Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3463104
Ja ook dat ja. Vind het gewoon heel lastig.

Gisteren Arctic Blue gebeld: er zit geen vitamine D in hun wilde zalmolie. Dit komt volgens de eigenaar door het schoonmaakproces dat niet alleen zware metalen filtert maar dus ook vitamine d. Hij wees me wel op visoliecapsules met D3 speciaal voor de hond maarja dat is weer geen wilde zalmolie. Hij bezwoer dat 'zijn' wilde zalmolie binnen 3 maanden niet ranzig wordt. Indien wel, kan ik de fles retourneren.

Ook Solgar gebeld. De bewuste capsules waar Lizzy naar verwijst zijn hier niet verkrijgbaar. Invoer zou teveel moeten kosten. Bovendien staat de afdeling Nederland/België niet achter dit product omdat het het ecologisch evenwicht in het gebied waar de zalm wordt gevangen te ernstig wordt verstoord in hun optiek. Meneer aan de telefoon verwees naar de variant cold liver met D3. Of ze ook in Amerika stoppen was hem niet bekend.

En ja, die insteek begrijp ik ook echt wel. Ik wil het beste voor mijn honden maar ook voor de planeet. Dus ja...

Als ik zou weten dat mijn honden echt een tekort hadden, zou ik waarschijnlijk een andere keuze maken. Voor nu hoop ik met de biologische en wild-mixen aangevuld met bio-eitjes toch iets van vitamine d binnen te laten krijgen. Ja, ik wil iets van wilde zalm (olie/capsules) erbij geven maar wat weet ik gewoon niet. Voor komende week toch maar de wilde zalm van de super en verder op zoek.

Ik heb jaren Royal Green gegeven maar uit het onderzoek legt visolie het echt af tegen wilde zalmolie.

Dus ik volg en ben nieuwsgierig naar jullie keuzes.

@ Pike: de D vitamines in Bandit zijn alleen in 2009 geanalyseerd, dus geen vergelijk met 2013. En nee verder geen uitleg over de herkomst. Vind ik ook jammer. Er zal gerust iets van vitamine d3 inzitten maar rekenen met een analyse uit 2009, hmmm... :???:
#3463112
Ik heb helaas nog geen kans gezien de laatste berichten te lezen/bestuderen. Ga ik wel nog doen, in aanloop naar de komst van de pup. Wat ik wel al besloten heb: Ik begin niet met supplementeren. Niet als ik niets weet. Lijkt me ook niet verstandig bij een pup. De zalmolie zit daarbij vrijwel altijd in een fles. Ik ben daarnaast ook bang dat ik teveel vit. A ga geven als ik een supplement neem. Ik ga het normale maximum aan vis voeren en aan eitjes. Voldoende lever in het menu. En dan wil ik het tzt wel eens laten testen. Al was het maar om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen. ::)
#3463121
yazzie schreef: za 16 sep 2023, 11:54 Ja ook dat ja. Vind het gewoon heel lastig.

Gisteren Arctic Blue gebeld: er zit geen vitamine D in hun wilde zalmolie. Dit komt volgens de eigenaar door het schoonmaakproces dat niet alleen zware metalen filtert maar dus ook vitamine d. Hij wees me wel op visoliecapsules met D3 speciaal voor de hond maarja dat is weer geen wilde zalmolie. Hij bezwoer dat 'zijn' wilde zalmolie binnen 3 maanden niet ranzig wordt. Indien wel, kan ik de fles retourneren.

Ook Solgar gebeld. De bewuste capsules waar Lizzy naar verwijst zijn hier niet verkrijgbaar. Invoer zou teveel moeten kosten. Bovendien staat de afdeling Nederland/België niet achter dit product omdat het het ecologisch evenwicht in het gebied waar de zalm wordt gevangen te ernstig wordt verstoord in hun optiek. Meneer aan de telefoon verwees naar de variant cold liver met D3. Of ze ook in Amerika stoppen was hem niet bekend.
Ik kan het via I Herb ook niet meer bestellen dus ik denk dat ze gestopt zijn. En voor het milieu is dat fijn. Voor ons niet. Want ik zou dan serieus hebben nagedacht om over te stappen op deze capsules wilde zalmolie, puur omdat ik dan niet meer met die vitamine A zit.
En ja, die insteek begrijp ik ook echt wel. Ik wil het beste voor mijn honden maar ook voor de planeet. Dus ja...
Ja precies, hier idem.
Als ik zou weten dat mijn honden echt een tekort hadden, zou ik waarschijnlijk een andere keuze maken. Voor nu hoop ik met de biologische en wild-mixen aangevuld met bio-eitjes toch iets van vitamine d binnen te laten krijgen. Ja, ik wil iets van wilde zalm (olie/capsules) erbij geven maar wat weet ik gewoon niet. Voor komende week toch maar de wilde zalm van de super en verder op zoek.
Waarom niet gewoon voor rauwe zalm uit de super gaan? Die capsules: daar zit gewoon ook te weinig vitamine D in. Volgens mij zit er trouwens in de blikjes (van bijv. John West) 2 keer zoveel vet dan in de diepvries wilde zalm van de AH. Misschien door de aanwezigheid van het vel? Maar mogelijk ook 2 keer zoveel vitamine D? In de zalm blikjes van Fish Tales zit in ieder geval ook Oncorhynchus gorbuscha dus die is gelijk aan de diepvries versie....
Ik heb jaren Royal Green gegeven maar uit het onderzoek legt visolie het echt af tegen wilde zalmolie.
Ja, qua vitamine D wel. Maar Royal Green is superieur als het gaat om omega 3, DHA en EPA.

