Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3463853
Goedemiddag,

Ivm wekelijkse diarree of aparte ontlasting ( ook na langdurige brok wissel ) hebben wij besloten om onze mini labradoodle Ollie over te zetten naar vers.
Momenteel krijgt hij het KVV van het merk jarco.
Ik heb ergens gelezen dat het in het begin goed is om nog niet af te wisselen.
Hij krijgt nu kip en konijn combi.
Dit eet hij goed op.
Hij is +- 9 kilo en krijgt nu 400 gram per dag.
Hij krijgt daarnaast ook nog 1x pens gedroogd en 1x konijnen oor met haar en af en toe gedroogde visjes of zalm huid.

Er is alleen nog veel onduidelijkheid voor mij en ik hoop dat jullie hierbij kunnen helpen.

De vragen die ik nu heb:
1. Op korte termijn wil ik andere dieren in de KVV erbij gaan doen, ik heb thuis nu een kleine rol lam liggen. Kan ik hiermee beginnen over een paar dagen? En kan ik dan meteen allemaal soorten dieren doen of telkens 1 erbij met een paar dagen ertussen.
2. Kan ik KVV gaan combineren met vers vlees als in bijv kippen hartjes etc of is het of alleen KVV of stukken dier / botten / organen etc.
3. Kan ik verschillende merken KVV combineren dus bijv voor het ontbijt Jarco en dan lunch en avond eten een ander merk?
4. Hoe weet ik of mijn hond voldoende voedingsstoffen binnen krijgt? Moet je dit eens in de zoveel tijd laten prikken of zie je dit in de ontlasting?
5. Wanneer en wat voor botten kan ik gaan geven? Onderlaatst gaf de slager aan wel eens kippenbotjes te hebben?
Kan ik dit al geven of is zijn maag niet zuur genoeg momenteel?
6. Kan hij ook “mensen eten” eten? Wij hebben wel eens wat vlees over denk aan gehakt, varkenshaas etc. Kan hij dit ongekruid veilig eten en moet het dan gekookt zijn of kan het rauw?
7. Hij poept nu anders dan voorheen, hij moet er veel meer moeite voor doen, is dit even wennen of blijft dit zo?
8. Waar bestellen jullie je vlees wat niet super duur is?
9. Wat gebruiken jullie om te belonen tijdens het trainen? Hij heeft nou van die kleine koekjes maar dit kan nooit super goed voor hem zijn?

Dit was hem denk wel even voor nu.

Alvast bedankt voor het lezen en de antwoorden.
#3463855
Kirsten5 schreef: za 07 okt 2023, 13:16 Goedemiddag,

Ivm wekelijkse diarree of aparte ontlasting ( ook na langdurige brok wissel ) hebben wij besloten om onze mini labradoodle Ollie over te zetten naar vers.
Momenteel krijgt hij het KVV van het merk jarco.
Ik heb ergens gelezen dat het in het begin goed is om nog niet af te wisselen.
Hij krijgt nu kip en konijn combi.
Dit eet hij goed op.
Hij is +- 9 kilo en krijgt nu 400 gram per dag.
Hij krijgt daarnaast ook nog 1x pens gedroogd en 1x konijnen oor met haar en af en toe gedroogde visjes of zalm huid.

Er is alleen nog veel onduidelijkheid voor mij en ik hoop dat jullie hierbij kunnen helpen.

