Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3462840
Ina schreef: wo 06 sep 2023, 16:01 En ondertussen ben ik dus schijt benieuwd hoe mijn dames in de D zitten ;D

Jij hebt al een laten testen bij Sjoerd toch? ..... wat kost het ongeveer zo'n testje?
Alleen al om mijn nieuwsgierigheid tevreden te stellen ben ik in staat om ze te laten prikken ::)
Geen idee. Ik heb zink, vitamine B12, foliumzuur en vitamine D laten doen en dat was (exclusief consult) : €113,89. Met een beetje mazzel dus rond de €30 voor alleen vitamine D!
#3462853
Dat is wel jammer, ik ga niet €50 of nog meer betalen 'voor de grap'
Nu wordt de zwarte dame regelmatig geprikt, dus misschien neem ik het de volgende keer mee voor haar .... alleen ben ik bang dat die onder elke normaalwaarde valt momenteel, die doet zo onwijs moeilijk met eten zo af en toe dat ik zelfs Smuldier en sporadisch brok voor haar in het menu heb opgenomen :-X ..... in haar geval is iets eten, beter als niets, maar voor de bloedwaardes qua vitamines en mineralen zal haar huidige menu niet heel erg positief zijn ben ik bang.

Aan de andere kant, stel dat zij dus keurig in haar D zit ondanks een 'minder-als-middelmatig' menu .... dat zou dan de puzzel alleen maar leuker maken :biggrin2:
Al zegt 1 proefdier natuurlijk niks voor het gemiddelde ... maar ik ga dus toch maar laten checken als ze weer aan de beurt is.
#3462903
yazzie schreef: di 05 sep 2023, 12:13 Wat vind je dan van de hoeveelheid vitamine D in Bandit?

D2 400 IU/kg
D3 200 IU/kg

Andere vraag: hier zit geen zalm in maar (wilde) haring of makreel naast kip en rund. Hoe kan het aandeel vitamine D in Bandit relatief hoog zijn?
Eigenlijk is dit helemaal niet hoog. Want ik zie nu pas dat ze per kg staan vermeld. Als een hond 400 gram eet krijgt hij dus maar 80 IU binnen.

En welk onderdeel in de kvv levert eigenlihk die D2? Die zit voornamelijk in paddenstoelen. En is er bekend hoe de opname is van D2 bij de hond?
#3462907
Bandit kipmix levert 193,6 kcal per 100 gram. Mijn hond eet 800 gram, in totaal dus 1548,8 kcal.

Richtlijn vitamine D: tussen 125 en 750 IE per 1000 kcal.

In 800 gram Bandit zit 480 ie (immers, 600 ie per kg); voor (afgerond) 1550 kcal zou tussen 194 ie en 1163 ie moeten zitten om een tekort vitamine d te voorkomen. Met 480 ie zit je daar prima tussen. Hoog? Nee, maar gewoon ruim voldoende, dus prima.

Toevoeging: Ik reken met wat ik weet, zoals de analyse van Bandit zelf. Waar de d2 in Bandit vandaan komen, duf ik nu niet te zeggen; d3 vanuit de vis en runderlever. Zal morgen eens bellen, wellicht schept dat verheldering. D2 vanuit paddestoelen klopt, mits in het wild en dus zonlicht en niet uit een kwekerij. ::) Als ik meer weet over de herkomst van vitamine d2 in Bandit meld ik mij weer. Ben benieuwd.
#3462908
yazzie schreef: zo 10 sep 2023, 14:00 Bandit kipmix levert 193,6 kcal per 100 gram. Mijn hond eet 800 gram, in totaal dus 1548,8 kcal.

Richtlijn vitamine D: tussen 125 en 750 IE per 1000 kcal.

