Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3460520
Ja, hier ook één keer per dag een flinke hap. Duitse herders, 2 reuen, 1 40- en 1 40 + kg, allebei krijgen ze tussen de 900 en 950 gram per maaltijd. Ik voer eind van de middag na de grote wandeling en zeker nadat ze een uur rust hebben gehad en hebben gedronken. Na de maaltijd ook rust voor zo'n 4 uur. Dan pas een rustige wandeling aan de lijn van 20 hooguit 30 minuten.

Maaltijd bestaat tegenwoordig helaas uit KVV (één van de twee wil geen barf, botwerk en grote stukken vlees en verdraagt het ook niet goed jammer genoeg), groentemix en of een eitje of een visje. Is ook beetje uit nood geboren want 's ochtends was vaak een toestand met voeren. Gaat zo wel beter maar het blijft een slechte eter. Visje moet ik ook in stukjes snijden en dan nog eet hij het niet allemaal op. Vis geef ik apart op een bordje anders laat hij weer eten staan. Vis vermalen in kvv werkt niet, dan laat hij alles staan. Groenten kook ik, want rauwe groenten wil hij ook niet. Het eitje gaat op met frisse tegenzin. Te grof gemalen bot tuft hij rustig uit, pakt het weer op en gaat er dan ook echt op kauwen... ::) Hij doet ook echt zo'n 10 minuten over zijn gemalen prak. Nah... vind het echt jammer maar hij is niet te mager, ontlasting is goed en gal geeft hij vrijwel nooit op, niet misselijk of borrelgeluiden, het zij zo. Andere hond eet eigenlijk altijd goed, ook rustig maar bak gaat helemaal schoon.
#3460589
Gaat de bezorgdheid dan over de grote hoeveelheid inéén keer of over het formaat van de hond zelf?

Ik dacht trouwens dat wat grotere honden met een diepe borstkas met name een hoger risico hadden, dus niet perse heel groot, maar ook de bouw. oa bv dalmatiërs. Klopt dat niet?

Ik voer mijn pup wel twee keer per dag, ze weegt ook minder dan 35kg en gaat dat hopelijk ook nooit wegen. Ze weegt nu 25 kg. Haar avondmaaltijd is wel de grote en dan zit dat ook regelmatig aan een 600 gram. Omwille van oa het risico op maagkanteling doe ik nadien geen zware fysieke activiteit meer. Enkel het laatavondrondje, maar dat is aangelijnd max 1,5km.
#3460617
Maar dat is toch in verhouding met de grootte van de hond? De maag is dan groter. De ophanging, de hele torso is toch in verhouding met de (gemiddelde) hoeveelheid dat zo'n hond eet.
Zou je niet beter vergelijken met de percentages van het lichaamsgewicht?
Of krijgen echt enkel heel grote/zware honden een maagtorsie? Misschien gewoon die die een hoog percentage eten.
En weten ze eigenlijk wel of veel eten in een keer zo'n torsie veroorzaakt of is dat speculatie?
#3460618
pearlsofpassion schreef: ma 12 jun 2023, 12:43 Maar dat is toch in verhouding met de grootte van de hond? De maag is dan groter. De ophanging, de hele torso is toch in verhouding met de (gemiddelde) hoeveelheid dat zo'n hond eet.
Zou je niet beter vergelijken met de percentages van het lichaamsgewicht?
Of krijgen echt enkel heel grote/zware honden een maagtorsie? Misschien gewoon die die een hoog percentage eten.
En weten ze eigenlijk wel of veel eten in een keer zo'n torsie veroorzaakt of is dat speculatie?
Jawel, maar of je nou 400 gram bij je hond in 1 keer naar binnen kiept of 1200 gram. Ze weten het niet, of 1 keer voeren een maagtorsie veroorzaakt. Voor de zekerheid zeggen ze mensen 2 keer te voeren.

Maagtorsie komt alleen bij grotere honden voor (in de regel) en ze denken dat de bouw ermee te maken heeft.

Maar er zijn veel meer factoren. Verhoogd voeren geeft meer kans en ook citric acid in de voeding geeft meer kans. Bijvoorbeeld. En zo was er nog een lijstje.

Iemand scheef hier ooit dat je juist 1 keer moest voeren om de maagbanden (ophanging) te trainen maar dit zijn geen spieren die je kan trainen. Dus dat is ook een broodje aap verhaal.
#3460624
Ik heb ook ooit ergens gelezen dat brok de kans ook verhoogd. Of dat klopt is nog wat anders, want er wordt zoveel beweerd.