Als ik niet had geweten dat Sjoerd een tekort had (eigenlijk zou ik ook Fritzi eens moeten laten testen...), zou ik gewoon lever (3 keer per week, ongeveer 3,5% van het totaal aan voeding), eieren (2 per week), sardien of panharing (1 keer per week), stukje wilde zalm (1 keer per week) uit de vriezer voeren en had ik het wel best gevonden zo.

Helaas pindakaas, hoe meer je weet.... Voor nu heb ik besloten om het aandeel lever in het menu bijna te schrappen en voorlopig levertraanolie te blijven geven aan Sjoerd. Naast de eieren, sardien/panharing en wilde zalm. Die blijf ik gewoon voeren. Maar lever gaat even naar een minimaal percentage vanwege de vitamine A.
#3463122
pike schreef: za 16 sep 2023, 17:48 Ik heb helaas nog geen kans gezien de laatste berichten te lezen/bestuderen. Ga ik wel nog doen, in aanloop naar de komst van de pup. Wat ik wel al besloten heb: Ik begin niet met supplementeren. Niet als ik niets weet. Lijkt me ook niet verstandig bij een pup. De zalmolie zit daarbij vrijwel altijd in een fles. Ik ben daarnaast ook bang dat ik teveel vit. A ga geven als ik een supplement neem. Ik ga het normale maximum aan vis voeren en aan eitjes. Voldoende lever in het menu. En dan wil ik het tzt wel eens laten testen. Al was het maar om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen. ::)
Ik zou ook geen supplementen geven, zeker niet aan een pup. Ik vertrouw dat ook niet. Overigens hebben jonge honden vaak een hoger vitamine D gehalte. Ik denk dat hun opname nog beter is (die hond die je hierboven ziet die op 100 nmol/L zit en Lotgering eet: dat is een hond van een maand of 5 oud). Ik denk dat het daarom niet verkeerd is om ook te testen als ze wat ouder zijn.
#3463138
Net als pop enkele pagina's geleden stel ik mij vragen bij het hele vitamine D verhaal. Dat de vormen en manieren hoe een bepaalde vitamine opgenomen wordt verschilt van diersoort tot diersoort klopt en vitaine D kan dus prima ook zo zijn, maar het zou nietzo problematisch mogen zijn met een noraal voedingspatroon o aan een bepaald stofje te komen.

Als je kijkt naar de scheve verhoudingen die je zou moeten voeren om zonder supplementen aan voldoende vitamine d te komen klopt er volgens mij ook iets niet. Ja veel dieren komen beduidend minder buiten dan een wild dier zou doen, maar die moeten ook eventjes in leven blijven tot ze geslacht worden en hebben allemaal ook zelf vitamine D nodig. Ook voert niet iedereen overwegend dieren die binnen gehouden worden en kan ik mij geen enkel voorbeeld van rachitis herinneren bij honden. Als de meesten flirten met net voldoende/onvoldoende zou er toch een deel moeten zijn die het gewoon niet haalt?

Een deel van mijn bedenkingen in dit verhaal is niet gebaseerd op honden, maar op ratten. De huidige kennis over rattenvoeding geeft een benodigde viamine d aan die onmogelijk zonder zware supplementenring mogelijk is. Net zoals koper en calcium, maar als ik daar op inga wordt dit verhaal nog langer ;) Toen ik zelf ben gaan samenstellen voor mijn ratjes wegens allergie zo'n 14 jaar geleden was die kennis er niet. Ik heb daar toen specifiek naar gezocht omdat huisdierratten niet buiten komen en geen relevante bron van vitamine D in hun voeding hebben. Het leek mij logisch dat er wel iets nodig was. Ik heb altijd wekelijks tot twee keer per week sojayoghurt met vitamine D om die reden gegeven.

Om andere redenen zijn er van sommige ratten op bejaarde leeftijd rxen genomen en er was nooit een afwijking aan het bot te zien, wat wel zo zou moeten zijn bij een langdurig vit D tekort. Geen enkele rat, ook niet die van ritten (babyrat) af aan bij mij waren heeft enige skeletafwijking gehad. De hoeveelheden die ik gaf en geef (wel iets opgehoogd voor de zekerheid, maar niet zo extreem) zouden extreem ontoereikend moeten zijn volgens de huidige aanbevelingen. Toch is hier in de praktijk niets van te merken. Waarom?

En hoe zouden wilde ratten aan zo een hoge gehaltes moeten raken? Van de zon is niet mogelijk in grote hoeveelheden gezien het schemerdieren zijn en uit voeding ook niet gezien hun natuurlijk voedingspatroon.