De vragen die ik nu heb:
1. Op korte termijn wil ik andere dieren in de KVV erbij gaan doen, ik heb thuis nu een kleine rol lam liggen. Kan ik hiermee beginnen over een paar dagen? En kan ik dan meteen allemaal soorten dieren doen of telkens 1 erbij met een paar dagen ertussen.
Ging de overgang naar KVV makkelijk? Zo ja: dan kun je daar prima mee beginnen. En dan zou je iedere paar dagen een nieuw diersoort toe kunnen voegen. Ik deed zelf niet eens een paar dagen ertussen trouwens. Ik raad je wel aan om ook andere merken te gaan voeren. Nooit wedden op 1 paard.
2. Kan ik KVV gaan combineren met vers vlees als in bijv kippen hartjes etc of is het of alleen KVV of stukken dier / botten / organen etc.
Daar heeft Pluk een uitstekend topic over geschreven: viewtopic.php?f=5&t=134935
3. Kan ik verschillende merken KVV combineren dus bijv voor het ontbijt Jarco en dan lunch en avond eten een ander merk?
Zeker weten! Dat kan prima! Mocht je hond heel gevoelig zijn op de darmen, kun je ook per dag wisselen met merken en diersoorten.
4. Hoe weet ik of mijn hond voldoende voedingsstoffen binnen krijgt? Moet je dit eens in de zoveel tijd laten prikken of zie je dit in de ontlasting?
Wanneer je meerdere merken KVV voert en je voert meerdere diersoorten en je voert goede extra's: dan kun je er gewoon vanuit gaan dat je hond voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Goede toevoegingen zijn: 2 keer per week een rauw eitje met schil, 5 a 7 keer per week rauwe gepureerde groenten of gekookte groenten (geen prei en geen ui) en daar ook in afwisselen, dus de ene dag spinazie, de dag erop andijvie, de dag daarop courgette, de dag daarop broccoli, de dag daarop witlof, etc. etc. Ongeveer 2 keer per week een rauw vet visje in het geval dat er geen rauwe vette vis in je KVV zit. Denk daarbij aan pan-haring of sardientjes. Verder is het heel gezond om biologische blauwe bessen te voeren.
5. Wanneer en wat voor botten kan ik gaan geven? Onderlaatst gaf de slager aan wel eens kippenbotjes te hebben?
Kan ik dit al geven of is zijn maag niet zuur genoeg momenteel?
Ik zou eerst even helemaal over stappen op KVV. En dan meerdere diersoorten en merken KVV gaan voeren. En pas dan is het leuk om ook aan vleesbotten te gaan denken. En dan zou ik eens beginnen met kwartelkarkasjes. Die zijn lekker zacht en zeer geschikt voor de beginner en dat is dan ook gelijk weer wat anders als wat er in de KVV zit. En verder verwijs ik je ook weer door naar het onderwerp van Pluk.
6. Kan hij ook “mensen eten” eten? Wij hebben wel eens wat vlees over denk aan gehakt, varkenshaas etc. Kan hij dit ongekruid veilig eten en moet het dan gekookt zijn of kan het rauw?
Varkensvlees : ik vind echt dat je dat niet moet voeren. OK, de kans dat een varken besmet is met de Ziekte van Aujeszky is uiterst klein maar gebeurd het: heb jij een dode hond. Ik vind gehakt inferieur. Je weet niet wat er in zit, vaak zitten er toevoegingen in (tegen verkleuring) en het is veel te fijn gemalen. Dus als je iets wilt geven uit de supermarkt of de slager, denk dan aan bijv. kalkoendijbeenvlees. Dus hele stukken vlees. Van rund, lam, kalkoen, kip, geit, paard. En niet van varken.
7. Hij poept nu anders dan voorheen, hij moet er veel meer moeite voor doen, is dit even wennen of blijft dit zo?
Ja, dit is wel normaal. Nou ken ik het merk Jarco niet? Is dat echt KVV? Want KVV komt altijd uit de vriezer. Ik ken alleen Jarco brok en houdbare worsten.
8. Waar bestellen jullie je vlees wat niet super duur is?
Bijv. bij Dogmeat (zie banner onderin) en bij de Geus diervoeding.
9. Wat gebruiken jullie om te belonen tijdens het trainen? Hij heeft nou van die kleine koekjes maar dit kan nooit super goed voor hem zijn?
Gedroogd vlees dat ik zelf droog op mijn droger. Maar je kunt het ook hier kant en klaar kopen en in kleine stukjes knippen:
https://geusdiervoeding.nl/product-cate ... de-snacks/
#3463856
Bedankt voor je reactie!
Als het goed is is het KVV ja 😅
Het zijn diepvries worsten dus hoop dat ik goed zit dan haha.
Ik heb nu net voor 6 dagen nieuwe ingeslagen, zodra die bijna op zijn zou ik andere merken meenemen om te proberen!
#3463866
Kirsten5 schreef: za 07 okt 2023, 13:16 Goedemiddag,

7. Hij poept nu anders dan voorheen, hij moet er veel meer moeite voor doen, is dit even wennen of blijft dit zo?

Alvast bedankt voor het lezen en de antwoorden.
Ik heb de analyse van Jarco kip en konijn bekeken. Ze geven een Calcium gehalte op van 2,1%. Dat is behoorlijk hoog. En dan is het ook logisch dat de hond moeite heeft met ontlasten. Ik zou kvv uitzoeken met een lager calcium gehalte.

En dan nog iets heel anders. De kvv van Jarco bevat rijst, maar liefst 17,5%, en een premix. Dat is een toevoeging van vitaminen en mineralen. En on top: Kleurstoffen. Het zou heel wat beter zijn wanneer je een kvv uitzoekt zonder premix, zonder rijst, en vooral ook zonder kleurstoffen. Want dat is echt nergens voor nodig. Persoonlijk vind ik dat verdacht.

Het is dus wel verstandig de ingrediëntenlijst te lezen, én de voedingsanalyse.

De analyse van de kip/konijn:
Naamloos.png
Naamloos.png (458.26 KiB) 2740 keer bekeken
#3463893
Bedankt!
Ik heb nu nog voor een week Jarco thuis liggen in porties.
Als ik een anders soort erbij haal en om en om voer kan dat dan nog kwaad?
Heeft iemand nog aanraders qua merken KVV voor nu?
Wij hadden toevallig deze week vrij veel kipfilet hier thuis, zou m daar wat gekookt van bij geven, hopelijk helpt het wat.

