Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bakker01
#3187564
In één van de lijntjes zag ik hazenborst voorbijkomen. Deze bestaat uit o.a. orgaan, maar ook ribben en rug.
Mijn vraag is hoe ik dit in een menu kan verwerken; is dat als botvlees?

Alvast bedankt!
Door Too
#3187566
Ik haalde daar t orgaan uit en de 'lege' borst ging als vleesbot het menu in
Orgaan vanzelfsprekend bij orgaan alhoewel de long . . die werd niet gegeten, dat was enkeltje kliko
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3187582
Ik zou het als bot geven en er rekening mee houden dat er nog wat orgaan inzit. In het geval van Oscar was het te verwaarlozen als er eens een keer wat organen nog aan een karkas zaten. Maar als ik meerdere keren per week karkas met orgaan erin voerde, dan voerde ik een keer minder los orgaan bij. Beetje op gevoel, het komt niet al te nauw.
Door Too
#3187586
;D ;D vergat erbij te zetten dat ik het aan katten voer en met die kleine porties ia het wel fijn orgaan even te scheiden
Voor een beetje hond zou ik ook niet moeilijk doen
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3187590
Too schreef:;D ;D vergat erbij te zetten dat ik het aan katten voer en met die kleine porties ia het wel fijn orgaan even te scheiden
Voor een beetje hond zou ik ook niet moeilijk doen
Daar hangt het dus vanaf. Ik redeneer weer vanuit een grote hond, maar bij een ukkie komt het wel veel nauwer.

Dus kijk naar je weekmenu en gewichten en schat dan in hoe het orgaan in het karkas in verhouding staat tot de normale hoeveelheden.
Gebruikersavatar
Door pike
#3187680
Too schreef:Ik haalde daar t orgaan uit en de 'lege' borst ging als vleesbot het menu in
Orgaan vanzelfsprekend bij orgaan alhoewel de long . . die werd niet gegeten, dat was enkeltje kliko
Zo doe ik dat ook. ik haal het orgaan eruit, de borstkas (eigenlijk de ribbenkast( geef ik als vleesbot en het orgaan als orgaan. Ook de long van haas wordt hier met veel smaak gegeten. Natuurlijk kan je het in zijn geheel geven, maar ik weet liever hoeveel ik van wat geef.
Als je het regelmatig voert dan weet je op een gegeven moment natuurlijk wel hoe het orgaan in de borstkast zich verhoudt tot het vleesbot. Maar als je inlandse, dus echte wilde, haas hebt, kan daar nog behoorlijk variatie inzitten.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3187683
Ik haal het orgaan er ook uit en voer bij de rug wat extra spiervlees (omdat het behoorlijk hard is). Dat vind ik handiger dan orgaan omdat ik vaste dagen heb voor hart, lever en nier. En ook katten hier dus snel uit balans. Bij kwartelkarkas doe ik het niet maar één hartje weegt toch al best wat en ook de lever is best groot.
Door frodo quin
#3187724
Als mijn karkas niet leeg is haal ik het leeg en gebruik de organen (diegenen die ik in mijn menu wil ten minste). Heb je geen plaats in je menu voor de long, dan zou ik het als snack geven. Indien het om hele kleine diertjes minus filet zou gaan, als in één of twee dagen voer voor één kat, dan zou ik het gewoon als vleesbot+orgaan rekenen en enkel spier bijvoegen.
Door Bakker01
#3187851
Heel erg bedankt voor de reacties!
Dan haal ik ook gewoon eerst de organen eruit en reken ik die gewoon bij hun normale orgaanporties op. Long zit inderdaad niet in hun menu, maar ik weet zeker dat ze die als snack waarderen :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door