Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kefraya
#354254
amber2 schreef: Toch gebeuren er wel eens dingen die eigenlijk niet zouden mogen, en ik heb de indruk gekregen dat dat vaker is dan heel af en toe een enkel incident. Ik kan mij goed voorstellen dat het economisch belang vaak harder telt dan het belang van het dier, zeker als je ook kijkt naar de rest van de bio-industrie. Het in kleine hokjes proppen van kippen en varkens die op roosters leven wordt ook niet gezien als dierenmishandeling door onze overheid; daardoor sta ik toch wel wat wantrouwend tegenover die zogenaamde 'strenge' controle in slachterijen... Moet zeggen dat jouw antwoord me wel weer enigzins geruststelt!
Hoi Amber,


val natuurlijk weer veel t elaat in deze discussie :-\
Over het ritueel slachten is inderdaad veel te doen. je kunt ook eens kijken op de site van de Keuringsdienst van Waarde (even googelen), die hadden vorig seizoen een uitzending over halal-slachten.
Probleem is dat er bijna geen oplosing te vinden is voor je dilemma. Er zijn nog een handjevol zelfslachtende slagers in Nederland, waar je absoluut zeker van kunt zijn dat die heel zorgvuldig en precies met de dieren omgaan. Ze slachten immers maar een (of enkele) koeien per dag. Nadeel is dat zij vaak alleen dieren uit de bio-industrie slachten, zodat je dat probleem weer hebt. Ik ken bij mijn weten maar één adres in Nederland waar zowel diervriendelijk (demeter-kwaliteit) gefokt wordt als kleinschalig geslacht wordt.
Stuur me anders een pb-tje, ik ben al een hele lange tijd bezig met dit soort onderwerpen, maar ik geloof dat dit wel heel erg off-topic wordt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#354475
Je kunt ook veel info vinden over ritueel slachten op de site van de Voedsel en Warenautoriteit.

http://www.vwa.nl/download/offerfeest/b ... en2005.pdf

Wat de zelfslachtende slagers betreft denk ik toch dat er nog een middenweg is tussen biologisch met keurmerk (zonder kun je wat mij betreft de boom in) en de bio-industrie. Hier zitten 3 slagers in de omgeving en ik zie ze hun vee hier in de contereien halen. Ze rijden naar een boer (b.v. mijn buurman) en zoeken daar een rund of varken uit. Ik zie hier in de direkte omgeving geen biologische gequalificeerde farms, wel open stallen en koetjes in de wei en dat proef en zie je ook wel aan het vlees, daar kunnen de lappen van de c1000 niet aan tippen. Daarbij doen ze ook veel huisslachtingen en die runderen of schapen zullen het ook niet beroerd hebben gehad.
Door Marion
#354482
Lizzy schreef: Een stukje over ritueel slachten volgens keel incisie van: http://www.flwi.ugent.be/cie/CIE/bogaert1.htm#52 (op deze site kun je trouwens ook veel vinden over de dierenrechten volgens het Islamitische geloof):
bedankt voor deze link Lizzy, erg leerzaam en ik hoop dat het bij veel mensen de vooroordelen weg kan halen ;)
Door amber2
#355660
Bedankt voor jullie tips en informatie!
Ik hoop dat die uitzending van de Keuringsdienst van Waarde ook nog een keer herhaald wordt in de komende weken (ze laten de komende weken een aantal oude afleveringen opnieuw zien namelijk), want die over halal/ritueel-slachten heb ik toendertijd gemist. Jij hebt die aflevering wel gezien begrijp ik Kefraya? Wat was daarin te zien wat betreft het ritueel slachten? Ik heb wel even de links bekeken die ze aangeven op de site van de kvw, maar dat is bijna allemaal van islamitische instellingen dus die zijn alleen maar positief natuurlijk over het ritueel slachten. Maar wel goed om te lezen dat ze in principe proberen een dier met zoveel mogelijk respect en zonder mishandeling te behandelen. Is het dan ook zo dat dieren voor islamitische slagers speciaal gefokt worden op een diervriendelijker manier...? Of komen ze gewoon uit de bio-industrie?
Die folder van de VWA ziet er wel goed uit; als deze omstandigheden/voorwaarden/werkmethoden overal streng gecontroleerd worden denk ik dat er inderdaad zo te lezen maar minimaal lijden van de dieren aan te pas komt. (Wel een naar woord trouwens, wat ze in die folder gebruiken: 'verbloedingsplaats'... Dat is dus de plek waar het dier (gedwongen op zijn rug liggens of hangend) doodbloedt.) De vraag blijft dan natuurlijk, hoe streng wordt er in werkelijkheid overal gecontroleerd...? Daar zal wel moeilijk achter te komen zijn denk ik helaas.
Door Kefraya
#356166
amber2 schreef: Jij hebt die aflevering wel gezien begrijp ik Kefraya? Wat was daarin te zien wat betreft het ritueel slachten? Ik heb wel even de links bekeken die ze aangeven op de site van de kvw, maar dat is bijna allemaal van islamitische instellingen dus die zijn alleen maar positief natuurlijk over het ritueel slachten. Maar wel goed om te lezen dat ze in principe proberen een dier met zoveel mogelijk respect en zonder mishandeling te behandelen. Is het dan ook zo dat dieren voor islamitische slagers speciaal gefokt worden op een diervriendelijker manier...? Of komen ze gewoon uit de bio-industrie?
In principe lieten ze daar zien dat alle kalveren in Nederland halal geslacht worden, dus ook in de gewone Nederlandse slachthuizen. Deze dieren worden idd eerst verdoofd en er staat een imam bij voor de verplichte bede.
Daarna worden ze in de juiste positie gedraaid met het hoofd naar het oosten en geslacht. Omdat men in NL niet zo streng is, is deze methode voor de moslims hier aanvaardbaar, maar er zijn altijd hardliners die perse onverdoofd geslachte dieren willen hebben. Hoe die daaraan komen werd niet vermeld in de uitzending.
Deze dieren komen gewoon allemaal uit de bio-industrie.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door