Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3169410
Lizzy schreef: Ik heb geen idee wat het idee erachter is. Nooit gedaan, ga het ook nooit doen ook.
Voor mij was het makkelijker ivm de kleine hoeveelheid die lita kan hebben.
Porties maken een hele klus als je uit gaat van dagelijkse balans.
Verder zijn bij dagelijkse balans de onderdelen ook veel kleiner, nu kan ze echt kauwen en tandjes poetsen.
#3169424
misschien komt het uit de brokkenwereld, dat ze een keer per week "vlees" geven om de darmflora op pijl te houden, zoiets.

Ik heb het wel een paar keer gedaan, maar mijn hond vindt het niet lekker. Eet het met lange tanden op en gaat dan uren zitten wachten op haar eten. Dus nee. Voor haar hoeft het niet, dus ik doe het niet meer.
#3169449
Dus een theorie in het kader van barf is er niet echt? Zelf geef ik het nu 1 keer per week samen met kippenkarkas die ik aan de kale kant vind, om het een beetje in te pakken. Wil het in het vervolg toch wat meer verspreiden door de week om te combineren met wat meneer niet blieft. Ik zal eens bij de islamitische slager vragen of hij er dan een paar keer het mes doorheen wil halen, want dat vind ik nog het grootste minpunt
#3169491
hannabelgje schreef: Volgens mij komt de pensdag van de NRV kant. Daar is pens een volledige maaltijd en niet gewoon orgaan.
Pens is daar ook orgaan hoor. En het is kort door de bocht door alleen te zeggen dat 'de NRV kant' het als volledige maaltijd ziet. Dat zou bij onervaren versvoeders kunnen suggereren dat 'pens alleen' complete voeding is. Het wordt daar met 1 pensdag per week ook voor het gemak gedaan en alleen als de hond ertegen kan.
#3169519
Hope schreef: Ja, ik denk inderdaad ook dat het persoonlijk is. Want toen ik nog thuis woonde portioneerde mijn vader de pens altijd en die had er geen last van.
Ik kan er gewoon echt, écht niet tegen. Ik ga echt compleet over mijn nek. Ik voer het buiten, ik kan die lucht echt niet in huis hebben. Ik koop nu gesneden pens, gooi die in een klein emmertje (van de satésaus van de frietboer) met een deksel erop. Bij voertijd gooi ik zijn vleesbot met supplementen in zijn voerbak, loop naar buiten, zet de voerbak naast het emmertje, trek de deksel er af en ga dan al kokhalzend zo snel mogelijk weg. Echt. Ik vind pens voeren een drama.

Volgens mij heb ik het overgehouden aan een vriezer-drama uit 2009. En dan bedoel ik drama met een hoofdletter.
Mijn vader en ik hadden een oud pand gekocht, compleet met inboedel. Er was brand geweest en de oude eigenaar was er nooit meer gaan kijken. Het pand had 9 maanden leeg gestaan. Het rook er niet fris maar ja, er was brand geweest. Wisten wij veel.
Toen we gingen schoonmaken kwamen we een vriezer tegen, model horeca. Groot was dat ding! En hij stonk. Hij stonk heul erg. Pa trok de schuif open en we gingen zo ongeveer van ons stokje. Wát een lucht!
Wat bleek. De ene helft zat vol met zakken friet en dozen kroketten. Of althans, daar leek het op. Want alleen het plastic bestond nog, de rest was een grote vloeibare breii. De andere helft waren plastic zakken met pens.
Na de brand heeft de energiemaatschappij de stroom afgezet i.v.m. de veiligheid. De oude eigenaar heeft totaal niet meer aan die vriezer gedacht. En dus stond er een vriezer waar 9 maanden lang voeding in had gelegen zonder koeling.  :-X

We belden de milieustraat en al snel bleken we met een gigantisch probleem te zitten. We konden de vriezer wel komen laten afhalen, maar niet met inhoud. En de inhoud laten afhalen door de destructor kon wel, maar niet als het in de vriezer zat. En dus moest het eruit.
Pa en ik hebben dat ding naar buiten gereden (natuurlijk was het midden in de zomer en bloedjeheet), de stroom erop gezet, het lichtjes laten aanvriezen, een paar keer flink adem gehaald en zijn begonnen alles in zakken te scheppen. Ik heb mijn maag zo ongeveer naar buiten staan kotsen. Wat een enorme ranzigheid. De stank was zó erg! We hadden wel maskers voor maar het hielp gewoon niet. Godzijdank had ik vier paar plastic handschoenen aangedaan.