In tegenstelling tot mezelf zijn er wel mensen die tegen skeletproblemen ten gevolge van vitamine d tekort hebben meegemaakt bij hun ratten. Deze ratten kregen in verhouding meer graan en minder groenten en meer vitamine d in de voeding door een aandeel dierlijke ingrediënten.

Ik kan geen uitspraken doen over wat precies de oorzaak is, maar het doet mij denken aan de vaak nog niet of beperkt aangetoonde relatie tussen de verschillende voedingsstoffen. Zo is het bv aangetoond dat mensen die plantaardig eten minder calcium nodig hebben. Het zou mij niet verbazen als er ook een verhoogde vitamine d behoefte is omwille van een ingrediënt of voedingsstof die meer of minder aanwezig is naargelang het voedingspatroon. Dit dan zowel voor ratten als voor honden en waarschijnlijk nog wel diersoorten.

Ik kan dit totaal niet hard maken natuurlijk, maar er is naar mijn idee gewoon iets wat niet klopt.
#3463140
Frodo quin, dat zou prima kunnen kloppen, ik sprak een keer een orthopeed die onderzoek deed met ratten en die vertelde mij dat bot opbouw en afbraak bij ratten totaal anders is als bij mensen, ik was echt stomverbaasd. Ik heb ooit in een ver verleden vakken als vergelijkende zoogdier anatomie en fysiologie gehad, maar ik vermoed zomaar dat daar een aantal dingen veel te veel werden gesimplificeerd / over 1 kam geschoren.
#3463143
Siberienne schreef: ma 18 sep 2023, 18:06 Frodo quin, dat zou prima kunnen kloppen, ik sprak een keer een orthopeed die onderzoek deed met ratten en die vertelde mij dat bot opbouw en afbraak bij ratten totaal anders is als bij mensen, ik was echt stomverbaasd. Ik heb ooit in een ver verleden vakken als vergelijkende zoogdier anatomie en fysiologie gehad, maar ik vermoed zomaar dat daar een aantal dingen veel te veel werden gesimplificeerd / over 1 kam geschoren.
Oh, toevallig een idee hoe het dan precies bij ratten zit? Niet erg als je het niet meer weet hoor, maar ik ben wel nieuwsgierig.

Ik denk dat het vaak te simpel gesteld wordt of verkeerd doorgetrokken. Soms omdat lesboeken ook onzin bevatten, vaak omdat de mens gewoon erg weinig weet. Men vergeet vaak dat men aar een pixel her en der ontdekt heeft, maar geen idee heeft van het geheel beeld en dan zo goed mogelijk daar uitspraken over probeert te doen.
#3463144
pearlsofpassion schreef: ma 18 sep 2023, 18:53 Aj...
Tja, hier krijgen ze al jaren ongeveer de helft wild... Ik ga dat toch niet veranderen vrees ik.

Ik was wel in de veronderstelling dat er enkel nog met bismuth geschoten werd. Dat klopt misschien dus niet.
Was lood nu weer magnetisch of net niet?
Nee, lood is niet magnetisch. In NL is het verboden met lood te schieten. Maa er zijn natuurlijk landen waar dat nog wél mag/gebeurt.
Ik heb me er ook nooit veel van aangetrokken moet ik zeggen, maar het zit toch altijd ergens in het achterhoofd weggestopt. Maar gevoelsmatig voer ik altijd nog liever wild. Dat is ook lang niet zo vet. Ons vee loopt ook op vervuilde bodem. KVV zocht ik altijd na op kogeltjes. Met name fazant. Maar de honden lieten de eventueel gemiste kogeltjes altijd in de bak liggen. Ook bij barf. Vraag me niet hoe ze dat voor elkaar kregen.
#3463147
frodo quin schreef: ma 18 sep 2023, 19:05 Oh, toevallig een idee hoe het dan precies bij ratten zit? Niet erg als je het niet meer weet hoor, maar ik ben wel nieuwsgierig.

Ik denk dat het vaak te simpel gesteld wordt of verkeerd doorgetrokken. Soms omdat lesboeken ook onzin bevatten, vaak omdat de mens gewoon erg weinig weet. Men vergeet vaak dat men aar een pixel her en der ontdekt heeft, maar geen idee heeft van het geheel beeld en dan zo goed mogelijk daar uitspraken over probeert te doen.

Nee weet ik niet meer precies, ging erover dat een bepaald antibioticum ander effect had op botten van ratten dan bij mensen, omdat omzetting anders werkte
#3463230
pearlsofpassion schreef: ma 18 sep 2023, 19:34 Hier blijven de kogels ook liggen. Maar bij gemalen vleesbot ben ik daar niet zo gerust op. Of ze ze allemaal eruit laten vallen? :-\
Hier ook wel eens een kogeltje in de bak, al is dat de laatste jaren zeldzaam. Normaal zou dat geen lood mogen zijn, maar zeker ben je inderdaad niet.

Ik wordt daar niet blij van, maar tegelijk vind ik wild alles samengenomen wel de beste keuze. Deels bio geen probleem mee, maar industrievlees vind ik al helemaal niets.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door