Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3112914
Dag mensen, ik heb een vraagje over het vers voeren.

Ik woon in het uiterste noorden van Noorwegen en krijg binnenkort een hond (boxer). Deze wil ik graag vers voeren zoals ik altijd met al mijn honden heb gedaan. Echter, de keuze is hier zeer beperkt. Het is voornamelijk vis, vis en vis. Aan zalmkoppen geen gebrek dus. Maar de rest ... Vlees is vreselijk duur en we hebben geen slachterij in de buurt (het dorp heeft 2100 inwoners en het volgende dorp is 140 km verderop). Wellicht dat ik aan wat rendierafval kan komen maar ook groente is slecht verkrijgbaar en ontzettend duur. KVV bestaat hier niet.

Ondanks dat ik behoorlijk wat ervaring heb met zelf samenstellen, zoek ik toch nog wat creatiefs. Wie denkt mee?

Groet, Monique
#3112928
Oef, dat is inderdaad lastig. Want vis, vis en vis is te weinig qua voedingsstoffen en bovendien moet je met vis dat Thiaminase bevat uitkijken want als je daar meer dan 10% van het totale menu van voert, loopt je hond kans op allerlei ongewenste verschijnselen (zoals verlammingen) doordat de stof vitamine B1 afbreekt. Hier lijsten van vissen die deze stof wel/niet bevatten: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2981174. Ik weet niet of de lijst 100% betrouwbaar is en aangezien de nadruk in het menu toch op vis komt te liggen, zou ik overwegen om af en toe een vitamine B1 tabletje te geven.

Maar goed, dan nog is zalm en zalm plus zalm niet afwisselend genoeg. En ik weet niet of het een pup is maar met hoofdzakelijk vis zou ik geen pup groot durven brengen, eerlijk gezegd. Is het een volwassen hond, is dat toch weer een ander verhaal. Je zou tenminste 3 verschillen vissoorten kunnen geven, liefst zonder thiaminase. En dan de vissen liefst helemaal heel zodat ze ook de organen binnen krijgen. En de graten. En dan de rendierafval. Zit je aan een soort van 4 verschillende diersoorten. Je zou dan nog eieren erbij kunnen geven. Stuk of 5 per week. En misschien kun je zelfs overwegen om er elke dag 1 te geven. Ik zou dan zelf 3 keer per week alleen de dooier geven. De eierdooier is lekker rijk aan biotine. En is zuivel wel te krijgen? Dan zou je dat nog kunnen geven.

Moet ik zeggen, vind ik het nog steeds wel erg mager hoor.... Ik zou hier zelf een goede brok of blik bij geven als een soort vitamine pil. Of multi-vitamines. Of, nog beter: spirulina en chlorella voor "het groen" en daarbij ook een multi-vitamine. En dan denk ik dat je af moet wachten hoe het uit pakt, hoe de hond het doet.
#3112932
Als het om een pup gaat, zit je wel met je bot-percentage. Dat lijkt me wel lastig. Ik weet niet of je aan bot van rendier kunt komen, bijv. de ribben van jonge dieren? Als het om een volwassen hond gaat : is dit al minder een probleem.

Ik zit over bovenstaande antwoorden van mezelf na te denken. Ik voer graag perfect. En ga daar ook graag vanuit. En dat zou ook wel het idee moeten zijn, denk ik. Maar moet je nou naar de ingrediënten van deze Jeukenumaar kijken:

Samenstelling:
Maïs, vismeel (21%), dierlijk vet, gedroogd ei, gedroogde suikerbietenpulp (3,4%), hydrolysaat van viseiwit, biergist, fructo-oligosacharide (0,52%), dicalciumfosfaat, natriumchloride, kaliumchloride, natriumhexametafosfaat, calciumcarbonaat.

:-X
#3112940
Hoe zit je met postorder e.d. en qua invoer. In NL zijn er best wat bedrijven zoals Dogemat, animalfoodexpress, oervoer, die tegenwoordig in Tempex dozen verzenden en dat blijft wel 48-72 uur goed mits natuurlijk niet vol in de zon. Geen idee of dat ook naar Noorwegen kan maar je kan het ze altijd voorleggen in het kader nee heb je...

Verder zou ik het echt niet weten, behalve dan gevriesdroogd zoals K9 natural en Orijen maar tsja van barfen is dan geen spraken.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3113166
Lizzy schreef: Als het om een pup gaat, zit je wel met je bot-percentage. Dat lijkt me wel lastig. Ik weet niet of je aan bot van rendier kunt komen, bijv. de ribben van jonge dieren? Als het om een volwassen hond gaat : is dit al minder een probleem.

Ik zit over bovenstaande antwoorden van mezelf na te denken. Ik voer graag perfect. En ga daar ook graag vanuit. En dat zou ook wel het idee moeten zijn, denk ik. Maar moet je nou naar de ingrediënten van deze Jeukenumaar kijken:

Samenstelling:
Maïs, vismeel (21%), dierlijk vet, gedroogd ei, gedroogde suikerbietenpulp (3,4%), hydrolysaat van viseiwit, biergist, fructo-oligosacharide (0,52%), dicalciumfosfaat, natriumchloride, kaliumchloride, natriumhexametafosfaat, calciumcarbonaat.

:-X
:-X
Als het enkel is om bij te voeren zou ik nog eerder gaan voor een brok met minder vis.

Wat eet je zelf zoal? Zijn daar geen restjes van over?
#3118351
Dag mensen, dank voor de reacties. Het gaat om een hond van 2 jaar oud die alleen maar brokken gegeten heeft.
Ik kan hier wel zaken laten bezorgen per post mits ze in Noorwegen besteld zijn.
Over een week zit ik in Nederland en kan wel wat meenemen, daarna ga ik op vakantie in Bergen (Noorwegen) wat een grote plaats is dus we gaan eens op onderzoek uit.
Eieren en zuivel is geen punt, allemaal goed verkrijgbaar.

Zelf eet ik voornamelijk vis of vegetarisch. Ik kan zeker ook restjes gaan voeren. Dat alleen is echter niet voldoende voor een intacte Boxer reu van 2 jaar ;-)
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op vr 29 mei 2015, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door