Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3466940
Ik vind Ties inmiddels wel toe aan barfmaaltijden. Hij krijgt nu 3 maaltijden kvv per dag. Ik heb nog aardig wat kvv liggen en die wil ik uiteraard wel opvoeren. Ik zit nu te denken aan 's ochtends een barfmaaltijd (250 gram) en 's avonds de rest aan kvv (250 gram). Dus over naar twee maaltijden per dag. Hij weegt zo'n 9,5-10 kg bij ruim 4 maanden (19 weken). Kan hij wel al naar 2 maaltijden? Of moet hij op drie blijven staan? Dus 1x barf en 2x kvv?
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3466941
Ik lees even mee! Bruun is 18 weken en krijgt 3x per dag Barf. Hij lijkt elke dag wel meer honger te krijgen, en ik denk niet dat hij nog meer moet eten want hij ziet er gewoon prima uit…
Dus ik speel ook met het idee om hem naar 2 maaltijden over te zetten zodat hij wat meer verzadigd is, maar ik vind 18 weken nog best wel jong klinken daarvoor.
Gebruikersavatar
Door pike
#3466943
Ja het klinkt jong. Het idee komt bij mij eigenlijk omdat de vleesbotjes zo klein worden als ik de maaltijd in drieën moet delen.... Maar als hij er te jong voor is kan ik net zo goed nog even door gaan met 3x daags kvv. Ergens in februari zal die dan wel op zijn. Dan zijn we toch weer een maand verder. 5 maanden klinkt al oud ;D
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3466945
Ja die vleesbotjes zijn bij Bruun niet zo’n probleem met een kilo barf per dag :biggrin2:

Ben benieuwd naar andere meningen, of het echt te jong is nog voor 2 maaltijden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3466946
pike schreef: ma 08 jan 2024, 19:52 Ja het klinkt jong. Het idee komt bij mij eigenlijk omdat de vleesbotjes zo klein worden als ik de maaltijd in drieën moet delen.... Maar als hij er te jong voor is kan ik net zo goed nog even door gaan met 3x daags kvv. Ergens in februari zal die dan wel op zijn. Dan zijn we toch weer een maand verder. 5 maanden klinkt al oud ;D
Zou het helpen als je een dag kvv met dag barf afwisselt ipv steeds beide op een dag te geven?
Kan je een hele dag barf geven en het vleesbot misschien groter laten? Of moet er vleesbot in elke maaltijd zitten?
Gebruikersavatar
Door pike
#3466947
pearlsofpassion schreef: ma 08 jan 2024, 20:32 Zou het helpen als je een dag kvv met dag barf afwisselt ipv steeds beide op een dag te geven?
Kan je een hele dag barf geven en het vleesbot misschien groter laten? Of moet er vleesbot in elke maaltijd zitten?
Ik wil in elke maaltijd bot. Alleen vleesbot in zijn maaltijd en hij kan niet meer poepen. En alleen vlees en/of orgaan en hij poept slap. Dus dat gaat hem niet worden. 2 of 3 kleine maaltijden barf is uitgesloten. Dat is mij met die kleine beetjes veel te bewerkelijk. Daar heb ik gewoon geen zin (meer) in. Een barfmaal van 250 gram vind ik al van die kleine beetjes.
Het wordt of 1x barf en 1x kvv of als dat niet goed is op die leeftijd ga ik nog even door met 3x kvv.
Door Lizzy
#3466961
Ik geef tot 6 maanden 3 maaltijden per dag maar mogelijk dat dat voor een grote hond beter gaat. Die Dalmaten krijgen ook best heul veul te eten als pup. Ik zou naar je gevoel luisteren.
Gebruikersavatar
Door pike
#3466964
Lizzy schreef: di 09 jan 2024, 08:39 Ik geef tot 6 maanden 3 maaltijden per dag maar mogelijk dat dat voor een grote hond beter gaat. Die Dalmaten krijgen ook best heul veul te eten als pup. Ik zou naar je gevoel luisteren.
De Dalmaten krijgen heel veel, het zijn grote honden, maar verhoudingsgewijs krijgt zo'n kleine hond natuurlijk net zo veel. Toch? Ties krijgt dan inmiddels geen 10% meer, maar nog altijd zo'n 5,5.

Nou, ik heb besloten dan nog maar even te wachten met over te gaan naar 2 maaltijden. Want als ik dat doe is dat eerlijk gezegd meer voor mijn eigen gemak en dat is natuurlijk niet de juiste drijfveer. Ergens in februari is de kvv op, dan komt er alleen nog barf en dan bekijk ik wel weer hoe ik het aan ga pakken. Hangt ook een beetje af van het percentage wat hij tegen die tijd behoeft.

Zijn vis kvv is inmiddels vervangen door hele haring :D Wel nog in stukjes gesneden want hij weet zich nog geen raad met een hele vis. Zo'n vis ziet hij wel als waardevol want hij gaat hem begraven ;D De stukjes maak ik steeds wat groter. Ze gaan erin als koek :cool:
Door Lizzy
#3466967
pike schreef: di 09 jan 2024, 09:05 De Dalmaten krijgen heel veel, het zijn grote honden, maar verhoudingsgewijs krijgt zo'n kleine hond natuurlijk net zo veel. Toch? Ties krijgt dan inmiddels geen 10% meer, maar nog altijd zo'n 5,5.