De hoeveelheid eten in één keer lijkt mij ook niet de primaire factor. Duitse dog is een ras waar het veel in voorkomt, maar in verhouding eet die doorgaans minder dan een chihuahua. Dat sluit natuurlijk niet uit dat bij honden die daar gevoelig aan zijn kleinere maaltijden nodig kan zijn.

Het komt niet bij elk ras voor en de rassen bij wie het het vaakst voorkomt zijn grotere honden. Duitse dog, weimaraner en setter op kop las ik net.
#3460708
Lizzy schreef: ma 12 jun 2023, 13:03 Jawel, maar of je nou 400 gram bij je hond in 1 keer naar binnen kiept of 1200 gram. Ze weten het niet, of 1 keer voeren een maagtorsie veroorzaakt. Voor de zekerheid zeggen ze mensen 2 keer te voeren.

Maagtorsie komt alleen bij grotere honden voor (in de regel) en ze denken dat de bouw ermee te maken heeft.

Maar er zijn veel meer factoren. Verhoogd voeren geeft meer kans en ook citric acid in de voeding geeft meer kans. Bijvoorbeeld. En zo was er nog een lijstje.

Iemand scheef hier ooit dat je juist 1 keer moest voeren om de maagbanden (ophanging) te trainen maar dit zijn geen spieren die je kan trainen. Dus dat is ook een broodje aap verhaal.

Dat laatste was een criterium van mensen toendertijd die hun honden 2 of 3x per week eten gaven.

Hier altijd vanaf barf 1x daags gevoerd. Al ws het maar omdat ik geen idee had hoe het over 2 maaltijden te verdelen. De meeste van mijn honden zaten/zitten wel tussen de 34 en de 45 kilo en aten doorgaans rond de pond per dag in volwassen toestand. Dan worden bij 2x voeren de porties wel erg klein en blijven ze hongerig door de dag. Toen ik ooit weer begon met vers was dat naast de brok en voerde ik smorgens het vers en savonds de brok. Savonds hadden die gasten a snel zoiets van…doe dat ontbijt nog maar een keer :biggrin2: en toen ben ik het eerst gaan mengen en naderhand is dat compleet vers geworden en 1x per dag. Het ging ook toen immers maar om een 500 gram per hond.

Ooit was het verhaal toen de brok geïntroduceerd werd dat die na het eten en water drinken zouden opzwellen en als je dan teveel brok in 1x gaf dan zou minstens je hond ontploffen een maag scheuren of kantelen. Toen kwam de geexpandeerde brok en zou dat al minder zijn, maar het 2x daags (of sommige nog meer) is gebleven.
#3460801
Hier krijgen ze 1x per dag eten. Dex weegt +/- 32 kg en Rana is een stukje lichter die zal iets van 25 kg max wegen denk ik. Dex eet ongeveer 800 gr en Rana dacht ik tegen de 600 gr.

De grotere honden aten vroeger ook 1x per dag maar weet niet meer hoeveel hun kregen. Zij waren ongeveer 40 en 47 kg.

Wij houden niet perse rust aan na het eten. Rana gaat altijd wel tukken maar Dex wil altijd juist spelen en druk doen na het eten. Dit laten we gaan maar uiteraard niet extreem. Hij is dan bv zelf met iets aan het spelen. We gaan geen balletje gooien oid. We hebben hem in het begin wel soort van verplicht om rust te houden maar dat voegt bij hem gewoon niet dus dan maar gematigd laten gaan.
#3460834
Angelique schreef: wo 14 jun 2023, 09:29 Dat laatste was een criterium van mensen toendertijd die hun honden 2 of 3x per week eten gaven.

Hier altijd vanaf barf 1x daags gevoerd. Al ws het maar omdat ik geen idee had hoe het over 2 maaltijden te verdelen. De meeste van mijn honden zaten/zitten wel tussen de 34 en de 45 kilo en aten doorgaans rond de pond per dag in volwassen toestand. Dan worden bij 2x voeren de porties wel erg klein en blijven ze hongerig door de dag. Toen ik ooit weer begon met vers was dat naast de brok en voerde ik smorgens het vers en savonds de brok. Savonds hadden die gasten a snel zoiets van…doe dat ontbijt nog maar een keer :biggrin2: en toen ben ik het eerst gaan mengen en naderhand is dat compleet vers geworden en 1x per dag. Het ging ook toen immers maar om een 500 gram per hond.

Ooit was het verhaal toen de brok geïntroduceerd werd dat die na het eten en water drinken zouden opzwellen en als je dan teveel brok in 1x gaf dan zou minstens je hond ontploffen een maag scheuren of kantelen. Toen kwam de geexpandeerde brok en zou dat al minder zijn, maar het 2x daags (of sommige nog meer) is gebleven.
Hahahaha, jij weet het ook nog. Ja, het was leuk bedacht maar het werkt gewoon niet zo....

