Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BuBbA
#3270426
Hoi,

Onze Engelse Bulldogs Tessa (pup 16 weken) en Boots (bijna 9 jaar) krijgen op dit moment KVV. Hierbij krijgen ze ook pens (meestal niet gemalen) en ganse vissen (sprot, sardien, haring, zalm).

We zouden nu ook graag wat BARF proberen geven maar vragen ons af wat we precies kunnen / mogen geven. Ook rekening houdend met het feit dat het Engelse Bulldogs zijn. De jongste heeft al eens nekken gehad (kip en eend) en die werden gewoon naar binnen geslokt...
Door smulpaap
#3270487
Nekken worden door vele honden zo naar binnen geslurpt

Ik zou met vleugels wel even uitkijken t.av het ras
Zeker een eendenvleugel is best groot en daar zit ook een flinke ""bocht "" in
Wil je vleugels proberen dan zou ik de vleugels even inknippen
Ik zou met E.B eerst eens bekijken hoe het gaat met het vleesbot wat Pluk al beschreef
En de vleugels pas aan bieden als het goed gaat met het andere vleesbot
Door topaaz
#3273193
Hallo mede bulldog-liefhebber.

Mijn Nero is 14 maand en eet ondertussen alles.
Ik ben begonnen met nekken/gevogeltekarkassen/vleugels (ingeknipt) maar ben al vrij snel naar lamsribben/zalmkop overgegaan.
Na een drietal maanden heb ik het eerst een lamskop gegeven (was echt bere om hem het te zien opeten).
Konijn verorberd hij inmiddels ook al helemaal.

Enkel eend krijg ik hem niet helemaal warm voor. Het karkas is nogal rubberachtig en moeilijker om op te eten. Meestal laat hij hiervan de helft liggen.

Waar je echter niet van mag schrikken is dat als hij bijvoorbeeld lamsribben eet, hij dit 3-4x uitbraakt terug voor het helemaal weg is (hij krijgt dit dus enkel in de tuin!). Komt omdat onze rakkers nogal gulzig zijn en te grote stukken willen doorslikken.
Door Lizzy
#3273253
topaaz schreef:Hallo mede bulldog-liefhebber.

Mijn Nero is 14 maand en eet ondertussen alles.
Ik ben begonnen met nekken/gevogeltekarkassen/vleugels (ingeknipt) maar ben al vrij snel naar lamsribben/zalmkop overgegaan.
Na een drietal maanden heb ik het eerst een lamskop gegeven (was echt bere om hem het te zien opeten).
Konijn verorberd hij inmiddels ook al helemaal.

Enkel eend krijg ik hem niet helemaal warm voor. Het karkas is nogal rubberachtig en moeilijker om op te eten. Meestal laat hij hiervan de helft liggen.

Waar je echter niet van mag schrikken is dat als hij bijvoorbeeld lamsribben eet, hij dit 3-4x uitbraakt terug voor het helemaal weg is (hij krijgt dit dus enkel in de tuin!). Komt omdat onze rakkers nogal gulzig zijn en te grote stukken willen doorslikken.
Ja, hier zou ik dan toch helemaal niet blij van worden en ik zou dat niet meer geven.
#3273286
Lizzy schreef:Ja, hier zou ik dan toch helemaal niet blij van worden en ik zou dat niet meer geven.
Dat was ik ook aan het denken. Als het een nek of karkas is kan je hem nog meppen maar bij ribben kan dat niet....
Plus dat ribben sneller beschadigingen kunnen geven bij het terugkomen door de slokdarm als ze onvoldoende gekauwd zijn.

Ik moet wel zeggen dat mijn schrokkater dat een tijdje ook wel gedaan heeft. Sinsdien krijgt hij enkel grotere stukken zodat hij wel moet kauwen en in combinatie met rust rond zijn eten heeft hij het schrokken van vleesbot afgeleerd.
Het was ook niet echt overgeven, eerder proberen doorslikken en als dat niet lukt terugbrengen om nog eens te kauwen en te proberen.
En ik denk ook dat katten dat sneller doen dan honden. Hij heeft eens een nek in zijn geheel ingeslikt en die kwam ook terug terwijl wel meer honden dat doen zonder problemen.
Door smulpaap
#3273402
Ik ben het helemaal eens met Lizzy en pearlsofpassion

En Bubba , als ik je een wijze raad mag geven . Neem met dit ras alle tijd , beter heel lang op goed bevleesde karkassen dan te snel op de soorten vleesbot waarmee je E.B eventuele schade op kan lopen aan bv de slokdarm .

