Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3468411
Afgelopen weekend heb ik een notenmix staan malen. Ik had 40 gram aan walnoten, hazelnoten, cashewnoten en amandelen klein gehakt en toen in de koffiemolen gedaan. Dat viel tegen in die zin dat het niet goed fijnmaalde. Met telkens kleine beetjes ging het redelijk, maar dan nog ging niet alles echt goed fijn. Is dat normaal of zijn er betere methoden?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3468417
Je hebt zo mini blendertjes die noten aankunnen en ik doe het zelf met een kleine keukenmachine. Weet niet hoe de juiste naam is maar ik noem het een cutter. Met zo'n S-vormig mes waar je de staafmixer op zet.
Gebruikersavatar
Door pike
#3468418
De magimix heeft ook een s-vormig mes. Maar met het kleine s-mes krijg ik ze daar ook niet echt fijn in, daartoe zou ik véél meer noten in het bakje moeten doen, dan gaat het wél lukken. Maar ik wil niet zo’n grote voorraad maken. In de koffiemolen wordt in elk geval een deel heel fijn, bijna pasta. Maar een deel blijft kleine stukjes.
Door smulpaap
#3468420
Ik deed de noten in een zak , en ging er met de deegroller overheen . En gooide de noten vervolgens in de blender . Maar dat was wel een hoeveelheid voor vier honden

( mijn huidige duo blieft geen noten )
Gebruikersavatar
Door pike
#3468422
smulpaap schreef: ma 19 feb 2024, 21:38 Ik deed de noten in een zak , en ging er met de deegroller overheen . En gooide de noten vervolgens in de blender . Maar dat was wel een hoeveelheid voor vier honden

( mijn huidige duo blieft geen noten )
Hmmm ik denk dat dat met walnoten prima gaat. Maar gaan hazelnoten stuk onder de deegroller?
Ties lust wel graag noten anders was ik er geeneens aan begonnen ::)
Ollie2022 schreef:Moeten noten echt zo fijn gemaakt worden? Ik dacht dat gewoon fijn hakken met een mes voldoende was.
Ik heb altijd begrepen dat je ze net als rauwe groenten fijn moet malen :-\
Door Lizzy
#3468423
Hoe fijner hoe beter opneembaar. Maar ik doe ze tegenwoordig in een vijzel omdat ik geen zin heb om m'n Krups koffiemolen weer helemaal schoon te moeten maken. Gaat prima. En dan doe ik het dus vers. Dus pletten = opeten. Geen voorraden.
Gebruikersavatar
Door pike
#3468425
Een vijzel, dat kan ik ook nog eens proberen inderdaad.
Ik heb nu 40 gram noten afgewogen, dat is een heel klein voorraadje. Ik dacht zo dat de aanwezige mineralen in elk geval niet verdwijnen, vit E is niet wateroplosbaar, de B-vitamines zijn dat wel maar ik ga ervan uit dat ze die met vlees voldoende binnenkrijgen. En ze verdwijnen ook niet gelijk allemaal aan de lucht.
Ik denk zo dat als ik op de dag zelf maar één portie moet fijn maken het er bij inschiet. En dan denk "ik doe het morgen wel". En van uitstel komt afstel. Dus liever op een geschikt moment iets meer maken. En er dan uiteraard op letten of het goed blijft ruiken.
Door Lizzy
#3468460
pike schreef: di 20 feb 2024, 10:40 Een vijzel, dat kan ik ook nog eens proberen inderdaad.
Ik heb nu 40 gram noten afgewogen, dat is een heel klein voorraadje. Ik dacht zo dat de aanwezige mineralen in elk geval niet verdwijnen, vit E is niet wateroplosbaar, de B-vitamines zijn dat wel maar ik ga ervan uit dat ze die met vlees voldoende binnenkrijgen. En ze verdwijnen ook niet gelijk allemaal aan de lucht.
Ik denk zo dat als ik op de dag zelf maar één portie moet fijn maken het er bij inschiet. En dan denk "ik doe het morgen wel". En van uitstel komt afstel. Dus liever op een geschikt moment iets meer maken. En er dan uiteraard op letten of het goed blijft ruiken.
Nee, maar de vetten worden nu wel meer aan zuurstof blootgesteld en gaan daarom oxideren.
Gebruikersavatar
Door pike
#3468461
Lizzy schreef: wo 21 feb 2024, 07:46 Nee, maar de vetten worden nu wel meer aan zuurstof blootgesteld en gaan daarom oxideren.
Dat is natuurlijk zo, vandaar dat ik maar een klein beetje heb gemaakt en oplet dat het goed ruikt. Het zit ook goed afgesloten en het staat donker. Maar misschien kan ik toch beter per keer proberen te maken.
Door Lizzy
#3468462
pike schreef: wo 21 feb 2024, 07:58 Dat is natuurlijk zo, vandaar dat ik maar een klein beetje heb gemaakt en oplet dat het goed ruikt. Het zit ook goed afgesloten en het staat donker. Maar misschien kan ik toch beter per keer proberen te maken.
Ik weet het ook niet hoor maar ik dacht zelf gewoon het zekere voor het onzekere te nemen. Dus vandaar dat ik het ff plet in m'n vijzel en direct geef. Ik ben een beetje bang voor vetten :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#3468474
Lizzy schreef: wo 21 feb 2024, 08:33 Ik weet het ook niet hoor maar ik dacht zelf gewoon het zekere voor het onzekere te nemen. Dus vandaar dat ik het ff plet in m'n vijzel en direct geef. Ik ben een beetje bang voor vetten :biggrin2:
Gedachtenkronkel: Noten bevatten ook vit. E. Dat werkt toch ook als anti-oxidant?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door