Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#3249255
Van de week vroeg iemand op een fb-groep waarom je visolie zou geven aan een hond en geen schapenvet.
Zijn idee was dat schapenvet gezonder is omdat daar geen middelen aan worden toegevoegd om het vloeibaar te maken en houden. Visolie zou stollen zonder die producten.

Nu vond ik dat wel een interessante maar ik kan er niks over vinden. Is visolie daadwerkelijk een olie die onbewerkt zou stollen? Of is het een broodje aap verhaal?

Niet dat ik wil stoppen met visolie geven, hoor. Nelson doet het daar veel te goed op. Nee, ik was gewoon benieuwd of hij gelijk had of niet.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3249322
Oh ik heb dit ook gezien en lees dus ff mee.

En toch zijn mijn gevoel dat visolie beter is, en dan niet die je tegenwoordig op elke straathoek kunt krijgen voor een paar euro maar de echt goede olie...
Door Lizzy
#3249338
Hope schreef:Van de week vroeg iemand op een fb-groep waarom je visolie zou geven aan een hond en geen schapenvet.
Zijn idee was dat schapenvet gezonder is omdat daar geen middelen aan worden toegevoegd om het vloeibaar te maken en houden. Visolie zou stollen zonder die producten.

Nu vond ik dat wel een interessante maar ik kan er niks over vinden. Is visolie daadwerkelijk een olie die onbewerkt zou stollen? Of is het een broodje aap verhaal?

Niet dat ik wil stoppen met visolie geven, hoor. Nelson doet het daar veel te goed op. Nee, ik was gewoon benieuwd of hij gelijk had of niet.
Ten eerste is schapenvet met visolie vergelijken niet echt zinvol. Schapenvet bevat geen omega 3 vetzuren (nauwelijks) en visolie bevat veel omega 3 vetzuren. En daar is het 'm om te doen, om de omega 3 vetzuren. Daar voer je visolie voor. Voor niks anders dan dat.

Schapenvet in blokjes is bewerkt want anders zou het uit de vriezer na een paar weken zo vanzelf weglopen. Schapenvet, zo puur is namelijk vrij hard. Als een blok frituurvet. En kan alleen in de vriezer goed gehouden worden, tenzij je het bewerkt. Je kunt puur schapenvet bij de Islamistische slager kopen, dan halen ze het uit de vriezer. En dan moet jij het (als je het langer wilt bewaren) ook in de vriezer gooien, anders wordt het zo ranzig als de pest. Visolie is zeker ook bewerkt. Het wordt ook verhit. Maar er worden geen stoffen aan toegevoegd om het vloeibaar te houden. Gooi je Doils maar eens in de koelkast. Dat stolt. Grizzly blijft vrij goed maar wordt ook dikker in de koelkast. Maar leg er maar eens een zalm in, voor een paar dagen. Niet meer te eten?

Dus nou ja, dit is een beetje een appel met een citroen vergelijken. Het is allebei fruit maar daar houdt de vergelijking dan op. Schapenvet en visolie is allebei vet en daar houdt iedere vergelijking op.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3249347
Lizzy schreef:Ten eerste is schapenvet met visolie vergelijken niet echt zinvol. Schapenvet bevat geen omega 3 vetzuren (nauwelijks) en visolie bevat veel omega 3 vetzuren. En daar is het 'm om te doen, om de omega 3 vetzuren. Daar voer je visolie voor. Voor niks anders dan dat.

Schapenvet in blokjes is bewerkt want anders zou het uit de vriezer na een paar weken zo vanzelf weglopen. Schapenvet, zo puur is namelijk vrij hard. Als een blok frituurvet. En kan alleen in de vriezer goed gehouden worden, tenzij je het bewerkt. Je kunt puur schapenvet bij de Islamistische slager kopen, dan halen ze het uit de vriezer. En dan moet jij het (als je het langer wilt bewaren) ook in de vriezer gooien, anders wordt het zo ranzig als de pest. Visolie is zeker ook bewerkt. Het wordt ook verhit. Maar er worden geen stoffen aan toegevoegd om het vloeibaar te houden. Gooi je Doils maar eens in de koelkast. Dat stolt. Grizzly blijft vrij goed maar wordt ook dikker in de koelkast. Maar leg er maar eens een zalm in, voor een paar dagen. Niet meer te eten?

Dus nou ja, dit is een beetje een appel met een citroen vergelijken. Het is allebei fruit maar daar houdt de vergelijking dan op. Schapenvet en visolie is allebei vet en daar houdt iedere vergelijking op.
Dat visolie geen schapenolie was, dat wist ik. Maar de rest, daar had ik geen antwoord op.
Er werd nogal stellig geroepen dat visolie slecht was vanwege de toevoegingen om het vloeibaar te houden. En ik kon daar niets over vinden, over die toevoegingen. Ook niet op de verpakking van Solgar.
Gebruikersavatar
Door pike
#3249524
Schapenvet is hard. Je kan het vloeibaar maken door verhitting en weer laten stollen door afkoeling. De moleculaire samenstelling is dan wel door de verhitting veranderd. Als ik een zalmlijf koud door de bottenmolen draai druipt de olie eruit.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3249547
Duidelijk, dank je! Zo zie je maar dat onwaarheden zomaar de wereld in geslingerd worden. Ik vond het al zo raar. Olijfolie is toch ook gewoon vloeibaar? Volgens mij is het maken van margarine wel echt ongezond vanwege alle bewerkingen en toevoegingen, maar een (vis)olie?!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door