Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3092870
Annemarie Rijnveld schreef: Ohh, OK, dat gaan we dan gelijk veranderen!!
Dat moet geen punt zijn denk ik, want mijn honden zijn al gewend hun eten te krijgen zo tussen 1700 en 2200 uur..

Lizzy, zou dat dan ook de reden zijn waarom sommige honden beter hun vleesbotten verteren als die 'sochtends worden gegeven in plaats van 's avonds? Ik lees tegenwoordig erg vaak deze klacht: hond verteert niet goed bot, spuugt het 's ochtends weer uit, totaal onverteerd...schakelt men dan over op vleesbotten s'ochtends, dan is er geen vuiltje meer aan de lucht...
Ja, goeie vraag. Ik weet daarop het antwoord niet maar het zou best verband kunnen hebben.
#3092917
Dank je Lizzy...Ik dacht dat wolven vooral in de schemeruren jagen, maar aangezien de dingen nooit zwart/wit zijn, zullen er ook best wel wolven zijn die overdag ook gaan jagen....ze worden in ieder geval wel geclassificeerd als nachtdieren, toch?
Dingo's jagen al naar gelang de temperatuur liever 'savonds of 's ochtends vroeg en ook wel overdag  ;D

Het samenleven met de mens, ja misschien heeft dat ook wel zijn invloed...interessant!!
Door eelke
#3092922
Lizzy schreef: Ik wandel ergens tussen 10 en 14 en daarna krijgen ze eten. Als ze hebben gewandeld en gegeten zijn ze daarna helemaal verzadigt en blij (en hoor en zie ik ze de rest van de middag/vroege avond niet meer).
Bedankt voor je antwoord.

Ik weet meteen ook weer mijn hoofd reden om in de avond te voeren; dan is het nog koel. Bij +15 graden hijgt Gijs erg snel, en dat vind ik eng in combi met een volle maag.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3092951
Hmm ik weet niet hoe ver je dat kunt doortrekken dat bio-ritme?
Of is het gewoon na flinke inspanning het beste ( net gejaagd buit binnen ? )
Hier krijgen ze meestal 's avonds eten, maar vrij onregelmatig. En stoeien dat ze kunnen na het eten. :o
Na waterwerken, dan worden ze eerst droog geblazen en krijgen ze eten, dan zijn ze wel braaf erna.
Te vroeg eten geven werkt hier sowieso niet met de jongste, die eet dan nog niet.
Lizzy schreef:
Het is bij mensen al lang bekent dat het beter is om niet te laat te eten. Zie eigenlijk niet in waarom dit voor de hond niet geldt.
Euh omdat een hond anders is dan een mens? Een ander verteringsstelsel heeft, andere voeding heeft, anders leeft, slaapt bij heel veel meer etc?
Zouden dat geen factoren zijn die allemaal mee kunnen tellen? Die vragen kwamen in me op.
eelke schreef: Bedankt voor je antwoord.

Ik weet meteen ook weer mijn hoofd reden om in de avond te voeren; dan is het nog koel. Bij +15 graden hijgt Gijs erg snel, en dat vind ik eng in combi met een volle maag.
Daar kan ik me iets bij voorstellen ja, ik geef ook niet graag eten als ze wrmtestress hebben gelukkig is dat hier niet te vaak, maar ook na een wandeling moeten ze uitgehijgd zijn van mij
Gebruikersavatar
Door Hope
#3092954
Erg interessant om te lezen hoe iedereen hier tegenaan kijkt en mee omgaat.

Nelson is na een wandeling niet echt buiten adem. Uithijgen hoeft hij dus niet.
In de zomer, als het echt warm zou zijn, dan is het bij ons binnen nog steeds niet absurd heet.
Maar goed, zo ver zijn we ook nog lang niet.

Ik begin nu maar eens met voeren ergens in de middag tussen 13.00 en 16.00. En dan kijk ik dan maar hoe hij dat 's avonds oppakt. Wellicht heb ik er meer moeite mee dan hij. Hij heeft ook zulke grote zielige hondenogen  :smitten:
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3093020
Lizzy schreef: Nee, het gaat niet om slaapritme (sorry) maar om dag en nachtritme.

Het is bij mensen al lang bekent dat het beter is om niet te laat te eten. Zie eigenlijk niet in waarom dit voor de hond niet geldt.

Quote van: http://www.npowetenschap.nl/nieuws/arti ... matig.html

Afhankelijk van biologische klok

Astrid Smeets, voedingsdeskundige bij het Voedingscentrum, denkt van wel. ‘Dat je bijvoorbeeld niet ’s nachts moet eten was al langer bekend’, vertelt ze. ‘Je bent dan ongevoeliger voor insuline en de energie die je dan opneemt wordt minder snel verbruikt. Dat betekent niet meteen dat je dan dikker wordt, maar het is niet gezond.’

De manier waarop je voedsel verwerkt, is sterk afhankelijk van je bioritme, denkt Smeets. ‘Je biologische klok reguleert allerlei hormonen die te maken hebben met voedselafbraak. Dat zijn vaste ritmes waar je lichaam aan gewend is. Als je die eetritmes overhoop gooit, gaat je lichaam in een soort overlevingsmodus. Omdat het niet meer weet wanneer de volgende keer is dat je zult eten, is je hongergevoel groter en eet je meer.’
Hoi lizzy!

