Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Floor
#3093246
Inouchka schreef: Het is namelijk niet wetenschappelijk bewezen dat 'S avond later of laat eten slecht voor je is!!
Ik ben daar ook wel benieuwd naar. "Insuline" is geloof ik al voorbij gekomen. Ik kan me alleen maar herinneren van VWO biologie dat bij mensen rond 3 uur 's nachts het insuline niveau het laagst is en rond 3 uur 's middags het hoogst (of andersom). Wanneer je 's avonds heel laat of 's nachts nog gaat eten, wordt het eten niet goed verteerd. Het wordt sneller omgezet in vet. Je verstoort dan een bepaald ritme.

Enfin, het is alweer 100 jaar geleden dat ik zo'n tentamen heb moeten maken.  :biggrin2: Dit was, voor zover ik weet, niet een bakerpraatje, maar een aantoonbare cyclus in het lichaam.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3093259
Floor schreef: Ik ben daar ook wel benieuwd naar. "Insuline" is geloof ik al voorbij gekomen. Ik kan me alleen maar herinneren van VWO biologie dat bij mensen rond 3 uur 's nachts het insuline niveau het laagst is en rond 3 uur 's middags het hoogst (of andersom). Wanneer je 's avonds heel laat of 's nachts nog gaat eten, wordt het eten niet goed verteerd. Het wordt sneller omgezet in vet. Je verstoort dan een bepaald ritme.

Enfin, het is alweer 100 jaar geleden dat ik zo'n tentamen heb moeten maken.  :biggrin2: Dit was, voor zover ik weet, niet een bakerpraatje, maar een aantoonbare cyclus in het lichaam.
en juist dat is dus wel een bakerpraatje... verkeerd aangeleerd aan en door de docenten! inmiddels is de wetenschap echt wel verder en weten we dat het niets uitmaakt.

om de juiste/volledige uitleg te geven ( sorry, biologiedocent, kan het niet laten)

alle brandstoffen (koolhydraten, eiwitten, vetten) worden omgezet in suikers. als de suikers meteen gebruikt worden, kost dat een beetje energie en levert het veel energie op.
Als de suikers niet meteen gebruikt worden, bijvoorbeeld in rust, dan zorgt het lichaam ervoor dat deze energie niet verspild wordt en wordt het omgezet in vet. vet is namelijk makkelijker op te slaan dan suikers. Deze omzetting kost wat tijd en kost energie. Om daarna het vet weer terug om te zetten naar suikers kost ook weer energie.

Laat eten op zich is dus niet slecht, er gebeurt niets vreemds/onbekends. wat wel het geval is: veel mensen die laat eten, eten in de middag meer tussendoortjes en krijgen dan dus teveel binnen. dit wordt inderdaad omgezet in vet en voila: dikke mensen.
Schoolboeken zijn dus naast informatief ook sturend.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3093291
Lizetta schreef: en juist dat is dus wel een bakerpraatje... verkeerd aangeleerd aan en door de docenten! inmiddels is de wetenschap echt wel verder en weten we dat het niets uitmaakt.

om de juiste/volledige uitleg te geven ( sorry, biologiedocent, kan het niet laten)

alle brandstoffen (koolhydraten, eiwitten, vetten) worden omgezet in suikers. als de suikers meteen gebruikt worden, kost dat een beetje energie en levert het veel energie op.
Als de suikers niet meteen gebruikt worden, bijvoorbeeld in rust, dan zorgt het lichaam ervoor dat deze energie niet verspild wordt en wordt het omgezet in vet. vet is namelijk makkelijker op te slaan dan suikers. Deze omzetting kost wat tijd en kost energie. Om daarna het vet weer terug om te zetten naar suikers kost ook weer energie.

Laat eten op zich is dus niet slecht, er gebeurt niets vreemds/onbekends. wat wel het geval is: veel mensen die laat eten, eten in de middag meer tussendoortjes en krijgen dan dus teveel binnen. dit wordt inderdaad omgezet in vet en voila: dikke mensen.
Schoolboeken zijn dus naast informatief ook sturend.
Maar dat klopte dan toch ook niet helemaal omdat de mediteraanse mensen juist gezonder zijn? Ook zij zullen dan toch tussendoortjes eten om de tijd te overbruggen, en dus te veel? Of is hetgeen je eet toch meer van belang?

Ik kan me wel ergens in vinden dat als je laat eet en je verbruikt  het niet omdat je voor lange periode rust/slaapt dat het opgeslagen wordt in vet. Maar dus blijkbaar niet bij mediteraans dieet?

Even los daarvan, werd in die landen niet 's middags juist veel gegeten en 's avonds klein?
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3093666
Kaio schreef: Maar dat klopte dan toch ook niet helemaal omdat de mediteraanse mensen juist gezonder zijn? Ook zij zullen dan toch tussendoortjes eten om de tijd te overbruggen, en dus te veel? Of is hetgeen je eet toch meer van belang?

