Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Wodo98
#3465824
Hallo,

Ik voer momenteel KVV, maar wil (deels) naar barf overstappen. Ik had een vraagje met betrekking tot het voeren van verschillende diersoorten. Onze hond is nogal een moeilijke eter. Hierdoor wordt het een uitdaging om genoeg verschillende diersoorten te voeren.

Wat hij in ieder geval wel lust:
Kip, kalkoen, parelhoen, kwartel, eend, konijn

Bij KVV wel, maar los (spier)vlees trekt hij zijn neus voor op:
Rund, hert

Bij KVV wel, maar nog niet als BARf geprobeerd:
Geit, paard, lam

Het "hoefdieren/wild" deel is dus waar het lastig wordt. Ik vermoed dat hij ook bij geit, paard & lam moeilijk gaat doen. Bij KVV krijg ik vaak nog wel bepaalde dingen erin via een mix rol met meerdere diersoorten. Maar bij barf wordt dat natuurlijk lastig. Ik heb hierin 3 vragen:

1. Orgaan en pens eet hij bijvoorbeeld makkelijker van rund. In hoeverre "telt" dat in de afwisseling in diersoorten?

2. Tips om bijvoorbeeld toch rundvlees naar binnen te krijgen?

3. Overige tips/ideeën om met bovenstaande info toch een compleet menu qua diersoorten te krijgen. Wellicht zie ik dingen over het hoofd, ik ben me alleen pas aan het oriënteren en tot die tijd eet hij kvv.

Bij voorbaat dank
Wouter
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3465832
Voor mij telt dat niet. Ik reken een dier waarvan ik enkel orgaan voer niet mee.

Maar dan nog heb je een mooie selectie diersoorten toch.
Het lastige is wel dat hij net diersoorten lastig eet waar je ook geen bot van kan voeren, of je moet het gemalen kopen.

Als je je echt zorgen maakt ivm afwisseling kan je ook altijd een dagje kvv blijven voeren.
Of dat vlees zelf malen met iets lekkers als je dat kan.
Als je het heel fijn snijdt, wil hij het ook niet eten? Dan zou je dat kunnen afbouwen.

Ik maak er zelf een punt van geen vlees weg te gooien, dus iets dat echt slecht gegeten wordt, meng ik zodat ze't wel eten en koop ik niet meer als dat kan.
Door Wodo98
#3465835
Ik heb vandaag geprobeerd mini stukjes hertenvlees door zijn kvv te mengen. Maar dat gaf als resultaat dat hij nu zijn hele bak laat staan :o Ik wil, naast rund en hert, nog wel wat andere dingen proberen. Fijn snijden is een optie om dan te proberen, dank. Hopelijk werkt dat bij andere dierensoorten wel.

Ik wil inderdaad ook het liefst niks weg gooien. Dus dingen die hij echt niet wil eten zal ik ook niet meer kopen, maar ik zat er inderdaad vooral mee dat ik hem wel een compleet menu voorschotel. En daarover lees je dat je in ieder geval ook hoefdieren moet voeren.. Dus met kip, kalkoen, parelhoen, kwartel, eend, konijn ben je er dan eigenlijk net niet was mijn gedachtengang. Of valt dat mee?

Een dag kvv voeren is inderdaad een optie. Niet de eerste keus, maar die heb ik altijd nog achter de hand :)
Door frodo quin
#3465854
Mijn kat is gek op ree en eet wel gewoon hert (als het eetbaar is is het op bij hem) maar vindt dat duidelijk minder lekker. Ree is dus wel het proberen waard.

Ik vind dat je best wel een goede selectie hebt hoor. 10 diersoorten hoeft niet perse. Met een stuk of 4 kom het er ook wel je kan ook altijd een paar dagen per week KVV geven van diersoorten die hij in Barf niet eet.
Gebruikersavatar
Door pike
#3465866
Het aantal diersoorten is wel oke maar ik vind het persoonlijk te veel gevogelte en te weinig zoogdier. Dus veel wit vlees en weinig rood. En hoe zit het met vis?? Eet hij die?

