Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kevinvanoekel
#3263397
Hoi allemaal!

Ik heb een vraagje, ik ben sinds enkele maanden begonnen met puck om over te gaan op volledig barf..

Nu had ik een bestelling gedaan bij mijn leverancier ( naturalpaws in Rijsbergen ), en nu ik dat net ophaalde kreeg ik er de opmerking bij dat ik met deze bestelling teveel lever/nier voer, dat ze hiermee teveel ijzer binnen zou krijgen.

Ik had hetvolgende in gedachten:

Ik voer iedere dag een compleet menu, dus 45% vleesbot 25% spiervlees, 20% orgaanvlees en 10%groenten. Ik dacht dat je zoiezo hartjes, levertjes en niertjes moest voeren en evenveel pens. Dus ik had in gedachten de ene dag eendenhartjes, de volgende dag runderpens, dan weer runderlever, dan lamspens, dan konijnen-organenmix, runderpens, rundernier, lampspens, kippenmaagjes, etc. etc.

En dan hou ik met de rest van mijn spiervlees en organenvlees dat ik minimaal 4 verschillende diersoorten per week voer.

Wat is jullie mening, krijgt ze zo teveel ijzer binnen? Wat doe ik verkeerd......?

Alvast bedankt!
Kevin&Puck.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3263415
Kevinvanoekel schreef:Hoi allemaal!

Ik heb een vraagje, ik ben sinds enkele maanden begonnen met puck om over te gaan op volledig barf..

Nu had ik een bestelling gedaan bij mijn leverancier ( naturalpaws in Rijsbergen ), en nu ik dat net ophaalde kreeg ik er de opmerking bij dat ik met deze bestelling teveel lever/nier voer, dat ze hiermee teveel ijzer binnen zou krijgen.

Ik had hetvolgende in gedachten:

Ik voer iedere dag een compleet menu, dus 45% vleesbot 25% spiervlees, 20% orgaanvlees en 10%groenten. Ik dacht dat je zoiezo hartjes, levertjes en niertjes moest voeren en evenveel pens. Dus ik had in gedachten de ene dag eendenhartjes, de volgende dag runderpens, dan weer runderlever, dan lamspens, dan konijnen-organenmix, runderpens, rundernier, lampspens, kippenmaagjes, etc. etc.

En dan hou ik met de rest van mijn spiervlees en organenvlees dat ik minimaal 4 verschillende diersoorten per week voer.

Wat is jullie mening, krijgt ze zo teveel ijzer binnen? Wat doe ik verkeerd......?

Alvast bedankt!
Kevin&Puck.
Van die 20% orgaan voer je de helft pens, dus 10% van het totaal. De overige 10% verdeel je gelijk over hart, nier en lever.
Stel je voert 6 kilo per week. Hiervan is dus 1200 gram orgaan. Dit verdeel je in 600gr pens, 200 gr lever, 200 gr nier en 200 gr hart.
Je kunt orgaan elke dag voeren maar dan moet je dus even goed uitrekenen hoeveel je t moet geven. En pens geef je dus vaker dan de rest.
Door Lizzy
#3263429
pluk schreef:Van die 20% orgaan voer je de helft pens, dus 10% van het totaal. De overige 10% verdeel je gelijk over hart, nier en lever.
Stel je voert 6 kilo per week. Hiervan is dus 1200 gram orgaan. Dit verdeel je in 600gr pens, 200 gr lever, 200 gr nier en 200 gr hart.
Je kunt orgaan elke dag voeren maar dan moet je dus even goed uitrekenen hoeveel je t moet geven. En pens geef je dus vaker dan de rest.
En als je het zo doet, voer je niks teveel ijzer.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3263434
Lijkt mij prima zoals je het voorzien hebt hoor.

Je hebt zowiezo de helft pens als je afwisselend pens en ander orgaan geeft.
Als je dan voor de rest ook in gelijke delen voert is dat goed hoor.

Wat zit er in het konijnorgaanpakket? Hart en long vermoed ik? Ook lever? Nier?
Voor mij zou het weinig uitmaken. Vb als het enkel hart en long is: 4 gelijke delen van hart, long, nier en lever is ook prima en een beetje meer hart en wat minder long is prima.
Als lever en nier er ook nog bij zitten heb je nog steeds ongeveer gelijke delen van de 3 en beetje long erbij. Ook prima. Als nier ontbreekt heb je dat iets minder maar dat is ook het kleinst in een prooi, dus ik zou dat ook geen probleem vinden.

Maagjes mag je ook nog voeren, maar het voegt niet veel toe. Je zou ze kunnen weglaten of maar af en toe eens voeren.
Door Kevinvanoekel
#3263438
Oke, bedankt voor de snelle reactie!

Dat is dus eigenlijk precies wat ik doe.. 10% pens ( afwisselend lam & runderpens ) en 10% overig orgaan ( afwisselend hart, nier, lever en zo nu en dan een maagje en die konijnenmix bestaande uit hart, niertjes, lever en long ).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door