Ik kan me wel ergens in vinden dat als je laat eet en je verbruikt  het niet omdat je voor lange periode rust/slaapt dat het opgeslagen wordt in vet. Maar dus blijkbaar niet bij mediteraans dieet?

Even los daarvan, werd in die landen niet 's middags juist veel gegeten en 's avonds klein?
Uit eigen ervaring gaat het er echt om wat je eet... Hoe het zit met de Mediterraanse mensen heb ik geen idee... Helaas ben ik geen expert...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3093669
Lizetta schreef: en juist dat is dus wel een bakerpraatje... verkeerd aangeleerd aan en door de docenten! inmiddels is de wetenschap echt wel verder en weten we dat het niets uitmaakt.

om de juiste/volledige uitleg te geven ( sorry, biologiedocent, kan het niet laten)

alle brandstoffen (koolhydraten, eiwitten, vetten) worden omgezet in suikers. als de suikers meteen gebruikt worden, kost dat een beetje energie en levert het veel energie op.
Als de suikers niet meteen gebruikt worden, bijvoorbeeld in rust, dan zorgt het lichaam ervoor dat deze energie niet verspild wordt en wordt het omgezet in vet. vet is namelijk makkelijker op te slaan dan suikers. Deze omzetting kost wat tijd en kost energie. Om daarna het vet weer terug om te zetten naar suikers kost ook weer energie.

Laat eten op zich is dus niet slecht, er gebeurt niets vreemds/onbekends. wat wel het geval is: veel mensen die laat eten, eten in de middag meer tussendoortjes en krijgen dan dus teveel binnen. dit wordt inderdaad omgezet in vet en voila: dikke mensen.
Schoolboeken zijn dus naast informatief ook sturend.
Dank je wel om mijn reactie meer te onderbouwen!!... Ken helaas niet alle feiten, maar ben wel blij om te horen dat mijn informatiebron wel klopte : ).. Zij leert mij namelijk een hele andere manier van leven (omtrent voeding). Wil namelijk veel bewuster gaan leven.. Meer nadenken wat er nou precies in mijn lichaam binnenkomt en wat er precies mee gebeurt :).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Inouchka op di 31 mar 2015, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3093785
Hoe het allemaal precies werkt weet ik niet, maar ik merk wel degelijk verschil bij Nelson.

Ik voer hem nu in de middag, na de wandeling. Wat Lizzy zegt is absoluut waar, hij gaat hierna heerlijk tevreden liggen pitten en is véél rustiger in huis. Eerst was hij veel wakker. Hij speelde veel maar liep ook veel 'doelloos' in het rond. Nooit gedacht dat dit door het voeren zou kunnen komen.

Ook in de avond geeft het meer rust. Hij denkt nog wel als de tv uit gaat dat hij eten krijgt, maar de rest van de avond ligt hij te slapen. Eerder kwam hij dan echt bij elke beweging die wij maakten uit zijn mand om te te vragen of het al etenstijd was.
Onze ergernis is hiermee al opgelost. Het is gewoon niet fijn als een hond continu je aandacht opeist.
Het grappige is dat ik had verwacht dat het een soort drama zou worden. Dat het een gewoonte zou zijn om op die tijd eten te krijgen. Dat hij zou denken dat hij nu gewoon 2 keer per dag eten krijgt  :biggrin2:
Gelukkig is dat helemaal het geval niet.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3093838
Hope schreef: Hoe het allemaal precies werkt weet ik niet, maar ik merk wel degelijk verschil bij Nelson.

Ik voer hem nu in de middag, na de wandeling. Wat Lizzy zegt is absoluut waar, hij gaat hierna heerlijk tevreden liggen pitten en is véél rustiger in huis. Eerst was hij veel wakker. Hij speelde veel maar liep ook veel 'doelloos' in het rond. Nooit gedacht dat dit door het voeren zou kunnen komen.

Ook in de avond geeft het meer rust. Hij denkt nog wel als de tv uit gaat dat hij eten krijgt, maar de rest van de avond ligt hij te slapen. Eerder kwam hij dan echt bij elke beweging die wij maakten uit zijn mand om te te vragen of het al etenstijd was.
Onze ergernis is hiermee al opgelost. Het is gewoon niet fijn als een hond continu je aandacht opeist.
Het grappige is dat ik had verwacht dat het een soort drama zou worden. Dat het een gewoonte zou zijn om op die tijd eten te krijgen. Dat hij zou denken dat hij nu gewoon 2 keer per dag eten krijgt  :biggrin2:
Gelukkig is dat helemaal het geval niet.
Beter zo dat het bij jou beterschap geeft!!
Helaas ... al zou Kira hier in de middag eten krijgen, rent ze 'S avonds net zo snel mee als ze ziet dat ik naar de keuken ga Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door