Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3462993
pike schreef: di 12 sep 2023, 14:37 Zeker interessant. Maar je komt er helaas geen steek verder mee zolang je niet weet hoeveel je moet supplementeren om aan de beoogde serumspiegel te komen.
IMG_0201.jpeg
Het lijkt me dat je dan niet ontkomt aan bloedonderzoek. Welke referentiewaarde wordt in NL gehanteerd?

Gesupplementeerde Vit d in brok kan ook nog een synthetische vit d zijn die mogelijk slechter wordt opgenomen. Ik heb niet gelezen dat deze variabele is meegenomen. Maar het zou de verschillen tussen de merken brok misschien (deels?) kunnen verklaren.

Een goede zalmolie supplementeren lijkt in elk geval wel een positief effect te hebben.
Dat klopt, je moet dan bloedonderzoek doen en dit af en toe herhalen. Universiteit Utrecht heeft geen ref waarde. Daar is Sjoerd's bloed naartoe gestuurd. Maar ik heb van andere dierenartsen in Nederland wel een referentiewaarde los weten te peuteren en dat is tussen de nmol/L. En dan mag je van mij aannemen dat 70 gewoon te laag is en het echt rond de 100 moet zitten.
#3463011
Tja dan vraag je je af waar je je druk om maakt.

In al die onderzoeken trouwens gaat het met name om brokgevoerde honden. "Home made diet" is natuurlijk een vergaarbak, dat kan van alles zijn. Ook mee eten met de gekookte Amerikaanse prak. Je weet het niet he. En die honden aten allerlei verschillende merken. Waarvan ook duidelijk was dat het ene merk beter scoorde dan het andere wat die vit d betrof. Dat kan duiden op verschil in kwaliteit van de toegevoegde vit. (natuurlijk versus synthetisch?).
#3463013
pearlsofpassion schreef: wo 13 sep 2023, 09:25 Maar als de ref tussen 70 en 180 ligt dan is de 75 van Sjoerd toch gewoon goed?
Maar ik heb hierboven ook al geschreven, de referentiewaarde is bij de hond (en bij de mens) in NL te laag. Dat moet zijn 100 nmol/L. En dus zit Sjoerd te laag. En niet alleen voor vitamine D. Ik wijd dat 200% aan zijn minder goede darmwerking na die kl*te Giardia. En dus zal het ook vanzelf wel goed komen maar tot ie helemaal hersteld is (hij krijgt nu poeptransplantatie) krijgt hij suppletie. Ik heb ook al aangegeven dat Sjoerd geen goed voorbeeld is. Maar die foto van zijn uitslag is om te laten zien dat Utrecht dus geen ref. waarde heeft. Raar, maar waar.
#3463019
Toch zal daar een reden voor zijn. Ik zie dat vitamine D onder endocrinologie valt. Dat is het vakgebied van Hans Kooistra. Deze man is enorm toegankelijk en altijd bereid tot uitleg. Waarom stuur je hem geen mail naar de reden? Vroeger had hij één keer per week telefonisch spreekuur. Misschien helpt dat weer om de uitslag verder te plaatsen.

Er is ook een verschil tussen onvoldoende en daadwerkelijk een tekort. En uitslagen fluctueren, altijd een momentopname. Eigenlijk weet je met 1 keer prikken net te weinig (is ondertussen mijn persoonlijke ervaring).
#3463028
Lizzy schreef: wo 13 sep 2023, 11:10 Maar ik heb hierboven ook al geschreven, de referentiewaarde is bij de hond (en bij de mens) in NL te laag. Dat moet zijn 100 nmol/L. En dus zit Sjoerd te laag. En niet alleen voor vitamine D. Ik wijd dat 200% aan zijn minder goede darmwerking na die kl*te Giardia. En dus zal het ook vanzelf wel goed komen maar tot ie helemaal hersteld is (hij krijgt nu poeptransplantatie) krijgt hij suppletie. Ik heb ook al aangegeven dat Sjoerd geen goed voorbeeld is. Maar die foto van zijn uitslag is om te laten zien dat Utrecht dus geen ref. waarde heeft. Raar, maar waar.
Ja 75 is dus gewoon te laag. 100-120 is volgens de hiervoor aangehaalde artikelen de target range. En dat is goed om in het achterhoofd te houden mocht je eens zelf je hond willen laten prikken en ze nog steeds die lagere referentiewaarden hanteren.
#3463032
yazzie schreef: wo 13 sep 2023, 12:28 Toch zal daar een reden voor zijn. Ik zie dat vitamine D onder endocrinologie valt. Dat is het vakgebied van Hans Kooistra. Deze man is enorm toegankelijk en altijd bereid tot uitleg. Waarom stuur je hem geen mail naar de reden? Vroeger had hij één keer per week telefonisch spreekuur. Misschien helpt dat weer om de uitslag verder te plaatsen.