In 800 gram Bandit zit 480 ie (immers, 600 ie per kg); voor (afgerond) 1550 kcal zou tussen 194 ie en 1163 ie moeten zitten om een tekort vitamine d te voorkomen. Met 480 ie zit je daar prima tussen. Hoog? Nee, maar gewoon ruim voldoende, dus prima.
Ja ik zou zeggen als je in het midden zit dan zit je redelijk goed., 484 Ie. Met die 480 zou je dus goed zitten. Maar, je hebt de D2 meegeteld. En je weet dus niet in hoeverre de hond die opneemt. Mensen zijn daar blijkbaar niet goed in. Waarom zou een carnivoor wél plantaardige vit. D opnemen? Ik zou dan het antwoord op die vraag wel willen weten. En: blijf ik bij mij eerdere vraag: Waar hebben ze die D2 vandaan gehaald? Gewoon pure nieuwsgierigheid hoor, ze zullen bij Bandit toch wel weten wat ze er in stoppen en wat ze op het etiket zetten. Maar ik wil die dingen dan graag weten.
#3462909
En ik vraag me nu ook af hoe men in het artikel dat Lizzy heeft vertaald deze gevolgtrekking maakt:
Als je een vers, rauw dieet voert dan zou je tussen de 125 IU en 750 IU vitamine D per 1000 kcal voeding moeten geven, volgens de AAFCO.

Dus een hond van 15 kilo zou tussen de 125 en 750 IU per dag aan vitamine D in zijn dieet nodig hebben.
En ik heb het gecheckt, het is goed vertaald. Kan iemand mij deze conclusie uitleggen.

Want dan zeg je toch dat die hond van 15 kilo 1000 Kcal aan voeding behoeft. Maar hoeveel de hond eet is toch helemaal afhankelijk van het type hond , de leeftijd, en de activiteiten die hij wel of niet ontplooit.

Als ik het goed begrijp heb je niets aan de kennis van de hoeveelheid vit. D in je stukje vis of lever. Waar het om gaat is hoe deze hoeveelheid IU zich verhoudt tot het aantal kcal dat je voert. Als die hoeveelheid per 1000 Kcal goed is maakt het niet uit of je van dat voer 500 gram of 750 gram geeft. Percentueel bekeken zit er dan naar behoefte van het lichaamsgewicht in het voer.
En dat is precies wat Yazzie hierboven doet. De hoeveelheid iU checken aan de hand van de hoeveelheid cal. die de hond krijgt. Dan klopt het (vergeten we even de D2).

Maar, daarbij heb je dus wel twee variabelen nodig: De hoeveelheid kcal in het voer, én de hoeveelheid IE vit D3 in het voer. Bij kvv heb je veelal wel de kcal, maar niet de vit D. Bij Bandit heb je die wel. Maar bij barf heb je geen van beide.
Nou ga er maar aanzitten dan. Een barfmenu van 1000 Kcal uitdokteren met daarin de aanbevolen vit. D3. Dat is toch voor de leek onmogelijk.
#3462910
Die 15 kg is willekeurig genomen. Er staat namelijk: stel... Er had net zo goed 25 kg kunnen staan. ;)

Het gaat erom dat je tussen de 125 en 750 IU zit als dagelijkse behoefte vitamine D. Hoe kleiner/jonger de hond, hoe lager de aanbevolen dagelijkse behoefte. Daarom heb ik in mijn berekening vooralsnog ook D2 meegenomen. Of die wordt opgenomen weet ik niet want niet getest. Dit was puur een theoretische berekening.

Maar ik ben ook benieuwd naar de D2. ::)
#3462911
Nee, dat zie ik niet staan, dat "stel". Er staat "dus":
"If you’re feeding a fresh, whole diet, then you would need 125 IU of vitamin D per 1,000 calories of food at minimum and 750 IU maximum, according to AAFCO.

So a typically active 33 pound dog would need between 125 and 750 IU of vitamin D in his diet daily."

en verderop staat ook nog
"Just read the label and make sure your dog gets the minimum 125 IU per day (for every 33 pounds of dog).
#3462912
Waar. Maar omdat er ook staat dat een grotere kans op tekorten o.a. voorkomt bij oudere en zieke dieren en omdat bij mensen voornamelijk naar leeftijd wordt gekeken heb ik die 15 kg als voorbeeld en niet als feit opgeslagen. Maar je hebt gelijk hóór, er staat inderdaad dus. Ik heb alleen dan weer de berekening gemist waarom 125-750 IK voor een hond van 15 kg geldt. Ga het nog een keer nalezen. ;D

Het blijft lastig invullen. Want er staat ook active dog. Tsja... zeg het maar weer. Nog los van wat je ook aangeeft: Hoe sowieso alles te berekenen. :???:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door