Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3179575
Mijn hond vindt barfen te lekker. Ze laat haar snacks ervoor staan en wil haar eten.
We barfen samen, dat wil zeggen, zij eet en ik hou het voor haar vast. (ja ik weet het, ik ben gek :biggrin2: )
In het begin heb ik geprobeerd haar zelf te laten barfen, maar dat gaat gewoon niet. Ze slikt een lap vlees zonder te kauwen door. Dan wordt zij benauwd, en moet kotsen maar dat lukt niet. Dan moet ik "de heimrich" methode toepassen en god zij dank kwam het er toen uit. Dus nu hou ik het vast...
Ik geef haar stukken karkas groter dan haar bek. Eend, konijn, parelhoen etc. Hardere soorten durf ik niet aan, is ook niet nodig want ik varieer genoeg.
Maar ik zal vast niet de enige zijn met een schrokop. Ik zit erover te denken het bot gewoon maar te gaan malen voor haar. Samen barfen is wel gezellig hoor, maar toch....
Heeft iemand een tip(s) om de hond beter en/of rustiger te leren kauwen?
#3179606
Ik heb een enorme schrokop. Wat bij mij werkt; pens, orgaan, vlees komt in hapklare brokken. Dat snijd/knip ik. Botwerk heb ik waarvan ik weet dat het gaat en het gewoon niet in 1 x naar binnen kan; konijnkarkas, haaskarkas, eend enz.

Ik probeer een bot minimaal 2 x, soms is het per toeval dat zeker een nieuw bot, wat moeilijker gaat en ze het uitspuugt omdat ze er bijna in stikt. Gaat het beide keren mis, dat is hier bijvoorbeeld met kiprugstukjes, koop ik dit nooit weer.

Ik geef heel bewust het in haar bak, die zet ik ook neer voor haar en blijf in de buurt (zo'n 2 meter) dichterbij wordt ze alleen maar gulziger van, maar met die 2 meter zie ik wel of het goed gaat of niet.

Nieuwe botten vind ik altijd een beetje eng, zo heb ik nu konijnenkopjes gekregen in de vacht met oor. Heeft ze nog niet gehad. Maar gaat op dezelfde methode....

Mijn ervaring is als ik te dichtbij kom wordt het erger in plaats van minder.

Meestal probeer ik een kleine hoeveelheid uit via dogmeat ofzo, daar koop ik dan 1 kilo, en dat is voor mijn beide honden 2 x vleesbot. Gaat het goed dan sla ik pas grotere hoeveelheden in.
#3179612
Ik zou de lappen vlees ( je bedoelt ws. het spier en/of orgaan ? ) gaan snijden als ik jouw was . In stukjes van een centimeter of 5
Verder zou ik dan ook eens proberen om haar maaltje niet meer vast te houden , soms worden ze daar zo fel en/of fanatiek van dat dat juist het schrokken in de hand werkt .
Karkas idd bij een schrokker zo groot mogelijk aanbieden . En idd zolang ze schrokt zou ik me ook houden bij de soorten vleesbot die je nu voert
Als je toch nog bang bent voor verslikken dan kan je het bot (voorlopig) even flink tot moes slaan met een vleeshamer
Meppen met de hamer kan je het beste buiten doen , anders heb je ""oorlog "" in de keuken
En als je hond mag eten dan zou je bv eerst het gesneden spier en/of orgaan kunnen geven en dan pas het vleesbot
Uiteindelijk gaan ze het (in de meeste gevallen ) wel leren om rustig(er) te eten
Oefening baart kunst , en ze weten dat ""dat "" elke dag hun eten is
Ze gaan ook het stofje , wat in de hersenen wordt aangemaakt leren herkennen . Als de hond mag werken op vlees(bot) komt er een bepaald stofje in de hersenen vrij ...... Ik voel me zo fijn na het eten

Ik heb zelf ook een enorme schrokop gehad . Maar ik heb doorgezet , net zolang totdat ze het kunstje beheerste .
Zij kotste weleens terug , maar daar bleef het bij . Ik zat er op een stoeltje rustig naast
Ik gaf haar bijvoorbeeld ook weleens een hele kip of een heel konijn om die reden ..... want ""dat "" slurp je niet zomaar naar binnen
Ik sneed er wel wat stukken vlees vanaf , dan kon ze dat alvast naar binnen werken en zat er al iets in de maag
De vleugels van de kip haalde ik er in het begin ook vanaf
Uiteindelijk heeft deze dame alles rustig leren eten . Ook ribben , haaskarkas , koppen etc
#3179621
Rust, rust en nog een rust en vooral niet vasthouden!

Vasthouden werkt averechts, het stimuleert alleen maar het VAN MIJ, VAN MIJ, VAN MIJ!
Voer 1 x per dag (als je hond tenminste 12 maanden of ouder is) en voer dan in stukken gesneden spiervlees, orgaanvlees en groenten. Daarmee is de ergste honger weg en kan het kauwen op vleesbot beginnen. Geef grote stukken vleesbot die je even bewerkt met een hamer.

Hier twee schrokkers die keurig hebben leren barfen, al hoef ik ze geen eendennek te geven want die slikken ze door. Maar konijn, kwartel etc gaan prima!
#3180007
Bedankt voor de tips. Met deze tips voel ik mezelf ook een beetje geruster en fijn om te weten dat er meer schrokops zijn die het uiteindelijk toch wel geleerd hebben. Dat geeft het baasje weer moed :biggrin2:
Ik ga het uitproberen en bekijken wat het beste werkt bij haar. :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door