Er is ook een verschil tussen onvoldoende en daadwerkelijk een tekort. En uitslagen fluctueren, altijd een momentopname. Eigenlijk weet je met 1 keer prikken net te weinig (is ondertussen mijn persoonlijke ervaring).
Bedankt voor de tip! Misschien ga ik dat nog wel doen! Maar op zich hanteer ik wel de ref. waarde volgens de laatste inzichten. En dat is 100 nmol/L.

Sjoerd is meerdere keren geprikt. En dit was de hoogste stand.
#3463033
pike schreef: wo 13 sep 2023, 13:28 Ja 75 is dus gewoon te laag. 100-120 is volgens de hiervoor aangehaalde artikelen de target range. En dat is goed om in het achterhoofd te houden mocht je eens zelf je hond willen laten prikken en ze nog steeds die lagere referentiewaarden hanteren.
Ja precies. Dus vandaar dat hij nu en lever, eieren, wilde zalm (die gortdroge van de Ap :biggrin2: ) en levertraanolie (van Möller) krijgt. We hebben overigens ook vitamine D druppels (Bonusan) aan hem gegeven. En na 3 maanden druppels was is van 68 naar 75. Nou, dan hang je ook niet echt de vlag uit hoor :-\
#3463034
Lizzy schreef: wo 13 sep 2023, 14:20 Ja precies. Dus vandaar dat hij nu en lever, eieren, wilde zalm (die gortdroge van de Ap :biggrin2: ) en levertraanolie (van Möller) krijgt. We hebben overigens ook vitamine D druppels (Bonusan) aan hem gegeven. En na 3 maanden druppels was is van 68 naar 75. Nou, dan hang je ook niet echt de vlag uit hoor :-\
Nee, begrijpelijk.
Ik vraag me wel af, aangezien uit dat onderzoek bleek dat visolie niets deed maar zalmolie wel, of die levertraanolie van Möller wél wat doet bij de hond. Want daar wordt ook, tenminste dat dacht ik, met name witvis (schelvis/kabeljauw?) voor gebruikt. Geen zalm in elk geval.
#3463040
pike schreef: wo 13 sep 2023, 15:13 Nee, begrijpelijk.
Ik vraag me wel af, aangezien uit dat onderzoek bleek dat visolie niets deed maar zalmolie wel, of die levertraanolie van Möller wél wat doet bij de hond. Want daar wordt ook, tenminste dat dacht ik, met name witvis (schelvis/kabeljauw?) voor gebruikt. Geen zalm in elk geval.
Visolie zit ook echt geen vitamine D in. Nooit gezeten. Tenzij ze het er bewust aan toevoegen (wat sommige merken wel doen maar de meeste niet). In wilde zalmolie zit wel vitamine D. Maar da's ook maar een klein beetje hoor.

Moet je kijken:

In 1 capsule: Vitamin D3 (naturally occurring - Wild Alaskan Salmon Oil) 1.6 mcg (66.7 IU) 8%
https://nl.iherb.com/pr/natural-factors ... els/105597

In 3 capsules: Vitamin D 3.8 mcg (152 IU) 19%
https://nl.iherb.com/pr/dr-mercola-wild ... ules/77899

In 2 capsules : vitamin D 5 mgc
https://return2.health/solgar-full-spec ... salmon-oil

----

In Möller zit. In 5 ml zit: Vitamine D 10 µg (200%*). En dat lijkt er van nature in voor te komen (niet in de capsules levertraan! Dat is aangevuld).

Ze schrijven dit:

Wat is levertraan?
Een visolie is pas levertraan als de olie rechtstreeks uit de lever van een vis wordt gewonnen. Möller’s komt uit de lever van de kabeljauw. Deze kabeljauwlever is van nature rijk aan omega-3, maar ook aan vitamine A en D, in tegenstelling tot de vissen die voor ‘gewone’ visolie gebruikt worden. Levertraan bevat hetzelfde gehalte vitamine A en D, zoals het van nature in de kabeljauwlever voorkomt. Ook zijn omega-3 vetzuren in hoge gehaltes én in natuurlijke vorm aanwezig, veroorzaakt door het onderscheidende productieproces.

De lever is minder dan 24 uur oud, waardoor het van hoogwaardige kwaliteit wordt geproduceerd. Een goede kwaliteit, zuiverheid en smaak is gegarandeerd. Het resultaat is pure levertraan waar, behalve vitamine E voor het behoud van kwaliteit en een eventueel aroma, niets aan wordt toegevoegd.

Een ander belangrijk verschil met visolie is dat de kabeljauwlever, waar levertraan van gemaakt wordt, rijk is aan vitamine A en D. Het gehalte vitamine A en D in Möller’s levertraan is even hoog als het natuurlijke gehalte in kabeljauwlever. Door toevoeging van vitamine E kunnen we de kwaliteit van de levertraanolie garanderen.

https://mollersomega3.nl/verschillen-tu ... n-visolie/

Voor de capsules van Möller geldt: "Vitamine A en D zijn voor een deel van nature aanwezig in de olie, maar worden aangevuld".

Dat staat hier: https://mollersomega3.nl/product/moller ... ncapsules/
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door