Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Baasje Bob
#3462191
Hallo, ik heb sinds kort een dwerg teckel, en geef hem barf voeding. Nu kan ik nergens vinden hoeveel eitjes of eieren je je hondje mag geven. Pip is 14 weken oud. en geeft ze kippevleugel, kippe borst, lam, kalkoen, lever, kippehart, kippelever, lamskotelet, vis in klaargemaakte worst waar ook groentjes inzitten maar hier gaat ze wat platter van af. Bij de slager mag ik runder hart gaan halen om ze te geven, ook krijg ik dan runder niertjes mee. Ik geef ze 240gr per dag van wat ik opgenoemd heb. verdeeld over drie maaltijden.
Bedankt alvast voor de reactie.
Door Lizzy
#3462212
Baasje Bob schreef: ma 14 aug 2023, 11:55 Hallo, ik heb sinds kort een dwerg teckel, en geef hem barf voeding. Nu kan ik nergens vinden hoeveel eitjes of eieren je je hondje mag geven. Pip is 14 weken oud. en geeft ze kippevleugel, kippe borst, lam, kalkoen, lever, kippehart, kippelever, lamskotelet, vis in klaargemaakte worst waar ook groentjes inzitten maar hier gaat ze wat platter van af. Bij de slager mag ik runder hart gaan halen om ze te geven, ook krijg ik dan runder niertjes mee. Ik geef ze 240gr per dag van wat ik opgenoemd heb. verdeeld over drie maaltijden.
Bedankt alvast voor de reactie.
Pup mag best 2 gewone eieren of 4 kwartel eieren per week. Rauw. Met schil. Dat lijkt me wel voldoende.

Veel honden krijgen van KVV vis dunne poep. Het is ook ineens erg veel vis. Wat je ook kunt doen is twee keer per week een sardientje (rauw, met alles erop en aan) geven. Of 1 keer per week een sardien en 1 keer per week een kleine of halve panharing.

Ik kan de rest van je menu niet beoordelen omdat er geen gewichten bij staan.

Overigens zou ik zelf elke dag groenten aan Pip voeren. Groenten (rauw gepureerd, liefst) vormen een belangrijk onderdeel van een goed BARF menu.

Heb je meer vragen? Stel ze gerust!
Door frodo quin
#3462230
@Lizzy, kan het zijn dat je 14 kilo ipv 14 weken leest?

@Baasje Bob: geen idee hoeveel Pip momenteel weegt, maar ik vermoed niet meer dan 2-3 kilo? Meestal wordt 1 ei per 10 kilo gezegd. Ik heb ook bronnen gevonden die 2 eieren per 10 kilo aangeven. 1 ei per week zal dus waarschijnlijk oke zijn.

Mijn puberpup krijgt ook dunnere ontlasting van sommige dingen. Dagelijks groenten en niet teveel in eens is bij haar beter. Ze krijgt eigenlijk bij elke maaltijd een beetje groenten. Qua vis KVV zou je ook kunnen kiezen voor een KVV waar niet uitsluitend vis inzit. Darf heeft er zo een paar. Een klein beetje vis KVV of een klein visje bij gewone KVV geven kan ook een oplossing zijn.
Door Baasje Bob
#3462243
Lizzy schreef: Pup mag best 2 gewone eieren of 4 kwartel eieren per week. Rauw. Met schil. Dat lijkt me wel voldoende.

Veel honden krijgen van KVV vis dunne poep. Het is ook ineens erg veel vis. Wat je ook kunt doen is twee keer per week een sardientje (rauw, met alles erop en aan) geven. Of 1 keer per week een sardien en 1 keer per week een kleine of halve panharing.

Ik kan de rest van je menu niet beoordelen omdat er geen gewichten bij staan.

Overigens zou ik zelf elke dag groenten aan Pip voeren. Groenten (rauw gepureerd, liefst) vormen een belangrijk onderdeel van een goed BARF menu.

