Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#25674
chooky schreef: en hij is ook behoorlijk ambitieus he?
Moet je zien wat voor boodschappen je moet doen voor een week, alleen al voor de verschillende groenten.
Vlak de boodschappen voor het fruit niet uit!

Maar goed, ik hoop toch niet dat mensen 3/4 eetlepel per dag aan levertraan gaan geven, dag in dag uit, seizoen in, seizoen uit!
Door 202spots
#25776
roger schreef: Das raar, blijkbaar tellen de weken dan in Belgie 8 dagen,....... ????
Dat ik daar nooit niks van gemerkt heb? :o :o :o
Ik denk dat ze op de 8ste dag van de week aan 't vasten zijn Roger :-\

Dank voor de menu beschrijving Lizzy...ik zou er toch ook wel iets van kip erbij geven....
Door roger
#25849
Voor geintresseerden die nog willen bestellen, dat van mij mag je hebben aan twintig procent korting, slecht één maal gelezen, en zo goed als nieuw dus.
ik hoor het wel als er kandidaten zijn !


Gr.
Roger
Door Geert De Bolster
#25907
Hallo,
Bij deze wens ik toch eens te reageren betreffende de critiek over mijn boek. Dit is geen uitgebreid boek over BARF maar een boek over gezonde hondenvoeding. het boek berust op kennis en ervaring en deze groeit ook bij mij. Ik sta voor constante kennisverwerving en ik ben blij dat jullie zoeken naar verbetering, maar is het daarom noodzakelijk om mijn kennis en ervaring de grond in te boren. Ik ben overtuigd dat dit boek voor beginnende bewuste hondenvrienden veel nuttige en toepasbare informatie bevat. Ik wens mezelf niet te verdedigen, maar mag ik er toch op wijzen dat een man als Billinghurst ook permanent aanpassingen doet aan zijn bevindingen, want dat zijn het - men kan nog niet spreken over wetenschap. Voorlopig moeten we het allemaal hebben over "stellingen".
Ik heb er de forumeigenares uiteraard op gewezen dat zij haar eigen forumrichtlijnen (punt 3 auteursrechten) niet respecteert.

Veel plezier en succes aan allen toegewenst
Geert De Bolster
#25912
Geert De Bolster schreef: Hallo,
Bij deze wens ik toch eens te reageren betreffende de critiek over mijn boek. Dit is geen uitgebreid boek over BARF maar een boek over gezonde hondenvoeding. het boek berust op kennis en ervaring en deze groeit ook bij mij. Ik sta voor constante kennisverwerving en ik ben blij dat jullie zoeken naar verbetering, maar is het daarom noodzakelijk om mijn kennis en ervaring de grond in te boren. Ik ben overtuigd dat dit boek voor beginnende bewuste hondenvrienden veel nuttige en toepasbare informatie bevat. Ik wens mezelf niet te verdedigen, maar mag ik er toch op wijzen dat een man als Billinghurst ook permanent aanpassingen doet aan zijn bevindingen, want dat zijn het - men kan nog niet spreken over wetenschap. Voorlopig moeten we het allemaal hebben over "stellingen".
Ik heb er de forumeigenares uiteraard op gewezen dat zij haar eigen forumrichtlijnen (punt 3 auteursrechten) niet respecteert.

Veel plezier en succes aan allen toegewenst
Geert De Bolster
Beste Geert,
Ik heb niets ontvangen over auteursrechten en ik ben toch de eigenaresse van dit forum. Overigens mis ik in jouw boek een bibliografie. Je hebt 1 op 1 overgenomen van Ian Billinghurst en doet niet eens een verwijzing naar de beste man....

