Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dwv
#3467497
Hoi,

Ik heb een zeer kieskeurige herder van 9 maanden die met geen mogelijkheid brokken eet. Ik heb al meerdere merken geprobeerd (royal canin, cavom, huismerken, etc) en zowel krokante brokken als geperste.

Telkens als ik een brok heb gevonden waarvan ik denk dat hij het gaat eten is na 3 dagen het feest alweer over en hoeft meneer het niet meer. Ik kan dagen lang de brokken aanbieden maar hij zal niet eens de moeite doen om een hap te nemen. Hij is van zichzelf al aan de magere kant dus hij heeft wel echt nodig om te eten en wat aan te komen.

Sinds een paar dagen geef ik nu van smuldier 1.5 bakje per dag van de complete versie. Dit heeft hij vaak binnen 3 minuten op. En vroeg mij af of dit voldoende zal zijn als voer.

Ik heb gelezen dat je er als extra een ei doorheen zou kunnen doen maar dit eet hij niet en vroeg mij af wat ik als alternatief erbij kan geven. Tussendoor krijgt hij stukjes hondenworst van rodi als beloning en af en toe een kippenpootje/runder long. Als aanvulling meng ik ook een beetje zalmolie door het eten.

Zou iemand mij tips kunnen geven wat ik nog meer kan toevoegen zodat hij alle voedingstoffen binnen krijgt?
Door hannabelgje
#3467500
Je kunt om te beginnen de diverse smaken/varianten van smuldier geven als je dat nog niet deed. Ik weet niet wat hij weegt maar 600 gram per dag voor een herder die al aan de magere kant is lijkt me wat weinig.
Bij iedere dierenwinkel verkopen ze tegenwoordig wel kvv rollen. Ga eens kijken en probeer ook eens wat andere merken. Voor kvv is het fijn om verschillende merken af te wisselen.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door Lizzy
#3467502
dwv schreef: do 25 jan 2024, 22:44 Hoi,

Ik heb een zeer kieskeurige herder van 9 maanden die met geen mogelijkheid brokken eet. Ik heb al meerdere merken geprobeerd (royal canin, cavom, huismerken, etc) en zowel krokante brokken als geperste.

Telkens als ik een brok heb gevonden waarvan ik denk dat hij het gaat eten is na 3 dagen het feest alweer over en hoeft meneer het niet meer. Ik kan dagen lang de brokken aanbieden maar hij zal niet eens de moeite doen om een hap te nemen. Hij is van zichzelf al aan de magere kant dus hij heeft wel echt nodig om te eten en wat aan te komen.

Sinds een paar dagen geef ik nu van smuldier 1.5 bakje per dag van de complete versie. Dit heeft hij vaak binnen 3 minuten op. En vroeg mij af of dit voldoende zal zijn als voer.

Ik heb gelezen dat je er als extra een ei doorheen zou kunnen doen maar dit eet hij niet en vroeg mij af wat ik als alternatief erbij kan geven. Tussendoor krijgt hij stukjes hondenworst van rodi als beloning en af en toe een kippenpootje/runder long. Als aanvulling meng ik ook een beetje zalmolie door het eten.

Zou iemand mij tips kunnen geven wat ik nog meer kan toevoegen zodat hij alle voedingstoffen binnen krijgt?
Slimme herder!

Wat weegt hij?

Anderhalf bakje Smuldier, zit je op 600 gram, dat is net voldoende voor een hond van 30 kg (die aan de dikke kant is). Ik denk dat je hem misschien meer moet geven?

Smuldier staat niet echt in mijn top 5 beste KVV's. Ik weet niet of de situatie het toe laat om dit af te wisselen met wat betere merken? Ik weet niet, heb je een dierenwinkel in de buurt waar ze bijv. Bibi of Barf Menu of Tammenga of KB Raw verkopen?

Zalmolie uit een fles? Ik raad je echt met klem aan om dit niet meer te geven. Ik vind het echt een beetje vervelend om alles zo af te branden maar ik neem maar even aan dat je hier bent omdat je graag wilt weten hoe het beter kan.... Zalmolie is afkomstig (bijna altijd, tenzij je Grizzly geeft) van gekweekte zalm. Gekweekte zalm bevat minder omega 3 vetzuren (en daar geef je het voor) en gekweekte zalm is het meest gegeten stukje giftige vis. Ze worden preventief met allerlei medicatie behandeld. Daarnaast zit zalmolie voor de hond bijna altijd in een fles. En daar kan zuurstof bij. En dus gaat de zalmolie oxideren. En er is vrijwel niks ongezonder dan geoxideerd vet. Ik zou de zalmolie vervangen door Testa algenolie (met DHA en EPA) of een goede visolie of bijv. een paar keer per week een blikje zalm of sardientjes te geven. Wel in water of olijfolie, niet in zonnebloemolie of andere plantaardige oliën want daarmee krijgt hij weer de verkeerde vetten binnen.