Overigens vind ik wel dat wanneer je pens hart lever van rund geeft je dat wel als diersoort mee kunt tellen. Waarom zou dat niet mogen. Als hij geen wild eet is dat natuurlijk jammer maar dat is geen drama.
Heb je al eens aan haas gedacht?

Je kan nog proberen vlees heel klein te snijden en te mengen met pens. Of met een losgeklopt eitje. Als hij dat eet tenminste.
Wat je ook nog kan doen is proberen hem te laten wennen door een lapje vlees eerst een paar minuten in kokend water te dompelen. Als hij het dan wel lust doe je dat de volgende keer weer maar dan iets korter. En zo telkens korter tot hij het rauw krijgt. Soms lukt dat. Zo heb ik Pike indertijd aan de lever gekregen.
Of in plaats van even koken even bakken. En dan ook telkens iets korter.
Door Lizzy
#3465873
pike schreef: vr 15 dec 2023, 22:17 Het aantal diersoorten is wel oke maar ik vind het persoonlijk te veel gevogelte en te weinig zoogdier. Dus veel wit vlees en weinig rood. En hoe zit het met vis?? Eet hij die?

Overigens vind ik wel dat wanneer je pens hart lever van rund geeft je dat wel als diersoort mee kunt tellen. Waarom zou dat niet mogen. Als hij geen wild eet is dat natuurlijk jammer maar dat is geen drama.
Heb je al eens aan haas gedacht?

Je kan nog proberen vlees heel klein te snijden en te mengen met pens. Of met een losgeklopt eitje. Als hij dat eet tenminste.
Wat je ook nog kan doen is proberen hem te laten wennen door een lapje vlees eerst een paar minuten in kokend water te dompelen. Als hij het dan wel lust doe je dat de volgende keer weer maar dan iets korter. En zo telkens korter tot hij het rauw krijgt. Soms lukt dat. Zo heb ik Pike indertijd aan de lever gekregen.
Of in plaats van even koken even bakken. En dan ook telkens iets korter.
Ik heb dezelfde vraag. Reken dat ook gewoon mee als diersoort.

Soms helpt het trouwens ook om iets dat ze niet lusten door een blikje sardientjes te prakken (sardientjes op olijfolie of water, niet op zonnebloem of soja of andere plantaardige olie).
Door Wodo98
#3465888
Als ik organen wel mee mag tellen dan voer ik dus wel wat meer afwisselend. Maar ook dan, te veel wit vlees en weinig rood is exact waar ik dus ook tegenaan loop. Op zich wel veel soorten, maar nog weinig succes met rood vlees.

Vis eet hij wel. Ook niet alle soorten, maar dat is geen probleem verder.

Haas moet ik nog proberen, maar lust hij in kvv vorm al niet. Dus daar heb ik weinig hoop op.

Mengen met pens, sardien of ei is nog een goede. Allemaal het proberen waard, evenals steeds iets korter koken en/of bakken. Hopelijk geeft dat succes! Bedankt voor de tips, die ga ik proberen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3465893
Haas is in barf wel lekkerder. Als het mooi bloederig is ipv droog. Maar dan nog zou ik proberen een heel klein beetje te kopen. ;)

Hier vonden ze vooral paard heel vies. Dat heb ik 1 keer gekocht en dan nooit meer. Rund en hert hebben ze leren eten. Geit en lam vonden ze altijd al lekker. Daarvan is geit een stuk sterker van smaak. Ik denk dat je met lam (geen schaap maar echt lam) het meeste kans hebt op succes.
Misschien eerst eens lamshart proberen, dat vinden ze doorgaans heel lekker.
Gebruikersavatar
Door pike
#3465901
pearlsofpassion schreef: za 16 dec 2023, 12:56 Haas is in barf wel lekkerder. Als het mooi bloederig is ipv droog. Maar dan nog zou ik proberen een heel klein beetje te kopen. ;)