Aha, dus daar komt dat 2 keer per dag verhaal vandaan. Was "vroeger" dus heel normaal, 1 keer per dag voeren... Ik moet zeggen dat ik wel snap dat de hoeveelheid voer mensen niet echt gerust maakt bij sommige honden. Kijk, Sjoerd eet 1200 gram per dag. Dat is toch echt wel een grote hoeveelheid voer in 1 keer. En hij heeft ook 2 kg per dag gegeten. Dat vond ik ook teveel om in 1 keer te geven. 1600 gram idem. Ik snap het dus wel, die angst.
#3460835
El_Kato schreef: vr 16 jun 2023, 14:33 Hier krijgen ze 1x per dag eten. Dex weegt +/- 32 kg en Rana is een stukje lichter die zal iets van 25 kg max wegen denk ik. Dex eet ongeveer 800 gr en Rana dacht ik tegen de 600 gr.

De grotere honden aten vroeger ook 1x per dag maar weet niet meer hoeveel hun kregen. Zij waren ongeveer 40 en 47 kg.

Wij houden niet perse rust aan na het eten. Rana gaat altijd wel tukken maar Dex wil altijd juist spelen en druk doen na het eten. Dit laten we gaan maar uiteraard niet extreem. Hij is dan bv zelf met iets aan het spelen. We gaan geen balletje gooien oid. We hebben hem in het begin wel soort van verplicht om rust te houden maar dat voegt bij hem gewoon niet dus dan maar gematigd laten gaan.
Zij zullen ook vast rond of meer dan 1 kg per dag hebben gegeten?!

Hier lukt het ook niet hoor, om Sjoerd rustig te houden. Die gaat na het eten juist lopen etteren bij Fritzi (uitdagen om te spelen). Grappig he, de een of de andere hond!
#3460842
Ik had een kennis met een Riesenschnauzer. Zij vertelde dat in haar ras maagtorsie in sommige foklijnen veel meer voor kwam dan bij anderen, dat er een duidelijke erfelijke component in leek te zitten en dat de meeste maagtorsies op lege maag voorkwamen. Nou heb ik de bron data niet, en de kennis is geen kennis meer.

Wat ik zelf tegen kwam bij heel kort even zoeken is dat er gedacht wordt dat een abnormale patroon in de peristaltiek een rol speelt. Dus de aansturing van de maag/darm door het zenuwstelsel niet klopt, wat ook weer goed zou kunnen passen bij een erfelijke component. (Helaas zijn deze artikelen niet vrij toegankelijk: https://www.sciencedirect.com/journal/t ... 29/issue/3 , ik kan nog even kijken of het op mijn werk wel lukt )
#3460873
Siberienne schreef: za 17 jun 2023, 09:38 Ik had een kennis met een Riesenschnauzer. Zij vertelde dat in haar ras maagtorsie in sommige foklijnen veel meer voor kwam dan bij anderen, dat er een duidelijke erfelijke component in leek te zitten en dat de meeste maagtorsies op lege maag voorkwamen. Nou heb ik de bron data niet, en de kennis is geen kennis meer.

Wat ik zelf tegen kwam bij heel kort even zoeken is dat er gedacht wordt dat een abnormale patroon in de peristaltiek een rol speelt. Dus de aansturing van de maag/darm door het zenuwstelsel niet klopt, wat ook weer goed zou kunnen passen bij een erfelijke component. (Helaas zijn deze artikelen niet vrij toegankelijk: https://www.sciencedirect.com/journal/t ... 29/issue/3 , ik kan nog even kijken of het op mijn werk wel lukt )
Super interessant. Wij hebben bij de Dalmaat ook lijnen waar het vaker voor komt. Jammer dat we de artikelen niet in kunnen zien want dit zou een super interessant licht op de zaak werken (hoe weet je alleen dat je hond een abnormaal patroon heeft..?).
#3460874
Lizzy schreef: zo 18 jun 2023, 07:37 Super interessant. Wij hebben bij de Dalmaat ook lijnen waar het vaker voor komt. Jammer dat we de artikelen niet in kunnen zien want dit zou een super interessant licht op de zaak werken (hoe weet je alleen dat je hond een abnormaal patroon heeft..?).
Dat zou je kunnen testen met een kleine chip. Las in een van de samenvattingen dat dat goedgekeurd was voor diagnostiek. Maar ik ga even kijken of ik erbij kan op het werk via de bibliotheek
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door