Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3132746
Tangere schreef: Dat er kritiek is op de voeding die ik gaf, daar kan ik mee leven; doch taalgebruik en generatiekloof zijn weinig tolerante houdingen, maar soit...als het zo'n select clubje is...
Zoals ik al schreef, dat was niet negatief bedoeld. Generatiekloof is geen scheldwoord. Ik ben opgegroeid met eenvoudig Nederlands, vroeger was dat anders. En dat kan ook de verschillende interpretatiewijzes met zich meebrengen. En voor de een geldt dat sterker dan voor de ander. Dat heeft niet met een select clubje te maken.

Ik zeg ook niet dat het geen tijd mag kosten, maar wel dat het prettig is dat je na zo'n tijd van tekorten, even compleet voert zonder je direct te hoeven storten op Barf. Met de nodige aanpassingen die je dan nog weer moet doen.

Verder eens met Lizzy, ontopic maar weer. Fijn dat je bent overgeschakeld, vindt ze het lekker?
Door Tamara
#3132847
Tangere schreef: Vooreerst mijn dank dat er ook anderen zijn (tt-tjes, Lizzy) die begrip kunnen opbrengen voor de tijd die je nodig hebt om een voeding aan te passen.
Dat er kritiek is op de voeding die ik gaf, daar kan ik mee leven; doch taalgebruik en generatiekloof zijn weinig tolerante houdingen, maar soit...als het zo'n select clubje is...
Tevens heb ik alle begrip voor mensen (Ligaa) die, vanuit hun jaren lange ervaring, soms steigeren als je zoveel onzin (mijn onzin) hoort. Mogelijk reageer ik wel op dezelfde wijze als ik jarenlang Barf.
Anderzijds meen ik dat op dit forum geen kippen zonder koppen rondlopen, deze bezoeken dergelij forum niet en gooien wat brokken in een eetbak.
In ieder geval waardeer ik de reeds ontvangen informatie en heb er al wat mee gedaan.
Op een week tijd schakelde ik over van de voeding ik gaf, naar 7 verschillende diersoorten met de voorgeschreven percentages.


Geef je naast kvv ook snacks waar ze lang(er) op kunnen kauwen?
Want een kvv is natuurlijk zo opgegeten. Een van de vele redenen waarom ik barf voer is dat ze lekker kunnen trekken/scheuren en kauwen op het vlees.
Is volgens mij ook erg goed voor het gebit!

Gedroogde runderkophuid, runderluchtpijp en bullepees even als voorbeeld.
Dan kunnen ze ook alvast af en toe wennen aan het vele knagen als je later wil overstappen op barf.
Door Tamara
#3132861
Tangere schreef: Dank voor je reactie, het is mij stilaan duidelijk dat een 600 gram Barf voor haar een goede hoeveelheid zou zijn, en ja KVV bevat waarschijnlijk te veel vet.
Maar zoals aangegeven door Lizzy, toch even verder doen met een 'aangepaste' KVV zodat ik kan inlezen.
Waarom zijn runderbotten niet goed?
Als ik het goed heb ben je de eigenaar van een GR van 5 jaar die 30 kg weegt, nu dat is vergelijkbaar met mijn Belle.
Heb dan wel interesse in je menu.
En nu, weer zoals Lizzy aangaf, naar de dierenarts oor bespreking manke Li voorpoot, gewicht en futloosheid.


Ik heb niet echt een "vaste" menu, maar ik zorg dat ze iedere 2 dagen alles krijgen wat ze nodig hebben.. .
Bijvoorbeeld dag 1: Geitenbokjes (bot) met hertenvlees, visjes en groentemix. dag 2: Lamsribben met paardenvlees en een orgaanmix.
(maar de paardenvlees kan ook kangeroe of rund zijn, de lamsribben kan ook eend of geit zijn) Ik kijk altijd wat ik wil geven op dat moment, ben ik in de hertenstemming dan geef ik hert,
het is niet zo dat ik daar een vaste dag voor heb. Maar ik wissel wel heel graag af. Geef hetzelfde vlees nooit meerdere dagen achter elkaar.
Ik heb wel een zalmdag. Krijgen ze een hele kop met een beetje lijf en staart, vaak ook een groentemix bij. (ik weet niet of een zalmkop gevorderd is,
ik gaf het ook al vrij snel aan mijn honden toen ik op barf overstapte) Een beetje geitenmelk, kokosolie, schapenvet ect.. geef ik maximaal 2 keer per week.
Ik gaf ook eerst konijn en kip, maar 1 van mijn honden kotste het telkens weer uit, dus vandaar maar 4 botsoorten.
Qua botten zijn mijn honden al gevorderd. Mijn golden barft al 4 jaar en mijn labrador al meer dan 2,5 jaar.
Maar van botten kan je konijn, kip, eend, kwartel, fazant, ect.. geven dus keuze genoeg. Maar ik zal nog geen geitenbokjes en lamsribben geven aan een beginnende hond.


