Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jeanetbibi
#3463803
Ik voer normaal 180 gram vleesbot en 80 gram spiervlees per maaltijd, nu heb ik van een leverancier blokjes bottenbrij gekocht, hoeveel mag ik daarvan voeren en hoeveel spiervlees moet daar dan bij? :???:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3463804
Hangt er vanaf hoeveel bot en hoeveel vlees er in dat gemalen bot zit.
Dat kan je dan omrekenen. Dus vraag dat even na .
Door Lizzy
#3463805
Precies wat Pearls of Passion schrijft. Stel het is 100% bot, dan geef je nu 90 gram van die bottenbrij (heeft je hond niks meer aan zijn gebit, kan ie alles zo naar binnen slurpen. Is dat echt wat je wilt?) en 170 gram spiervlees.
Door Jeanetbibi
#3463818
Okee, ik heb het even opgezocht, het ene is goed bevleesd eendenkarkas, grof gemalen en het andere is echt kaal runderbot, grof gehakt..
Dus het eendenbot gewoon 180 gram en het runderbot 90 gram.. het is een afwisseling in haar normale menu, gewoon om eens te proberen.. ze krijgt niet al het bot even makkelijk weg (en vindt ook niet alles lekker) en laat het dus gewoon liggen.. daarom als proef deze oplossing.
Dank voor jullie snelle reacties! ;)
Door Barfkopen
#3463944
Jeanetbibi schreef: di 10 okt 2023, 11:46 @ barfkopen, ja dat klopt! ;D
Voor alle vragen mag je ons altijd direct bellen ook. Cheryl is voedingsdeskundige voor honden en katten ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3463948
Misschien zijn er nog mensen met interesse. Als je duidelijk laat weten wat de precieze samenstelling van je gemalen bot is, kan iedereen daarmee meteen verder. ;)
Door Barfkopen
#3463951
Dat kan zeker.

Onze bottenbrij is een perfect alternatief voor het voeren van hele rauwe vleesbotten. Vanwege het hoge calciumgehalte is slechts een kleine hoeveelheid per dag nodig. De puree is gemakkelijk te doseren en staat bekend om zijn gemakkelijke verteerbaarheid. Het is daarom ook zeer geschikt voor gevoelige dieren en dieren die moeite hebben met botten.
  • Natuurlijke calciumbron
    Hoog calciumgehalte - 2600mg/100g
    Makkelijk te doseren
    Goed verteerbaar
De Analytische samenstelling:
  • Ruwe eiwit 9,6%
    Ruwe vet 7,0%
    Ruwe vezel 0,1%
    Ruwe as 7,3%
    Vochtgehalte 76,6%
    Calcium 2,6%
    Fosfor 1,2%
Laatst gewijzigd door Barfkopen op di 10 okt 2023, 20:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3463961
Weet je ook hoeveel vlees en hoeveel kaal bot het bevat?
Want met een calciumgehalte weet ik persoonlijk niets. :P We werken hier met hele onderdelen in de praktijk, niet met cijfertjes.
Of kan je me vertellen hoe je dat omrekent naar een gemiddeld vleesbot?

Ik begrijp eigenlijk al niet hoe je bovenaan met 4,2% calcium zit en in de analyse 2,6%. Welke is dan juist? En wat ben je met dat getal?
Door Barfkopen
#3463976
pearlsofpassion schreef: di 10 okt 2023, 17:05 Weet je ook hoeveel vlees en hoeveel kaal bot het bevat?
Want met een calciumgehalte weet ik persoonlijk niets. :P We werken hier met hele onderdelen in de praktijk, niet met cijfertjes.
Of kan je me vertellen hoe je dat omrekent naar een gemiddeld vleesbot?

Ik begrijp eigenlijk al niet hoe je bovenaan met 4,2% calcium zit en in de analyse 2,6%. Welke is dan juist? En wat ben je met dat getal?
De analytische samenstelling klopte niet vandaar, heb het aangepast.

Daarnaast kan je de bottenbrij beter zien als een soort vervanger van eierschaalpoeder. De botten die vermalen worden bevatten nog wel iets vlees maar bijna niet meer wat ik van Barfgold heb begrepen vandaar dat het eiwit en vet gehalte lager liggen dan bijvoorbeeld de kalfsborstbeen stukken van Barfgold.
Door Too
#3464069
Barfkopen schreef: di 10 okt 2023, 20:20 De analytische samenstelling klopte niet vandaar, heb het aangepast.

Daarnaast kan je de bottenbrij beter zien als een soort vervanger van eierschaalpoeder. De botten die vermalen worden bevatten nog wel iets vlees maar bijna niet meer wat ik van Barfgold heb begrepen vandaar dat het eiwit en vet gehalte lager liggen dan bijvoorbeeld de kalfsborstbeen stukken van Barfgold.
Dit begrijp ik niet zo goed: van eierschaalpoeder gebruik je 1theelepel per 500gram spiervlees hoe vertaal ik dat dan naar je bottenbrij in mijn menu?
Door Barfkopen
#3464134
Too schreef: vr 13 okt 2023, 10:20 Dit begrijp ik niet zo goed: van eierschaalpoeder gebruik je 1theelepel per 500gram spiervlees hoe vertaal ik dat dan naar je bottenbrij in mijn menu?
Wat is het gewicht van je hond en mag ik de rest van je menu weten qua verdeling.

Als ik uitga van 5 gram per theelepel eierschaalpoeder en 37% calcium per 100 gram zit je op ongeveer 1,85% Calcium bij 5 gram.
De bottenbrij is 2,6% Calcium per 100 gram dus je zou 71 gram nodig moeten hebben voor hetzelfde Calcium percentage.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3464135
71 gram per 500gr spiervlees. :o
Das minder dan de helft van wat wij normaal aan kaal bot zouden geven bij zo'n hoeveelheid spier als er ook nog orgaan, groenten en extras bij komen.
Tis allemaal een beetje nate vingerwerk zo, als je't mij vraagt. Dat wordt dan uitproberen zeker.
Door Barfkopen
#3464136
pearlsofpassion schreef: ma 16 okt 2023, 16:05 71 gram per 500gr spiervlees. :o
Das minder dan de helft van wat wij normaal aan kaal bot zouden geven bij zo'n hoeveelheid spier als er ook nog orgaan, groenten en extras bij komen.
Tis allemaal een beetje nate vingerwerk zo, als je't mij vraagt. Dat wordt dan uitproberen zeker.
Ja al zou je dan ook moeten kijken naar de analytische cijfers van het kaal bot wat je geeft want dat kan ook verschillen.

We kunnen eventueel aan de hand van het gewicht van de hond of kat kijken waar we op uit komen.
Want hoe ziet je samenstelling er nu uit?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door