Dit ras kan je prima BARF geven , maar blijf je altijd bedenken dat de anatomie toch wat anders is , ze hebben een grote(re) keelholte en hebben dus de neiging om alles naar binnen te werken . Zeker als het een schrokop is . Ze hebben een ander gebit . En sommigen hebben veel speeksel . Het laat zich raden wat er kan gebeuren .

Ik heb twee E.B gehad , beiden op BARF . De ene dame at keurig en rustig , had geen last van speeksel . Zij at alles , ook ribben gingen prima
Een lamskop gaf ik niet . Veel kaakkracht , grotere keelholte en de kans dat er hele brokken naar binnen zouden gaan

De andere dame was een vreselijke schrokker , ik heb maanden lang geoefend met alleen maar de zachte beginners -botten
Uiteindelijk viel haar kwartje ook , en ze kon ook ribben eten

Wat mij met beiden opviel : vellen , die kregen ze wel . Maar ik sneed het wel in stukjes . Dat kan ook zo fijn in de keelholte blijven steken
Eendenvleugels : Voor de veiligheid heb ik ze altijd ingeknipt , en dan ging het goed . Bochtje kan ook in een dergelijke keelholte voor ellende zorgen
Groot en goed bevleesd : Dat ging hier het beste

Is je E.B er aan toe om ""harder "" vleesbot te eten zoals bv haaskarkas , geef dan een ruime hoeveelheid spiervlees erbij . En om de eerste honger te stillen eerst het spiervlees geven . Dan eten ze het karkas rustiger
Door topaaz
#3273430
Lizzy schreef:Ja, hier zou ik dan toch helemaal niet blij van worden en ik zou dat niet meer geven.
Hey LIzzy en pearlsof passion...

Ik begrijp jullie ongerustheid maar het zijn geen stukken die hij al doorgeslokken heeft.
Hij bijt erop om een stuk eraf te krijgen maar neemt teveel in zijn bek waardoor hij dit "overgeeft".
De slokdarm komt dus niet aan de pas. Het is eerder de overgeef reactie van als je de huig aanraakt.
Het echte doorslikken gebeurd pas als het voldoende klein is.
HIj doet dit eigenlijk met alle grote stukken (pens/grote lappen vlees) maar deze kan ik kleine r maken. Ribben mag je niet kleiner geven toch? Dus daarmee dat het vooral hierbij is.
#3276362
smulpaap schreef:En Bubba , als ik je een wijze raad mag geven . Neem met dit ras alle tijd , beter heel lang op goed bevleesde karkassen dan te snel op de soorten vleesbot waarmee je E.B eventuele schade op kan lopen aan bv de slokdarm .

Dit ras kan je prima BARF geven , maar blijf je altijd bedenken dat de anatomie toch wat anders is , ze hebben een grote(re) keelholte en hebben dus de neiging om alles naar binnen te werken . Zeker als het een schrokop is . Ze hebben een ander gebit . En sommigen hebben veel speeksel . Het laat zich raden wat er kan gebeuren .

Ik heb twee E.B gehad , beiden op BARF . De ene dame at keurig en rustig , had geen last van speeksel . Zij at alles , ook ribben gingen prima
Een lamskop gaf ik niet . Veel kaakkracht , grotere keelholte en de kans dat er hele brokken naar binnen zouden gaan

De andere dame was een vreselijke schrokker , ik heb maanden lang geoefend met alleen maar de zachte beginners -botten
Uiteindelijk viel haar kwartje ook , en ze kon ook ribben eten

Wat mij met beiden opviel : vellen , die kregen ze wel . Maar ik sneed het wel in stukjes . Dat kan ook zo fijn in de keelholte blijven steken
Eendenvleugels : Voor de veiligheid heb ik ze altijd ingeknipt , en dan ging het goed . Bochtje kan ook in een dergelijke keelholte voor ellende zorgen
Groot en goed bevleesd : Dat ging hier het beste

Is je E.B er aan toe om ""harder "" vleesbot te eten zoals bv haaskarkas , geef dan een ruime hoeveelheid spiervlees erbij . En om de eerste honger te stillen eerst het spiervlees geven . Dan eten ze het karkas rustiger
Ja, we houden het op karkas voorlopig hoor. Dat komt ook mooi uit qua porties enzo, aangezien ze nog 3 keer per dag eten krijgt.

Hoe vaak zou jij karkas geven? Op deze moment geven wij haar in het weekend een karkas. We vervangen dan elke dag 1 van haar 3 maaltijden door een karkas.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door