél hardere botsoorten mogen gaan eten.

Vanochtend heeft hij voor het eerst (geplette) eendennek gehad, ben benieuwd hoe hij het daarop gaat doen. Die zijn al een stuk harder dan de kip en de kwartel.
Door Lizzy
#3468924
pike schreef: do 29 feb 2024, 14:26 Kiezebrink schrijft dat de kwartellijfjes alleen van de organen en veren zijn ontdaan maar dat klopt dus niet (meer?). Filets en boutjes zijn echt weg. Het is echt niet meer dan een lijfje, met de kop er nog aan. Ik schat dat er zo'n 8 stuks in een kilo gaan, ze waren om en nabij de 120 gram per stuk. Wat er nog aan vlees aan zit zijn fliebertjes. Niets kwaliteitsvols. Bij zijn kvv kreeg hij ook af en toe een visje en af en toe een eitje maar daar poepte hij steviger op dan op zijn uitgekiende barfmaaltijd.
Je hebt 2 soorten volgens mij. Echt de karkasjes en de lijfjes. Een van de twee zit echt alles nog aan. Maar in beide gevallen is het gewoon erg weinig bot.
Laat ik het anders stellen. Ik ga ervan uit dat de hond, omdat hij niet zo stevig poept, al het Calcium uit het bot dat hij krijgt opsoupeerd. Want de ontlasting wordt steviger/harder omdat ze een teveel aan Calcium uitpoepen. Dus denk ik dat hij dan wel eens te weinig aan Calcium binnen zou kunnen krijgen voor zijn best wel flinke botten.
Ze zeggen wel eens dat 10% bot genoeg moet zijn en ik roep dus van niet. Bijna alles wat wij ook voeren is toch "plofbot". Maar goed, ik denk wel dat je iets meer bot kunt gaan voeren.
Let wel, hij is dus niet aan de dunne, hij poept drollen die je op kan pakken, maar ik zou er niet graag op gaan staan. Dan zit in je schoenprofiel uitgegesmeerd. En dat is niet wat ik gewend ben. Ik ben stevige keutels gewend bij barf.
Wanneer dus zou hij wél hardere botsoorten mogen gaan eten.
Ik denk dat hij dus genoeg calcium binnen krijgt. Anders zou zijn ontlasting dun zijn. Maar ik zou dus wat meer gaan geven.
Vanochtend heeft hij voor het eerst (geplette) eendennek gehad, ben benieuwd hoe hij het daarop gaat doen. Die zijn al een stuk harder dan de kip en de kwartel.
Zeker. Ben benieuwd hoe hij vandaag poept.
Gebruikersavatar
Door pike
#3468927
Het is nog even afwachten hoe hij straks gaat poepen, maar vannacht heeft hij wel botjes uitgekotst. En weer opgegeten. En dat klonk als behoorlijk hard, waarschijnlijk waren het een paar hele werveltjes maar ik heb ze niet gezien. Dus ga straks de nekken nog maar eens extra met de moker te lijf.
Door Lizzy
#3468932
pike schreef: vr 01 mar 2024, 07:38 Het is nog even afwachten hoe hij straks gaat poepen, maar vannacht heeft hij wel botjes uitgekotst. En weer opgegeten. En dat klonk als behoorlijk hard, waarschijnlijk waren het een paar hele werveltjes maar ik heb ze niet gezien. Dus ga straks de nekken nog maar eens extra met de moker te lijf.
De werveltjes kun je eigenlijk niet echt verbrijzelen. En ik vind het wel een mooie natuurlijke reactie. Ik zou ze niet nog verder proberen te pletten! Die werveltjes kunnen geen kwaad dus lekker laten wennen dat maagje!
Gebruikersavatar
Door pike
#3468980
Lizzy schreef: vr 01 mar 2024, 08:20 De werveltjes kun je eigenlijk niet echt verbrijzelen. En ik vind het wel een mooie natuurlijke reactie. Ik zou ze niet nog verder proberen te pletten! Die werveltjes kunnen geen kwaad dus lekker laten wennen dat maagje!
Met een vleeshamertje zal dat wel niet lukken nee. Maar met de moker gaat dat probleemloos. Dus ik heb ze toch helemaal kapot geslagen. Dat voelde bij mij beter. De stukken bot die overblijven zijn altijd nog vele malen groter dan wat er in de kvv zit vermalen. Die nekken zijn echt bikkelhard en zelfs kapot gemept én in de lengte in twee gesneden had hij moeite met ze te eten. Zijn ontlasting op de eendennek is wel een wereld van verschil. Heel stevige barfkeuteltjes. Alleen, al om 06:30 vanochtend :-X Nou ja, dat is altijd nog beter dan midden in de nacht wakker worden van gekots. ::)

Het wordt nog een heel gevogel met die botjes. Want die eendennekken die hij gisteren gegeten heeft vormden slechts zo'n 42% van zijn maaltijd. En ik ben achteraf blij dat ik het niet heb aangevuld naar 50%. Méer had echt niet gehoeven. Maar ik ga die eendennekken niet nog een keer bestellen. Ze zijn echt bikkelhard. Kan me dat van vroeger niet herinneren dat ze zó hard waren. Ik geef liever iets dat hij met zijn eigen tanden weet te knippen. Net als Pike heeft hij een stel enorme knippers achterin staan. Dus daar ligt het niet aan.
Door Lizzy
#3468981
Ze zijn ook bikkelhard. Altijd al geweest. Maar ik vind die werveltjes persoonlijk echt helemaaaaaal niet eng. Ze zijn niet scherp en ze verteren uitstekend in de maag. Ook zonder ze met een moker te bewerken.
Door Hanny
#3468986
Ik weet, dat je dit onverantwoord vindt, maar geef hem gewoon wat kalk extra.
Wat hij eet, geeft voor hem niet de juiste samenstelling, dus doe je er wat kalk bij, kan hij ook een beetje vlees eten.
Je moet het niet zien, als kalk extra, maar een aanvulling op zijn menu.
Ik vind nekken tien keer niets, maar dat is mijn mening.

Hanny
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door