Hier vonden ze vooral paard heel vies. Dat heb ik 1 keer gekocht en dan nooit meer. Rund en hert hebben ze leren eten. Geit en lam vonden ze altijd al lekker. Daarvan is geit een stuk sterker van smaak. Ik denk dat je met lam (geen schaap maar echt lam) het meeste kans hebt op succes.
Misschien eerst eens lamshart proberen, dat vinden ze doorgaans heel lekker.
Nou ga ik even compleet of topic, maar in hoeverre kan je de smaakbeleving van een kat vergelijken met die van een hond?
Een hond heeft 1700 smaakpapillen, een kat 500. (Een mens 9000).
Zowel hond als kat proeven veel minder dan een mens. Een kat nog minder dan een hond. Waarom weigeren ze dan bepaald voedsel? Naar mijn ervaring eten honden veeleer wat ze lekker vinden ruiken. En niet zozeer wat lekker smaakt. Ruiken kunnen ze vele malen beter dan een mens. Wild ruikt anders dan gedomesticeerd. Elke diersoort heeft zijn eigen geur. En ik denk dat geur allesbepalend is voor acceptatie. De geur van het vlees wordt ook nog eens bepaald door het voedsel dat het dier gegeten heeft. Een voorbeeld: Ik had ooit een Duitse Herder. Die at geen runderhart dat afkomstig was uit Noorwegen, maar wel het runderhart dat afkomstig was uit Australie. De Noorse koeien kregen in die tijd (begin 80-ger jaren) vismeel door hun voer. De geur van dat hart stond de hond niet aan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3465915
Je kan zowiezo de ene hond niet met de andere vergelijken of de ene kat met de andere.
Je kan alleen zeggen wat veel dieren, hond of kat, lekker vinden. Er zijn idd ook diersoorten die honden vaker lekker vinden dan katten en omgekeerd.
En deze hond lijkt wel een nogal katachtige voorkeur te hebben, als ik dat zo mag zeggen. Maar weet je't dan zeker? Uiteraard niet. Je moet gewoon uitproberen.
Door smulpaap
#3465934
Mijn ervaring met mengen is dat dit het beste gaat met gemalen pens
En dan idd het vlees heel klein snijden
Desnoods in een afgesloten bak een dag of twee laten staan . Zodat de pens er goed in trekt
En de hoeveelheid vlees opbouwen ,
Je kunt ook nog aan bv lama of kangoeroe denken . Kwestie van uitproberen
Of bio rundvlees .
Ik heb dit zelf gehad met orgaan . Mijn JRT miepte altijd met orgaan . Maar bio orgaan eet ze probleemloos
En idd KVV haas is vaak erg droog
Haas wat bloederig is gaat er vaak beter in
Door Wodo98
#3465986
pearlsofpassion schreef: za 16 dec 2023, 21:08 Je kan zowiezo de ene hond niet met de andere vergelijken of de ene kat met de andere.
Je kan alleen zeggen wat veel dieren, hond of kat, lekker vinden. Er zijn idd ook diersoorten die honden vaker lekker vinden dan katten en omgekeerd.
En deze hond lijkt wel een nogal katachtige voorkeur te hebben, als ik dat zo mag zeggen. Maar weet je't dan zeker? Uiteraard niet. Je moet gewoon uitproberen.
Dat mag je zo zeggen ;D hij groeit ook op met 3 katten, dus misschien is hij soms meer kat dan witte herder :P Al eten alle 3 de katten een stuk minder kieskeurig
Gebruikersavatar
Door pike
#3465988
smulpaap schreef: zo 17 dec 2023, 21:51 Mijn ervaring met mengen is dat dit het beste gaat met gemalen pens
En dan idd het vlees heel klein snijden
Desnoods in een afgesloten bak een dag of twee laten staan . Zodat de pens er goed in trekt
En de hoeveelheid vlees opbouwen ,
Je kunt ook nog aan bv lama of kangoeroe denken . Kwestie van uitproberen
Of bio rundvlees .
Ik heb dit zelf gehad met orgaan . Mijn JRT miepte altijd met orgaan . Maar bio orgaan eet ze probleemloos
En idd KVV haas is vaak erg droog
Haas wat bloederig is gaat er vaak beter in
Dat is niet mijn ervaring. De haas van KB is altijd behoorlijk nat. In tegenstelling tot hun fazant, die is wel altijd droog.
IMG_1017.jpeg
IMG_1017.jpeg (3.74 MiB) 821 keer bekeken
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door