Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3463324
Als ik extra gemalen noten geef hoeveel mag/moet dat dan eigenlijk zijn?
Door Lizzy
#3463356
Ik denk dat niemand dat echt weet. Paranoten bijv. zijn heel rijk aan selenium. Eén of twee noten per dag zijn voor de mens al voldoende om aan je dagelijkse hoeveelheid selenium te komen. Ik geef ongeveer 2 keer per week 1 eetlepel aan mijn honden. En dat is dan een combinatie van paranoten, walnoten, amandelen en hazelnoten. Maar ik heb daar nooit een berekening op los gelaten. Hier krijgen ze ook zaden/pitten. Ook ongeveer 2 maal per week. En dan eerder een dessertlepel (chiazaad, gekiemde zonnebloempitten, gekiemde pompoenpitten, hennepzaad).
Gebruikersavatar
Door pike
#3463364
En dat is dan één eetlepel voor 2 honden? Dan zou ik een 15kg hond als hij volwassen is 1/2 kunnen geven. En van pitten een theelepel. Zo ongeveer.
Door Lizzy
#3463371
pike schreef: ma 25 sep 2023, 12:24 En dat is dan één eetlepel voor 2 honden? Dan zou ik een 15kg hond als hij volwassen is 1/2 kunnen geven. En van pitten een theelepel. Zo ongeveer.
Dat is dan 1 eetlepel per hond. Dus ja, dit lijkt me goed omgerekend. En dan even voorzichtig beginnen, kijken of hij er goed op reageert. Of zij?
Gebruikersavatar
Door pike
#3463373
Een “hij” gaat het worden. Maar ik begin met een kilo of 3-4 dus dat wordt een héél klein beetje om mee te beginnen. :biggrin2: En misschien moet ik er ook nog eventjes mee wachten?
Door Lizzy
#3463374
pike schreef: ma 25 sep 2023, 16:08 Een “hij” gaat het worden. Maar ik begin met een kilo of 3-4 dus dat wordt een héél klein beetje om mee te beginnen. :biggrin2: En misschien moet ik er ook nog eventjes mee wachten?
Ah, een hij, leuk!

Ik zou de eerste weken niks geven. En dan voorzichtig eens met een geplette walnoot. Of paranoot. En dan ff kijken hoe hij daar op doet. Zo wat uitbouwen.
Door frodo quin
#3463540
Zijn noten eigenlijk goed verteerbaar zonder te malen? Emma weet al van kleine pup af aan overal walnoten te vinden. Bizar, maar elke straat blijkt er vol mee te liggen, waar je ook komt. Die kraakt ze dan en eet ze op. Nog nooit opgevallen dat er iets van terug te vinden is in de ontlasting, maar ja dat wil niet zeggen dat het zo is.
Gebruikersavatar
Door pike
#3463542
Mijn honden kraakten altijd hazelnoten in het najaar. Daar zag ik eigenlijk nooit wat van terug. Alleen bij Pike, die begreep het niet zo goed. Toen hij Armagnac zag eten moest hij dat natuurlijk ook. Maar hij spuugde aanvankelijk de hele noten uit. Bah die zijn hard. Hij zag wel de andere honden met veel smaak eten na ze te kraken. Na een paar dagen ging hij ook kraken, maar hij kraakte ze tussen zijn kiezen en slikte ze vervolgens door. Met pel en al dus. De mafkees :biggrin2: En die stukjes pel vond ik altijd terug.
Maar als ik ze zelf toevoeg aan het voer dan maal ik ze liever. Denk dat de opname dan toch beter gaat.
Door frodo quin
#3463545
Hazelnoten vindt ze blijkbaar niet zo lekker.
Ik zou ook denken dat malen beter verteert. Ten slotte heen ze geen maalkiezen en kunnen ze ook die beweging niet maken met hun kaken.

Bedankt voor de input 😊
Door Siberienne
#3463547
frodo quin schreef: vr 29 sep 2023, 09:13 Zijn noten eigenlijk goed verteerbaar zonder te malen? Emma weet al van kleine pup af aan overal walnoten te vinden. Bizar, maar elke straat blijkt er vol mee te liggen, waar je ook komt. Die kraakt ze dan en eet ze op. Nog nooit opgevallen dat er iets van terug te vinden is in de ontlasting, maar ja dat wil niet zeggen dat het zo is.
Ik zat ooit op speurtraining met een hondeneigenaar wiens hond moddervet werd van het continu eten van walnoten (stond een grote boom op eigen terrein) dus ik denk dat iig wel wat opnemen. Of alles even efficiënt opgenomen wordt weet ik niet.
Door frodo quin
#3463551
Ik en ze iig nog nooit in de ontlasting gezien ITT bv wortel.

Dat dik worden van zaken die je niet zelf geeft. Ja het zou mij niet verbazen dat wij daar ook nog tegenaan gaan lopen. Haar verbruik nu is zo extreem hoog dat het geen probleem is, maar dat blijft niet zo.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door