Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door judith vd
#3467602
Wat vinden jullie?
Ik heb altijd geprobeerd om minimaal 5 diersoorten in het menu te verwerken.
Eerlijk gezegd beginnen plofkip en plofeend me steeds meer tegen te staan om diverse redenen.

Ze krijgt nu:
Via een jager kan ik 'makkelijk' aan haaskarkas, reeribben en reevlees komen.
Daarnaast een mooie kwaliteit runderkopvlees van 'behoorlijk goed gevoerde' koeien.

Orgaan van de wilde haas, aangevuld met orgaan en pens van lam/schaap.

Mijn idee is nu om te stoppen met de kip en eend (wat kost biologische kipkarkas een geld!!!!).

Misschien kan ik aan grasgevoerde koeienpens komen.
Ik heb nog gans en zwaan van Rita liggen, maar dat raakt uiteindelijk natuurlijk ook op.

Wat krijgt ze dan nog te eten:
haaskarkas
reeribben
reevlees en de buikflappen van de haaskarkas
kopvlees van koe
orgaan van haas en ook een beetje van 'gewone' lam
pens van koe
iets van biologische kvv van kip (omdat ze anders ook geen dier met veren eet)
eitje van eigen kippen (als ze daar weer mee beginnen, anders biologische)
groente

Ik geef geen vis. Zalm wil ik niet geven en andere vis vindt ze echt niet lekker.

Supplementen kan altijd nog, maar ik geloof meer in een goede basis.

Alvast bedankt!

Judith
Door Lizzy
#3467608
judith vd schreef: di 30 jan 2024, 19:26 Wat vinden jullie?
Ik heb altijd geprobeerd om minimaal 5 diersoorten in het menu te verwerken.
Eerlijk gezegd beginnen plofkip en plofeend me steeds meer tegen te staan om diverse redenen.

Ze krijgt nu:
Via een jager kan ik 'makkelijk' aan haaskarkas, reeribben en reevlees komen.
Daarnaast een mooie kwaliteit runderkopvlees van 'behoorlijk goed gevoerde' koeien.

Orgaan van de wilde haas, aangevuld met orgaan en pens van lam/schaap.

Mijn idee is nu om te stoppen met de kip en eend (wat kost biologische kipkarkas een geld!!!!).

Misschien kan ik aan grasgevoerde koeienpens komen.
Ik heb nog gans en zwaan van Rita liggen, maar dat raakt uiteindelijk natuurlijk ook op.

Wat krijgt ze dan nog te eten:
haaskarkas
reeribben
reevlees en de buikflappen van de haaskarkas
kopvlees van koe
orgaan van haas en ook een beetje van 'gewone' lam
pens van koe
iets van biologische kvv van kip (omdat ze anders ook geen dier met veren eet)
eitje van eigen kippen (als ze daar weer mee beginnen, anders biologische)
groente

Ik geef geen vis. Zalm wil ik niet geven en andere vis vindt ze echt niet lekker.

Supplementen kan altijd nog, maar ik geloof meer in een goede basis.

Alvast bedankt!

Judith
Hoi Judith,
Ja, het is een bietje krap maar dat had je zelf ook al bedacht. Woon je toevallig in de buurt van Zoetermeer? Kunnen we biologische kip ruilen tegen iets van haas? :biggrin2:

Wilde zalm is voor jou ook geen optie?

We kunnen ons allemaal in alle oprechtheid afvragen wat beter is: minder vleessoorten van goede kwaliteit of meer vleessoorten van bedenkelijke kwaliteit. En ik weet het antwoord gewoon niet maar mijn gevoel zegt dat kwalitatief goed vlees beter is en dan maar wat minder afwisseling. Ik zou dan zelf mijn afwisseling zoeken in groenten en toch supplementen van natuurlijke oorsprong. Ik zou dus bijv zeewier geven (en afwisselen - Pit en Pit heeft veel afwisselende zeewiersoorten) en geweekte chiazaden en lijnzaad en pompoenpitten (ik heb die gekiemde van Pit) en gekiemde groenten zoals broccoli en alfalfa.

