Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3292336
Ik wil graag beginnen met barf/ zelfgemaakte kvv. Zou iemand van jullie mij opweg kunnen helpen? Mijn hondjes (chanel 2,7kg/binky 1,7kg) krijgen nu ruim 2 jaar kvv maar ik moet helaas veel weggooien omdat ze verpakt zitten in rolletjes van 250gram en ze nogal kieskeurig zijn opmwat ze wel en niet lusten ;D

Het lijkt me dus makkelijker om het voortaan zelf samen te stellen, dan kan ik er precies indoen wat ze graag lusten en het invriezen in de juiste porties.
Ik heb wat naar de prijzen gekeken en in de stad zitten verschillende halal slagers waar de prijs reuze meevalt bv 3€/kg kipfilet, 4€/kg stoofvlees, 5,5€/kg rund,....
Ik wil het graag onbevroren aankopen omdat de kleinste niet goed kan kauwen en als stukjes vlees niet zou lukken kan ik het nog door de vleesmolen halen.
Om dezelfde reden wil ik ook liever geen vleesbot geven maar vervangen door 2 gedroogde en gemalen eierschalen per kg vlees als calciumbron.

Als ik de berekening maak hier op het forum en ik neem 4% per kg aanndagelijkse behoefte, is dit genoeg voor kleine hondjes? Of raden jullie meer aan?
Kom ik uit op;
45% vleesbot
20% orgaan incl. Pens
25% spiervlees
10% groenten

Als ik ipv vleesbot, eierschalen gebruik neem ik dan gewoon 70%spiervlees, 20%orgaan,10%groenten?

Als organen zal ik lever en nier wel vinden bij de halal slager, maar hart en pens zal ik dan wel bevroren moeten kopen denk ik.

Om af te wisselen best 5 verschillende vleessoorten maar kan dit in 1 maaltijd? Als ik alles portioneer in kleine stukjes en een mengeling maak van 5 diersoorten en dit verdeel in bakjes of is het beter om de ene dag als spiervlees aleen kip te geven, de andere dag lam,...

Ik heb al zoveel gelezen dat het me niet meer helemaal duidelijk is en ik wil het echt goed doen

Bestaan er standaard barf menu's? ;D
#3292344
Waarom wil je geen vleesbot geven? Dat kan je ook malen. Niet alles, maar toch een aantal dingen.
Vleesbot is toch echt wel te verkiezen boven eischaal. Als er geen dwingende medische reden is zou ik vleesbot malen. Bot bevat meer dan enkel calcium.

Hart kan je ook bij de islamslager vinden, vuile pens wss niet.

Je kan meerdere diersoorten in een maaltijd geven of niet. Dat kies je zelf.
#3292355
Ik weet niet hoeveel een gemiddelde eierschaal in gemalen vorm is. Maar de richtlijn is 1 theelepel (=5 ml) gemalen eierschaal op 500 gram vlees. Die eierschaal moet wel heel fijn gemalen zijn (in de koffiemolen dus). Maar ik zou toch ook liever zelf botten malen.
#3292357
Chanel'eke schreef:Ik wil graag beginnen met barf/ zelfgemaakte kvv. Zou iemand van jullie mij opweg kunnen helpen? Mijn hondjes (chanel 2,7kg/binky 1,7kg) krijgen nu ruim 2 jaar kvv maar ik moet helaas veel weggooien omdat ze verpakt zitten in rolletjes van 250gram en ze nogal kieskeurig zijn opmwat ze wel en niet lusten ;D

Het lijkt me dus makkelijker om het voortaan zelf samen te stellen, dan kan ik er precies indoen wat ze graag lusten en het invriezen in de juiste porties.
Ik heb wat naar de prijzen gekeken en in de stad zitten verschillende halal slagers waar de prijs reuze meevalt bv 3€/kg kipfilet, 4€/kg stoofvlees, 5,5€/kg rund,....
Ik wil het graag onbevroren aankopen omdat de kleinste niet goed kan kauwen en als stukjes vlees niet zou lukken kan ik het nog door de vleesmolen halen.
Om dezelfde reden wil ik ook liever geen vleesbot geven maar vervangen door 2 gedroogde en gemalen eierschalen per kg vlees als calciumbron.

Als ik de berekening maak hier op het forum en ik neem 4% per kg aanndagelijkse behoefte, is dit genoeg voor kleine hondjes? Of raden jullie meer aan?
Kom ik uit op;
45% vleesbot
20% orgaan incl. Pens
25% spiervlees
10% groenten

Als ik ipv vleesbot, eierschalen gebruik neem ik dan gewoon 70%spiervlees, 20%orgaan,10%groenten?

Als organen zal ik lever en nier wel vinden bij de halal slager, maar hart en pens zal ik dan wel bevroren moeten kopen denk ik.

Om af te wisselen best 5 verschillende vleessoorten maar kan dit in 1 maaltijd? Als ik alles portioneer in kleine stukjes en een mengeling maak van 5 diersoorten en dit verdeel in bakjes of is het beter om de ene dag als spiervlees aleen kip te geven, de andere dag lam,...

Ik heb al zoveel gelezen dat het me niet meer helemaal duidelijk is en ik wil het echt goed doen

Bestaan er standaard barf menu's? ;D
Het hele korte antwoord daarop is nee. BARF staat voor Bones And Raw Food. Of Biological Appropriate Raw Food. En ook Biolological Appropriate staat in geval van BARF voor rauwe vleesbotten.

Bij de Islamitische slager waar ik mijn BARF boodschappen doe kan ik gewoon hartjes kopen. Van geit en lam. Pens moet je waarschijnlijk wel via de dierenwinkel kopen want bij de meeste Halal slagers is de pens schoon (gebleekt) en daar heb je niks aan.

Je mag 5 diersoorten in 1 maaltijd doen maar dat hoeft absoluut niet! Wat jij handig vind.

En qua percentages met gemalen eierschaal (dit moet inderdaad tot poeder gemalen zijn) kun je de percentages wel aanhouden zoals je ze nu beschreven hebt. Ik vind het niet ideaal, maar het zijn jouw honden en jouw zelf samengestelde maaltijd en op zich kan het wel, met gemalen eierschaal. Je kunt ook 10% meer pens en 10% minder spiervlees geven. Hoeft niet, kan wel. En dan moet je toch ook even kijken hoe jouw hondjes het er op doen.

Wat ik nog wel in je menu mis is vette vis. Ik raad je wel aan om bijv. een rauw sardientje per week toe te voegen. En als dat niet gegeten wordt: dan visolie of blikjes vis. Je moet dan alleen geen blikjes vis op soja of zonnebloemolie nemen vanwege de omega 6 vetzuren. Wel op water of olijfolie. Makreel, zalm en sardien zijn prima.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door