Heb je meer vragen? Stel ze gerust!
Bedankt voor de reactie, de verhoudingen die ik geef is zoals opgegeven op de exell file die op de barf pagina staat. Dan gaan we ze ook is groentjes geven. Ik laat nog weten hoe het verder gaat met Pip.
Door Lizzy
#3462246
Als je pup er niet van aan de diarree gaat, kan ie makkelijk twee eitjes per week aan. Die dingen zijn ontzettend compleet en gezond en bijzonder goed opneembaar. Krijgt je hond diarree van een heel ei, zou je m door de helft kunnen delen.
Door frodo quin
#3462253
Lizzy schreef: wo 16 aug 2023, 08:52 Als je pup er niet van aan de diarree gaat, kan ie makkelijk twee eitjes per week aan. Die dingen zijn ontzettend compleet en gezond en bijzonder goed opneembaar. Krijgt je hond diarree van een heel ei, zou je m door de helft kunnen delen.
Op welke manier bepaal je dan hoeveel eieren een hond per week mag? Op het lichaamsgewicht, de hoeveelheid dat ze eten of nog iets anders?
Door Lizzy
#3462256
frodo quin schreef: wo 16 aug 2023, 10:29 Op welke manier bepaal je dan hoeveel eieren een hond per week mag? Op het lichaamsgewicht, de hoeveelheid dat ze eten of nog iets anders?
De literatuur die ik betrouwbaar vind schrijft dat je je hond iedere dag een ei kunt geven. Ik vind dat zelf best veel dus houd ik het op 2 eieren per week. En verder denk ik niet dat het zo krap komt. Dus als je een grote hond 3 eieren (of zelfs 4) geeft: prima. Geef je je kleine hond er 1 of 2: ook prima.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3462261
Mijn katten krijgen er al jaren 3 per week. Ale, kuikens, maar das bijna hetzelfde.
En die wegen dik 5kg.
Komt op ongeveer 10% van hun menu. Maar bij kittens of jonge katten, die meer eten is dat dan procentueel minder.
Door frodo quin
#3462274
pearlsofpassion schreef: wo 16 aug 2023, 13:23 Mijn katten krijgen er al jaren 3 per week. Ale, kuikens, maar das bijna hetzelfde.
En die wegen dik 5kg.
Komt op ongeveer 10% van hun menu. Maar bij kittens of jonge katten, die meer eten is dat dan procentueel minder.
Per kat? Eendagskuiken is gelijk aan een ei met een deel van de schil of ei zonder schil?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3462281
Met meeste van de schil omdat ze het calcium uit de schil opnemen om hun botten te vormen. Niet alles natuurlijk. Maar ze wegen wel minder. Verliezen vocht onderweg.
Een kuiken weegt gemiddeld iets minder dan 40gr, terwijl de eieren waar ze uit komen vooraf 50gr of meer wegen.

Ja, 3 per week per kat, dik 5kg kat dus.
Dat is zo gegroeid, vroeger kregen ze er maar 2 maar toen paste 3 op een keer beter in het menu. En dat beviel wel dus heb ik het erin gehouden. Tis misschien wel aan de hoge kant.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3462299
Goh ja, mogen...
Ik voer dat. De meeste mensen geven minder kuikens of eieren denk ik.
En als hij het wil eten met schaal mag die er ook helemaal bij. Tenzij hij te harde ontlasting zou hebben.
Maar die schaal krijg ik er bij mijn katten niet in. En het ei moet ook goed geklutst, anders vinden ze't ook maar niets.
Ze krijgen hier natuurlijk ook geregeld een ei ipv kuiken, zeker nu in het seizoen, maar mn eitjes zijn ook iets kleiner dan uit de winkel.
Door frodo quin
#3462300
Meneer eet idd geen schaal en het ei wordt geklutst. Weinig katten denk ik. Emma wel, ook massa's op straat. Ik heb wel al gemerkt dat ze de calcium slecht opneemt tenzij de schaal gemalen is. Kan er voor wolf gerust een beetje gemalen schaal aan toevoegen. Dacht ik voor de kippen toch sowieso te doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door