Vleesbotten 40 - 50 %
Hele geitenbokjes
Lamsribben
Eendennekken
Eendenrugstukken
Eendenkarkas
Eendenvleugels

Orgaan 15 - 20 %
mix 1:
Runderhart
Paardenlever
Lamsnier
Geitenpens

Mix 2:
Rundernier
Paardenhart
lamslever
Geitenpens

Spiervlees 15 - 35 %
Hertenvlees
Kangoeroevlees (ik geef veel meer herten en kangeroevlees dan de andere diersoorten, zit omega 3 in)
Rundvlees
Paardenvlees
Lamsvlees
Geitenvlees

Groente 5 - 15 %
Mix 1:
Andijvie
Veldsla (een klein beetje)
Witlof
Courgette (met schil)
Peterselie (klein beetje)

Mix 2:
Komkommer
Wortels
Pompoen (met schil)
Sperziebonen
Spinazie (een klein beetje)


Fruit (af en toe als snackje, zit teveel suiker in)

Appel
Banaan
Aardbei

Vis  (maximaal 2 x per week 50 gram per keer)
Makreel
Haring 
Sprotjes
Sardientjes
Zalm

Overig
Runderstrot
Geitenmelk
Knoflook
Schapenvet
Kokosolie
Vitamine en mineralen supplement (2x per week voor mijn lab met mast cel tumor graad 2 als "vitamine boost" maar de golden krijgt dit ook)
Eieren
Probiotica (gekocht door een pro vers dierenarts, nog even kijken of ik dit blijf geven als het op is)

Snacks
Gepofte/gerookte kippenpoten
Gedroogde runderluchtpijp
Gedroogde lamslong
Runderkophuid (van die 80 cm staven, zaag ik in 3 of 4 stukken)
Hertengewei (doen ze heel lang mee)
Laatst gewijzigd door Tamara op do 09 jul 2015, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Tangere
#3132879
tt-tjes schreef: En kijk anders nog een keer bij de rubrieken bibliotheek Barf en Menu's. Daar kun je ook heel veel uithalen.

Succes.
Momenteel maak ik gebruik van kvv om, na goed inlezen, over te schakelen naar Barf, de hint die je geeft volg ik zeker op.
Gebruikersavatar
Door Tangere
#3132884
Ligaa schreef: Zoals ik al schreef, dat was niet negatief bedoeld. Generatiekloof is geen scheldwoord. Ik ben opgegroeid met eenvoudig Nederlands, vroeger was dat anders. En dat kan ook de verschillende interpretatiewijzes met zich meebrengen. En voor de een geldt dat sterker dan voor de ander. Dat heeft niet met een select clubje te maken.

Ik zeg ook niet dat het geen tijd mag kosten, maar wel dat het prettig is dat je na zo'n tijd van tekorten, even compleet voert zonder je direct te hoeven storten op Barf. Met de nodige aanpassingen die je dan nog weer moet doen.

Verder eens met Lizzy, ontopic maar weer. Fijn dat je bent overgeschakeld, vindt ze het lekker?
Belle is een gemakkelijke eter en ja, momenteel is compleet voeren één van mijn aandachtspunten.
Mogelijke tekorten maakte mij een beetje prikkelbaar, we willen het toch zo goed doen...
Gebruikersavatar
Door Tangere
#3132885
Tamara schreef:

Geef je naast kvv ook snacks waar ze lang(er) op kunnen kauwen?
Want een kvv is natuurlijk zo opgegeten. Een van de vele redenen waarom ik barf voer is dat ze lekker kunnen trekken/scheuren en kauwen op het vlees.
Is volgens mij ook erg goed voor het gebit!