Goed, dan even over de kritiek. We boren jouw kennis en ervaring niet de grond in, doch geven wij wel kritiek op hetgeen je hebt geschreven. Dat is ook hard nodig, want kritiek is precies datgeen dat jouw boek verdient. Wij hebben de plicht mensen te beschermen tegen dit soort werkjes. En ja, Ian Billinghurst heeft ook nog wel eens wat wijzingingen gemaakt op zijn boekjes. En ja, dat is precies waar wij dan over vallen. JIJ bent namelijk diegene die besluit een werkje te schrijven. En ik vind: als je dan een werkje gaat schrijven, doe het dan goed. En, als je het dan niet goed doet en je laat steken vallen, dan is dIt precies hetgeen jij van mij kunt verwachten: ongezouten kritiek!

Want, om mensen met een middelgrote hond te adviseren 3/4 eetlepel levertraan te geven, dag in dag uit vind ik echt een buitengewoon slecht idee Geert. En om mensen dag in dag uit kip te adviseren is ook een slecht idee Geert. Heel slecht idee. Daaruit blijkt dat je de basis van rauwe/verse voeding gewoon niet hebt begrepen. Je had beter eerst even op Barfplaats kunnen komen lezen voordat je dit werkje schreef!

Met vriendelijke groeten, Lizzy Plat-Coelers, eigenaresse van dit forum
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 25 nov 2003, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#25926
Lizzy,

Applaus voor jezelf ;D

In 13 regels iets duidelijk gemaakt waar ik volledig achtersta.

Moet wel zeggen dat ik mijn pet afneem voor het lef om een boek in het Nederlands te schrijven over dit onderwerp.

Neem niet weg dat Geert beter eerst de boeken van Nic DHond, Donath en Juliette de Bairacli Levy had kunnen bestuderen die trouwens OOK in het Hollands zijn alvorens zijn verhaal op schrift te zetten.
#25931
Hoi Paul, ik vind het ook bewonderenswaardig en erg leuk dat iemand een Nederlands werk schrijft over dit onderwerp! Maar zelfs Ian B. schrijft meer afwisseling voor.... Ik mis trouwens ook de kennis van Tom Lonsdale in dit werk.
Door Geert De Bolster
#25941
Ik hoef niet mee te gaan in overtuigingen van derden. Ik pas bepaalde theorieën en inzichten reeds jaren toe in mijn praktijk voor gedragstherapie. De gezondheid van lichaam en geest vind ik zeer belangrijk en mag met een gerust hart zeggen dat er al heel wat honden beter zijn van geworden. Ikzelf ben tot op vandaag de eigenaar van een 16 jaar oude Rottweiler reu die nog dagelijks zijn wandelingetje maakt. Wij hebben dit te danken aan het doorzettingsvermogen van deze hond en dit mede doordat we hem in de beginjaren op gedeeltelijke natuurvoeding hebben geplaatst en de laatste 10 jaar volledig natuurlijk hebben gevoed. Dit is resultaat! Ik hoop dat u uw mening kunt hard maken en in de toekomst dezelfde resultaten kunt voorleggen, dan pas heeft u naar mijn mening het recht om op te staan en andere zaken te weerleggen.

mvg
Geert De Bolster
#25961
Ach Geert, ik ken Rottweilers van 16 jaar die elke dag brokken eten.... Dus dat voorbeeld snijdt geen hout.

Waar u totaal aan voorbij gaat is dat

a)Een hond geen onmivoor is.

b)Kluif en sleur/ruk en trek behoefte van de hond niet wordt bevredigd door de hond gemalen botten te geven. Hij heeft zijn gebit (die van de wolf) niet voor niets gekregen. Laat hem die ook gebruiken.

c)Kippenbotten gewoon niet de enige vlees/bot soort is die de hond nodig heeft. Ik neem aan dat u recentelijk analyses heeft laten maken van kippenbot en vlees? Waarschijnlijk niet, want anders had u op de hoogte geweest van het feit dat kippenbotten/vlees niet meer die vitamine bevatten die deze vroeger wel bevatte. En, met alleen kippenvlees en kippenbotten loopt de hond tekorten op. Deze tekorten worden niet goed gemaakt door er wat kelp en biergist aan toe te voegen (wist u trouwens dat biergist een afval product van de bierindustrie is?).