Je kunt hem naast het vlees ook gekookte groenten geven, bijv. dat over is van je eigen maaltijd. Alleen opletten dat je hem geen prei en geen ui geeft. Maar wel broccoli, witlof, andijvie, worteltjes, spinazie, etc. etc.

Als ie geen ei lust, is dat wel jammer. Ook niet als je die rauw door zijn KVV roert? Twee keer per week een rauw eitje is heel gezond namelijk!
Door dwv
#3467505
Bedankt voor alle antwoorden.

Hij weegt nu ongeveer 30 kilo. En ik wissel nu de smaken kip, vlees en pens af.

In plaats van 1.5 bakje zou ik dus beter 2 bakjes kunnen gaan geven? Omdat ik tussendoor ook hondenworst geef ging ik ervan uit dat 1.5 voldoende was.

Mijn budget laat het niet toe om andere kvv te kopen. Ik heb verschillende bekeken maar kom al gauw uit om 8 euro per dag en dat is voor mij niet te halen.

Gekookte zoals bonen, worteltjes heb ik al eens gepribeerd te geven maar net zoals het rauwe ei eet hij dit met geen mogelijkheid en staart hij er alleen een beetje naar om vervolgens weg te lopen.
Door Lizzy
#3467506
dwv schreef: vr 26 jan 2024, 09:14 Bedankt voor alle antwoorden.

Hij weegt nu ongeveer 30 kilo. En ik wissel nu de smaken kip, vlees en pens af.

In plaats van 1.5 bakje zou ik dus beter 2 bakjes kunnen gaan geven? Omdat ik tussendoor ook hondenworst geef ging ik ervan uit dat 1.5 voldoende was.

Mijn budget laat het niet toe om andere kvv te kopen. Ik heb verschillende bekeken maar kom al gauw uit om 8 euro per dag en dat is voor mij niet te halen.

Gekookte zoals bonen, worteltjes heb ik al eens gepribeerd te geven maar net zoals het rauwe ei eet hij dit met geen mogelijkheid en staart hij er alleen een beetje naar om vervolgens weg te lopen.
Als hij mooi op gewicht is of te dik is: dan is het genoeg natuurlijk. Maar als hij slank of te dun is: dan zou ik wel twee bakjes gaan geven.

Als je het ei en de groenten ook helemaal door de Smuldier roert eet hij het ook niet? Jammer. Want hij heeft wel voedingsvezels nodig en die zitten in groenten. Lust hij ook geen gekookte witlof of andijvie of courgette goed door zijn voer gemengd en dan met een blikje sardientjes erdoor? Ik zou dat nog wel even proberen.
Door dwv
#3467508
Lizzy schreef: vr 26 jan 2024, 09:17 Als hij mooi op gewicht is of te dik is: dan is het genoeg natuurlijk. Maar als hij slank of te dun is: dan zou ik wel twee bakjes gaan geven.

Als je het ei en de groenten ook helemaal door de Smuldier roert eet hij het ook niet? Jammer. Want hij heeft wel voedingsvezels nodig en die zitten in groenten. Lust hij ook geen gekookte witlof of andijvie of courgette goed door zijn voer gemengd en dan met een blikje sardientjes erdoor? Ik zou dat nog wel even proberen.
Gekookte witlof/andijve heb ik nog niet geprobeerd, Dit zal ik nog eens proberen. Zodra ik het ei of de groente door het voer doe likt hij er een paar keer aan maar eet het vervolgens niet op.

Als ik sardientjes door het voer ga doen moet ik deze dus overgieten in water als ik het goed heb begrepen.
Door hannabelgje
#3467512
Kijk eens of je aan kivo kunt komen. Dat is een goed betaalbare kvv. 8 euro per dag is wel veel hoor. Ik ken niet veel kvv merken die op 8 euro of meer per kilo zitten geloof ik. Barfmenu bijvoorbeeld is goed verkrijgbaar en zit ongeveer op 5.50 per kilo. En je voert nu 600 gram per dag. Dat komt dan op 3.30 per dag. Voer je 800 gram komt dat op 4.40 per dag. 600 gram smuldier komt op 2.70 per dag. Dat scheelt dus niet zoveel.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door Lizzy
#3467514
dwv schreef: vr 26 jan 2024, 09:51 Gekookte witlof/andijve heb ik nog niet geprobeerd, Dit zal ik nog eens proberen. Zodra ik het ei of de groente door het voer doe likt hij er een paar keer aan maar eet het vervolgens niet op.