Nou, ik heb besloten dan nog maar even te wachten met over te gaan naar 2 maaltijden. Want als ik dat doe is dat eerlijk gezegd meer voor mijn eigen gemak en dat is natuurlijk niet de juiste drijfveer. Ergens in februari is de kvv op, dan komt er alleen nog barf en dan bekijk ik wel weer hoe ik het aan ga pakken. Hangt ook een beetje af van het percentage wat hij tegen die tijd behoeft.

Zijn vis kvv is inmiddels vervangen door hele haring :D Wel nog in stukjes gesneden want hij weet zich nog geen raad met een hele vis. Zo'n vis ziet hij wel als waardevol want hij gaat hem begraven ;D De stukjes maak ik steeds wat groter. Ze gaan erin als koek :cool:
Jawel, maar bij Sjoerd ging er op die leeftijd gerust richting de 2 kg per dag in. En dat verdeel je makkelijk natuurlijk.

Hahahaha, lekker hoor, begraven vis! Sjoerd deed dat met zijn vleesbotjes. En dan mochten de meiden niet in de tuin komen, was ie bang dat zij ze uit gingen graven :biggrin2: . Meestal na een uurtje ging ie ze dan toch zelf opeten. Lachen he, dat eetgedrag van de hondjes!

Ik heb hier ook geknoeid met KVV en BARF met Sjoerd (vanwege die Giardia). Alleen BARF is gewoon makkelijker dan een combinatie voeren.
Door Cindy de Wolf
#3466985
Toen mijn pups eenmaal toe waren aan de verwachte hoeveelheid barf per dag als ze volwassen zouden zijn liet ik ze mee barfen met de rest en vulde ik de tussenmaaltijd op met kvv. Dat was meestal rondom de 4,5-5 maanden.
Gebruikersavatar
Door pike
#3466986
Cindy de Wolf schreef: di 09 jan 2024, 16:56 Toen mijn pups eenmaal toe waren aan de verwachte hoeveelheid barf per dag als ze volwassen zouden zijn liet ik ze mee barfen met de rest en vulde ik de tussenmaaltijd op met kvv. Dat was meestal rondom de 4,5-5 maanden.
Ik ben bang dat ik je niet helemaal begrijp.
Mijn verwachte hoeveelheid barf bij volwassenheid is 400-450 gram. Hij krijgt nu zo’n 100 gram meer :-\ bedoel je nu dat hij eerst naar dat mindere gewicht toe moet?
Ervaring is ook dat ze van barf meer behoeven dan van kvv omdat die laatste vetter is.
En wat bedoel je met de “tussen”maaltijd?
Door Cindy de Wolf
#3466987
pike schreef: di 09 jan 2024, 17:06 Ik ben bang dat ik je niet helemaal begrijp.
Mijn verwachte hoeveelheid barf bij volwassenheid is 400-450 gram. Hij krijgt nu zo’n 100 gram meer :-\ bedoel je nu dat hij eerst naar dat mindere gewicht toe moet?
Ervaring is ook dat ze van barf meer behoeven dan van kvv omdat die laatste vetter is.
En wat bedoel je met de “tussen”maaltijd?
Als je denkt dat hij een kleine pond gaat eten op volwassen leeftijd dan maakte ik daar en barf menu voor. De overige in jouw geval grofweg 100g noem ik dan de tussenmaaltijd en dat gaf ik dan als kvv.
Gebruikersavatar
Door pike
#3467003
Cindy de Wolf schreef: di 09 jan 2024, 17:10 Als je denkt dat hij een kleine pond gaat eten op volwassen leeftijd dan maakte ik daar en barf menu voor. De overige in jouw geval grofweg 100g noem ik dan de tussenmaaltijd en dat gaf ik dan als kvv.
Aha nou begrijp ik het. En dan geef je dus nog maar twee maaltijden als ze zo'n 4,5-5 mnd. oud zijn? Een volledig barfmaal en een aanvullend kvv maal. Of deel je de barfmaaltijd in twee?
En dan verdwijnt in de loopt der tijd die tussenmaaltijd van kvv.
Ik ga daar eens over nadenken, op rekenen.
Door Cindy de Wolf
#3467004
pike schreef: di 09 jan 2024, 19:40 Aha nou begrijp ik het. En dan geef je dus nog maar twee maaltijden als ze zo'n 4,5-5 mnd. oud zijn? Een volledig barfmaal en een aanvullend kvv maal. Of deel je de barfmaaltijd in twee?
En dan verdwijnt in de loopt der tijd die tussenmaaltijd van kvv.
Ik ga daar eens over nadenken, op rekenen.
Ze krijgen bij mij 2x daags eten dus de pup/puber zit dan nog op 3 maaltijden (en vaak met slapen krijgt de pup/puber nog een kleine kong gevuld met kvv oid tegen lege maag, maar dat is een soort van extra). Mocht je dan toch nog meer moeten geven ivm groei vang ik dat op door iets meer kvv te voeren.
Door frodo quin
#3467086
Emma heeft drie keer per dag eten gekregen tot haar 5 maand, maar Quin krijgt al van bijna in het begin maar twee maaltijden per dag. Ze krijgt tussendoor wel voor goed gedrag.

Ik zou gewoon kijken wat best bevalt voor hem. Is het teveel om in twee maaltijden op te hebben dan drie en als je twee makkelijker vindt en hij het prima vindt, dan twee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door