Ik kan mijn wel mening hard maken en misschien kunnen we wat dieper ingaan op de analyses van de diversen bot/vleessoorten.

U heeft uw mening (om iedere dag bijna 1 eetlepel levertraan te geven, iedere dag alleen kippenbeenderen/vlees te geven en botten eventueel te malen) niet hard kunnen maken. Niet met een voorbeeld over 1 Rottweiler die toevallig 16 jaar oud is geworden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog mild in mijn oordeel ben gebleven. U heeft het bijv. over verschillende percentages die, door het boek heen, weer wijzigen. Daarnaast geeft u menu voorbeelden waarbij geen beginner raadt mee weet. Want, hoe zit het met de verhouding vlees:bot? (percentages).

Ik vind het zeer interessant om met u verder te discussiëren, maar ik zou het toch bijzonder op prijs stellen wanneer we iets dieper op de materie in zouden kunnen gaan.

Met vriendelijke groeten, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 25 nov 2003, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#25963
Geert De Bolster schreef: Ik hoef niet mee te gaan in overtuigingen van derden. Ik pas bepaalde theorieën en inzichten reeds jaren toe in mijn praktijk voor gedragstherapie. De gezondheid van lichaam en geest vind ik zeer belangrijk en mag met een gerust hart zeggen dat er al heel wat honden beter zijn van geworden. Ikzelf ben tot op vandaag de eigenaar van een 16 jaar oude Rottweiler reu die nog dagelijks zijn wandelingetje maakt. Wij hebben dit te danken aan het doorzettingsvermogen van deze hond en dit mede doordat we hem in de beginjaren op gedeeltelijke natuurvoeding hebben geplaatst en de laatste 10 jaar volledig natuurlijk hebben gevoed. Dit is resultaat! Ik hoop dat u uw mening kunt hard maken en in de toekomst dezelfde resultaten kunt voorleggen, dan pas heeft u naar mijn mening het recht om op te staan en andere zaken te weerleggen.

mvg
Geert De Bolster
Geert,

Sterker nog...er zijn zelfs honden op brokken die 16 jaar oud worden (of ouder).

De laatste hond die hier thuis overleed was ook 16 jaar en de hond ervoor is net geen 14 geworden.

Dat goed voedsel 'de basis' is voor een gezond hondenleven moge duidelijk zijn en iedereen op dit forum is daar heilig van overtuigd.

Er zijn zelfs honden die nog nooit van hun leven een brok hebben gezien en ik ken mensen die hun hele leven al rauw voeren....eigenlijk is daarover geen discussie mogelijk.

Dat voeding ook invloed kan hebben of heeft op het gedrag van een hond...o.k. het discussieren niet waard, is duidelijk.

Wat mij en ik denk ons met name erg is tegengevallen in je boek en nogmaals petje af voor het lef, is dat het voedselgedeelte een opsomming is van het werk van Ian Billinghurst en dat zelfs zijn naam niet eens is genoemd.
Daarnaast heb je waarschijnlijk al begrepen dat de meeste van ons nogal wat vraagtekens hebben bij het verhaal van I.B. Vragen waar zelfs door de master zelf geen antwoord op wordt gegeven en als je te lastig bent wordt je gemodereerd of van de lijst verwijderd.
Het botpercentage wat voorgeschreven wordt door de Barfmethode vinden wij belachelijk hoog en er is niet 1 beest in de natuur te vinden wat een botpercentage van rond de 30 of 40% heeft.

Daarnaast snap ik niet dat je nog geen hijgende Barfers in je nek hebt gekregen want als ik 2 regels van I.B. citeer is het feest al bijna rond.
Je schrijft dat je de laatste 10 jaar volledig natuurlijk hebt gevoerd en dat kan wel kloppen want het boek Give your Dog a Bone kwam voor het eerst uit in 1993.

Maar als je toch op dreef bent...
Met welke gehaktmolen kun je botten malen en waarom zoveel kip gevoerd en waarom zo'n smak levertraan en andere vragen die reeds gesteld zijn....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door