Gedroogde runderkophuid, runderluchtpijp en bullepees even als voorbeeld.
Dan kunnen ze ook alvast af en toe wennen aan het vele knagen als je later wil overstappen op barf.
Ja Tamara, klopt kvv is zo opgegeten.
Periodiek geef / gaf ik een rauw runderbot of schenkel, niet zozeer voor de voedingswaarde; eerder voor haar tandhygiëne en ze geniet van het kluiven.

, runder t
Gebruikersavatar
Door Tangere
#3132887
Tamara schreef:

Ik heb niet echt een "vaste" menu, maar ik zorg dat ze iedere 2 dagen alles krijgen wat ze nodig hebben.. .
Bijvoorbeeld dag 1: Geitenbokjes (bot) met hertenvlees, visjes en groentemix. dag 2: Lamsribben met paardenvlees en een orgaanmix.
(maar de paardenvlees kan ook kangeroe of rund zijn, de lamsribben kan ook eend of geit zijn) Ik kijk altijd wat ik wil geven op dat moment, ben ik in de hertenstemming dan geef ik hert,
het is niet zo dat ik daar een vaste dag voor heb. Maar ik wissel wel heel graag af. Geef hetzelfde vlees nooit meerdere dagen achter elkaar.
Ik heb wel een zalmdag. Krijgen ze een hele kop met een beetje lijf en staart, vaak ook een groentemix bij. (ik weet niet of een zalmkop gevorderd is,
ik gaf het ook al vrij snel aan mijn honden toen ik op barf overstapte) Een beetje geitenmelk, kokosolie, schapenvet ect.. geef ik maximaal 2 keer per week.
Ik gaf ook eerst konijn en kip, maar 1 van mijn honden kotste het telkens weer uit, dus vandaar maar 4 botsoorten.
Qua botten zijn mijn honden al gevorderd. Mijn golden barft al 4 jaar en mijn labrador al meer dan 2,5 jaar.
Maar van botten kan je konijn, kip, eend, kwartel, fazant, ect.. geven dus keuze genoeg. Maar ik zal nog geen geitenbokjes en lamsribben geven aan een beginnende hond.


Vleesbotten 40 - 50 %
Hele geitenbokjes
Lamsribben
Eendennekken
Eendenrugstukken
Eendenkarkas
Eendenvleugels

Orgaan 15 - 20 %
mix 1:
Runderhart
Paardenlever
Lamsnier
Geitenpens

Mix 2:
Rundernier
Paardenhart
lamslever
Geitenpens

Spiervlees 15 - 35 %
Hertenvlees
Kangoeroevlees (ik geef veel meer herten en kangeroevlees dan de andere diersoorten, zit omega 3 in)
Rundvlees
Paardenvlees
Lamsvlees
Geitenvlees

Groente 5 - 15 %
Mix 1:
Andijvie
Veldsla (een klein beetje)
Witlof
Courgette (met schil)
Peterselie (klein beetje)

Mix 2:
Komkommer
Wortels
Pompoen (met schil)
Sperziebonen
Spinazie (een klein beetje)


Fruit (af en toe als snackje, zit teveel suiker in)

Appel
Banaan
Aardbei

Vis  (maximaal 2 x per week 50 gram per keer)
Makreel
Haring 
Sprotjes
Sardientjes
Zalm

Overig
Runderstrot
Geitenmelk
Knoflook
Schapenvet
Kokosolie
Vitamine en mineralen supplement (2x per week voor mijn lab met mast cel tumor graad 2 als "vitamine boost" maar de golden krijgt dit ook)
Eieren
Probiotica (gekocht door een pro vers dierenarts, nog even kijken of ik dit blijf geven als het op is)