Daar stond alles dan, buiten, in dicht gesealde plastic zakken te wachten tot ze het halen kwamen. Er kwam geen vlieg op af, het was gewoon echt zo ongelooflijk goor. Je rook het in de wijde omtrek, we konden er niets aan doen. Buren moesten ramen en deuren gesloten houden. Onze kleren hebben we in plastic zakken gedaan en onmiddellijk naar de stort gebracht.

Altijd als ik pens voer, denk ik aan die vriezer.
Ik snap dan je aversie voor pens volledig.
Door Martine-Tom
#3169785
Tom krijgt ook een volledig maal aan pens, eens in de week en bij echte diarree ook (geen idee waarom maar bij diarree valt pens het best bij hem).
Waarom? Omdat ik lui ben, en reumahandjes heb dus 'bespaar' waar het kan, eens in de week een portie pens is gewoon een klein beetje minder hak en knipwerk, en aangezien hij er geen last van heeft vind ik het prima zo.
#3169871
Mijn honden krijgen 1 x per week een behoorlijke lap pens, 10% van het weekmenu; een tijd terug gaf ik veel meer pens en verdeeld over 2 dagen per week, hierdoor had ik de mogelijkheid om veel grotere vleesbotten of hele prooi te geven. Ik ben afgestapt van zo'n grote hoeveelheid pens (20% week menu) omdat ik geen noemenswaardige verbetering zag, niet wat vacht betreft en ook niet wat rukken en trekken aan de pens betreft, dus schoonhouden van het gebit.

Twee honden poepen niet de dag er na, 1 hond wèl en de poep is perfect, maar heel donker.
#3169926
Hope schreef:
Volgens mij heb ik het overgehouden aan een vriezer-drama uit 2009. En dan bedoel ik drama met een hoofdletter.
Mijn vader en ik hadden een oud pand gekocht, compleet met inboedel. Er was brand geweest en de oude eigenaar was er nooit meer gaan kijken. Het pand had 9 maanden leeg gestaan. Het rook er niet fris maar ja, er was brand geweest. Wisten wij veel.
Toen we gingen schoonmaken kwamen we een vriezer tegen, model horeca. Groot was dat ding! En hij stonk. Hij stonk heul erg. Pa trok de schuif open en we gingen zo ongeveer van ons stokje. Wát een lucht!
Wat bleek. De ene helft zat vol met zakken friet en dozen kroketten. Of althans, daar leek het op. Want alleen het plastic bestond nog, de rest was een grote vloeibare breii. De andere helft waren plastic zakken met pens.
Na de brand heeft de energiemaatschappij de stroom afgezet i.v.m. de veiligheid. De oude eigenaar heeft totaal niet meer aan die vriezer gedacht. En dus stond er een vriezer waar 9 maanden lang voeding in had gelegen zonder koeling.  :-X

We belden de milieustraat en al snel bleken we met een gigantisch probleem te zitten. We konden de vriezer wel komen laten afhalen, maar niet met inhoud. En de inhoud laten afhalen door de destructor kon wel, maar niet als het in de vriezer zat. En dus moest het eruit.
Pa en ik hebben dat ding naar buiten gereden (natuurlijk was het midden in de zomer en bloedjeheet), de stroom erop gezet, het lichtjes laten aanvriezen, een paar keer flink adem gehaald en zijn begonnen alles in zakken te scheppen. Ik heb mijn maag zo ongeveer naar buiten staan kotsen. Wat een enorme ranzigheid. De stank was zó erg! We hadden wel maskers voor maar het hielp gewoon niet. Godzijdank had ik vier paar plastic handschoenen aangedaan.

Daar stond alles dan, buiten, in dicht gesealde plastic zakken te wachten tot ze het halen kwamen. Er kwam geen vlieg op af, het was gewoon echt zo ongelooflijk goor. Je rook het in de wijde omtrek, we konden er niets aan doen. Buren moesten ramen en deuren gesloten houden. Onze kleren hebben we in plastic zakken gedaan en onmiddellijk naar de stort gebracht.

:2funny: :2funny: :2funny:

sorry, ik ben een beeldend denker.....

Kan me er iets bij voorstellen hoe dat geweest moet zijn.... yek!!!!!
#3170075
Ook hier een pensdag in de week, ontlasting is prima de dag erna en de honden vinden het heerlijk

Of het toegevoegde waarde heeft weet ik niet, maar het is meer vanuit mijn gemak dat ik het niet hoef te verdelen in kleine porties een paar keer per week  :)
#3170120
Hier krijgen ze 1x per week een pensdag, reden daarvoor is dat ik hun vleesbot dan maar over 6 dagen hoef te verdelen en ze dus iets meer te knagen hebben (ze krijgen niet zo'n grote hoeveelheden)
en het is gemakkelijk  :biggrin2:

hun ontlasting is prima de dag erna
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door