Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door arnold
#3390863
Goedemorgen,

Vette vis is goed vanwege o.a. de omega 3 maar hoeveel zit er eigenlijk in vis ?
Hier twee bouviers die gek zijn op sprotjes maar stelt dat eigenlijk wel iets voor v.w.b. de omega 3 ?
Andere vis soorten gaan er niet of moeilijk in bij één van de twee dus vandaar sprotjes.
Door Lizzy
#3390866
arnold schreef: wo 04 dec 2019, 11:40 Goedemorgen,

Vette vis is goed vanwege o.a. de omega 3 maar hoeveel zit er eigenlijk in vis ?
Hier twee bouviers die gek zijn op sprotjes maar stelt dat eigenlijk wel iets voor v.w.b. de omega 3 ?
Andere vis soorten gaan er niet of moeilijk in bij één van de twee dus vandaar sprotjes.
Soms kun je hier meer vinden: https://fdc.nal.usda.gov/

Maar sprot valt ook onder de vette vissoorten dus daar zit ook omega 3 in. Hoeveel? Ik heb geen idee. Ik zou ook niet alleen sprot geven maar afwisselen met wilde zalm (gekweekt bevat veel minder omega 3 en vitamine D dan wilde), sardines, panharing, makreel.
Door arnold
#3390868
Dankjewel, andere soorten vis gaan er niet in bij eentje behalve sardientjes (uit blik) dan.
Ik zal eens de link bekijken die je gaf en misschien toch nog maar eens wat proberen, zalm lustte hij vroeger wel maar nu laat hij het liggen en loopt er bij weg.
Door Lizzy
#3390872
arnold schreef: wo 04 dec 2019, 12:06 Dankjewel, andere soorten vis gaan er niet in bij eentje behalve sardientjes (uit blik) dan.
Ik zal eens de link bekijken die je gaf en misschien toch nog maar eens wat proberen, zalm lustte hij vroeger wel maar nu laat hij het liggen en loopt er bij weg.
Blikje wilde zalm ook niet lekker?

Sardientjes uit blik is prima, zolang het maar niet in zonnebloem of andere plantaardige olie zit. Olijfolie mag dan weer wel.
Door arnold
#3390873
Sardientjes op water, blikje wilde zalm gaat er wel in maar de verhouding prijs / inhoud vind ik het een beetje pesterij verdeeld over twee bouviers.
Gebruikersavatar
Door pike
#3390877
arnold schreef: wo 04 dec 2019, 12:31 Sardientjes op water, blikje wilde zalm gaat er wel in maar de verhouding prijs / inhoud vind ik het een beetje pesterij verdeeld over twee bouviers.
Ja dat is wel hondje pesten :biggrin2:
Is een goede visolie geen optie?
Door arnold
#3390880
pike schreef: wo 04 dec 2019, 14:02 Ja dat is wel hondje pesten :biggrin2:
Is een goede visolie geen optie?
Visolie is wel een optie natuurlijk maar waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is; ze krijgen nu ieder 3 sprotjes per dag ( tussendoortje) en krijgen ze dan voldoende binnen of is het nodig om extra (of visolie) te geven.
Gebruikersavatar
Door pike
#3390933
Je zou eens kunnen uitrekenen hoeveel je aan gewicht per week aan sprot geeft. En hoe zich dat dan verhoudt tot hun totale voer.
Aanbevolen wordt om maximaal 10% aan vette vis te voeren. Dit met het oog op thiaminase dat in veel visssoorten voorkomt, een stof die vit. B1 afbreekt. Maar het zou genoeg zijn voor de omega3.
Als die sprotjes nu bijv. maar een of twee procent vormen dan kan je denk ik wel stellen dat ze te weinig omega3 krijgen. Maar kom je op stel 8% zal het voldoende zijn.
Je zou ook nog kunnen overwegen de sprot tot max die 10% in je menu op te nemen (ipv tussendoortjes) en dan 1 of 2x in de week een deel van de maaltijd in de vorm van sprot te geven (als complete prooidieren te berekenen).
Door arnold
#3390955
Dan krijgen ze inderdaad te weinig.
Als ik naar mijn reu kijk, die krijgt 1100 gr. per dag en dan zou een ons sprot voldoende zijn. Nu ben ik net aan het wegen geweest en kom dan op 12 sprotjes, 97 gram. Dat zal variëren en zo uit de diepvries.
Maar als ik 10 sprotjes aan het dagelijkse menu zou toevoegen dat zou ik zo ongeveer goed zitten dus.
Als ik het allemaal goed begrepen heb tenminste.
Gebruikersavatar
Door pike
#3390991
Stel je geeft 100 gram per dag aan sprot naast de 1100 gram die de hond al krijgt:
Dan voer je dus 1200 gram totaal
100 gram sprot bedraagt dan 8,3% (100:12).

Als de 10 sprotjes 80 gram wegen, dan kom je op een totaal van 1180 gram en zijn die 10 sprotjes 6,75% (80:11,8).

Deze percentages gaan er wel van uit dat je dit dagelijks geeft. Want sla je een dag over in de week dan kom je al gauw een vol procent lager uit. Maakt natuurlijk niets uit als dat af en toe eens gebeurt.
Door arnold
#3391001
Ok, het kwartje is gevallen ;D
Hetgeen hij er aan vis bij krijgt gaat natuurlijk wel van zijn dagelijks totaal af, ik had dat in mijn vorige post even anders neer moeten zetten.
Als ik hem nu dus een kg geef plus daarbij 100 gram sprot dan zit ik netjes op de 10% en krijgt hij evengoed zijn 1100 gram per dag.
Voor mijn teefje zou dus gelden ; 540 gram + 54 gram vis = 594 gram totaal (i.p.v. de 600 gr.)
Gebruikersavatar
Door pike
#3391043
arnold schreef: do 05 dec 2019, 21:11 Ok, het kwartje is gevallen ;D
Hetgeen hij er aan vis bij krijgt gaat natuurlijk wel van zijn dagelijks totaal af, ik had dat in mijn vorige post even anders neer moeten zetten.
Als ik hem nu dus een kg geef plus daarbij 100 gram sprot dan zit ik netjes op de 10% en krijgt hij evengoed zijn 1100 gram per dag.
Voor mijn teefje zou dus gelden ; 540 gram + 54 gram vis = 594 gram totaal (i.p.v. de 600 gr.)
:biggrin2: 1 kg plus 100 gram vis = 1100 gram; die 100 gram zijn dan 100/11=9%. Maar hier is niets mis mee hoor. Ronde getalletjes is wel zo gemakkelijk
En die 6 gram bij de teef, nou ja zo nauw luistert het ook weer niet.
Als je het afrondt voor het gemak bijvoorbeeld, 540+60 = 600 gram, de vis is dan 60:6 jaja 10% :D
Door arnold
#3391071
Ik was in ieder geval op de goede weg en zal er voor de reu nog een extra sprotje tegenaan gooien :biggrin2:

In ieder geval bedankt voor de rekenhulp (les) en alvast een fijn weekend !
Gebruikersavatar
Door pike
#3391085
Ik hoop wel dat je je een beetje verdiept het in het thiaminase-gebeuren. Er is het nodige over te vinden hier. Dagelijks 10% aan vis met thiaminase daar zou ik mij niet prettig bij voelen. Ik gaf de voorkeur aan 1 of 2x per week. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door