Snacks
Gepofte/gerookte kippenpoten
Gedroogde runderluchtpijp
Gedroogde lamslong
Runderkophuid (van die 80 cm staven, zaag ik in 3 of 4 stukken)
Hertengewei (doen ze heel lang mee)
Hé, tof dat er ook iemand reageert met een GR, niet dat alle GR dezelfde zijn, maar toch... hoe oud is hij of zij, hoeveel weegt hij, noem eens wat aantallen die je voert, welke dagactiviteiten doet hij?.
Echter, aan dit menu ben ik nog lang niet toe!
Ik hoop dat Belle nu voldoende voedingswaarde krijgt met vernoemde kvv.
Door Tamara
#3132902
Ik had al eerder gereageerd maar ben de topic vergeten  :shy:

Ze is bijna 5 jaar. Ze weegt rond de 30 kg. At 700 gram per dag. nu 650 omdat mijn moeder wil dat ze afvalt naar 28 kg.

Apporteren, rennen en zwemmen is wat er hier het meeste gebeurd.

Ze zwemmen/spelen zeker een half uur en af en toe een uur in hun zwembad van 3 bij 3 meter iedere dag. Gaan 2x per week 1,5 tot 2 uur lang rennen/zwemmen op het strand.
Vaak gaan we vele weekenden en 3 weken tijdens de vakantie naar de veluwe om daar minimaal 1,5 uur per dag in het bos te lopen.
Ook daar hebben ze een (iets kleinere) eigen zwembad waar ze veel gebruik van maken.

Ze gingen naar flyball en behendigheid maar daar ben ik mee gestopt. 
Af en toe gaan we nog naar een hondenspeeltuin om ze te laten apporteren.

Ik loop geen blokjes met al die valse honden hier, Ze is in totaal al 3x gebeten en 1 keer in een sloot gesprongen om 2 dogo argentinos te ontwijken. Ze plassen en poepen nu dus in de tuin op een stuk kunstgras.

Ze mochten ook nog op een weiland lopen 2x per week, maar ze gingen op een gegeven moment in prutslootjes springen.
Sinds mijn labrador met een operatiewond zat en ze allebei allergisch zijn voor vies water, ga ik daar niet meer heen. Ook nu ik niet meer voor lepto ga enten trouwens, te veel wilde ratten..

Ze doen zoekspelletjes en in touwtje trekken zijn ze heel fanatiek in hier.

Dock diving staat nog op hun to do lijstje  :biggrin2: Maar is ver weg en duur  ::)
Gebruikersavatar
Door Tangere
#3132948
Ze is bijna 5 jaar. Ze weegt rond de 30 kg. At 700 gram per dag. nu 650 omdat mijn moeder wil dat ze afvalt naar 28 kg.
Belle is 6 jaar en woog steeds 29 à 30 kg.
Ze at 200 gram kvv met 115 gram geweekte graan/vlokken/rijst mengeling en kwam recent 3 à 4 kg aan.
Zo kwam ik (gelukkig) op de BARF site terecht en werd me terecht gewezen op de foute voeding.
De mengeling is ondertussen een week verleden tijd en de (nu complete) kvv is opgetrokken naar een 450 gram à 500 gram, om dan over te schakelen naar BARF.
Tegelijkertijd begon ze links vooraan te manken.
Dus alles zat een beetje tegen.
Het bezoek bij de eerste DA zei dat het artrose was wat door een tweede DA werd tegengesproken.
Er zat een steentje in het voetkussentje...
Mensen zeiden dat ik te actief was met Belle, de slechte voeding gaf etc... ik begon dus aan alles te twijfelen.
Nochtans gaat al mijn vrije tijd naar haar en tracht het zo goed mogelijk te doen.
Tot haar 4 jaar 2 x per week naar de gehoorzaamheidtraining, 1 x per week naar de jachtcursus.(haalde het Sint Hubertus brevet en jachtbrevet)
Behendigheidcursus was niet haar ding.
Momenteel wandel ik 3 maal daags 3/4 à 1 uur, zo'n 15 km per dag, 7 op 7..
Woon aan de kust in Zeeland en gaan samen het jaar rond iedere dag zwemmen.
Sommige zeggen dat dit teveel is, andere menen dat dit voor een gezonde hond van 6 jaar geen probleem is.
Ondertussen mank ze niet meer en met een betere, meer aangepaste, voeding zal het wel in orde komen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door