Ik haal trouwens z’n eten nu bij de ranzijn. Iemand voor daar nog tips?
#3463897
Kirsten5 schreef: zo 08 okt 2023, 19:09 Bedankt!
Ik heb nu nog voor een week Jarco thuis liggen in porties.
Als ik een anders soort erbij haal en om en om voer kan dat dan nog kwaad?
Heeft iemand nog aanraders qua merken KVV voor nu?
Wij hadden toevallig deze week vrij veel kipfilet hier thuis, zou m daar wat gekookt van bij geven, hopelijk helpt het wat.

Ik haal trouwens z’n eten nu bij de ranzijn. Iemand voor daar nog tips?
Nee hoor, dat kan geen kwaad voor zo'n korte periode.

De kipfilet moet je er rauw bij geven, niet koken.

Persoonlijk vind ik Tammenga een fijne KVV. En BARF Menu Premium (dus niet die met allerlei toevoegingen). En KB Raw.
#3463901
Dankjewel.
Ik zag trouwens dat ze een zak diepvries kuikens hadden.
Kan ik die binnenkort veilig geven?
Of zijn kijkend helemaal niet goed voor ze?
Ik lees en hoor zoveel verschillende dingen soms weet ik niet meer wat ik moet haha.
Dit is mijn eerste hond die ik op deze manier ben gaan voeren.
#3463908
Kirsten5 schreef: zo 08 okt 2023, 21:41 Dankjewel.
Ik zag trouwens dat ze een zak diepvries kuikens hadden.
Kan ik die binnenkort veilig geven?
Of zijn kijkend helemaal niet goed voor ze?
Ik lees en hoor zoveel verschillende dingen soms weet ik niet meer wat ik moet haha.
Dit is mijn eerste hond die ik op deze manier ben gaan voeren.
Diepvrieskuikens hebben qua voedingsstoffen echt geen enkel voordeel op een rauw heel ei. Dus ja, ze kunt ze geven, maar ik zou dat zelf niet vaker doen dan twee kuikens per week.

Zelf voer ik liever een biologisch ei.

Je mag alle vragen die je hebt hier stellen hoor! Houd je niet in!
#3464010
Het lukt me helaas niet om foto’s toe te voegen hier maar zojuist voor bijna 150 euro aan voornamelijk KVV opgehaald bij Geus diervoeding.
Is er iemand met de gouden tip nog om het in goede porties te krijgen?
Meestal laat ik de KVV een beetje opwarmen en snij ik het dan stukken en vries ik het dan weer opnieuw in.
Ook vraag ik me af hoe ik andere stukken vlees klein kan krijgen.
Ik heb bijvoorbeeld een kilo zebra hier liggen.
Dit komt natuurlijk niet zo snel op bij een hond van nu 9 kilo.
( is zebra überhaupt goed voor ze? 😅)
Maar ik heb ook een kilo hert en kippen lever en eendenhart.
Hoe maken jullie hier kleine stukken van ?

Alvast bedankt
#3464011
Ik heb trouwens ook een zalm kop liggen van 400 gram maar dat is ook veels te veel voor 1x.
Hij eet 400 gram per dag namelijk momenteel.
Iemand nog tips hoe ik dat moet aanpakken ?
Wist niet dat zalm zo groot was haha
#3464014
Je laat het ontdooien tot je het in stukken krijgt.
Liefst niet opwarmen. Gewoon aan de lucht laten ontdooien.
Knippen met de snoeischaar of hakken lukt met minder ontdooide dingen dan simpelweg snijden.

Lever kan je wss in vrijwel volledig bevroren toestand doorhakken. Of een uurtje of zo uit laten liggen eerst. Beetje bijwerken tot het juiste gewicht en in bakjes weer invriezen.
Hartjes laten liggen tot je ze van elkaar krijgt.
#3464017
Kirsten5 schreef: wo 11 okt 2023, 14:01 Het lukt me helaas niet om foto’s toe te voegen hier maar zojuist voor bijna 150 euro aan voornamelijk KVV opgehaald bij Geus diervoeding.
Is er iemand met de gouden tip nog om het in goede porties te krijgen?
Meestal laat ik de KVV een beetje opwarmen en snij ik het dan stukken en vries ik het dan weer opnieuw in.
Ook vraag ik me af hoe ik andere stukken vlees klein kan krijgen.
Ik heb bijvoorbeeld een kilo zebra hier liggen.
Dit komt natuurlijk niet zo snel op bij een hond van nu 9 kilo.
( is zebra überhaupt goed voor ze? 😅)
Maar ik heb ook een kilo hert en kippen lever en eendenhart.
Hoe maken jullie hier kleine stukken van ?

Alvast bedankt
De KVV een beetje laten ontdooien (zo min mogelijk), een groot scherp bijvoorbeeld een koksmes heet maken onder de kraan en in de KVV in porties snijden en weer invirezen. Idem voor de rest van het vlees.
#3464054
Bedankt, ik heb inmiddels voor de aankomende 2 weken porties gemaakt.
Ik lees alleen overal pens dag en vis dag staan.
Eten ze dan de hele dag pens of vis of is het 1 maaltijd?
Of kan het bijvoorbeeld ook 2x 1 maaltijd vis dus bijvoorbeeld maandag ochtend en donderdag avond.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door