Ik zag je reactie en moest meteen aan iets denken aan iets wat een kennis van mij wist te vertellen, die helemaal in to the food is!!
Het is namelijk niet wetenschappelijk bewezen dat 'S avond later of laat eten slecht voor je is!! Het is gewoon iets waarbij iedereen elkaar napraat, zonder dat er wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan.. Het is natuurlijk wel zo dat in onze cultuur we 's avonds de meest ongezonde dingen eten zoals chips en snacks. Dus eet niet meer na het avondeten en je haalt die traditie weg...
Maar eet jij 's avonds bv wat noten of zaden is dat zeker niet ongezond voor je.. Eiwitten en vetten zorgen en namelijk voor dat jou suikerspiegel mooi in balans blijft, wat dus alleen maar gunstig is voor je vertering!!...



Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Inouchka op di 31 mar 2015, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door winni
#3093036
Ik heb mijn honden altijd s'morgens gevoerd en nooit problemen gehad. De eerste ochtend maaltijd is voor een mens ook het belangrijkst. Waarom zou dit voor de hond niet ook gelden? Misschien jaagt een wolf wel s'morgens. Dan is het sowieso het koelst.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3093078
Lizzy schreef: Deze holistisch dierenarts is ook helemaal into food dus ik zal eens vragen of er wat meer uitleg voor de bewering gegeven kan worden!
Hey lizzy!!

Daar is men kennis ook heel benieuwd naar Afbeelding ze zei: "ik zie graag het onderzoek, als iemand het kan vinden."


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3093081
winni schreef: Ik heb mijn honden altijd s'morgens gevoerd en nooit problemen gehad. De eerste ochtend maaltijd is voor een mens ook het belangrijkst. Waarom zou dit voor de hond niet ook gelden? Misschien jaagt een wolf wel s'morgens. Dan is het sowieso het koelst.
Euhm.. Honden zijn toch nog steeds geen mensen.. Zij hebben een heel ander verteringsstelsel dan de mens... Ik ben geen kenner van wolven, dus zou niet weten of ze of 'S ochtends of overdag of 's avonds jagen...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3093086
Lizzy schreef: Deze holistisch dierenarts is ook helemaal into food dus ik zal eens vragen of er wat meer uitleg voor de bewering gegeven kan worden!
Ja ben ik wel nieuwsgierig naar!

Wij voeren nu 2 keer per dag vanwege de pijnmedicatie en dat is me al tegen mijn zijn. We voeren rond ons ontbijt en rond ons avondeten, dus niet al te gekke laat. En veel speling zit er niet in vanwege de medicatie.

Maar dan nog ben ik erg nieuwsgierig naar de argumentatie. Ik denk ook dat bij heel veel van dit soort dingen men elkaar napraat, wat iemand die er echt wat van weet des te interessanter maakt  :biggrin2:.
Door eelke
#3093179
winni schreef: Ik heb mijn honden altijd s'morgens gevoerd en nooit problemen gehad. De eerste ochtend maaltijd is voor een mens ook het belangrijkst. Waarom zou dit voor de hond niet ook gelden? Misschien jaagt een wolf wel s'morgens. Dan is het sowieso het koelst.
's ochtends is het inderdaad het koelst, maar later op de dag is er dan wel activiteit, door mij gepland, of door Gijs gepland (spelen) dus dan is het alsnog hijgen op een volle maag...  :-\
En 's ochtends is voor mij niet door mijn avond diensten niet erg vroeg.

Misschien volgend najaar eens kijken of er verschil te merken is.
Gebruikersavatar
Door winni
#3093231
Inouchka schreef: Euhm.. Honden zijn toch nog steeds geen mensen.. Zij hebben een heel ander verteringsstelsel dan de mens... Ik ben geen kenner van wolven, dus zou niet weten of ze of 'S ochtends of overdag of 's avonds jagen...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Inderdaad, maar we verplichten ze wél om s'nachts te slapen.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3093233
Kimo eet sowieso niet 's ochtends, hij weigert gewoon...
Ik zie dat trouwens bij veel honden, dat ze 's ochtends niet graag eten. Over de namiddag kan ik niets zeggen, nooit geprobeerd. In mijn geval is het sowieso niet mogelijk, omdat ik dan werk. Eten doen ze ervoor en/of erna.

's Avonds eten is niet aantoonbaar slecht, alleen de dingen die 'men' dan vaak eet zijn minder gezond. Het zou ook gaan om de vertering die dan niet zou plaatsvinden tijdens de slaap, maar dat is echt onjuist. Vertering gebeurt juist tijdens rust en slaap.
In mediterrane landen wordt ook (zeer) laat op de avond gegeten en die mensen zijn gezonder! Zij eten ook gezondere dingen, maar hun eetritme is niet anders dan het onze, alleen verschoven. Ik denk dan ook dat het niet te maken heeft met hoe laat je eet, als het maar regelmatig is.

Ik kan me voorstellen dat dit bij honden wel anders kan zijn dan bij mensen. Hun spijsvertering werkt anders en hun ritme is anders (veel meer slaap). Net als bij herbivoren (daarvan weten we het wel) kan het dus afwijken van de kennis over de menselijke eettijden. Overigens slapen veel dieren 's nachts, ook honden. Dat zie je bijvoorbeeld bij zwerfhonden, die slapen 's nachts.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3093236
winni schreef: Inderdaad, maar we verplichten ze wél om s'nachts te slapen.
Verplichten... Nee hoor. Hier gaan ze uit zichzelf slapen na een hele actieve dag :D willen ze niet slapen gaan ze maar wat klieren.. Heb der geen last van want ik slaap als een roosje AfbeeldingAfbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door