Als ik sardientjes door het voer ga doen moet ik deze dus overgieten in water als ik het goed heb begrepen.
Nee, dat bedoelde ik niet. Je moet blikjes sardien kopen die of in water zitten of in olijfolie maar NIET in zonnebloemolie (of andere plantaardige olie).

Kijk, deze zijn in water (die moet je hebben):

Afbeelding

En deze in zonnebloemolie (en die moet je niet hebben):

Afbeelding
Door dwv
#3467521
hannabelgje schreef: vr 26 jan 2024, 10:32 Kijk eens of je aan kivo kunt komen. Dat is een goed betaalbare kvv. 8 euro per dag is wel veel hoor. Ik ken niet veel kvv merken die op 8 euro of meer per kilo zitten geloof ik. Barfmenu bijvoorbeeld is goed verkrijgbaar en zit ongeveer op 5.50 per kilo. En je voert nu 600 gram per dag. Dat komt dan op 3.30 per dag. Voer je 800 gram komt dat op 4.40 per dag. 600 gram smuldier komt op 2.70 per dag. Dat scheelt dus niet zoveel.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Ik heb gekeken naar kivo en zou als ik het goed lees zou ik hier 1200 gram per dag van moeten geven (40 gram per kilo). 1 kilo zou 5.22 kosten en in bundel 4.17.

Voor barfmenu kon ik zo snel geen tabel vinden om te zien hoeveel ik zou moeten geven per dag
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3467522
dwv schreef: vr 26 jan 2024, 16:48 Ik heb gekeken naar kivo en zou als ik het goed lees zou ik hier 1200 gram per dag van moeten geven (40 gram per kilo). 1 kilo zou 5.22 kosten en in bundel 4.17.

Voor barfmenu kon ik zo snel geen tabel vinden om te zien hoeveel ik zou moeten geven per dag
Wanneer je van smuldier beter 800gr zou kunnen geven, kan je die hoeveelheid ook voor kivo en barfmenu aanhouden :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3467526
dwv schreef: vr 26 jan 2024, 16:48 Ik heb gekeken naar kivo en zou als ik het goed lees zou ik hier 1200 gram per dag van moeten geven (40 gram per kilo). 1 kilo zou 5.22 kosten en in bundel 4.17.

Voor barfmenu kon ik zo snel geen tabel vinden om te zien hoeveel ik zou moeten geven per dag

Niet veel honden hebben 40gr per kg nodig.
Nu geef je maar 20. Das wel een beetje weinig. Dus voer ietjes meer, en kijk dan hoe zijn gewicht evolueert. Hoeveel er nodig is is nl bij elke hond verschillend en kan ook doorheen zijn leven veranderen.
Je moet dus in de gaten houden hoe hij evolueert en dan vooral ook voelen en kijken naar je hond. Vind je dat hij dikker mag worden, ga je hem iets meer geven. Vind je dat er wat af mag, dan geef je iets minder. Dus probeer nu even ongeveer 800gr. En kijk dan volgende maand of het de goede richting uitgaat of niet.
Door frodo quin
#3467707
Het is niet zo dat jouw hond meer zal nodig hebben van bv Kivo dan van smuldier. Hoeveel hij nodig heeft kunnen wij niet voorspellen, want dat is zo verschillend per individu, maar bij een hond van zijn formaat en leeftijd lijkt 600 gram mij wel extreem weinig. Al helemaal als hij ook nog eens moet bijkomen. Voor een volwassen hond van dat formaat is dat al niet erg veel.

Mijn eigen labrador teefje van nu 1 jaar en 4 maand komt toe met iets minder sinds haar castratie en nu ze bijna uitgegroeid is, maar nog steeds zit je in vers voor haar op ongeveer 1300 gram. Op die leeftijd zat je toch makkelijk aan 1500 gram. Nu is zij duidelijk geen economisch model, maar ik vermoed dat je momenteel toch meer die richting uit mag denken.

Als jouw budget niet volledig KVV toelaat zou je ook kunnen combineren met brok. Mogelijks wil hij die wel met KVV er door.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door