En als je dat dan een half jaar voert, kun je altijd nog kijken hoe dat gaat en of je bij moet sturen.
Door Lizzy
#3467609
Ik moet ook wel een beetje denken aan al die mensen die dag in dag uit brokjes van de Aldi met kip voeren. En waarvan de honden soms fluitend 15 worden. Of mensen die dag in dag uit dezelfde Energique hamburgertjes geven. Misschien leggen wij de lat wel erg hoog.
#3467610
Daar zitten natuurlijk wel premixen in.
Steeds hetzelfde vallen ze niet van om, maar echt gezond op lange termijn lijkt het mij toch ook niet.
Maar grotendeels hetzelfde voeren en af en toe ter afwisseling eens wat anders, lijkt me wel prima. En je hebt zowiezo al een aantal diersoorten he. Niet maar eentje.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3467612
Lizzy schreef: wo 31 jan 2024, 08:13 Hoi Judith,
Ja, het is een bietje krap maar dat had je zelf ook al bedacht. Woon je toevallig in de buurt van Zoetermeer? Kunnen we biologische kip ruilen tegen iets van haas? :biggrin2:

Wilde zalm is voor jou ook geen optie?

We kunnen ons allemaal in alle oprechtheid afvragen wat beter is: minder vleessoorten van goede kwaliteit of meer vleessoorten van bedenkelijke kwaliteit. En ik weet het antwoord gewoon niet maar mijn gevoel zegt dat kwalitatief goed vlees beter is en dan maar wat minder afwisseling. Ik zou dan zelf mijn afwisseling zoeken in groenten en toch supplementen van natuurlijke oorsprong. Ik zou dus bijv zeewier geven (en afwisselen - Pit en Pit heeft veel afwisselende zeewiersoorten) en geweekte chiazaden en lijnzaad en pompoenpitten (ik heb die gekiemde van Pit) en gekiemde groenten zoals broccoli en alfalfa.

En als je dat dan een half jaar voert, kun je altijd nog kijken hoe dat gaat en of je bij moet sturen.
Ik woon in de Achterhoek (niet helemaal in de buurt dus).

Ivm zware metalen geef ik liever ook geen zalm.

Het blijft een lastig verhaal: waarom krijgt de ene hond wel kanker en de ander niet?
Diza is in 2022 overleden. Ze was 13 jaar en 1 maand. Haar leven lang alleen maar vers gegeten en toch kanker ..... Wat neemt een hond allemaal aan stress e.d. van ons over en wat voor invloed heeft dat. Het blijft een gok.
En wat jij zegt: er zijn legio voorbeelden van honden die hartstikke oud worden op brokken.

En dan heb ik nog niet over het voer wat biologische dieren te eten krijgen ....

Je wilt ze graag zo lang mogelijk bij je houden. We maken nu jaarlijks een afspraak met een osteopaat die Emy 'doormeet'. Dat geeft natuurlijk geen garanties, maar is toch een beetje een afspiegeling van hoe het met haar op dat moment gaat.

We zitten al langer te bedenken dat we het anders willen, maar in maart komt er een pup en dat zet je weer even op 'scherp'.

Meng jij de zeewier in je groentemix of strooi je het over het vlees?
Die gekiemde groenten ga ik doen!

Weet jij zo welke kvv biologisch is (heb zelf nog niet gekeken)?
Door Lizzy
#3467613
judith vd schreef: wo 31 jan 2024, 11:10 Ik woon in de Achterhoek (niet helemaal in de buurt dus).
Nee, niet echt. Jammer, want ik kan aan redelijk geprijsde bio kipkarkassen komen. En jij aan haas.
Ivm zware metalen geef ik liever ook geen zalm.
Nee snap ik. Maar wilde zalm bevat weer veel vitamine D en te weinig vitamine D kan mogelijk ook kanker veroorzaken bij de hond.
Het blijft een lastig verhaal: waarom krijgt de ene hond wel kanker en de ander niet?
Diza is in 2022 overleden. Ze was 13 jaar en 1 maand. Haar leven lang alleen maar vers gegeten en toch kanker ..... Wat neemt een hond allemaal aan stress e.d. van ons over en wat voor invloed heeft dat. Het blijft een gok.
En wat jij zegt: er zijn legio voorbeelden van honden die hartstikke oud worden op brokken.
Ja, na alles wat ik heb meegemaakt ben ik wel een beetje mijn geloof verloren. Goede voeding geeft je in ieder geval geen enkele garantie.
En dan heb ik nog niet over het voer wat biologische dieren te eten krijgen ....

Je wilt ze graag zo lang mogelijk bij je houden. We maken nu jaarlijks een afspraak met een osteopaat die Emy 'doormeet'. Dat geeft natuurlijk geen garanties, maar is toch een beetje een afspiegeling van hoe het met haar op dat moment gaat.
Ik hoop dat het helpt!
We zitten al langer te bedenken dat we het anders willen, maar in maart komt er een pup en dat zet je weer even op 'scherp'.

Meng jij de zeewier in je groentemix of strooi je het over het vlees?
Die gekiemde groenten ga ik doen!

Weet jij zo welke kvv biologisch is (heb zelf nog niet gekeken)?
Ohw leuk, een pup! Wat voor pup?

Ik doe de zeewier door het vlees, dus net voor ik het serveer.
Bandit
Carnibest Bio (zit wel rijst in)
En dat zijn de enige twee betrouwbare biologische KVV's. DARF roept dat ze bio zijn maar hebben geen certificaat en geen skal en ik geloof ze niet op hun mooie blauwe ogen.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3467615
Lizzy schreef: wo 31 jan 2024, 12:04 Nee, niet echt. Jammer, want ik kan aan redelijk geprijsde bio kipkarkassen komen. En jij aan haas.


Nee snap ik. Maar wilde zalm bevat weer veel vitamine D en te weinig vitamine D kan mogelijk ook kanker veroorzaken bij de hond.


Ja, na alles wat ik heb meegemaakt ben ik wel een beetje mijn geloof verloren. Goede voeding geeft je in ieder geval geen enkele garantie.


Ik hoop dat het helpt!


Ohw leuk, een pup! Wat voor pup?

Ik doe de zeewier door het vlees, dus net voor ik het serveer.
Bandit
Carnibest Bio (zit wel rijst in)
En dat zijn de enige twee betrouwbare biologische KVV's. DARF roept dat ze bio zijn maar hebben geen certificaat en geen skal en ik geloof ze niet op hun mooie blauwe ogen.
Ga ik toch maar die zalm weer proberen. Waar haal jij die?
Zit er denk jij ook voldoende vitamine D in visjes uit blik?

Ik heb nu de wakame zeewier vlokken van P&P.
Welke gebruik jij nog meer en hoeveel per keer?
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3467616
judith vd schreef: wo 31 jan 2024, 12:27 Een wetter!
:D :D :D

Wat zul je Diza missen… :'( :-*
Wetters krijgen best wel vaak kanker voor zover ik dat kan beoordelen. Dat zou natuurlijk ook met de (bijna onvermijdelijke) hoge mate van inteelt te maken kunnen hebben.
(Onze nieuwe aanwinst Bruun gaat hopelijk een bijdrage leveren om de inteelt wat naar beneden te brengen ;) )

Wel fijn dat je aan zulk mooi vlees kunt komen daar! Ben ik jaloers op :biggrin2:
Door Lizzy
#3467617
judith vd schreef: wo 31 jan 2024, 12:31 Ga ik toch maar die zalm weer proberen. Waar haal jij die?
Zit er denk jij ook voldoende vitamine D in visjes uit blik?

Ik heb nu de wakame zeewier vlokken van P&P.
Welke gebruik jij nog meer en hoeveel per keer?
Ik koop wilde zalm bij de Ap/Jumbo uit de vriezer. En wilde zalm uit blik is ook prima.

Even een foto van de pit-potjes gemaakt, kijken of het leesbaar is in volgende bericht.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3467631
Kim_S schreef: wo 31 jan 2024, 13:19 :D :D :D

Wat zul je Diza missen… :'( :-*
Wetters krijgen best wel vaak kanker voor zover ik dat kan beoordelen. Dat zou natuurlijk ook met de (bijna onvermijdelijke) hoge mate van inteelt te maken kunnen hebben.
(Onze nieuwe aanwinst Bruun gaat hopelijk een bijdrage leveren om de inteelt wat naar beneden te brengen ;) )

Wel fijn dat je aan zulk mooi vlees kunt komen daar! Ben ik jaloers op :biggrin2:
Ja, Diza wordt enorm gemist. Je zou bijna geen hond meer nemen om jezelf die pijn te besparen.

Ik volg inderdaad jouw topic over Bruun: erg leuk!
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3467632
Lizzy schreef: wo 31 jan 2024, 13:28 Kombu, Dulse, zeesla, nori. En dan heb ik nog Ijslands zeewier van Bio-Ron.

Oh gaaf, een Wetter :smitten: ! Wat leuk, een pup :smitten:
Hoeveel zeewier geef jij? Een half theelepeltje ofzo en dan dagelijks de soorten afwisselen?
Bij de Aldi verkopen ze volgens mij ook diepvries wilde zalm (had eigenlijk 1st alleen lijven in mijn hoofd, maar filet kan natuurlijk ook prima).
1x in de week aanhouden?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door